PDA

View Full Version : Is dit wel goed??



drieskazoo
5 augustus 2009, 19:08
Guitarlovers,
Misschien wel een hele rare vraag maar ik heb mijn strat in de hal aan de
muur hangen en het valt me ineens op dat de brug nogal krom getrokken is !
Als ik de snaren ontspan is tie weer super-strak-recht maar in gespannen,
en dus gestemde, toestand ziet hij er zo uit. IS DIT WEL NORMAAL ? ? ?

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/84/l_b90c6bbe92f24df4a271a54214a3885c.jpg

bert k
5 augustus 2009, 19:13
Ja hoor, dat hoort zo. De brug zit aan de achterkant vast met veren, onder dat zwarte klepje. Het is hoe de tremolo werkt.
Als je hem rechter wilt hebben moet je dat klepje openmaken, en de veren wat strakker zetten met de schroeven die in het hout gaan. En daarna je gitaar opnieuw stemmen. Maar niks om je zorgen over te maken.

warhoofd
5 augustus 2009, 19:24
gewoon zo laten zitten :lovelove:
het leuke hiervan is dat je een supersnellle tremolo er van kan maken..
moet je tijdens het spelen er een paar flinke tikken tegenaan geven en maak een cool geluid :punk:

aaronstonebeat
5 augustus 2009, 19:49
Gebruikelijk is dat de brug evenwijdig aan de top zweeft als hij in rust is. Zoals ie bij jou staat, hoeft geen enkel probleem te zijn; je kunt immers de brugzadels nog lager zetten als de snaren te hoog boven de toets mochten staan.

Er zijn er (ik zelf oa) die de veren zo strak zetten (of er een veer bij zetten) dat de achterkant tegen de body aan komt. De trem kan dan wel alleen nog maar omlaag, maar de gitaar blijft beter op toon en is makkelijker te stemmen.

Heb je er misschien onlangs dikkere snaren op gezet?

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 19:59
Zoals ze dus zeggen niks aan de hand, ik zelf heb hem liever strak tegen de body staan.

frander
5 augustus 2009, 20:37
Ik heb het zelfde 'probleem' nadat ik van 0.10 naar 0.11 ben gegaan. Dit moet toch ook gevolgen hebben voor de lengte van de snaren. Ze worden immers korter zo lijkt me. Toch???

aaronstonebeat
5 augustus 2009, 21:13
De snaren worden inderdaad een klein beetje korter. Als je dus besluit je brug in die stand te laten staan, is het verstandig de intonatie even te controleren.

livepulse
5 augustus 2009, 21:20
Gebruikelijk is dat de brug evenwijdig aan de top zweeft als hij in rust is. Zoals ie bij jou staat, hoeft geen enkel probleem te zijn; je kunt immers de brugzadels nog lager zetten als de snaren te hoog boven de toets mochten staan.

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar het slaat kant noch wal. Heb je je al eens verdiept in de setup van een gitaar? Bij deze modellen maakt het totaal niet uit of je je brug evenwijdig hebt staan of dat ze iets zweven. Wel eens gelezen over de setup van Jeff Beck, om maar eens een gitarist te noemen? Of ehh... David Gilmour bijvoorbeeld?

Anyway, on-topic: maakt toaal niet uit, al heb je hem nog hoger staan, wat jij wil. Daar zijn deze bruggen op gebouwd. Voordeel is dat als hem zwevend hebt staan, je altijd nog iets meer "omhoog" kunt met een aangeslagen noot door lekker aan je tremelo-arm te hangen...

aaronstonebeat
5 augustus 2009, 21:26
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar het slaat kant noch wal. Heb je je al eens verdiept in de setup van een gitaar? Bij deze modellen maakt het totaal niet uit of je je brug evenwijdig hebt staan of dat ze iets zweven. Wel eens gelezen over de setup van Jeff Beck, om maar eens een gitarist te noemen? Of ehh... David Gilmour bijvoorbeeld?

Anyway, on-topic: maakt toaal niet uit, al heb je hem nog hoger staan, wat jij wil. Daar zijn deze bruggen op gebouwd. Voordeel is dat als hem zwevend hebt staan, je altijd nog iets meer "omhoog" kunt met een aangeslagen noot door lekker aan je tremelo-arm te hangen...

