PDA

View Full Version : Welke cabinet onder welke amp ?



davidof
5 augustus 2009, 01:08
Hoi!

Ik ga binnenkort een versterkertje kopen voor bij mijn 2de band te zetten. Stijl: hardrock - heavy metal - Metalcore - Hardcore - ... vrij variërend dus ;) als er maar voldoende Gain is !

Voor de versterker zelf dacht ik Marshall MG100HDFX te kopen aangezien deze niet te duur is en ikzelf de Marshall MG100DFX heb. Die vind ik (ondanks alle negatieve comments) ideaal voor mijn genre ! (ander advies voor versterkers mag uiteraard ook maar liefst niet te duur )

Bij die Marshall MG100HDFX zit al een cabinet bij .. maar ik zou eventueel een goedkope ENGL op de kop kunnen tikken, zou dit de klank verbeteren? Ook vroeg ik mij af WELKE cabinet je kan aansluiten op zo een (100 watt?) versterker. Ik studeer wel elektromechanica :$ maar ik weet echt niet hoeveel ohm je op hoeveel watt kan aansluiten enz .. enige info zou nuttig zijn allesinds =)

Greeets!

caliban
5 augustus 2009, 02:54
Hoi!

Ik ga binnenkort een versterkertje kopen voor bij mijn 2de band te zetten. Stijl: hardrock - heavy metal - Metalcore - Hardcore - ... vrij variërend dus ;) als er maar voldoende Gain is !

Voor de versterker zelf dacht ik Marshall MG100HDFX te kopen aangezien deze niet te duur is en ikzelf de Marshall MG100DFX heb. Die vind ik (ondanks alle negatieve comments) ideaal voor mijn genre ! (ander advies voor versterkers mag uiteraard ook maar liefst niet te duur )

Bij die Marshall MG100HDFX zit al een cabinet bij .. maar ik zou eventueel een goedkope ENGL op de kop kunnen tikken, zou dit de klank verbeteren? Ook vroeg ik mij af WELKE cabinet je kan aansluiten op zo een (100 watt?) versterker. Ik studeer wel elektromechanica :$ maar ik weet echt niet hoeveel ohm je op hoeveel watt kan aansluiten enz .. enige info zou nuttig zijn allesinds =)

Greeets!

Ik zie Marshall MG, dat wil niet veel goeds zeggen. Ik vind het vreemd dat je zodanig tevreden bent van die amps. Heb je zelf al eens over een goeie lampenversterker gespeeld? Ik zou het ook dom vinden om dezelfde amp te kopen die je eigenlijk al hebt (oké in head vorm, maar het is hetzelfde ding inside). Je spreekt over veel gain, wel, al te veel gain doet je sound sucken, maar wat gain op reserve is wel leuk. Aan de genres die je opnoemt te zien lijkt ENGL heel goed voor je. Welke ENGL spreek je zelf over? Je kan heel wat cabinets aansluiten op de meeste versterkers (je moet hem gewoon goed vinden qua sound), in verband met impedantie, check de stickie bovenin het subforum.
Belangrijk aspect dat je vergeten te vermelden bent: je budget.

davidof
5 augustus 2009, 08:26
Ik zie Marshall MG, dat wil niet veel goeds zeggen. Ik vind het vreemd dat je zodanig tevreden bent van die amps. Heb je zelf al eens over een goeie lampenversterker gespeeld? Ik zou het ook dom vinden om dezelfde amp te kopen die je eigenlijk al hebt (oké in head vorm, maar het is hetzelfde ding inside). Je spreekt over veel gain, wel, al te veel gain doet je sound sucken, maar wat gain op reserve is wel leuk. Aan de genres die je opnoemt te zien lijkt ENGL heel goed voor je. Welke ENGL spreek je zelf over? Je kan heel wat cabinets aansluiten op de meeste versterkers (je moet hem gewoon goed vinden qua sound), in verband met impedantie, check de stickie bovenin het subforum.
Belangrijk aspect dat je vergeten te vermelden bent: je budget.

Welja aangezien ik die MG100hdfx voor 450€ 2dehands kan kopen en ik tevreden ben met de sound dacht ik toch best deze te kopen :) aangezien hij toch moet kunnen dienen voor repetitie en optredens .. zo'n 800€ zou ik wel kunnen uitgeven. Maar daar heb je geen enkele andere half stack voor denkik ..

Grts

allochthomas
5 augustus 2009, 09:01
voor 800 euro zou je al een peavey valveking buizen top kunnen kopen en een leuke marshall cabinet er bij. de valveking heeft mij 450 gekost en het cabinet 200 euro(2de hands en 2X12 dus voor 350 kan je best wel een goeie 4X12 kunnen vinden).

