PDA

View Full Version : Opnemen via mic. ingang laptop



j3r03n
5 augustus 2009, 20:16
Hallo allemaal,

Ik wil graag voor mijn bandleden eigen nummers opnemen zodat we ze thuis kunnen oefenen. Dit hoeft dus geen geweldige kwaliteit te zijn. Onze andere gitarist gebruikt een trackrecorder, maar aangezien ik maar heel af en toe iets opneem, wil ik geen interface / microfoons / trackrecorder / mixer aanschaffen.

Ik heb al eens eerder wat nummers opgenomen in Audacity d.m.v. gitaar --> overdrivepedaal --> mic. ingang van laptop.


http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Audacity/DSC01060.jpg http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Audacity/DSC01061.jpg
Gitaarkabel is via verloopstuk in de microfooningang geplugd

De kwaliteit van deze opnamen is niet iets om trots op te zijn, maar perfect om aan de rest van de band te laten horen wat ik 'geschreven' heb. Op deze manier moest ik het mic. in-volume in Audacity op z'n laagst zetten en ook de level-knop op het overdrivepedaal ver terugdraaien, omdat er anders veel clipping optrad (zelfs al bij het cleane signaal). No problem, dacht ik... :dontgeti:

Nu wil ik weer een nummer opnemen, maar zowel rechtstreeks via de geluidskaart als in Audacity gebeurt er niks. Ik heb alles precies hetzelfde aangesloten en alle instellingen nagelopen, maar ik krijg geen geluid door de speakers en kan dus ook niet opnemen. Het vreemde is: wanneer ik mijn mp3-speler via de mic. ingang aansluit, krijg ik wel meteen geluid en kan ik alles instellen en opnemen op het gewenste volume. Ik heb ook gecheckt of het niet aan de gitaar lag, maar met andere gitaren werkte het ook niet (de gitaren werken zelf wel) en ik gebruik telkens dezelfde onderdelen.


http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Audacity/DSC01062.jpg
Zo werkt het wel :???:

Mijn instellingen in Audacity 1.3 Beta zijn als volgt:


http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Audacity/Audacity2.jpg

Meer screenshots hier (http://s369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Audacity/).

Nogmaals: alles werkt wel als ik mijn mp3-speler opneem.

Kan iemand mij helpen? :???:

Jeroen_TRC
5 augustus 2009, 20:24
Misschien heel stom hé, maar kan het niet gewoon zijn dat je geluid te zacht staat? :soinnocent:
Check anders even of het aan je drivers ligt?
Ik weet niet of je Asio4All (of iets dergelijks) gebruikt ipv je standaard audio driver van je laptop (zo niet: wel een aanrader, minder grote latency etc!).
Daar kun je echter maar 1 audioprogramma tegelijkertijd mee runnen (dus zet bijv. je muziekspeler uit en start dan pas audacity op).

Succes!

j3r03n
5 augustus 2009, 20:29
Uiteraard ben ik eerst heel zacht begonnen (omdat het de vorige keer zo overstuurde) en heb ik daarna het volume opgeschroefd. Maar zelfs met het volume helemaal open was er geen signaal.

Dit is trouwens de vijfde dag in drie weken dat ik ermee bezig ben, dus al van alles geprobeerd, maar ik kom er echt niet aan uit.

Die driver heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik wel doen, aangezien je op deze manier wel veel latency hebt. Maar het heeft eerst wel gewerkt en nu niet meer, dus het kan niet aan die driver liggen, lijkt me.

bert k
5 augustus 2009, 20:52
Het probleem zit niet in je laptop, omdat je mp3 speler het wel doet, en die sluit je eender aan. Vergeet dus de screenshots, daar zit het niet.

Probleem kan in de kabeltjes zitten. Ik zie dat je wat pedaaltjes gebruikt, ieder kabeltje kan het probleem geven.
Sluit je gitaar eens rechtstreeks op je laptop aan, kijken of er wat binnenkomt. Dan met een pedaal ertussen, en dan al je kabels 1 voor 1 testen.

Fenderwim
5 augustus 2009, 22:45
Controleer de impedantie van je overdrive uitgang.

