PDA

View Full Version : Pedalen Switchen in Rack



gibson-strato
5 augustus 2009, 14:55
Ik zou graag wat meer info hebben over het switchen van pedalen in een rack m.b.v. een midicontroller. Wat ik wil is dat ik effecten van mijn G-Major kan 'mengen' met een overdrive of distortion (dus b.v. met een delay).
Heb al verschillende dingen hier gevonden maar ik ben er nog niet uit, en veel spullen zijn niet zomaar te bestellen..

Ik las over Rocktron Patchmate, Axess, Voodoolab maar ook over de Nobels Ms-4 ? Kun je met die laatst genoemde pedalen midi switchen?

alvast bedankt voor de moeite!

hole
5 augustus 2009, 15:01
De MS-4 is een wel een switcher, maar niet zoals jij zoekt. Je kunt de MS4 gebruiken om relais te switchen.

De meest voorkomende, goed verkrijgbare optie is de Voodoolabs GCX. Deze heeft 8 audioloops die je door middel van #CC's (midi dus) onafhankelijk van elkaar kunt aan- en uitzetten

Ook de GRX-4 van Axess electronics is veel gebruikt. Compacter formaat, en heeft 4 loops

Overigens kun je met een switcher niet 'mengen', enkel een distortion/overdrive in of uit je signaal hangen, maar dat is wat je bedoelt denk ik?

(Overigens, een andere optie: de Switchblade, kan wél mengen (zoals een mixer), maar die is best duur)

Wat is je huidige setup trouwens?

interessander
5 augustus 2009, 15:01
Een Nobels MS-4 kan enkel functies switchen, zoals kanalen van je versterker.

Om pedalen in en uit je loop te switchen kun je apparaten zoals de patchmate etc. gebruiken.

Hoeveel loops heb je nodig, en wil je ook kanalen switchen ? (gmajor kan dat ook natuurlijk)
Nobels heeft in dezelfde serie als de MS-4 wel een simpele looper, deze moet je dan wel weer met een switch bedienen.

Je geeft aan dat je overdrive of distortion wil mengen met je G-major, maar dat zijn effecten die je voor je versterker gebruikt ipv in de loop.

Liquid_Metal
5 augustus 2009, 15:02
De Nobels kan alleen functies schakelen, voor pedalen heb je een looper nodig (waarmee je dus effect loops maakt). Die van rocktron schijnt niet lekker transparant te zijn, de Voodoolab is een hele goeie maar werkt alleen met CC's (het zijn er 8 dus je floorboard moet 8 CC's tegelijk uit kunnen sturen).
Die van Axess heeft 4 loops (3 in serie en een apart) en werkt zowel met PC's als CC's. Meestal is dat handig. In mijn setup zou het niet handig zijn omdat ik mijn effecten vaak met CC's aan en uit wil zetten. (tenminste: ik dacht dat de Axess GRX4 geen combinatie kon. Misschien heb ik het wel heel erg fout).


Sander je was me nét voor

gibson-strato
5 augustus 2009, 16:09
Nou het is de bedoeling (als het kan tenminste) dat ik overdrive en distortion pedalen in het rack (maar ook een flanger en een chorus) zet en dat ik dan met 1 controller de g major kan besturen en de pedalen aan en uit kan zetten..

hole
5 augustus 2009, 16:12
Ja dat gaat met een switcher zoals hierboven prima lukken.

Waarom trouwens een Flanger en Chorus nog? Die uit de GM klinken prima toch? (wel hetzelfde FX blok (toch?), dus ik zou de minst gebruikte als pedaal nemen als je ze samen wil gebruiken).

tnijland
5 augustus 2009, 17:13
Waarom geen combinator van Carl Martin?