AART
5 augustus 2009, 12:39
Welja aangezien ik die MG100hdfx voor 450€ 2dehands kan kopen en ik tevreden ben met de sound dacht ik toch best deze te kopen :) aangezien hij toch moet kunnen dienen voor repetitie en optredens .. zo'n 800€ zou ik wel kunnen uitgeven. Maar daar heb je geen enkele andere half stack voor denkik ..

Grts

450 voor een 2ehands MG100HDFX riekt naar oplichting. Die kan je de hele dag van Marktplaats halen voor 200. Bovendien kan je voor 450 met wat geluk een 2ehands Marshall JCM 900 vinden of zelfs een Boogie caliber .22+ of .50+.

Qua cab zou ik een 2ehands Marshall 1960A zoeken. Lichtelijk gebruikt moet dat voor 300-350 lukken met wat geduld en zoeken.

En zoals al eerder werd gesteld: heb je de MG al eens vergeleken met een degelijke lampenbak?

remmiedepemmie
5 augustus 2009, 12:51
Welja aangezien ik die MG100hdfx voor 450€ 2dehands kan kopen en ik tevreden ben met de sound dacht ik toch best deze te kopen :) aangezien hij toch moet kunnen dienen voor repetitie en optredens .. zo'n 800€ zou ik wel kunnen uitgeven. Maar daar heb je geen enkele andere half stack voor denkik ..

Grts

Nieuw zijn die E499.

http://www.feedback.nl/?b=MRSLMG100STK&a=46

Probeer eens een paar buizen versterkers in de prijsklasse 500-1000, en bedenk dan of je nog steeds die MG100 wil hebben.

yhcmarc
5 augustus 2009, 14:43
voor 800 kun je bv. een oude london city top (DEA series) + 4x12 en een goed overdrive / distortion pedaal kopen die je marshall MG100... compleet verpulvert voor het ontbijt.

Op MP staat trouwens ook een Ampeg VT120 triax, is ook een mooi apparaat, kast erbij en blazen.

muziekschuur
5 augustus 2009, 14:49
Bugera 1960 met metalpedaaltje.

http://www.thomann.de/nl/bugera_1960.htm

Harley Benton cab met celestion v30

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412a_vintage.htm

Of de goedkopere: van 195 euro;

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412a_gitarrenbox.htm

Digitech hardwire metal distortion; (de hardwire serie is een NEW CLASSIC).

http://www.thomann.de/nl/digitech_hardwire_hw_tl2metaldistortion.htm

caliban
5 augustus 2009, 14:58
De net voorgestelde amps zijn zeker niet slecht, maar ik ben niet zo voor pedaaltjes voor clean/randje amps. Luister even naar Kill 'em all van Metallica. Als je dat geluid leuk vindt, is het zeker wat voor je. Anders ga je beter voor een amp die zelf voldoende gain en scheur heeft. Ook je clean gaat waarschijnlijk beter zijn in dat geval. Bugera maakt ook meer-kanaals-amps. Peavey klonen, lijkt me goed klinken, maar ze schijnen zeer makkelijk stuk te gaan.



http://www.thomann.de/nl/digitech_hardwire_hw_tl2metaldistortion.htm
Ik heb geen ervaring met dit specifieke pedaal, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een overtuigende metaloverdrive gehoord uit dit type van pedaaltjes.

marter544
5 augustus 2009, 15:54
Hmm ja, ik zou wanneer je er mee wilt gaan optreden niet naar Bugera kijken, en waarom dezelfde amp kopen als je al hebt? Probeer eens een Fireball oid., en vergelijk dat geluid eens met je marshall.. Moet het echt budget, dan zou ik voor een Randall top gaan, zo'n RG100 of RH100 zegmaar. Die heb je 2e hands wel voor 250, dan heb je nog zat over voor een mooi cabinet. Wat ook mooi is binnen dat budget, is een Randall RH50, dat is een 50 watt buizentop met een dikke scheur, voor 500 euro.

davidof
5 augustus 2009, 19:21
Nuja, aangezien ik de sound van mijn Marshall mg100dfx goed vind dacht ik er wel goed aan te doen zijn grote broer te kopen voor bij mijn andere band. En veel geld heb ik niet echt .. zijn die buizenamps dan zoveel beter dan gewone amps ?

