PDA

View Full Version : In search for buizen en veelzijdigheid



Luke-wannabe
4 augustus 2009, 19:47
Ik was een tijdje in de veronderstelling dat ik een Egnater Tourmaster ging kopen wegens de ontzettend toffe features (watts beïnvloedbaar per kanaal, 4 kanalen) die de amp had. Jammer genoeg hebben ze hem niet meer bij Haar guitars. Daar hadden ze hem in de aanbieding voor 895 euro en dat viel precies binnen mijn budget. Bij andere winkels is de versterker rond de 1400 eu en dat is te hoog.

Nu ben ik dus op zoek naar iets anders. Het liefst met een stukje 'veelzijdigheid' van de Tourmaster. M.a.w.: liefst wattage van 50w of meer en de mogelijkheid om het wattage te beïnvloeden. Of een master volume.
Met die functionaliteit en veelzijdigheid van de Egnater bedoel ik dus dat de versterker zacht ook goed of aannemelijk klinkt, maar ook kan blazen als het nodig is.

De toon moet gewoon veelzijdig zijn. Dus een heldere, maar toch warme semiclean. Open overdrive met nadruk op het mid/hoog en eventueel een iets heftigere distortion met strak laag.
Ik ga niet zeggen Vox- of Marshall- of Fender achtig omdat ik niet per sé een sound met eigen smoel zoek. Het moet functioneel en bruikbaar zijn in veel situaties.

De Bogner Alchemist head heb ik al eens uitgeprobeerd en vond ik clean erg fijn. Ook de schakelfuntie tussen 20 en 40 watt was erg aangenaam. Maar dat geluid is een beetje de toon waar ik naar op zoek ben. Vrij modern, maar niet klinisch en kil. Een beetje mix tussen vintage en modern dus.
Enige minpuntje aan die amp was dat ik het overdrive kanaal niet lekker vond. De 'feel' was gewoon niet lekker. Ook vrij modderig en niet strak in het laag.

De H&K (http://www.youtube.com/watch?v=A0uE-GL4LfM) Switchblade (http://www.youtube.com/watch?v=lvRJoaD8oa4) lijkt me ook wel wat ivm de veelzijdigheid (op papier dan) en de midi programmering. Lijkt me dat je daar echt alles mee kunt. Maar ik weet niet precies wat dat ding kost, en het lijkt me ook dat die amp iets te 'klinisch' is naar mijn smaak.

De Egnater Renegade (http://www.guitarsandamps.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=983&category_id=3&manufacturer_id=179&option=com_virtuemart&Itemid=24) lijkt me ook wel wat. Maar die is eigenlijk net buiten m'n budget (maar opzich nog wel haalbaar). Die heeft wel mooie features zoals wattage aanpassen per kanaal en ook een coole tube mix feature (traploos tussen 6l6 en el34 eindtrap schakelen). Maar ik weet nog niet echt hoe die klinkt.



Mijn vraag dus: Zie ik iets over het hoofd? Welke amp onder de 1000 eu heeft die features die ik wil? Misschien is m'n budget te laag, maar ik zie nu even geen mogelijkheid er 500 euro bij te doen, ook omdat er nog een cab bij moet komen.
Welke amp denk jij aan na het lezen van dit verhaal? Thnx in advance!

Luke-wannabe
5 augustus 2009, 11:53
*Bump* 75 keer bekeken en niemand heeft er wat zinnigs over te zeggen?

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 11:59
Kut man dat de egnaters op zijn bij Van de Haar!

Toen ik er was had die nog een aantal op voorraad, ben benieuwd waar die gebleven zijn. ( of toevallig iemand van het forum ze gekocht heeft )

Voor de rest weet ik zo niet 123 een versterker die zo veel zijdig is voor dat bedrag. Ja een Line 6 bogner, maar dat lijkt me totaal niets voor jou.

Wil je alsnog met pedalen er naast kan werken? en hoe veelzijdig wil je de versterker hebben, moet de loop schakkelbaar zijn, reverb schakkelbaar?

Wat heb je nodig qua sounds?

Luke-wannabe
5 augustus 2009, 12:06
Nee schakelbare effectsloop en reverb hoeft niet per se. Het gaat me meer om de sounds die er in zitten. Ik wil gewoon 2 of 3 lekkere basissounds hebben die niet te eigenzinnig zijn en waar ik ook nog kanten mee op kan. Het moet dus hard én zacht én op normaal volume een beetje klinken.
Modeling ben ik niet echt fan van. Die buizen spiders vind ik kut. M'n vader heeft zo'n Flextone staan, maar dat is ook gewoon van: 'nee...'.

