PDA

View Full Version : SOUNDTEST: ENGL Fireball + Cabinet Impulse



Danieldg
4 augustus 2009, 21:27
Hallo iedereen,
Nadat ik het topic van Bloodline's Master Of Puppets cover had gelezen, viel mijn oog op de 'cabinet impulse'. Na wat zoekwerk kwam ik erachter wat het juist was, en ben ik het gaan toepassen op mijn sound. Hoe heb ik alles nu opgenomen?

Het voordeel van de ENGL Fireball is dat de voorversterker een signaal geeft in standby-mode. Dit is om het systeem dat de buizen controleert te voeden. Daarvan maak ik dankbaar gebruik, geen cab nodig = geen hoog volume! De FX Send verbind ik met de Line In van m'n Toneport. De toneport-software bypass ik. Daarna neem ik m'n soundfile op in Audacity en mix ik alles uit etc. Nadat dit gedaan is, laad ik de sound in Nuendo. Ik heb het programmaatje 'keFIR' geïnstalleerd om de cabinet impulse files te laden. Dit open ik in Nuendo en ik kies een impulse-file. Ik pas deze toe op de soundfile, waarna ik deze lichtjes eq.
Ik heb gekozen voor Metallica's Master Of Puppets en Orion, een kort fragmentje van beide liedjes.

Met het volgende resultaat:

http://soundclick.com/share?songid=7919050


Alles is digitaal opgenomen: geen micro's, alleen de buizenvoorversterker-output van de ENGL Fireball is gedigitaliseerd door de Toneport.

Ik heb me hier een uurtje of 2 mee beziggehouden (de sound zoeken).

Kritiek is zeer welkom, aangezien ik alles over HiFi boxen heb gemixt, heb namelijk geen studio-monitoren.

Ibanez666
4 augustus 2009, 22:53
Over mijn set-up hier vind ik het erg "transistor" klinken.

Danieldg
5 augustus 2009, 20:24
Aha ok, dat vond ik zelf ook wel. Maar nog een bijvraagje, vind je het geluid eerder slecht/of goed? (want ik heb al meerdere goede transistor versterkers gehoord, daarom :crazyhappy:)

muziekschuur
5 augustus 2009, 20:54
Daar bedoelt hij mee dat de eindtrap van de versterker niet zijn deel in het geluid heeft gedragen waardoor het niet geheel lijkt op het ' origineel' wat je nastreeft. Dit huidige signaal kan dus nog worden 'gereampt". (door eindtrap heen halen).

Om dit soort opnames te maken kun je bijvoorbeeld een THD hotplate gebruiken en dat signaal (wat afgetapt wordt tussen eindversterker en speaker) op te nemen. Dan zul je een overtuigender eindsignaal overhouden....

Nu hebben we allemaal zoiets van.... Die Engl Powerball is 'niet in orde' .... Of... het kan beter.... Of.... "live klinken ze beter".

Bl44t44p
5 augustus 2009, 21:35
Heb je misschien een referentie voor je 'normale' sound? Ik vind dit behoorlijk blikkerig, wat schel en vooral erg korrelig klinken. Ben er niet zo kapot van. Maar geen idee hoe het anders klinkt?

Arvoitus
5 augustus 2009, 21:47
Ik vind het wel goed klinken. Ik denk alleen dat je nog heel veel moet tweaken met de impulses.

Probeer wat studio tips voor je gitaar, zoals een lowpass filter vanaf 12k, etc.