PDA

View Full Version : Afstellen mengpaneel



martijn3293
5 augustus 2009, 21:19
Hallo,

Ik heb met mijn band een mengpaneel van Berhinger. Nu willen wij hier een cd speler of ipod op aansluiten. Maar als we de cd speler en ipod aansluite op de cd input, dan krijge we een dof geluid, en de drum en zang komen amper door. Dit is ook hetzelfde als we ze aansluiten op een gwn kanaal. Kan iemand mij helpen? Ik heb al vanalles probere af te stellen, maar er komt geen beterschap in het geluid.

jonesd
5 augustus 2009, 21:23
Welke behringer is het?
Actief of passief?
Hoe sluit je het nu aan?

Met iets meer info is het makkelijker om te helpen.

martijn3293
5 augustus 2009, 21:33
Ok, sorry als mijn uitleg nogal wat vaag is, maar ik ken die benamingen allemaal niet :P
Ik heb een Behringer Xenyx 1832FX.
Euhm, actief of passief weet ik eigenlijk niet :s
Als ik de CD speler wil aansluiten, dan steek ik een rood en wit kabeltje in de out-put. En dan aan het uiteinde, is ook een rood en wit kabeltje, met een pinnetje erop :P die steek ik dan allebei in bij de CD input op het mengpaneel. En als ik dan volume opendraai, hoor je de drum en de zang amper. De gitaren komen heel hard door.
Dat is 1 verhaal. Als ik ze in een gewoon kanaal steek, dan pak ik dus een andere kabel met een gewone jack (als dat zo heet tenminste :P) en die steek ik dan gwn in een kanaal in. En dan heb ik hetzelfde.
En ik heb juist hetzelfde probleem als ik een ipod pak.

J-sus Rulez
5 augustus 2009, 21:37
actief heb je als je een stekker moet insteken ;) en de kabeltjes zijn tulpstekkers. En hoe heb je de EQ afgeregeld? Staat misschien de bas dicht ofzo?

martijn3293
5 augustus 2009, 21:38
Ok :d dan heb ik actief :D
En de eq, daar heb ik al heel veel mee geprobeerd, en daar komt er ook geen verbetering mee in :S

J-sus Rulez
5 augustus 2009, 21:43
En de cdspeler op zich werkt wel goed?

Zet alles af, en zet alles terug (dus draaiknoppen in het midden etc), sluit alles opnieuw aan, en ga dan alles een voor een af. Mij lijkt het echter (als de cdspeler werkt en de liedjes zijn normaal gezien goed) een probleem in het mengpaneel, omdat het anders wel goed werkt... maar op dit moment kan het natuurlijk veel zijn.

martijn3293
5 augustus 2009, 21:51
Ik heb net gedaan wat je zei. En de cd speler werkt. En het is nog altijd hetzelfde :S

J-sus Rulez
5 augustus 2009, 21:53
Ben je zeker dat het mengpaneel goed werkt? Als je gewone instrumenten erop aansluit, heb je dan een goede klank? of gebruik je het enkel voor cd?

martijn3293
5 augustus 2009, 21:55
We gebruiken het altijd om instrumenten op aan te sluiten. En dat klinkt goed. En nu wouden we eens teste om cd speler erop aan te sluiten, omdat we die zondag voor een optreden nodig hebben, maar nu werkt het niet zo goed blijkbaar.

J-sus Rulez
5 augustus 2009, 22:06
en als je hem aansluit met de tulpstekkers, op welk kanaal komt hij dan uit?

Heb je de knop cd, ingedrukt? en Cd main?

martijn3293
5 augustus 2009, 22:07
Euhm... Sorry.
Dat met die blauwe knop snap ik niet :S

J-sus Rulez
5 augustus 2009, 22:09
Laat maar:
Dus je zet hem op, je sluit hem aan... en wat doe je dan? wat druk je in/stel je af?

martijn3293
5 augustus 2009, 22:11
Euhm ... even iets anders, als ik het aansluit op de CD Input op mengpaneel, dan kan ik nix afstellen, behalve de EQ. Dus dan doe ik dat, en kheb daar al heel veel mee geprobeerd, ik weet hoe het in mekaar zit, maar er komt dus geen verbetering in. Als ik ze gwn op een kanaal aansluiten, dan stel ik de low, mid, high enzo af. Daar probeer ik ook heel veel mee, maar ook hier geen verbetering in het geluid.

J-sus Rulez
5 augustus 2009, 22:13
In principe moet je met een cd niet al te veel afstellen met EQ (buite persoonlijke smaak) maar zonder afstellen zou hij goed moeten klinken.

Toch de knoppen ingedrukt zodat hij de CD goed herkent?
(die met CD op )?

martijn3293
5 augustus 2009, 22:22
Welke knop bedoel je precies? Ik heb aan de rechterkant in het midden van het mengpaneel de knop CD/TAPE INPUT ingedrukt. En het geluid blijft nog steeds slecht.

Harald
17 augustus 2009, 10:14
Het wordt wel stereo aangesloten? Als juist drums en zang wegvallen, lijkt haast op een karaoke instelling die center geluiden weghaalt.

bert k
17 augustus 2009, 13:31
Je moet de CD input van het mengpaneel niet gebruiken. Die gaat in 1 keer naar de master, en je kan idd niks meer regelen.
Je kan hem veel beter aansluiten op een stereokanaal (Als je nog kanalen over hebt.) Dan moet je twee verloopstekkertjes van tulp naar jack kopen en op de twee jack-ingangen van een kanaal aansluiten. Dan heb je gewoon ee fader voor je cd-speler, en je kan met de gain ook de ingangsgevoeligheid instellen.
Die Cd-input met tulpstekkers gebruikt bija niemand.

keenoncoolstuff
17 augustus 2009, 19:23
Als ik ze in een gewoon kanaal steek, dan pak ik dus een andere kabel met een gewone jack (als dat zo heet tenminste :P) en die steek ik dan gwn in een kanaal in.
En dit moet je dus NOOIT doen. Als er 2 kabeltjes uit een apparaat komen, moeten er ook 2 kabeltjes (pluggen, in dit geval jack) IN een apparaat. Als jij een kabel gebruikt met 2 cinchpluggen aan de ene kant en EEN jack aan de andere, heffen bepaalde delen van de signalen "links" en "rechts" elkaar op, en krijg je inderdaad het door jou beschreven verschijnsel.
Ik kan hier nu wel een verhaal gaan typen over symmetrische signalen en gebalanceerde aansluitingen enzo, maar dat gaat me een beetje te ver.

Groet, Rob.