The Combinator 2 is a non-midi programmable effects switching system that handles up to eight pedals. Each pedal is connected to one of eight individual effects loops (two with stereo returns), and then assigned to one or more of 18 groups. Pushing the program switch for a group simultaneously engages all of the pedals assigned to it. So if, say, you have a fuzz, a wah, and a chorus assigned to program switch 1, pressing that switch will turn them all on or off

...

hole
5 augustus 2009, 22:15
past niet in een rack heej :seriousf:

gibson-strato
5 augustus 2009, 22:43
Ja dat gaat met een switcher zoals hierboven prima lukken.

Waarom trouwens een Flanger en Chorus nog? Die uit de GM klinken prima toch? (wel hetzelfde FX blok (toch?), dus ik zou de minst gebruikte als pedaal nemen als je ze samen wil gebruiken).

De flanger en chorus uit de g major vind ik het net niet, het lijkt net alsof beide een piek hebben waardoor het signaal erg droog en dof klinkt en totaal niet meer als een chorus of flanger.


Waarom geen combinator van Carl Martin?

The Combinator 2 is a non-midi programmable effects switching system that handles up to eight pedals. Each pedal is connected to one of eight individual effects loops (two with stereo returns), and then assigned to one or more of 18 groups. Pushing the program switch for a group simultaneously engages all of the pedals assigned to it. So if, say, you have a fuzz, a wah, and a chorus assigned to program switch 1, pressing that switch will turn them all on or off

...

Inderdaad, ik wil ze wel in een rack.
Maar wat is een goede aanrader dan?
Kan trouwens een engl Z11 ook hiervoor dienen?
En waar kan ik goede switchers makkelijk bestellen?

Voor zover bedankt voor de antwoorden!

Liquid_Metal
5 augustus 2009, 23:31
De flanger en chorus uit de g major vind ik het net niet, het lijkt net alsof beide een piek hebben waardoor het signaal erg droog en dof klinkt en totaal niet meer als een chorus of flanger.



Inderdaad, ik wil ze wel in een rack.
Maar wat is een goede aanrader dan?
Kan trouwens een engl Z11 ook hiervoor dienen?
En waar kan ik goede switchers makkelijk bestellen?

Voor zover bedankt voor de antwoorden!

Wat betreft de flanger ben ik het volledig met je eens en ik ben súperblij met de Positive Through Zero Flanger in de GM2. Die klinkt fenomenaal! Maar de chorus van de G-Major vind ik erg lekker klinken. Probeer de depth op 10%, rate op 0,100 en high cut op 3kHz. Mix heb ik op 10-15% en hij klinkt echt goed (serieel).

Engl Z11 is alleen een switcher en werkt dus hetzelfde als de Nobels. Als ik jou was zou ik voor een GCX gaan, die is misschien we prijzig, maar kan zowel loopen als routen en heeft 8 loops.

@anyone who knows: de GRX4 van Axess is ook met CC's te schakelen, right? Anders is 'ie voor mij nutteloos. (ik ga de manual maar ff downloaden, daar staat het vast in :P).
EDIT: goh wat fijn, website down tot de herfst :S.

Liquid_Metal
5 augustus 2009, 23:35
Tja google werkt makkelijk. Werkt met CC's en is dus ook voor mij geschikt. De GRX4 is voor +- 150 wel te krijgen, terwijl de GCX minstens 300 gaat kosten. Als je niet meer dan 4 loops nodig hebt is dit een optie (maar dan zou je nog iets anders moeten kopen om te switchen (of bv 2+2 of 3+1 doen).

gibson-strato
6 augustus 2009, 10:55
4 loops heb ik precies nodig (wil 4 effecten aan en uit kunnen zetten). Die site van axess ligt er inderdaad uit. Andere opties om te bestellen? Andere merken?

Chiel
6 augustus 2009, 11:23
De LOOP jack (http://www.vermona.com/index.php?en_lj) is ook een optie, heeft 4 loops en bovendien nog een switch functie (altijd handig). Beetje hetzelfde principe als de Axess.

gibson-strato
6 augustus 2009, 11:28
Dat is inderdaad ook een goede! Maar ik zie nergens hoe ik hem kan bestellen?