Thx voor alle reactie's al ! Maakt het veel makkelijker om een amp te vinden ^^

Greeeets!

edit: oja, welke marshall's passen er wel bij mijn genre ? want ik heb een paar keer op van die buizen amps gespeeld maar die geven echt niet genoeg gain en power voor mijn stijl ..

caliban
5 augustus 2009, 20:36
Nuja, aangezien ik de sound van mijn Marshall mg100dfx goed vind dacht ik er wel goed aan te doen zijn grote broer te kopen voor bij mijn andere band.

Je kan als je die marshall geweldig vindt, ook een externe cabinet aansluiten op jouw amp. De head-versie is hetzelfde als jouw amp zonder de speaker(s).



En veel geld heb ik niet echt .. zijn die buizenamps dan zoveel beter dan gewone amps ?


Over het algemeen, ja. Er zijn mensen die graag moeilijk doen natuurlijk, maar over het algemeen vinden de meeste gitaristen buizen versterkers beter klinken, zeker in een band, aangezien je daar op redelijk volume kan spelen. Een lampen-amp komt normaal ook veel beter door de mix, dus handig als je drummer hard speelt of om solo's uit te laten komen.



edit: oja, welke marshall's passen er wel bij mijn genre ? want ik heb een paar keer op van die buizen amps gespeeld maar die geven echt niet genoeg gain en power voor mijn stijl ..

Waarom alleen maar naar Marshall kijken? Voor het genre dat je graag wil spelen, is Marshall denk ik niet de beste keuze. De JVM is de meest high-gain versterker die Marshall heeft uitgebracht en klinkt naar mijn mening erg oké voor metal en dergelijke, maar er zijn veel betere dingen te vinden. Bijvoorbeeld ENGL, of mesa/boogie of noem maar op.

Je zegt net dat de buizenamps waarover je gespeeld hebt niet genoeg power gaven. Ik nodig je uit om met je MG100 (100 watt) naar mijn thuis te komen en te vergelijken met mijn ENGL Fireball (60 watt). Lampenversterkers klinken in principe erg krachtig, heel wat krachtiger dan de gemiddelde solid-state amps. Weet je nog over welk type lampenamp je gespeeld hebt? Ik kan me voorstellen dat je (als je houdt van wat gain en brutaal(-heid?)), je aan een fender twin reverb niet veel gaat vinden (fantastische clean en wat meer, daar niet van).
De highgain shootout is misschien wat voor je. 6 september in Boekel, check even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124964

davidof
5 augustus 2009, 20:42
Je kan als je die marshall geweldig vindt, ook een externe cabinet aansluiten op jouw amp. De head-versie is hetzelfde als jouw amp zonder de speaker(s).



Over het algemeen, ja. Er zijn mensen die graag moeilijk doen natuurlijk, maar over het algemeen vinden de meeste gitaristen buizen versterkers beter klinken, zeker in een band, aangezien je daar op redelijk volume kan spelen. Een lampen-amp komt normaal ook veel beter door de mix, dus handig als je drummer hard speelt of om solo's uit te laten komen.



Waarom alleen maar naar Marshall kijken? Voor het genre dat je graag wil spelen, is Marshall denk ik niet de beste keuze. De JVM is de meest high-gain versterker die Marshall heeft uitgebracht en klinkt naar mijn mening erg oké voor metal en dergelijke, maar er zijn veel betere dingen te vinden. Bijvoorbeeld ENGL, of mesa/boogie of noem maar op.

Je zegt net dat de buizenamps waarover je gespeeld hebt niet genoeg power gaven. Ik nodig je uit om met je MG100 (100 watt) naar mijn thuis te komen en te vergelijken met mijn ENGL Fireball (60 watt). Lampenversterkers klinken in principe erg krachtig, heel wat krachtiger dan de gemiddelde solid-state amps. Weet je nog over welk type lampenamp je gespeeld hebt? Ik kan me voorstellen dat je (als je houdt van wat gain en brutaal(-heid?)), je aan een fender twin reverb niet veel gaat vinden (fantastische clean en wat meer, daar niet van).
De highgain shootout is misschien wat voor je. 6 september in Boekel, check even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124964
De Marshall waarmee ik toen MOEST optreden (alle bands moesten op dezelfde gear spelen wegens tijdgebrek om alles af te breken & op te stellen) was toch een vrij oude buizenamp denkik ik had de gain helemaal open gedraaid en vanaf ik Metallica probeerde te spelen leek het zo sober .. geen power, geen gain. & als ik hem op clean zette kreeg ik nog een beetje distortion door. Geen idee of dat de bedoeling was!