Die past wellicht niet bij je Computer ingang, omdat hij hoger is dan de ingang van de computer.

Wellicht heb je je geluids kaart opgeblazen.

Je gitaar direkt aansluiten is gevaarlijk. Als je met je volume boven 10% komt krijg je al distortion en even iets meer volume en je geluids kaart is ter ziele.
Je guitaar heeft namelijk een hoge impedantie en een interne huis tuin en keuken audiokaart een lage impedantie.
Je moet altijd van laag naar hoog aansluiten.

Je MP3 speler heeft een lage impedantie, dus die heeft wel een goed signaal.

Groeten

Wim

bert k
5 augustus 2009, 23:06
Impedantie verhaal kan zeker kloppen. Opgeblazen geluidskaart denk ik niet, ben je zo achter door effe de mp3 speler aan te sluiten.
Gitaar rechtstreeks in de line-in kan niet zo veel kwaad, gitaarsignaal is een stuk lager dan line.

j3r03n
5 augustus 2009, 23:30
Het probleem zit niet in je laptop, omdat je mp3 speler het wel doet, en die sluit je eender aan. Vergeet dus de screenshots, daar zit het niet.
Dat probeer ik inderdaad met mijn verhaal duidelijk te maken, maar aangezien men toch om screenshots zou vragen heb ik ze maar alvast gemaakt ;)


Probleem kan in de kabeltjes zitten. Ik zie dat je wat pedaaltjes gebruikt, ieder kabeltje kan het probleem geven.
Sluit je gitaar eens rechtstreeks op je laptop aan, kijken of er wat binnenkomt. Dan met een pedaal ertussen, en dan al je kabels 1 voor 1 testen.
Ik heb de laaste weken al zo vaak geprobeerd om op te nemen, ook met alleen de gitaar en telkens een ander kabeltje. Helaas is het dat allemaal niet.


Wellicht heb je je geluids kaart opgeblazen.
Daar dacht ik in de eerste instantie ook aan, maar aangezien opnemen van de mp3-speler wel nog werkt, kan dat niet het geval zijn. Ook heb ik al een nieuwe verloop-plug gekocht, maar daar lag het ook niet aan. (de oude bleek ook niet kapot te zijn, na de test met de mp3-speler)


Controleer de impedantie van je overdrive uitgang. Die past wellicht niet bij je Computer ingang, omdat hij hoger is dan de ingang van de computer.
Ik heb geen idee hoe ik de impendantie van een overdrive uitgang zou moeten meten, maar nogmaals: ik heb al twee keer eerder op dezelfde manier opgenomen zonder problemen.

Ik heb echt geen flauw idee wat het probleem kan zijn. Ik hoop op iets simpels wat ik over het hoofd zie, en jullie niet ;)

bert k
6 augustus 2009, 09:43
Dan zou het toch dat impedantieverhaal kunnen zijn. De simpelste oplossing is dan een voordelige audio-interface zoals deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/18097.html). Kost nog geen drie tientjes. Of je gaat voor de iets duurdere oplossing en je koopt iets van Line6. dat is altijd goed.

STW
7 augustus 2009, 04:45
ik heb ook wel eens zoeits gehad. het is al jaren geleden en ik weet niet meer hoe ik toen bij de oplossing ben gekomen, maar goed.
mn gitaar ging toen rechtstreeks de pc in, dmv eenzelfde verloopplugje. eerst werkte het, later opeens niet meer.
ik had iig een soort stereo/mono-conflict bedacht ik toen (vraag me niet hoe). vervolgens heb ik het verloopstekkertje zo bewerkt (met schaar en plakband) dat ie 'mono' werd (de zgn. ring dan wel sleeve heb ik losgekoppeld). toen werkte de boel weer.

niet bepaald een elegante oplossing en ik kan het ook niet theoretisch onderbouwen. maar wellicht dat dit je de goede richting op helpt...? misschien ligt jouw probleem wel ergens anders hoor, ik raad je dan ook niet aan om op zo'n manier te gaan knutselen, maar misschien dat je iets met andere verloopstekkertjes kunt proberen.


nu ik dit teruglees klinkt het allemaal wel erg vaag haha. succes in ieder geval!

j3r03n
7 augustus 2009, 10:22
Dat stereo/mono-verhaal zou wel kunnen kloppen, dat ga ik even checken.