Verder gaat het me dus niet om reverbs, ingebouwde effecten, 2 effectsloops, etc. maar om (zoveel mogelijk?) goede sounds die breed inzetbaar zijn.

Van Dattum
5 augustus 2009, 12:09
Nou, vooruit dan... ;)

Ik heb zelf een jaar of 2 op een H&K 100w Switchblade gespeeld en ik was er erg content mee. Lekkere geluiden, zowel clean, crunch en vette overdrive! De ingebouwde effecten zijn wat summier in de afstelmogelijkheden, maar klinken goed en waren voor mij prima.
En dan de MIDI-bestuurbaarheid natuurlijk! Een ENGL Z-15 (of een ander MIDI-pedaal) op de vloer en 10 totaal verschillende sounds met 1 druk op een knop!
Enne... oh ja! Loei-en-loei hard!! En dat is ook de enige reden waarom ik hem verkocht heb toen ik stopte met het bandje... Het ding was thuis in de huiskamer echt niet te handhaven......
Hij zal misschien nieuw uit de winkel een beetje boven je budget zitten. Ik meen dat een 50w combo zo'n 1300,- gaat kosten. Een 100w top doet ongeveer 1100,-.

iWishmaster
5 augustus 2009, 12:10
Marshall JVM tweedehands, Marshall TSl nieuw, Laney TT 100, Bugera 333, Engl Powerball tweedehands.

Ik noem maar even wat willekeurige 3-kanaals amps rond of onder de 1000 euro, geen idee of er wat voor je tussen zit. Wil je een combo of een head?

Luke-wannabe
5 augustus 2009, 12:23
@ Van Dattum: Okee! Lijkt me een toffe amp, maar het feit dat -ie niet zachter kan doet hem eigenlijk al afvallen voor mij.. Jammer.

@ iWishmaster: Tsjah die Marshalls ken ik allebei al en vond ik helemaal niks. Die JVM vond ik echt een beetje krasserig en niet lekker naturel.
Bugera 333 ken ik en is mij wat te kil en modern. Engl ken ik niet, maar lijkt me ook te modern.

WillemdaGuide
5 augustus 2009, 12:59
maat van me speelt op die switchblade, en kon het niet bepaald klinisch noemen, vond 'm erg lekker klinken!

Moet ie perse nieuw zijn trouwens?

Squier02
5 augustus 2009, 13:50
de VintageModern 2466 is 50w en binnen je budget. Hij is 1-kanaals maar naar mijn idee klinkt ie veelzijdig.

http://www.marshallamps.com/marshall_theatre_popup.asp?clipNo=0&clipCat=VM_demo

Luke-wannabe
5 augustus 2009, 20:38
Ja dan zou ik eventueel met pedaaltjes moeten gaan werken. Kan die een beetje clean? Ik ga morgen wss ff naar de frietbek, dus dan kan ik wel weer even het eea uittesten.

robert-gitarist
6 augustus 2009, 13:52
Ik zou ook eens een Marshall DSL gaan testen als ik jou was ;) Veelzijdig, 2 kanalen (en een heerlijke crunch mode op het cleane kanaal), en een prima clean! Versterker reageerd ook hartstikke goed op pedalen :)

stikel
6 augustus 2009, 15:06
Egnaters en een coole DSL set : http://www.sound-house.nl/


Greetz Jan en zoon

Luke-wannabe
6 augustus 2009, 17:06
Die DSL ken ik ja. Vette versterker, maar vind het overdrive kanaal daarop niet zo lekker. Smerig en niet echt ballen. Maar clean (crunch) is erg goed te doen!

Ik heb vandaag verschillende amps getest waaronder een Marshall vintage modern, Orange Thunderverb 50, Bogner Alchemist en Vox AC30 head.
Vintage Modern vond ik niet zo veel aan. Overdrive was aardig, maar niet mijn smaak. Ook nog vrij hard voordat -ie lekker klonk.
Orange was het 1ste kanaal heeel erg lekker van, maar het 2de kanaal kon ik niks mee. Er zit een shape knop ipv 3band eq op en dat is hem gewoon niet voor mij.
Bogner was het cleane kanaal lekker van, maar het overdrive kanaal vind ik toch niet lekker genoeg. Niet naturel genoeg qua vervorming.
Vox is opzich een fijne amp, maar toch niet helemaal je van het voor mij.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat het vrij lastig is (in deze prijsklasse in ieder geval) om een 2- of meerkanaals versterker te vinden waarvan beide kanalen gewoon lekker zijn.
Daarom zit ik nu te denken aan een 1 kanaals bak met master volume en een 2-tal overdrive pedalen om het scala aan sounds te bereiken dat ik zoek.
Ik zat dan te denken in de richting van een 50 watt plexi style Marshall (kloon) of een JTM 45. En dan met master volume. Maar moet dat ook nog eens proberen eigenlijk.

