PDA

View Full Version : Fender voor te rocken



jahama
30 maart 2003, 09:28
Hallo, ben newbee hier.
Heb tot nu toe op Marshall gespeeld, wil graag overstappen op een buizen Fender versterker voor zijn warme en cleane toon.
Graag jullie adviezen over welke precies om ook nog lekker stevig te kunnen bluesrocken.
Wij spelen, als we al spelen, meestal in een kroeg.

jahama

hansies
30 maart 2003, 10:52
Hoi, het beste is luisteren naar meerdere Fender-amps of andere bij de gitaarboer en dan oordelen wat u het beste past.
Geluid is voor ieder individu anders........
succes

jahama
30 maart 2003, 22:04
[quote]
Op 2003-03-30 10:52, schreef hansies:
Hoi, het beste is luisteren naar meerdere Fender-amps of andere bij de gitaarboer en dan oordelen wat u het beste past.

maar daar staan vaak alleen de nieuwen, zoals die bekende HotRodDeville. Die vind ik wel lekker klinken, maar ik lees steeds dat de ouwe Fenders zo veel beter zijn, maar die kun je vrijwel nergens uitproberen.

jahama

sash
30 maart 2003, 23:22
Ik denk dat je voor in kroegen met een 40 watter heel erg goed zit. Twin zou evt. ook wel kunnen.

Ikzelf speel op een 40 watt Pro Reverb uit '75. Erg lekkere amp.

Wat voor speakercombinatie wil je?

PeteRS
31 maart 2003, 08:02
Probeer een The Twin te vinden (een Twin te herkennen aan zijn rode knopjes). Ze worden niet meer gemaakt maar volgens mij ook geen echte vintage versterker. Dit beestje scheurt heerlijk. bv. Popa Chuby speelt daar ook over. Ik heb er ook een gehad, maar ik had destijds rugklachten. Als je nog extremer wilt scheuren neem dan een prosonic.

jahama
31 maart 2003, 09:15
Op 2003-03-31 08:02, schreef PeteRS:
Probeer een The Twin te vinden (een Twin te herkennen aan zijn rode knopjes).Als je nog extremer wilt scheuren neem dan een prosonic.


eerste heb ik wel es gezien, maar vind je zo niet makkelijk om uit te proberen. De Prosonic heb ik geprobeerd, gaat niet hard genoeg vind ik. En klinkt niet echt dat CLEANE mooie Fender wat ik graag wil.

speakers wil ik graag 4x10 of 2x12 , niet minder.

PeteRS
31 maart 2003, 12:35
De Prosonic heb ik geprobeerd, gaat niet hard genoeg vind ik.

Gelukkig ben jij niet mijn buurman....
De The Twin, zoals alle recentere Twins, is 100w (prosonic 60w)en als dat niet meer hard genoeg is heb je echt een probleem. Heb je de(gewone)Twin al gechecked?

sash
31 maart 2003, 17:05
Op 2003-03-31 09:15, schreef jahama:


Op 2003-03-31 08:02, schreef PeteRS:
Probeer een The Twin te vinden (een Twin te herkennen aan zijn rode knopjes).Als je nog extremer wilt scheuren neem dan een prosonic.


eerste heb ik wel es gezien, maar vind je zo niet makkelijk om uit te proberen. De Prosonic heb ik geprobeerd, gaat niet hard genoeg vind ik. En klinkt niet echt dat CLEANE mooie Fender wat ik graag wil.

speakers wil ik graag 4x10 of 2x12 , niet minder.




Een The Twin zou ik zeker niet kopen. Ik heb er een paar gehoord en die waren verschrikkelijk.

4x10 = Super Reverb (SRV) of '59 Bassman
2x12 = Twin Reverb, Pro Reverb.

BLOK182
31 maart 2003, 17:06
Een prosonic niet hard genoeg? Jij hebt lef :smile:

Mr.Jay
31 maart 2003, 17:26
[quote]
Op 2003-03-31 17:06, schreef BLOK182:
Een prosonic niet hard genoeg? Jij hebt lef :smile:

Ik vind zelf een Prosonic ook niet hard genoeg, tenminste voor een randjes geluid. En verder vind ik em vlak en clean al zeker on-Fenderig. Niet echt jofele speakers ook.

jahama:
ik zou voor een vintage Fender gaan, als je bluesrock wilt en wat harder kunnen gaan, neem en TwinReverb met een leuk pedaaltje ervoor, of luister es naar een R.I.Bassman of dat volume prima voor je is, die scheurt wel wat lekkerder.