Ik zou idd zééééér graag eens zo'n ENGL amp testen .. maarja aangezien mijn afkomst lijkt het moeilijk om zo ver te geraken .. zeker zonder auto =(

En de enige reden dat ik geen ENGL / Mesa koop is het prijskaartje !
(btw: zou de Randall RH150 eventueel iets kunnen zijn ?

Grts

caliban
5 augustus 2009, 20:52
Ik zou idd zééééér graag eens zo'n ENGL amp testen .. maarja aangezien mijn afkomst lijkt het moeilijk om zo ver te geraken .. zeker zonder auto =(

En de enige reden dat ik geen ENGL / Mesa koop is het prijskaartje !
(btw: zou de Randall RH150 eventueel iets kunnen zijn ?

Grts

Randall ken ik niet veel van, moet je aan de anderen vragen. AART haalde eerder al een mesa aan die misschien wel betaalbaar is: de .22+ of .50+. Zelf nooit over gespeeld, maar als ik me niet vergis de goedkopere versies van de markseries. Ik heb zelf een mark III, daar krijg je geweldige metalsounds uit, en fender achtige cleans. Alleen niet zo makkelijk om alles goed in te stellen.
ENGL hoeft zo duur nog niet te zijn. ENGL screamer of thunder ligt denk ik net boven je gewenste budget, maar moet haalbaar zijn. Fireball is wat bruter, maar ben je aan een top met geluk €650 kwijt (denk ik, heb de mijne tweedehands nog wat duurder betaald).

Temse is trouwens niet zó ver, ben er gisteren nog langs gekomen.

davidof
5 augustus 2009, 21:07
Randall ken ik niet veel van, moet je aan de anderen vragen. AART haalde eerder al een mesa aan die misschien wel betaalbaar is: de .22+ of .50+. Zelf nooit over gespeeld, maar als ik me niet vergis de goedkopere versies van de markseries. Ik heb zelf een mark III, daar krijg je geweldige metalsounds uit, en fender achtige cleans. Alleen niet zo makkelijk om alles goed in te stellen.
ENGL hoeft zo duur nog niet te zijn. ENGL screamer of thunder ligt denk ik net boven je gewenste budget, maar moet haalbaar zijn. Fireball is wat bruter, maar ben je aan een top met geluk €650 kwijt (denk ik, heb de mijne tweedehands nog wat duurder betaald).

Temse is trouwens niet zó ver, ben er gisteren nog langs gekomen.

als je toevallig eens 2x in Temse passeert mag je me eens oppikken xD

Mr. Dynamite
5 augustus 2009, 22:08
En de enige reden dat ik geen ENGL / Mesa koop is het prijskaartje !
(btw: zou de Randall RH150 eventueel iets kunnen zijn ?

Grts

Ik weet niet of je persee een stack wilt maar als je een beetje bruut geluid wilt dan is zo'n Randall een zeer goede versterker ;) (daar hoeft de gain echt niet verder dan de helft :))

davidof
5 augustus 2009, 22:33
Ik weet niet of je persee een stack wilt maar als je een beetje bruut geluid wilt dan is zo'n Randall een zeer goede versterker ;) (daar hoeft de gain echt niet verder dan de helft :))

Ik ben idd van plan om met een paar vrienden een metalcore band te starten ^^ dus half stack is wel nodig :p & voldoende gain (maar de klank vind ik minstens even belangrijk)

grts

caliban
5 augustus 2009, 22:56
Ik ben idd van plan om met een paar vrienden een metalcore band te starten ^^ dus half stack is wel nodig

Je ziet altijd half-stacks, maar een combo zou ook lukken denk ik. Alleen spijtig dat je dan geen closed-back hebt, dus wat minder druk.

En je moet echt opletten met veel gain, want ik de band gaat je gitaar geluid verzuipen in het geheel. Verder altijd genoeg mid en niet te veel bas gebruiken, voor bastonen heb je een basgitarist (uit ervaring weet ik wel dat bassisten vaak die mannen zijn die geen geld hebben voor goeie gear, hun versterker niet hard genoeg gaan, en die theorie dus niet opgaat).

iWishmaster
5 augustus 2009, 23:06
Zoek een tweedehands Peavey 5150 combo! Voor het geld de allerbeste high-gain versterker die ik ooit gehoord heb. Ok, het is een combo, maar deze blaast sowieso een hele muur van Marshall MG fullstacks omver!

JeanPaul du Vinnie
6 augustus 2009, 00:06
Kijk anders eens naar de Randalls op Marktplaats, als je een leuke transistor wil. Er staat een Scott Ian-versie (Anthrax) van de V-max halfstack voor €800. Als die je te groen is, kijk dan 's naar die eighties Randalltop die er ook nog ergens staat. Die kan je voor 150 zeker losweken en dan houd je nog een heel mooi bedrag over voor een high end speakerkast die je top pas echt doet schitteren.

