PDA

View Full Version : Wet dry wet onder controle topic



muziekschuur
5 augustus 2009, 20:29
In het verleden was een WET DRY WET setup een setup waarbij er kittig wat 19" apparatuur, grote pedalboards en veel gitaarcabinetten in het geding waren.

Wet dry wet is een stereo met center kanaal opstelling. Alle overdrive pedals gaan in het center gedeelte en dan direct door naar de centre opstelling. Het mono signaal wordt gesplit en gaat een mono naar stereo device in zoals een chorus (stereo) of reverb. (Tab) delay en allerlei complexere effecten (zoals je uit de (nieuwe) eventide pedalboxes kan halen.

Nu de technieken een x aantal jaren oud zijn zie ik steeds meer dat e.e.a. weer simpel wordt. Dingen worden kleiner en zitten zo in elkaar dat het gewoon weer knoppen draaien wordt (gelukkig.....).

Een wet dry wet setup is ontzettend leuk omdat het de band 'controle geeft over het eigen geluid' . I.p.v. dit over te laten (gedeeltelijk) aan een geluidstechnicus.

Ik ben nieuwsgierig, nu ik zelf zo'n pedalboard in elkaar aan het sleutelen ben, wat voor jou iets is geweest waardoor je "onstage" nu meer controle hebt over deze setup.

Comfortably Daniel
9 augustus 2009, 11:57
Ik snap niet helemaal waar je vandaan haalt dat een geluidsman aan jouw effecten en versterkers zit. :dontgeti: Ik mag toch hopen dat je dat zelf doet?
En uhm...wet dry wet blijft hoe dan ook inhouden dat je met 3 cabs speelt. Hoe wil je 't anders doen?
En wat heeft de band te maken met de wet dry wet setup van de gitarist?

Nou speel ikzelf niet met een wet dry wet rig, maar stereo, maar je kan er donder op zeggen dat er een flinke ruzie ontstaat als een geluidsman aan m'n spullen komt.

Al met al...ik snap niet helemaal waar heen wilt met dit topic :???:

muziekschuur
9 augustus 2009, 12:35
Een Wet Dry Wet boardje zou bijvoorbeeld een aparte volumeregelaar kunnen hebben voor het centerkanaal en de twee fx kanalen....

Als ik een mono gitaargeluid hebt en de geluidsman zet een galm over het gitaargeluid dan is hij bezig met het overall geluid..... Ik denk dat je een beetje leeuwen en beren ziet in mijn post.

bert k
9 augustus 2009, 13:26
WDW klinkt best prachtig, maar op zich heeft het niks met de controle over de galm te maken. In een stereo-opstelling kan je ook zelf je galm regelen.

Het probleem is dat ik als gitarist geen idee heb van het zaalgeluid, dus de kans bestaat (Sterker nog, het is bijna zeker.) dat ik veel te veel galm toevoeg, zodat het in de mix een brij wordt. Dan liever de galm laten bepalen door de eigen technicus, die hoort precies hoe het moet klinken.

Duidelijk dat een vreemde technicus altijd een risico is.

muziekschuur
9 augustus 2009, 14:09
Als de technicus drie signalen binnenkrijgt heeft hij jouw W-D-W opstelling ook onder controle....

Ik zou ook een split kunnen aanbrengen en dan een kleine mixer gebruiken voor een mooie koptelefoonmix..... vanaf het pedalboard.....

bert k
9 augustus 2009, 22:34
Ja, dat zeg ik toch. De technicus krijgt 1, 2 of 3 signalen aangeboden, net wat voor opstelling je gebruikt. Maar je blijft afhankelijk van een goeie technicus, maakt niet uit bij wat voor opstelling.

Comfortably Daniel
10 augustus 2009, 08:05
hmm...nou gebruik ik nauwelijks reverb, maar meer delay/echo.

Als je niet zeker bent van je zaalgeluid kun je natuurlijk ook even iemand anders laten spelen bij de soundchecks om te luisteren of je goed staat...of iemand erbij hebben die weet wat jij wilt horen en gewoon zegt; Beetje meer of minder.

Ik heb ook liever niet dat er nog galm van een mengtafel op m'n geluid wordt gekwakt...no way...daarvoor heb ik niet voor zoveel geld aan spullen aangeschaft waardoor ik m'n eigen sound heb. ;)

Harald
10 augustus 2009, 11:13
Voor het checken van het zaalgeluid is draadloos spelen perfect, ook op de soundcheck. Als je speciaal om de galm zelf te kunnen regelen met 3 cabinets of amps gaat slepen ben je dan misschien bang voor tonesuck. Maar in een live situatie is dat allemaal niet zo'n ramp. Van het weekend speelde Candy Dulfer hier in het dorp. Die mensen staan allemaal met top spullen te spelen, maar het geluid op het plein wilde niet echt. De gitaar was vaak nauwelijks te horen, ook bij solo's. Goede gitarist met ongetwijfeld een goede rig (geen idee, stond niet vlak bij het podium. Maar het had net zo goed een line6 pod kunnen zijn waar hij over speeld voor het geluid op het plein. Totaalgeluid, definitie in de bassen was maar matig. De attack van basnoten en bassdrum leek volledig afwezig. Leuk optreden, maar van die extra paar duizend euro die je uitgegeven hebt aan dat duurdere kabeltje, die andere elementen, de boutique effecten, en de betere versterkers hoort het publiek bar weinig. De galm moet voor jezelf op het podium natuurlijk wel lekker zijn. Maar wat jij wilt horen is niet altijd het beste voor de totaal mix.

muziekschuur
10 augustus 2009, 14:29
Goeie tips. Daarvoor mijn dank.