JeroenSchaaf
6 augustus 2009, 17:24
Echt zonde dat de Egnater nu buiten je budget is gevallen. Als ik zo na ga wat voor muziek je maakt, is dat echt een kanshebber!

jonesd
6 augustus 2009, 17:37
Moet het een top zijn?

Op die site van hierboven (http://www.sound-house.nl/) staat een Fender supersonic combo bij de occasies voor EUR 1099,00.

De keren dat ik die gehoord heb was ik onder de indruk. Misschien is checken.
edit: de head kost nieuw ook 1099 Eur (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Fender-Super-Sonic-Head-Black/Pepper-/art-GIT0008363-000)

robert-gitarist
6 augustus 2009, 17:44
Die DSL ken ik ja. Vette versterker, maar vind het overdrive kanaal daarop niet zo lekker. Smerig en niet echt ballen. Maar clean (crunch) is erg goed te doen


geen ballen??!!:dontgeti:
Heb je wel goed met de EQ gespeeld? Echt, dat ding heeft ballen meer als genoeg ;) Ik heb er juist weinig bass in zitten want anders pompt de bass too much, weinig bass, mid ergens in het midden en treble ook en gaan! ;)

Ash ketchum
6 augustus 2009, 17:49
geen ballen??!!:dontgeti:
Heb je wel goed met de EQ gespeeld? Echt, dat ding heeft ballen meer als genoeg ;) Ik heb er juist weinig bass in zitten want anders pompt de bass too much, weinig bass, mid ergens in het midden en treble ook en gaan! ;)

Hangt dat ook niet van de cab en speakers af?

robert-gitarist
6 augustus 2009, 18:06
ik heb er een standaard 1960 A onder (JCM800)

Luke-wannabe
6 augustus 2009, 18:28
geen ballen??!!:dontgeti:
Heb je wel goed met de EQ gespeeld? Echt, dat ding heeft ballen meer als genoeg ;) Ik heb er juist weinig bass in zitten want anders pompt de bass too much, weinig bass, mid ergens in het midden en treble ook en gaan! ;)
Ja nee, maar mijn maatje die hem heeft gebruikt hem als 1 kanaals amp met een Box of Rock ervoor. En als het cleane kanaal lekker klinkt is het OD kanaal gewoon niet echt lekker. Maar zal ook wel aan smaak liggen..

@ Jonesd: Dat is misschien wel een kanshebber. Enige jammere is dat er geen master vol op zit..

sjaak1990
6 augustus 2009, 23:24
Flauw maar misschien wat langer sparen voor de Egnater? Misschien 2e hands en ik heb ze ook wel voor iets meer dan 1000 nieuw gezien bij een winkel op MP. Een 1 kanaals amp is weer heel wat anders maar pedaaltjes als je ze niet zelf maakt natuurlijk zijn ook behoorlijk prijzig.

Luke-wannabe
7 augustus 2009, 19:44
Mijn oog is gevallen op een Matchless kloon van Vernet. Wel iets heel anders, maar het lijkt me een heel mooie amp met een mooie neutrale toon. Iemand hier iets over te zeggen?



Of is dit een ordinaire gas aanval...?

Squier4ever
7 augustus 2009, 20:42
Mijn oog is gevallen op een Matchless kloon van Vernet. Wel iets heel anders, maar het lijkt me een heel mooie amp met een mooie neutrale toon. Iemand hier iets over te zeggen?



Of is dit een ordinaire gas aanval...?

Neutraal weet ik niet, Matchless heeft wel echt een eigen karakter. Wel een mooi karakter, maar das persoonlijk natuurlijk.

Bernd Veenema
8 augustus 2009, 01:08
Mijn oog is gevallen op een Matchless kloon van Vernet. Wel iets heel anders, maar het lijkt me een heel mooie amp met een mooie neutrale toon. Iemand hier iets over te zeggen?



Of is dit een ordinaire gas aanval...?