Verdiep je zelf eens in de setup van gitaren, dan kom je er ook achter dat het gebruikelijk is dat de tremolo parallel aan de top wordt afgesteld.
En als ik mezelf mag citeren: "Zoals ie bij jou staat, hoeft geen enkel probleem te zijn"

geert1976
5 augustus 2009, 23:43
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar het slaat kant noch wal. Heb je je al eens verdiept in de setup van een gitaar? Bij deze modellen maakt het totaal niet uit of je je brug evenwijdig hebt staan of dat ze iets zweven. Wel eens gelezen over de setup van Jeff Beck, om maar eens een gitarist te noemen? Of ehh... David Gilmour bijvoorbeeld?

Anyway, on-topic: maakt toaal niet uit, al heb je hem nog hoger staan, wat jij wil. Daar zijn deze bruggen op gebouwd. Voordeel is dat als hem zwevend hebt staan, je altijd nog iets meer "omhoog" kunt met een aangeslagen noot door lekker aan je tremelo-arm te hangen...

hemel die trems van Fender nu niet te veel op, want zo best zijn nu ook niet.

Ik ben het wel met Aaron eens, trem paralel met de top, heb ik met mijn Burns, die ook een strat trem heeft, ook gedaan en ik vind de reactiesnelheid, met name voor lichte vibrato, van de trem nu veel beter geworden en de trem zweeft nu ongeveer 2mm boven de body.

al de trem naar beneden helt tov de top, zet je er een extra negatieve druk op, wat inhoudtdat je hem eerst moet drukken paralel met de top en dan pas echt merkbaar actief wordt, zo ervaar ik het, dus nogmaals in de stelling van Aaron kan ik mij vinden

FruscianteFan
6 augustus 2009, 01:08
Wat bedoel je met 'parallel met de topkam'?

aaronstonebeat
6 augustus 2009, 01:27
Een verschrijving wellicht, hij zal vast en zeker top bedoelen.

geert1976
6 augustus 2009, 08:50
inderdaad de top (het was gisteren al een beetje laat)

drieskazoo
8 augustus 2009, 13:15
Ah bedankt voor de vele reakties, ik ben weer gerust gesteld.
Stom he, maar ik had dit echt nog nooit eerder gezien !
Heb je met die aan lager wal geraakte gitaristen die alleen
nog maar oog hebben voor hun 4-snaar instrumenten !

livepulse
8 augustus 2009, 20:32
Verdiep je zelf eens in de setup van gitaren, dan kom je er ook achter dat het gebruikelijk is dat de tremolo parallel aan de top wordt afgesteld.
En als ik mezelf mag citeren: "Zoals ie bij jou staat, hoeft geen enkel probleem te zijn"

Zelfs op de Fender-site kun je lezen dat de bruggen van Fender altijd zwevend worden afgesteld. Dat jij dat niet weet/vindt/gebruikt/weetikveel is niet mijn probleem. Je hoeft het echter niet naar mij terug te flamen. Al sinds de begindagen worden de Fender-bruggen zwevend afgesteld.

Dat jij zegt dat het geen probleem is klopt als een bus, dat ik dat in mijn quote heb gezet klopt dus niet. Punt voor jou.

Zo blij? :stop:

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 21:01
Zwevend (daar heb ik het helemaal niet over gehad) is inderdaad de standaard. En dat wringt op geen enkele manier met parallel aan de top. Vooraan een beetje ruimte en achteraan ook. Als de brug vooraan helemaal tegen de top is geschroefd, kun je hem alleen bewegen door de schroeven en het hout geweld aan te doen.

Als het je voldoende ruimte geeft om de tremolo omhoog te trekken, is een vlakke afstelling een uitstekende oplossing; nog beter misschien parallel aan het vlak van de snaren (maar dat is maar een heel klein verschil). Naarmate de brug meer voorover helt, zul je bij intoneren ook de hoogte van de zadels moeten aanpassen (en dat verandert de intonatie dan weer) en verandert de hoek waaronder de snaren de zadels verlaten en wellicht ook het punt waar snaren en zadels elkaar raken; kan 'buzz' gaan geven in het zadel (de hoek die de snaar op dat eerste stukje van het zadel maakt, is redelijk flauw).

'Terug te flamen'. Qu'est-ce que c'est?
Jij begon met 'wijsheid', 'kant noch wal' enzo.

geert1976
8 augustus 2009, 21:25
hé een bash tussen Fender Benders, ik dcht dat dit alleen in Gibson topics voorkwam:seriousf:

zullen we weer lief doen:grouphug:

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 21:30
zullen we weer lief doen:grouphug:

Daar ben ik helemaal voor. Ik laat me maar zelden meeslepen, maar hier gebeurde het even :makeup:

livepulse
8 augustus 2009, 21:31
Zwevend (daar heb ik het helemaal niet over gehad) is inderdaad de standaard.

