PDA

View Full Version : Het Grote Knoppen Topic



EuroCinema
5 augustus 2009, 10:44
:ok: Okee, beetje flauwe titel, maar... het valt me op hoe weinig gitaristen maar aan de toon- en volumeknoppen van hun gitaar draaien. Als een gitaar te schel klinkt, gaat er eerder een nieuw element van 150 euro in dan dat men even de toonknop wat terugzet. Terwijl die knoppen er niet voor niks op zitten, en heel veel mogelijkheden bieden. Dus de vraag: wat doe jij met de knoppen op je gitaar? Alles op 10 en verder afblijven? Of..?

Bram+
5 augustus 2009, 10:48
Toneknoppen gebruik ik minder, op een van mijn maingitaren zit helemaal geen toneknop, maar de volumeknop gebruik ik weldegelijk, die staat bij mij nu meestal een stukje terug om makkelijker een soloboost te kunnen krijgen (gewoon weer helemaal opendraaien dus) of iets meer of minder 'gain' als ik dat denk nodig te hebben.

wiegersma
5 augustus 2009, 10:52
Ik gebruik de toonknoppen op mijn Les Paul niet, die staan gewoon open. De volume gebruik ik voor het regelen van de gain/volume.
Op mijn Ibanez heb ik de toonknoppen iets teruggedraaid en daar kom ik verder ook niet meer aan. Volumeknop gebruik ook hier weer voor het regelen van de gain/volume.

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 11:01
Ik gebruik alle knoppen, maar bv niet de volume voor een kleine solo boost.

Wel gebruik ik de tone knop veel, en mijn extra pushpull.

bagheera
5 augustus 2009, 11:05
Als ik heel erg jazzy wil spelen draai ik mijn tone knop soms bijna toe, om to een heel dof geluid te krijgen, mijn volume gebruik ik als ik te luid klink tegenover de rest van de band.
Ik gebruik ze dus wel :)

heinz3110
5 augustus 2009, 11:16
Gebruik ze beide.Volumeknoppen natuurlijk voor clean met randje tot over- de-top, en toonknop helemaal dicht voor een muffe fuzztoon. Maar draai de toon ook wel eens stukje dicht om teveel hoog te corrigeren ipv dat ik naar mijn versterker moet lopen. Ik vind dat toch ook weer anders klinken dan wat hoog afhalen van je versterker.

Je kan inderdaad al veel goeds doen met die knoppen ipv elementen vervangen.

soup
5 augustus 2009, 11:40
alles op 10

mijn sound is ALTIJD goed :punk:

Tim..
5 augustus 2009, 13:14
toneknoppen gebruik ik bijna nooit, alleen als ik echt het gevoel heb dat het te schel klinkt.

De Volumeknoppen gebruik ik wel veel, maar dan vooral in combinatie met mn Fuzz Factory, dan heb ik de volumeknop van de neck pickup vaak op 7 of 8 (en soms verder terug) voor een heel dun fuzzrandje, en de bridge pickup meestal wel op 10 (of soms een klein beetje terug om het iets "gedefinieerder" te maken) voor een lekkere volle fuzz

EuroCinema
5 augustus 2009, 16:17
Ik gebruik alle knoppen, maar bv niet de volume voor een kleine solo boost.

Wel gebruik ik de tone knop veel, en mijn extra pushpull.

Hoe/waarvoor gebruik je de toon? Ook tijdens een solo?

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 16:20
Ja tijdens een solo ook wel, voor een beetje santana achtige dingen. Tonepot ( bijna ) dicht, lead kanaal en klein beetje delay.

Maar ook bv op een les paul, om een mid-dig geluid te krijgen.

Ook gaaf tone dicht en wah aan, en dan hiel naar achteren

iWishmaster
5 augustus 2009, 16:34
Ik gebruik de volumeknop vooral. Natuurlijk voor uit-en-aan zetten bij het wegzetten van mn gitaar, maar ook om een iets cleaner geluid te creëren vanaf mn crunch kanaal. Soms ook voor 'swell' effecten voor de gein.

Toneknop gebruik ik eigenlijk nooit, ik zie het nut niet in van een donkerder geluid: dat regel ik wel op mn amp.

HaroldA
5 augustus 2009, 16:45
Toneknop van brugelement is niet aangesloten en voor de rest staan ze allemaal open! (SG & LP)

Om terug in gain te gaan heb ik een pedaaltje gemaakt met een volume potmeter (500k).

EuroCinema
5 augustus 2009, 16:45
Merken jullie trouwens ook dat verschillende (kanalen van) amps anders reageren op terugdraaien van volume? In de -6db ingang van mijn hotrod schoont-ie fijn op, in andere amps wordt het geluid snel heel dof.

ellisvertellis
5 augustus 2009, 17:30
Inderdaad zal mijn marshall anders reageren op de volumeknop dan mijn Fender. Ook andere gitaren reageren weer anders.

Ik gebruik mijn toonknoppen wel degelijk. Tijdens bepaalde momenten wil ik mijn brugklank van mijn tele blijven behouden en zal ik het wat minder door de mix laten priemen door de toonknop een stuk terug te draaien, ipv de volume weg te draaien, waardoor je gain afneemt. Vaak werkt dat voor mij ook beter dan een ander element te kiezen.