Wat betreft die usb-interface: ik ben niet van plan om eerst €30 uit te geven en er vervolgens achter te komen dat dat niet het probleem was. Ik ben sowieso niet van plan om er geld aan uit te geven, aangezien ik sporadisch opneem en het niet eens van goede kwaliteit hoeft te zijn.

Hoe ik een impendantie van een overdriveuitgang moet meten is mij nog steeds een raadsel, maar dan blijft het hele verhaal vreemd, aangezien opnemen meerdere malen geen probleem gaf.

Die Asio4All driver ga ik wel proberen. Kan ik op die manier wel over een eerder opgenomen track heen opnemen?

STW
7 augustus 2009, 13:18
over een eerder opgenomen track opnemen?
da's een instelling in audacity
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2102489&postcount=5


(als ik je goed begrijp)

j3r03n
7 augustus 2009, 13:24
Ik weet dat dat kan, ik heb dat ook vaker gedaan, maar mijn vraag was of dat ook nog kan wanneer ik de Asio4All driver heb geïnstalleerd.

STW
7 augustus 2009, 15:20
lijkt me wel, ja

Fenderwim
7 augustus 2009, 15:47
Ik heb geen idee hoe ik de impendantie van een overdrive uitgang zou moeten meten, maar nogmaals: ik heb al twee keer eerder op dezelfde manier opgenomen zonder problemen.


Dat kan je in de handleiding van je stompbox vinden, maar die switch erachter kan ook invloed hebben.

Bert.

Gitaren kunnen tot 800K Ohm gaan en soms nog wat hoger en daarom zijn tegenwoordig Hi-Z ingangen zo populair want die gaan tot 1M Ohm.

De meeste line in's van interne huis, tuin en keuken geluids kaarten zijn stukken lager.
De bekende soundblasters gaan slechts tot 47-50K Ohm en alleen de top of the line Soundblaster X-Fi Elite Pro heeft Hi-Z ingangen.

Een geluidskaart van een budget labtop is vaak zelfs onboard en die hebben nog lagere impedanties.
Namelijk hoger impedanties van inlets kosten meer geld.

Ik ken een flink aantal gitaristen die met deze primitieve aansluit methode hun geluidskaart hebben opgeblazen.
De kaart wordt dan letterlijk geroosterd.

Groeten.

j3r03n
11 augustus 2009, 12:10
Ondanks dat ben ik ervan overtuigd dat ik mijn geluidskaart niet heb opgeblazen.

Zou een Vox Amplug het trucje kunnen doen? Ik speel zelf AC30, dus qua sound zit ik dan in hetzelfde straatje. En ik neem aan dat die headphone-out toch de juiste impendantie en volume heeft voor een microphone-in, toch?

bert k
11 augustus 2009, 12:59
En ik neem aan dat die headphone-out toch de juiste impendantie en volume heeft voor een microphone-in, toch?
Een headphone is toch geen microfoon?

j3r03n
11 augustus 2009, 13:48
Een headphone is toch geen microfoon?

Nee...

Maar mijn mp3-speler heeft een headphone-out en die kan ik wel opnemen via de microphone-in van mijn laptop. Zou dat met zo'n Amplug ook werken?

bert k
11 augustus 2009, 14:23
Ja, min of meer wel. De impedantie van die Ampplug zal hoog genoeg zijn, maar heb je geen line-ingang op je laptop dan? Een headphone uitgang geeft nog meer spanning af dan een line-uit, en die is al veel te hard voor een mic-ingang.

j3r03n
11 augustus 2009, 14:26
Nee ik heb geen line-in, vandaar dat dit topic "Opnemen via mic. ingang laptop" heet ;)

j3r03n
30 september 2009, 16:36
For the record: opnemen met een AmPlug in de mic. ingang werkt perfect!