Jay

jahama
31 maart 2003, 18:03
Op 2003-03-31 17:26, schreef Mr.Jay:
ik zou voor een vintage Fender gaan, als je bluesrock wilt en wat harder kunnen gaan, neem en TwinReverb met een leuk pedaaltje ervoor, of luister es naar een R.I.Bassman of dat volume prima voor je is, die scheurt wel wat lekkerder.

oké, bedankt, ik zal dit es gaan uitproberen ergens.

marc_o
31 maart 2003, 19:52
Prosonic niet hard genoeg? Ben je niet lekker? Kom er bij mij maar even een middagje voor zitten, dan is niet een versterker nog hard genoeg, maar dat geeft dan niet, want je hoort sowieso niets meer, het is wel de enige (redelijk) betaalbare fender die echt scheurt als een beest, je moet 'm wel leren afstellen natuurlijk met z'n 3 rectifiers...maar qua volume doet ie heus niet zoveel onder voor mijn Eng Souvereign hoor

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marc_odijk op 2003-03-31 19:55 ]</font>

Mr.Jay
31 maart 2003, 22:53
[quote]
Op 2003-03-31 19:52, schreef marc_odijk:
Prosonic niet hard genoeg? Ben je niet lekker?

ik wel !!
ik bedoel ermee > ik vind de PROSONIC NIET hard genoeg voor de sound die IK wil, hij gaat op het randje niet echt lekker zoals ik vind dat een Fender moet klinken.
Hij kan natuurlijk, zéker al met het scheurknoppie open ERG HARD !
Zal ook aan ruimte liggen en of die ruimte vol of leeg is, net als alle andere comboos.
effe zoeken met die 3 rect. hoeft echt niet > WEL met de 2 gainpots moet je effe zoeken HOE ze werken. Een veelzijdige amp dat wel, maar niet de mijne.

Jay

jpb
1 april 2003, 10:34
Oude silverface showman, bandmaster (net hard genoeg denk ik) of een van de bassman modellen (50-70-100) is ook een optie. Zijn nog wel redelijk makkelij tweedehands te krijgen. Blackface wordt moeilijker, maar dan heb je ook wel wat. Kun je altijd makkelijk verkopen voor zelfde bedrag wanneer 'ie niet bevalt (wat me sterk lijkt in jouw geval). succes

PeeVee
1 april 2003, 18:31
Koop een blekfees (mooi) of zilverfees (minder vibe maar minstens zo geschikt en veel goedkoper) topje met twee (evt. vier) eindbuizen b.v. Tremolux, Bassman, Bandmaster, (Dual) Showman en maak er een BLUESMAKER van... Kijk op:
http://blueguitar.org/schems.htm
En zoek naar het Bluesmaker artikel van John McIntyre.

Mr.Jay
1 april 2003, 18:35
[quote]
Op 2003-04-01 18:31, schreef PeeVee:
en maak er een BLUESMAKER van... Kijk op:
http://blueguitar.org/schems.htm
En zoek naar het Bluesmaker artikel van John McIntyre.

Wordt je gesponsord soms ??? ik lees overal over die Bluesmaker > kijk maar uit met solderen anders wordt het een WIDOWMAKER.
haha...
Jay

PeteRS
2 april 2003, 12:36
Op 2003-03-31 17:05, schreef sash:

Een The Twin zou ik zeker niet kopen. Ik heb er een paar gehoord en die waren verschrikkelijk.



Misschien kan de topicstarter dit beter zelf beoordelen....

PeeVee
2 april 2003, 14:04
Hey Jay..

> Wordt je gesponsord soms ???
Nee man... maar ik was erg verbaasd dat dit WAANZINNIGE project al uit 1992 stamt, maar ik er maar weinig (tot niets) over zie/hoor/lees. Ik ga er wel een nieuwe topic over beginnen en houd de meelezers op de hoogte van de ontwikkelingen...

> ik lees overal over die Bluesmaker
Overdrijven is ook een kunst... op 2 plekkies maar toch?

> kijk maar uit met solderen anders
> wordt het een WIDOWMAKER.
Dat valt wel mee hoor... Ik doe het heel rustig aan, iedere avond even een (half) uurtje knutselen... erg leuk en ben erg benieuwd naar het resultaat.

Rutger
2 april 2003, 14:16
Ik ben ook erg benieuwd PeeVee!

hou me op de hoogte

Al
2 april 2003, 14:22
> Ik ga er wel een nieuwe topic over beginnen en houd de meelezers op de hoogte van de ontwikkelingen...

Leuk. Als ik tijd heb doe ik deze met je mee. Ik heb nog een Bassman 70 die mooi als platform kan dienen.

Al

Duke
2 april 2003, 21:09
Je moet een Vibro King hebben, duur maar wel retegoed, ik ben een FAN!

B.face
3 april 2003, 11:11
[quote]
Op 2003-04-02 21:09, schreef Duke:
Je moet een Vibro King hebben, duur maar wel retegoed, ik ben een FAN!