En als je toch vasthoudt aan het transistor-Marshallplan: op kapaza.be staat een leuke Valvestatetop met een Randallkabinet onder. Dat zal al veel meer z'n geld waard zijn dan die MG's.

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 00:13
Je ziet altijd half-stacks, maar een combo zou ook lukken denk ik. Alleen spijtig dat je dan geen closed-back hebt, dus wat minder druk.

En je moet echt opletten met veel gain, want ik de band gaat je gitaar geluid verzuipen in het geheel. Verder altijd genoeg mid en niet te veel bas gebruiken, voor bastonen heb je een basgitarist (uit ervaring weet ik wel dat bassisten vaak die mannen zijn die geen geld hebben voor goeie gear, hun versterker niet hard genoeg gaan, en die theorie dus niet opgaat).

In een band (repetitie) heb je dus ook geen closed back nodig, want die lows heb je meestal niet nodig. Die maken je geluid zompig als je in een kleine ruimte staat.
Veel mids en highs en inderdaad zo min mogelijk gain.

caliban
6 augustus 2009, 01:01
In een band (repetitie) heb je dus ook geen closed back nodig, want die lows heb je meestal niet nodig. Die maken je geluid zompig als je in een kleine ruimte staat.
Veel mids en highs en inderdaad zo min mogelijk gain.

Zo is dat :). Naar het schijnt heeft John Petrucci ooit ergens gezegd dat je de gain van je amp moet terugdraaien, tot het klinkt alsof je met een stok op een koelkast slaat, dan staat hij goed. (Geen idee of dat van JP waar is.)

davidof
6 augustus 2009, 07:46
Zou deze wat voor me zijn ?

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/19088169/Randall_Top_Cabinet.html

Mr. Dynamite
6 augustus 2009, 11:41
Nou die heeft iig BAKKEN gain. Ik speel nogal eens over de rg75g3 combo, deze zijn closed back en ze geven toch een heel aardige metal sound :)

JeanPaul du Vinnie
6 augustus 2009, 11:49
Zou deze wat voor me zijn ?

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/19088169/Randall_Top_Cabinet.html
Qua prijs is dat wel ok, al kan je er zeker nog vijftig euro vanaf proberen pingelen.

nickofzo
6 augustus 2009, 21:50
ik heb ook een marshall mg100hdfx
maar

nee
erg snel op uitgekeken,, spaar beter eerst even door
ik zelf ga sparen voor een jcm 2000 of 800 stack..
maar dat duurt nog ff

heb er ook al 2 keer problemen mee gehad
nu nog steeds .. speel er niet met veel plezier op
geluid is veel te kaal.. voor dat budget kan je een randall halen die veel beter is en heb je buizen .. als je eenmaal buizen geprobeert heb wil je niet anders

mg 100 hdfx nee
geld verspilling.. erg goedkoop maar nee
de cabinetten zijn ook te klein om er een grotetop op te zetten dus moet ook een groter cabinet halen als ik anders wil..
geluid is erg kaal krakerig hoog en laag is niet goed verdeeld (niet zomaar aan de knoppen draaien maar hoe je het ook instelt.. nee)

ik heb er enorme spijt van.. dus ik zeg nee

marter544
7 augustus 2009, 11:08
Zou deze wat voor me zijn ?

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/19088169/Randall_Top_Cabinet.html


Kort antwoord: Ja, brute machines. Heb zelf een RG75G3, en een fireball, nou, ik moet zeggen, zo'n RG komt (mits je et wel op een cab aansluit) toch een heeeel eind vergeleken met de fireball.

WillemdaGuide
7 augustus 2009, 11:38
Mocht je een keer een Peavey Ultra tegenkomen dan kan dat ook wel wat zijn, je ziet ze niet heel veel, maar zijn vaak erg betaalbaar, fulltube en vette sound!!

caliban
7 augustus 2009, 15:56
Mocht je een keer een Peavey Ultra tegenkomen dan kan dat ook wel wat zijn, je ziet ze niet heel veel, maar zijn vaak erg betaalbaar, fulltube en vette sound!!

Check in verband hiermee het topic over de gebooste high-gainers, ik vond de ultra er best goed uitkomen.

fkoolen
7 augustus 2009, 17:03
london city mkIV met HT-Dual pedaal van Blackstar: klinkt als een trein!