Ook genereer je soms echt heel andere klanken uit een element waar van je niet eens wist dat het zo kon klinken. Ik herinner mijn een fragmentje van een intervieuw met Eric Clapton over zijn gitaarspel ten tijde van Cream; door zijn tonepot helemaal dicht te draaien kreeg hij een geluid waar hij een speciale uitdrukking voor had... en schiet mij nu dood maar die uitdrukking weet ik niet meer, iets met een vrouw laten klagen :chicken:

wiegersma
5 augustus 2009, 17:39
Woman Tone:loveserenade:

ellisvertellis
5 augustus 2009, 17:42
Voila! :satisfie:

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 00:17
Volumeknop gebruik ik om een crunchtone te maken. Ik gebruik de crunch van mijn preamp dus ook niet.
Tone gebruik ik eigenlijk niet omdat ik mijn toon goed vind. Eigenlijk nooit over nagedacht en met de toonknop helemaal dicht vind ik elke gitaar lelijk klinken.

Puerco
6 augustus 2009, 02:20
Het helpt heel erg als je een goede condensator in de gitaar hebt zitten!
Ik heb in m'n strat (F. cp60's) geëxperimenteerd met verschillende caps waaronder keramisch, papier in olie en mustards. Keramisch vond ik nogal scherp klinken, papier in olie vond ik erg smooth maar ook erg dof klinken en de mullards helemaal geweldig en het verloop vond ik het prettigst met een 0.033uf (160V) mustard cap.
Loont zeker de moeite om eens met verschillende types en waarden te experimenteren. Een goede methode als je diverse caps wilt vergelijken is om op de punten waar de cap vast zat 2 draden te solderen die dan onder de slagplaat vandaan komen met 2 krokodillen klemmetjes erop, zo hoeft de zaak maar 2X uit elkaar (voor en na het experiment).
Mensen besteden veel geld aan dure pickups en gaan dan bezuinigen op een condensatortje van een paar kwartjes terwijl dit wel een grote invloed op het geluid heeft.
Maakte voor mij in ieder geval een hoop vershil, ik ben nu dol op m'n tone knoppen, kan tenminste alles op de amp op 10 blijven staan :D

Btw. Als je op een strat een draadje van 1 cm soldeert volgens DIT (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=tone_f_bp) schema, dan werkt de toneknop van de middelste pickup ook voor de brug pickup.

aaronstonebeat
6 augustus 2009, 02:47
Ik heb zeer onlangs ervaren wat ellisvertellis vertelt: onvermoede klanken bij gebruik van de toonregeling. Ik heb heel lang gespeeld met alles vol open; volumeknop had ik een tijdje terug al ontdekt als zeer waardevol en de toonknop gaat daar wel bij komen, denk ik.

Ik heb ook een gitaar met een varitone-knop. Erg leuk om aan te draaien!
En ik heb er een met een killswitch, maar die gebruik ik uiteindelijk nooit.

PS
+1 Puerco

Pepe
6 augustus 2009, 03:10
Ik trap nooit op een pedaal, alles gaat met de volumeknop. Maar er zit wel een pedaal tussen amp en gitaar, een zendrive of chandler tubedriver.
De ene gitaar doet dat beter dan de andere. Een LP jr. is er voor gemaakt, een tele werkt ook prima, een strat heeft een treble bleed nodig, een humbucker gitaar gebruik ik live niet om die reden.

Met de toonknop van een tele kan je wha wha effecten maken, goed om een hammond B3 partij te maken.

Op de een of andere manier schoont mijn ES 125 prachtig op bij het terugdraaien, een soort akoestisch geluid. Dat zal wel aan de gitaar liggen, de goldtop met P90's wordt alleen zachter.
Gretsch gitaren hebben de volumknop te ver weg zitten om tijdens het spelen door aan te frummelen.

EuroCinema
6 augustus 2009, 11:02
Ik vind een treble bleed een beetje tricky, juist omdat verschillende amps zo anders reageren. Wat ik nu doe: basissound afstellen met volume op 8, toon op 10. Draai ik volume open, dan draai ik toon wat dicht om het extra hoog te compenseren. Is in praktijk minder omslachtig dan het lijkt.

Pepe
6 augustus 2009, 11:44
I see. I ga the other route. Ik stel af op solo en draai dan terug voor begeleiding.
Ik ben dan ook geen gitarist die 100 verschillende soundjes gebruikt, meer de Jeff Beck school, je speelt zoals je praat. Die volumeknop, daar frummel ik continue aan maar dat heeft misschien ook te maken met speelstijl, allerlei kleine patroontjes tussen akkoorden door.

Dat er een Zendrive tussen zit is ook eigenlijk onzin, de Boogie geeft precies de goeie oversturing op het clean kanaal als ik alles open zet. Ik steven op het punt af dat je alles kunt zeggen met een gitaar en een amp.

EuroCinema
7 augustus 2009, 09:30
Ik ook, hele ritsen lowgainpedaaltjes heb ik versleten maar ik ben er nu wel achter dat het mooiste buizenrandje toch gewoon een echt buizenrandje is :soinnocent:
Hoe ver draaien jullie volume trouwens terug om op te schonen? Een fractie, of zeg maar wel van 10 naar 7?

hole
7 augustus 2009, 10:34
Awww..dacht dat het over Tetten ging :(


Maar..ik gebruik mijn knoppen (gitaar) echt nooit. Alles vol open.