Moet..........??? nee, bedankt.
Die amp vreet speakers...
cheap parts verder. dus VEEEEEEl te duur.
Koop je een vintage SuperReverb voor > heb je een VEEL betere !!...en een echte ouwe.
met GOEIE parts !!

marc_o
3 april 2003, 17:00
Op 2003-03-31 22:53, schreef Mr.Jay:
[quote]
Op 2003-03-31 19:52, schreef marc_odijk:
Prosonic niet hard genoeg? Ben je niet lekker?

ik wel !!
ik bedoel ermee > ik vind de PROSONIC NIET hard genoeg voor de sound die IK wil, hij gaat op het randje niet echt lekker zoals ik vind dat een Fender moet klinken.
Hij kan natuurlijk, zéker al met het scheurknoppie open ERG HARD !
Zal ook aan ruimte liggen en of die ruimte vol of leeg is, net als alle andere comboos.
effe zoeken met die 3 rect. hoeft echt niet > WEL met de 2 gainpots moet je effe zoeken HOE ze werken. Een veelzijdige amp dat wel, maar niet de mijne.

Jay





Maar het gaat hier ook niet om jou, Mr. Jay, het is een vraag van jahama

sash
3 april 2003, 17:08
Hij vraagt onze mening over Fender amps die voor hem geschikt zouden kunnen zijn. Jay geeft gewoon zijn mening over de Prosonic.

Mr.Jay
3 april 2003, 18:00
Op 2003-04-03 17:08, schreef sash:
Hij vraagt onze mening over Fender amps die voor hem geschikt zouden kunnen zijn. Jay geeft gewoon zijn mening over de Prosonic.

Als je vooraan leest, zie je dat jahama zelf ook aangeeft de Prosonic gehoord te hebben, en niet hard genoeg vond, ik neem aan dat hij dan ook stevige muziek maakt.

Dan kan ik zijn mening delen over die amp.

Jay

jahama
3 april 2003, 18:05
Op 2003-04-03 18:00, schreef Mr.Jay:
[quote]
Op 2003-04-03 17:08, schreef sash:
Hij vraagt onze mening over Fender amps die voor hem geschikt zouden kunnen zijn. Jay geeft gewoon zijn mening over de Prosonic.

Als je vooraan leest, zie je dat jahama zelf ook aangeeft de Prosonic gehoord te hebben, en niet hard genoeg vond, ik neem aan dat hij dan ook stevige muziek maakt.

Dan kan ik zijn mening delen over die amp.


mooi beste mensen, dat jullie zo uitvoerig je opinies geven over div. Fenders. Hierom had ik ook gevraagd.
Zoals ik al aangaf wil ik ook graag 2x12 of 4x10, de Prosonic valt ook daarom al af voor mij. Ik vond em echt niet hard voor het geluid wat ik zoek, moet Jay gelijk geven indeze, ook het cleane geluid vond ik niet echt zoals ik dat graag wil in een Fender.
Ik vond die HRDeville beter in deze, maar misschien luister ik nog niet zo goed als jullie.
Ik ga denk ik toch voor die laatste, en ik probeer ook nog een moderne meerkanalen TWIN uit die ik gezien heb.

jahama.

Mr.Jay
3 april 2003, 18:09
[quote]
Op 2003-04-03 18:05, schreef jahama:
Ik ga denk ik toch voor die laatste, en ik probeer ook nog een moderne meerkanalen TWIN uit die ik gezien heb.

hé...da's snel. Lijkt wel realtime.
Je zult wel die 3-knls. laatste TwinReverb bedoelen. Oké, een veelzijdige amp met zeker véél power !
Heb em es gehoord in winkel. Clean is beter dan de HRdeville, oversturing is hier ook weer erg anders dan die Prosonic.

Doe je best en veel succes met vergelijken, blijft smaakkwestie.

Jay

PeeVee
7 april 2003, 11:55
De Bluesmaker is fijn! Ik heb 'm helaas nog niet op oorlogssterkte kunnen proberen dus helaas nog even met powersoak en mastervolume dicht, de (preamp) vervorming klinkt leuk: rauw en eerlijk... Toonregeling doet niet echt veel (zoals bij ene "echte" Marshall), m.n. als je vrij veel mid in hebt zitten maar da's wel logisch... leuke top... ga woensdag of donderdag blazen... dan weet ik meer

Firebird
11 april 2003, 11:27
probeer de Fender (Lead) 75 eens. Dat is een 1x15" of 1x12" combo met een formidabel clean kanaal en het scheuren is ook te gek. Heel warm en vol.

Minpuntje aan deze versterker is dattie geen gescheiden toonregeling heeft.
Ik heb zelf sinds 2 jaar zo'n Fender, maar na wat gepuzzel heb ik toch een fantastische sound eruit kunnen halen.

Ik zie ze overigens niet zo heel veel meer (eigenlijk bijna niet)...

piezo
12 april 2003, 10:59
En das jammer. De enige Fender OOIT die EN Fender clean had EN Mesa scheur (was dan ook een reactie op de Mesa populariteit). Sommige vertonen helaas wat bijgeluiden door z.g. "ripple current", maar dat kan verholpen worden door een goed customizer.