Nielsje
7 augustus 2009, 17:21
Ik heb een LC DEA 130, die zónder pedalen al als een tierelier gaat ;)

JeanPaul du Vinnie
7 augustus 2009, 17:34
Mocht je een keer een Peavey Ultra tegenkomen dan kan dat ook wel wat zijn, je ziet ze niet heel veel, maar zijn vaak erg betaalbaar, fulltube en vette sound!!
En er staat eentje te koop op Gearspot voor €600: http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic2344.html

Erg goeie tip trouwens. Die Ultra's zouden de voorloper van de XXX moeten zijn. Goed gerief dus.

davidof
7 augustus 2009, 18:08
En er staat eentje te koop op Gearspot voor €600: http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic2344.html

Erg goeie tip trouwens. Die Ultra's zouden de voorloper van de XXX moeten zijn. Goed gerief dus.

thx voor de TIP !!!!!!! klinkt iig goed als ik check op youtube. Ik ga hem eens contacteren =)

greeeets

caliban
7 augustus 2009, 19:11
Erg goeie tip trouwens. Die Ultra's zouden de voorloper van de XXX moeten zijn. Goed gerief dus.

De andere gitarist van mijn vorige band speelt over een Peavey XXX, en ik denk dat hun genre wel ongeveer is waar de topic-starter heen wil.
Bij de opnames op hun myspace zit er nog een 6505 bij (en nog andere dingen, onder andere een Orange, maar dat vond ik zo geen geweldig idee, live is hun sound ook een pak strakker).
www.myspace.com/poisonmyblood

Zou je trouwens niet wat van die €600 kunnen afdingen?

caliban
7 augustus 2009, 19:12
london city mkIV met HT-Dual pedaal van Blackstar: klinkt als een trein!

Voor een strakke metalsound naar mijn mening toch niet alles, Iron Maiden ofzo OK, maar geen modernere sounds.

Sorry voor de dubbele post trouwens, wilde de eerste editten, maar was te snel

JeanPaul du Vinnie
7 augustus 2009, 19:29
Zou je trouwens niet wat van die €600 kunnen afdingen?
Hoogstwaarschijnlijk wel. 600 is de vraagprijs dus waarschijnlijk doet hij er wel nog wat van af.

caliban
7 augustus 2009, 22:09
Lijkt me een goeie amp voor de topicstarter, belangrijk natuurlijk dat hij hem zelf gaat testen. Iemand een idee wat je mag uitgeven aan die amps, dan heeft hij een indicatie om een bod te doen?

JeanPaul du Vinnie
8 augustus 2009, 01:40
Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van, maar afgaande van de gangbare tweedehandsprijs van andere modernere Peaveys als de 6505 en de XXX (+/- €850) lijkt €550/600 me een heel eerlijke prijs. Gearspot is er trouwens ook niet de plaats naar om mensen af te rippen of zo. Voor de zekerheid misschien 's wat Googlen naar voorbije veilingen op Ebay, Kapaza of Marktplaats?

davidof
8 augustus 2009, 14:41
Lijkt me een goeie amp voor de topicstarter, belangrijk natuurlijk dat hij hem zelf gaat testen. Iemand een idee wat je mag uitgeven aan die amps, dan heeft hij een indicatie om een bod te doen?

'k Heb een PM terug gehad:

Ultra plus + xxx cab samen mogen voor €900 weg,
Ultra plus + 412M voor €850.

zou die 412M wat zijn ? of zou ik beter gaan voor die xxx ? En voor hoeverre kan een Cab uw sound beïnvloeden ?

Greeeets

caliban
8 augustus 2009, 16:21
'k Heb een PM terug gehad:

Ultra plus + xxx cab samen mogen voor €900 weg,
Ultra plus + 412M voor €850.

zou die 412M wat zijn ? of zou ik beter gaan voor die xxx ? En voor hoeverre kan een Cab uw sound beïnvloeden ?

Greeeets

Geen idee wat die 412M is. En een cabinet beïnvloed je geluid zeer zeker. Je kan denk ik best zelf gaan testen, en zien welke cabinet je het leukste vindt. Natuurlijk moet je het niet beperken tot deze twee cabs. Weet je zeker dat je een 412 wil, 212 is wat makkelijker te dragen, maar klinkt iets minder groots natuurlijk.

davidof
8 augustus 2009, 16:37
Geen idee wat die 412M is. En een cabinet beïnvloed je geluid zeer zeker. Je kan denk ik best zelf gaan testen, en zien welke cabinet je het leukste vindt. Natuurlijk moet je het niet beperken tot deze twee cabs. Weet je zeker dat je een 412 wil, 212 is wat makkelijker te dragen, maar klinkt iets minder groots natuurlijk.