'Terug te flamen'. Qu'est-ce que c'est?
Jij begon met 'wijsheid', 'kant noch wal' enzo.

Ik herhaal:


Verdiep je zelf eens in de setup van gitaren, dan kom je er ook achter dat het gebruikelijk is dat de tremolo parallel aan de top wordt afgesteld.

Je spreekt jezelf best tegen zo...

Zoals ik al zei: "kant noch wal"...

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 22:13
Zo stond de brug toen ik de gitaar kocht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CNZUNJEC-D.jpg

Zwevend en parallel (evenwijdig aan) de top.

Zo heb ik 'm daarna afgesteld door de veren strakker te zetten:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMOSCXY8-D.jpg

Waar spreek ik mezelf dan tegen?

geert1976
8 augustus 2009, 22:20
Zo stond de brug toen ik de gitaar kocht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CNZUNJEC-D.jpg

Zwevend en parallel (evenwijdig aan) de top.

Zo heb ik 'm daarna afgesteld door de veren strakker te zetten:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMOSCXY8-D.jpg

Waar spreek ik mezelf dan tegen?

nergens:hippie:

Bram+
8 augustus 2009, 22:38
Behalve dat hij ongelijk heeft, komt livepulse ook erg gefrustreerd over. Je post beginnen met een opmerking als "Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar het slaat kant noch wal. Heb je je al eens verdiept in de setup van een gitaar?" vind ik weinig sympathiek.


Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik weinig ervaring heb met het type trem op de foto, maar ik weet wel dat het bij trems met studs doorgaans gezonder voor je knife edges is om de trem parallel met de body te laten lopen. Als hij schuin omhoog/omlaag staat, kunnen de knife edges ombuigen en dat bemoeilijkt ook de afstelling. Aangezien die vintage trems ook ergens om kantelen: is het ook in die gevallen niet 'gezonder' voor de trems om ze niet omhoog te laten steken?

barno
8 augustus 2009, 22:56
heb dat hier even doorgelezen ... livepulse, iets verkeerds gegeten ofzo? Aaron's verhaal is erg helder en verdient geen pedante opmerkingen.

jutter
8 augustus 2009, 23:03
Zo stond de brug toen ik de gitaar kocht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CNZUNJEC-D.jpg

Zwevend en parallel (evenwijdig aan) de top.

Zo heb ik 'm daarna afgesteld door de veren strakker te zetten:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMOSCXY8-D.jpg


Hoi ASB,

Ik zat even naar je foto's te kijken en vroeg me af of je eerst die 6 schroefjes ook wat losser heb gedraaid voordat je de veren strakker zette?

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 23:19
Eerlijk gezegd, meen ik me niet te kunnen herinneren dat ik bij deze gitaar ooit aan die schroefjes heb gedraaid.
Het viel me zelf wel op dat het op de foto's lijkt alsof het bovenste schroefje iets hoger staat, maar dat is niet het geval; ze staan allemaal even hoog. Ik heb weleens ergens gelezen dat dit type trem wat zuiverder werkt als je de middelste vier schroeven wat verder naar buiten draait, zodat alleen de buitenste twee een beperking in de hoogte vormen. Maar eigenlijk gebruik ik 'm alleen maar om af en toe voor te doen wat een tremolo doet zonder er bij het stemmen en spelen last van te hebben.

jutter
8 augustus 2009, 23:24
Eerlijk gezegd, meen ik me niet te kunnen herinneren dat ik bij deze gitaar ooit aan die schroefjes heb gedraaid.
Het viel me zelf wel op dat het op de foto's lijkt alsof het bovenste schroefje iets hoger staat, maar dat is niet het geval; ze staan allemaal even hoog. Ik heb weleens ergens gelezen dat dit type trem wat zuiverder werkt als je de middelste vier schroeven wat verder naar buiten draait, zodat alleen de buitenste twee een beperking in de hoogte vormen. Maar eigenlijk gebruik ik 'm alleen maar om af en toe voor te doen wat een tremolo doet zonder er bij het stemmen en spelen last van te hebben.

Okay. Wel is het verstandig dat je eerst de 6 schroefjes wat losser draaid en daarna de veren strakker zet. David Gilmour zet(te) op zijn strat ook de middelste schroefjes wat losser zodat de trem zuiverder werkt en zo de gitaar beter op stemming blijft.