En, is de Lehle D-Loop ook een optie? Ik zie dat je die via midi kan besturen?

Chiel
6 augustus 2009, 11:45
Dat is inderdaad ook een goede! Maar ik zie nergens hoe ik hem kan bestellen?

En, is de Lehle D-Loop ook een optie? Ik zie dat je die via midi kan besturen?

www.loopersparadise.de

De D-Loop heeft volgens mij maar 2 loops.

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 11:52
Hmm die Loop Jack lijkt me ook wel wat. Een aparte (2kanaals) relais er bij. Ik vraag me wel af hoe vaak dat ding 2ehands wordt aangeboden. De GCX en GRX4 zie je best vaak, maar hier heb ik nog niet eerder van gehoord. 300 euro is een nette prijs voor een nieuw toestel.

interessander
6 augustus 2009, 11:58
Ik vraag me nog steeds af of er geen problemen met brom en aardlussen e.d. optreden bij het schakelen van zowel pre-gain en post gain effecten, daar meen ik eerder iets over gelezen te hebben maar kan het zo 1,2,3 niet vinden.

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 12:12
Voor zover ik het begrijp is het zo dat een aardlus betekent dat er een spanningverschil in je aarding is tussen 1 punt en een ander punt. Als je gear daar tussen zit loopt er stroom door je gear en dat kan voor brom zorgen. Een goede manier om dit tegen te gaan is star grounding: je gehele rack op 1 punt aarden. Alleen weet ik niet zeker of ik die term goed begrijp. Wat ik heb gedaan is een draad aan de verwarming geknoopt (da's aarde) en die verbonden met een schroefje dat aan m'n rack zit. Mijn stopcontacten zijn niet geaard dus ik heb 1 punt van waaruit alles geaard is. Ik verwacht dat er dus geen stroom gaat lopen.
Misschien is het anders als ik zelf een andere aarding heb en mijn gitaar vast houdt. Dan zou er stroom lopen van de verwarming naar mij toe.

Voor meer info kun je dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90178) eens doorlezen. Daar heb ik mijn bovenstaande vraag gesteld, maar er geen antwoord op gekregen...

gibson-strato
7 augustus 2009, 11:14
Heb even een Lehle D-loop kunnen lenen, en ik denk dat het wel een handig ding is. Heb het even aangesloten met een EH Mistress en CE-2 ertussen. Het is alleen wel een uitdaging om het via midi te gaan besturen..

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Yek1
7 augustus 2009, 16:58
D.loop is handiger voor pedalboards.
Voor rack kun je naast Axess en VL ook kijken naar RJM Music, populair merk.

hole
7 augustus 2009, 17:03
..en verkrijgbaar via Paul Lenders

gibson-strato
11 augustus 2009, 10:06
Heb ondertussen toch maar de GCX besteld, en al binnen gekregen.
Werkt helemaal goed, alleen is het wel moeilijk om het te zó te programmeren dat ze op een bepaalde switch aangaan en weer uitgaan..

Liquid_Metal
11 augustus 2009, 10:13
'toch maar even besteld'. Alsof het niets kost!!
Veel geluk er mee! Ik weet wel dat ik, áls ik ooit nog pedalen in een loop zet, voor de GRX4 van Axess ga. PC én CC lijkt me toch een stuk confortabeler.

hole
11 augustus 2009, 10:22
GCX is alleen CC's toch? Als je controller niet 8 CC's per keer kan sturen zul je niet optimaal gebruik kunnen maken van de GCX dus.

Wat voor midi-controller gebruik je?

Liquid_Metal
11 augustus 2009, 10:57
GCX is inderdaad alleen CC's en daarom spreekt 'ie me niet zo aan. Met de GCP werkt het 'beter', maar het kost je dan nogal wat Instant Acces knoppen.
Omdat de GRX4 zowel PC's als CC's ontvangt is die misschien flexibeler.