PDA

View Full Version : beste klankbalans?



m@rijn
6 augustus 2009, 11:44
ik vraag me af hoe je de beste klankbalans krijgt: alles aansluiten op een apparte versterker, of alles met een micro ervoor en dan het geluid naar de hoofdboxen sturen.

Het is vooral om een gerichte aankoop te kunnen doen voor mijn volgende versterker. Is een 100W versterker wel nodig, vraag ik me soms af. Ik zie toch vaak dat groepen via een micro voor de versterker versterken.

En hoe is het makkelijker om die balans te regelen?

caliban
7 augustus 2009, 00:15
ik vraag me af hoe je de beste klankbalans krijgt: alles aansluiten op een apparte versterker, of alles met een micro ervoor en dan het geluid naar de hoofdboxen sturen.

Het is vooral om een gerichte aankoop te kunnen doen voor mijn volgende versterker. Is een 100W versterker wel nodig, vraag ik me soms af. Ik zie toch vaak dat groepen via een micro voor de versterker versterken.

En hoe is het makkelijker om die balans te regelen?

Spreek je nu over live spelen of repeteren? Live heb je soms een PA, waarbij een luide versterker vaak vrij lastig is. Op repetitie lijkt een microfoon voor de amp me lastig, en onnodig.

m@rijn
7 augustus 2009, 01:59
kheb het idd over live optreden. Ik vroeg me dus af hoe ik de beste klankbalans bereik.

Comfortably Daniel
7 augustus 2009, 08:04
't Ligt er ook maar net aan waar je speelt. Is 't een hele grote zaal of buiten of iets dergelijks, wordt het meestal zowieso uit versterken.
Ik vind het zelf erg prettig om wel m'n eigen geluid en dus m'n versterker te horen, dus hij moet wel genoeg power hebben om op het podium mee te komen.
Sta je in een kroeg, heb je inderdaad meestal geen 100w buizen amp nodig en hoef je ook niet over de PA te spelen. 20w combotje is vaak al hard genoeg.

pasqual
7 augustus 2009, 11:05
20w combotje is vaak al hard genoeg.

je bedoelt toch een buizencombootje? met een transistorbakkie van 20 watt zal het in een kroeg een triest geluid geven.

groeten Pasqual.

Comfortably Daniel
7 augustus 2009, 13:51
je bedoelt toch een buizencombootje? met een transistorbakkie van 20 watt zal het in een kroeg een triest geluid geven.

groeten Pasqual.

Jup...sorry...vergat het er even bij te zetten, maar ik bedoel inderdaad een buizencombo ;)

m@rijn
7 augustus 2009, 15:30
verlies je door een microfoon niet massa's veel klankkleur?

hangt wellicht af van de kwaliteit zeker? en wat kost een goeie kwaliteitsmicrofoon om voor de amp te hangen?

caliban
7 augustus 2009, 15:52
Dit lijkt me eigenlijk een ver gezochte vraag, tenzij je in weet ik wat voor grote band speelt. Indien niet, moet je zo denken: ik ga ergens spelen, ik ben blij als ik er 100 euro of weet ik wat voor krijg (natuurlijk gaan die alle 100 in de groepskas, maar zo kan je sparen voor opnames of voor booze op tour), verder moet je jezelf gewoon tevreden stellen met wat de zaal ter beschikking stelt. PA, leuk, geen PA, hopelijk hebben ze dan een zanginstallatie, niet dat die op de meeste plaatsen hard genoeg gaat.

Oh ja, de eigenlijke vraag van de topic-starter gaat over de aankoop van een nieuwe amp. 100 watt is veel, maar klinkt niet overdreven veel harder dan 50.