Rooker
9 augustus 2009, 00:12
Ik heb misschien ook nog een stomme vraag:chicken:. Wanneer ik de tremmolo gebruik trek ik hem niet alleen maar omhoog, maar ik druk hem ook wel eens naar de boddy om een halve noot te verlagen. Mijn gevoel zegt dan alteid dat dit onnatuurlijk is en slecht voor de 6 schroefjes omdat die misschien gaan wrikken in het houd. David Gilmoure doet dit echter ook. De tremmolo ziet er naar mijn idee zo uit dat je er alleen aan kunt trekken.. Kan iemand mij hier iets zinnigs over zeggen???

jutter
9 augustus 2009, 00:19
Ik heb misschien ook nog een stomme vraag:chicken:. Wanneer ik de tremmolo gebruik trek ik hem niet alleen maar omhoog, maar ik druk hem ook wel eens naar de boddy om een halve noot te verlagen. Mijn gevoel zegt dan alteid dat dit onnatuurlijk is en slecht voor de 6 schroefjes omdat die misschien gaan wrikken in het houd. David Gilmoure doet dit echter ook. De tremmolo ziet er naar mijn idee zo uit dat je er alleen aan kunt trekken.. Kan iemand mij hier iets zinnigs over zeggen???

Neerwaarts is meestal geen probleem. Je trem-pook aantrekken(noot verhogen) moet je wel mee uitkijken;er moet wel ruimte zijn anders komt er teveel druk op de schroefjes(ik ga uit van een vintage tremelo)

aaronstonebeat
9 augustus 2009, 00:21
Ik heb misschien ook nog een stomme vraag:chicken:. Wanneer ik de tremmolo gebruik trek ik hem niet alleen maar omhoog, maar ik druk hem ook wel eens naar de boddy om een halve noot te verlagen. Mijn gevoel zegt dan alteid dat dit onnatuurlijk is en slecht voor de 6 schroefjes omdat die misschien gaan wrikken in het houd. David Gilmoure doet dit echter ook. De tremmolo ziet er naar mijn idee zo uit dat je er alleen aan kunt trekken.. Kan iemand mij hier iets zinnigs over zeggen???

:)
Ik heb het altijd precies andersom gezien. Als je omhoog wil, kun je bends doen; als je omlaag wil, heb je pech of een trem.

De tremolo heeft ruimte nodig om te kunnen bewegen; daarom moeten de schroeven niet helemaal aangedraaid zijn. Dat geldt voor beide richtingen.

Maar het schijnt dat je minder last van valsheid hebt als je die middelste vier schroeven nog wat losser zet. Als ik het ooit probeer, zal ik er melding van maken.

Quicksilver
9 augustus 2009, 01:03
Als je omhoog trekt met zo'n vintage tremolo dan lijkt me dat alles behalve goed voor het hout.. :makeup:

snaarplukker
9 augustus 2009, 10:37
Ik heb vorige maand mijn trem er uit moeten halen om het zinken blokje van 39 gram te vervangen voor een stalen blok van 271 gram. Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat de vintage tremmelo onder de 6 schroefgaatjes op een hoek van ca 35 graden is afgeslepen. Dus het kantelpunt van de trem zit net achter de schroeven. Bij montage de schroeven zover aangedraaid dat de trem van achteren kan kantelen van vlak op de body tot zeker 5 mm omhoog.
Ik kan die trem zo bewegen dat het de schroeven geen geweld aan doen en staat nu zwevend afgesteld zodat achterkant in ruststand 2-2,5 mm van de body afstaat. Ik kan met mijn trem 2 tonen hoger en 3 tonen lager.

Rooker
9 augustus 2009, 16:24
Mensen bedankt voor het antwoord op mijn vraagje tussendoor:ok:. Ik heb inderdaad een vintage tremmolo (brug) die met de achterkant ook aardig wat afstand van de boddy heeft. Of de schroefjes van de voorkant wel los genoeg zitten weet ik eigenlijk niet. Ik ga op onderzoek. Maar ga er vooralsnog vanuit dat de technischman van Kees Dee hem de 2e keer mooi afgesteld heeft. Als ik hem van het jaar weer is af laat stellen dan ga ik wat meer eisen er aan stellen. Hij moet bij mij denk ik ook behoorlijk zweven want ik hou van David guilmoure achtig soleren... Maar toch wil ik er dan ook nog strak mee kunnen begeleiden:???: ( Ja ik heb niet zo heel erg veel gitaren. Bij een gig gebruik ik er persoonlijk het liefst 1)