Dan vraag ik me nu af ...... er is een pedalboard. Daarvandaan onstaat het W-D-W geluid... Wat is een must op zo'n pedalboard.... Om alle facetten van het W-D-W geluid goed neer te zetten.

Ik heb nu een fijne Behringer DR100 stereo reverb. Lekker studio geluidje en niet duur. Op termijn wil ik die omwisselen voor een Digitech Hardwire reverb (daarin zit een lexicon chipje). Ook staat er een Ibanez stereo chorus op. Klinkt ook helemaal goed.
Het mono geluid begint bij een Mesa Boogie V-twin met een Ibanez ervoor met twee Les Paul Humbuckers erin (Paf). Ook is er een Vox Wah en een BSY600 bassynth die ik met expressiepedaal lekker kan moduleren....

Nog tips?

bert k
10 augustus 2009, 18:05
Ik heb het in feite al gezegd, maar ik zal het nog simpeler stellen: galm werkt haast niet live. Thuis, in de oefenruimte en op een cd is het onontbeerlijk, maar in 9 van de 10 zalen wordt je geluid compleet bagger. Oorzaak is uiteraard de galm die bijna iedere zaal van zichzelf al heeft, die moet je optellen bij de galm die je zelf veroorzaakt.
Mijn ervaring bij het live spelen is dus dat ik de galm niet gebruik. Ik ben helemaal teruggevallen op delay voor een ruimtelijk geluid. (Chorus werkt uiteraard wel, dat klinkt goed.) Zonder galm heb ik veel meer definitie, en kom ik makkelijker door de mix.
Een tweede punt is dat ik live niet veel in stereo zie. Bijna niemand in het publiek staat op een goeie plek om een mooi stereobeeld te horen, dan doe ik het liever mono, zodat iedereen links en recht hetzelfde hoort. Pas in zalen op stadionformaat gaat het wel goed klinken.

Comfortably Daniel
11 augustus 2009, 08:26
Dat verhaal van Candy Dulfer...tjah, shit happens. Slechte locatie, slechte soundcheck, slechte geluidsman, etc, etc...kunnen er allemaal ermee te maken hebben. Dat hoeft nog niet persé te zeggen dat de gitarist teveel galm/reverb gebruikt.

Ik speel inderdaad stereo, afhankelijk van de muziek. Bij een blues bandje speel ik ook gewoon mono, maar wel met wat delay/echo hier een daar.

Het hoeft echt geen probleem te zijn om met een stereo of wet-dry-wet setup te spelen zonder in de zaal slecht te klinken. Het kan natuurlijk inderdaad voorkomen dat je wat moet inboeten op je geluid, doordat bijvoorbeeld de akoestiek slecht is, maar het is aan de geluidsman en mij om te zorgen dat het geluid in de zaal goed is en zo veel als mogelijk naar mijn wens.

muziekschuur
14 augustus 2009, 13:09
Dit gaat over W-D-W setup en het maken van een pedalboard. Dat de theorie nodig is om te bekijken wat nodig is op het pedalboard; so be it.

Ik begon deze discussie na een google opdracht van ruim 4 uur over W-D-W. Op niet veel plaatsen wordt uitgelegd wat het is. Ik begon dus met de theorie.

Dit gaat over het maken van een pedalboard en wat er voor nodig is.

muziekschuur
14 augustus 2009, 13:13
http://94.100.118.94/685700001-685750000/685745201-685745300/685745283_5_xmLu.jpeg

Hierbij het pedalboard in kwestie. Ik ben nu bezig met de draden aan het wegwerken.

muziekschuur
14 augustus 2009, 13:27
Ik ben nu aan het zoeken naar een loadbox omdat ik het geluid wil hebben wat na de buizenversterker ontstaat.

De gebruikte buizenversterker is mijn Floyd. Dit is een Hiwatt achtige versterker. Als ik nu een Fender deluxe (solidstate) gebruik (heeft koptelefoonaansluiting) om mijn geluid te beluisteren heeft het nog niet die buizen saturatie die ontstaat wanneer het geluid van mijn Mesa Vtwin door de Floyd is geweest.

Beste Bert, ik wil verder niet echt de discussie richting live uitwijden. Ik kan op het pedalboard een split aanbrengen om de effectkanalen (links en rechts) via DI naar de stagebox te brengen. Maar daarmee is de discussie over LIVE sound wel even klaar wat mij betreft. Die mogelijkheid zal ik ongetwijfeld ook aanbrengen.

Het idee is dat ik op allerlei manieren hetzelfde geluid wil hebben en dus controle over de sound richting gitarist.

muziekschuur
14 augustus 2009, 13:30
De setup is nu enige tijd in gebruik. Tijd om gaten te gaan boren om de kabeltjes tussen de tweede rij effecten weg te gaan werken.

Ik vraag me af hoeveel ruimte ik over zal hebben voor;

Tuner
en minimixer. Ik wil mijn buizen versterker er tussen kunnen lussen zodat het centerkanaal via loadbox een linelevel binnen brengt om zo via een koptelefoon het buizensaturatie geluid terug te brengen in de drie kanaals mix.

Binnenkort meer foto's van de gehele setup. Stay tuned.