Welja, ik zou eventueel ook gewoon ergens anders een cab kunnen zoeken voor minder geld .. aangezien ik al redelijk boven mijn budget ben aan 't gaan :p

davidof
8 augustus 2009, 16:41
Geen idee wat die 412M is. En een cabinet beïnvloed je geluid zeer zeker. Je kan denk ik best zelf gaan testen, en zien welke cabinet je het leukste vindt. Natuurlijk moet je het niet beperken tot deze twee cabs. Weet je zeker dat je een 412 wil, 212 is wat makkelijker te dragen, maar klinkt iets minder groots natuurlijk.

ik zou eventueel ook ergens anders een cab. kunnen zoeken aangezien ik al serieus boven mijn budget ben aan't gaan :p
ik bots op een andere half stack btw: http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/19679241/Marshall_valvestate_8100_Cabinet_Head.html

is dit niet zéér weinig voor deze stack ? of is het niet meer waard die valvestate .. ik ken niet echt veel van die Marshalls

grts

yhcmarc
8 augustus 2009, 17:29
Valvestate gewoon lekker laten staan waar die nu staat. Voor die 800 euro die je als budget hebt kan je echt wel een leuke buizenamp + 4x12 kopen.

davidof
8 augustus 2009, 18:02
Valvestate gewoon lekker laten staan waar die nu staat. Voor die 800 euro die je als budget hebt kan je echt wel een leuke buizenamp + 4x12 kopen.

'k denk idd da'k voor die peavey ga gaan =)

caliban
8 augustus 2009, 18:51
'k denk idd da'k voor die peavey ga gaan =)

Lijkt me ook het beste hoor. Valvestate is niet slecht, maar geen geweldige verbetering tegen je MG nu. Je zou in principe nog even kunnen wachten met de koop van een cabinet, alhoewel die XXX cabinet me niet slecht lijkt.

davidof
8 augustus 2009, 19:32
Lijkt me ook het beste hoor. Valvestate is niet slecht, maar geen geweldige verbetering tegen je MG nu. Je zou in principe nog even kunnen wachten met de koop van een cabinet, alhoewel die XXX cabinet me niet slecht lijkt.

dan ben ik wel een héééééél arm kneusje achteraf :p




















maar met een mooie amp =$

caliban
8 augustus 2009, 20:13
dan ben ik wel een héééééél arm kneusje achteraf :p




















maar met een mooie amp =$

Geld op zich heb je niet veel aan vind ik. Zolang je niet zelf je eten/huur moet betalen.

davidof
8 augustus 2009, 21:32
Geld op zich heb je niet veel aan vind ik. Zolang je niet zelf je eten/huur moet betalen.

jup idd =) ik moet enkel nog een Laptop kopen tegen oktober maar dat komt wel goed ^^ voor 600 vind ik wel eentje :D

caliban
8 augustus 2009, 21:38
jup idd =) ik moet enkel nog een Laptop kopen tegen oktober maar dat komt wel goed ^^ voor 600 vind ik wel eentje :D

Ik heb op kot niet eens een laptop. Scherm van thuis mee, en een computer van 300 euro. Krijg je de laptop niet van je ouders?
Begin je met verderstuderen, of al in je tweede jaar?

davidof
8 augustus 2009, 21:50
Ik heb op kot niet eens een laptop. Scherm van thuis mee, en een computer van 300 euro. Krijg je de laptop niet van je ouders?
Begin je met verderstuderen, of al in je tweede jaar?


Ik begin in oktober aan mijn eerste jaar Elektromechanica .. Hogeschool Gent !
Maar ik wil zeker mijn gitaar niet verwaarlozen ^^ daarom neem ik kleine marshall mg10dfx mee :p jaja MG !! & hopelijk vind ik daar ergens een bandje =) maar ik denk toch da'k best een laptop koop. anyway ik krijg een dikke studiebeurs :p dus geld zal wel geen probleem zijn

grts

JeanPaul du Vinnie
9 augustus 2009, 16:02
'k Heb een PM terug gehad:

Ultra plus + xxx cab samen mogen voor €900 weg,
Ultra plus + 412M voor €850.

zou die 412M wat zijn ? of zou ik beter gaan voor die xxx ? En voor hoeverre kan een Cab uw sound beïnvloeden ?

Greeeets
Die XXX-cab zal wel in orde zijn, zeker voor €300. Soulfly gebruikt die live ook. Heb je nog proberen afbieden? €900 is een okee prijs maar misschien dat er nog wat af kan...

davidof
6 september 2009, 19:22
hij wilt er min. 850€ voor .. maar nu blijkt dat deze amp eig. 3de hands is :s .. wat mij toch een beetje afschrikt?

Ik heb nu onderzoek gedaan naar alle merken en ben er nog steeds niet echt uit.

Bugera --> goede sound, kans op korte levensduur
Randall --> lijkt nog wel okéé, maar buizen ? Het valt mij op dat ik wel vrij veel 2dehands randall's vind, wel altijd transistor bakjes maar als deze ook deftig zijn wil ik daar wel voor gaan .. rx150 / rh300 g3 / ... iemand meer ervaring ?

Marshall --> te weinig gain
Mesa --> te duur
Engl --> gaat net boven mijn budget, of ik zou moeten door sparen
Peavey --> lijkt mij ook een beetje duur

grts

caliban
6 september 2009, 19:36
Derdehands of tweedehands doet weinig aan zowel kwaliteit als prijs in principe.

davidof
6 september 2009, 19:41
Derdehands of tweedehands doet weinig aan zowel kwaliteit als prijs in principe.

mja aangezien het een buizen amp is, (niet dat ik daar veel van ken) denk ik toch dat ik deze zal moeten vervangen. En het ding is gewoon al een pak ouder .. dan vind ik wel dat de prijs nog een beetje naar beneden zou mogen. (of die buizen schrikken mij gewoon af omdat het mij vééél werk lijkt deze te vervangen & 'bias'? -en)

grts

caliban
6 september 2009, 22:08
mja aangezien het een buizen amp is, (niet dat ik daar veel van ken) denk ik toch dat ik deze zal moeten vervangen. En het ding is gewoon al een pak ouder .. dan vind ik wel dat de prijs nog een beetje naar beneden zou mogen. (of die buizen schrikken mij gewoon af omdat het mij vééél werk lijkt deze te vervangen & 'bias'? -en)

grts

De kans is reëel dat de tweede eigenaar bijvoorbeeld de amp nog heeft geretubed, dus dan gaat die stelling zeker niet op. Ouder is zeker niet slechter :). Een mark IIC+ betaal je nu meer aan dan vroeger. Belangrijk is dat de versterker in een goede staat is, en dat moet je zelf onderscheiden.

JeanPaul du Vinnie
7 september 2009, 13:16
hij wilt er min. 850€ voor .. maar nu blijkt dat deze amp eig. 3de hands is :s .. wat mij toch een beetje afschrikt?

Het is dan ook een oude versterker hé. En het is nu eenmaal zo dat in het gitaristenwereldje spullen als versterkers en gitaren snel van eigenaar wisselen. Overigens zijn buizenversterkers over het algemeen, en zeker die van Peavey, kwaliteitsvol gerief. Dat verslijt echt niet zo makkelijk.

Over een retube moet je je niet te veel zorgen maken, misschien eens vragen aan de eigenaar wanneer hij het laatst nieuwe lampen gestoken heeft maar normaal gezien kan je daar wel een ferm tijdje (lees: drie tot zelfs vijf jaar, als hij niet al te intensief gebruik tis) mee door.

caliban
7 september 2009, 13:24
als hij niet al te intensief gebruik tis) mee door.

Daar had ik nog niet aan gedacht eigenlijk. Stel dat ik nu mijn mark III verkoop, die lampen zijn meer dan twee jaar geleden vervangen geweest, maar daar is ondertussen vrij weinig over gespeeld, dus de lampen zijn zo goed als nieuw.
Stel dat je nu een versterker koopt van een gitarist die wekelijks een show of twee heeft gespeeld, kan het goed zijn dat de buizen niet even lang meer meegaan. Veel is volgens mij ook toevallig, hoe 'goed' elke specifieke buis is.

JeanPaul du Vinnie
8 september 2009, 00:26
Veel weet ik daar zelf ook niet van hoor. Ik heb op dit moment nog maar één retube achter de rug maar mijn gitaartechnieker wist me te vertellen dat men over het algemeen veel te snel aan retuben denkt, zeker op internetfora. De gemiddelde slaapkamergitarist (die gemiddeld een uurtje per dag speelt aan laag volume) doet met gemak een viertal jaren met één setje, als je geluk hebt kan je dat zelfs rekken tot tien jaar (zijn exacte schatting). Met een optredende gitarist die veel op hogere volumes speelt ligt dat natuurlijk anders. Hoe meer je eist van je versterker en je lampen, hoe sneller hun levensduur krimpt.

soup
8 oktober 2009, 21:57
Wat heb je nu gekocht?