Ik heb zelf ook een aantal channelswitchers gehad (oa Engl Powerball en VHT Pitbull 50/12). Dit beviel op zich prima, maar ik heb nu 2 single-channel versterkers (Fargen Miniplex en Vox Nighttrain) en ik ben nu veel meer tevreden over mijn geluid. Ik zou trouwens wel de Koch Studiotone (XL) even testen. Die is wel vrij veelzijdig en klinkt ook wel ok. De Vox Night Train is ook erg leuk en is daarnaast erg goedkoop. Dan heb je nog geld over om een aantal pedalen te kopen. Die Vernet FV-30 lijkt me trouwens ook helemaal te gek.

Luke-wannabe
8 augustus 2009, 01:33
Ik heb zelf ook een aantal channelswitchers gehad (oa Engl Powerball en VHT Pitbull 50/12). Dit beviel op zich prima, maar ik heb nu 2 single-channel versterkers (Fargen Miniplex en Vox Nighttrain) en ik ben nu veel meer tevreden over mijn geluid. Ik zou trouwens wel de Koch Studiotone (XL) even testen. Die is wel vrij veelzijdig en klinkt ook wel ok. De Vox Night Train is ook erg leuk en is daarnaast erg goedkoop. Dan heb je nog geld over om een aantal pedalen te kopen. Die Vernet FV-30 lijkt me trouwens ook helemaal te gek.
Ja inderdaad.
Ik vind het ook heel moeilijk om binnen mijn budget een 2 channel amp te vinden waar ik beide kanalen lekker van vind.
De Vox Nighttrain heeft me toch iets te weinig vermogen. 15 watt kan hard zat zijn, maar niet als je ook nog een beetje clean wilt.

De Studiotone heb ik al eens getest maar dat vond ik eerlijk gezegd 3 keer niks. Ben geloof ik niet echt een Koch mens.
Volgens sommigen is de Matchless kloon een gemodde Vox, en dat geloof ik ook best dat het concept daar vandaan komt, maar ik vind hem (op youtube dan) minder gritty en 'netter' klinken dan Vox. In mijn oren dan.
Jammer dat ik hem niet ergens kan uit proberen. Tegen de tijd dat ik budget heb misschien maar eens Vernet mailen.

JeroenSchaaf
8 augustus 2009, 05:29
Lijkt mij een prachtig dingetje die Vernet! en misschien heb je er genoeg aan qua veelzijdigheid.

Maar als je met dat budget gaat werken neem dan voor de gein die Egnater Renagade ook even mee in je test.

:D

Franc
8 augustus 2009, 08:40
Jammer dat ik hem niet ergens kan uit proberen. Tegen de tijd dat ik budget heb misschien maar eens Vernet mailen.

Niels van der Steenhoven heeft er sinds kort een. Ik zal hem zeker om soundsamples vragen en als je zelf eens wilt proberen is er vast wel iets te regelen.

Luke-wannabe
8 augustus 2009, 11:07
Niels van der Steenhoven heeft er sinds kort een. Ik zal hem zeker om soundsamples vragen en als je zelf eens wilt proberen is er vast wel iets te regelen.
Cool! Jij hebt er zeker niet toevallig eentje staan? :soinnocent:
Het lijkt me namelijk zo mooi om gewoon een jtm45, 50 watter en die Matchless van jou te horen, maar ik begrijp dat dat lastig word?

Franc
8 augustus 2009, 11:13
Dat is misschien op redelijke termijn wel te realiseren.
Ik ben zowel een JTM45 als een 50Watter aan het bouwen.

Steven Otto
9 augustus 2009, 19:42
Probeer ook eens de Mesa Boogie Lonestar.
Nette clean en zeer nette scheur.
Wattage is schakelbaar.

Luke-wannabe
9 augustus 2009, 20:21
Ja maar die zijn toch ontzettend duur? Ik zag hem bij feedback voor 2500 eu ofzo.. Daarbij ben ik niet ontzettend Mesa fan. 'T moet wat losser. Niet zo netjes en strak.

sjaak1990
9 augustus 2009, 23:32
Lonestar lijkt me idd niks voor jou. Vond het zelf 10x niks en wat ook niet onder de indruk van de clean, mijn Brunetti klinkt clean stukken beter. De scheur vond ik saai.

angl2k
10 augustus 2009, 14:44
geen idee hoeveel ze kosten maar is een blackstar series one 100 of 200 niet wat voor je

infinite shape feature waarmee je de voicing kan aanpassen en dynamic power reduction om te output van 100% naar 10% te schroeven

http://www.blackstaramps.co.uk/products/seriesone/index.html

Luke-wannabe
10 augustus 2009, 22:40
Thnx voor de tip!
Ziet er mooi uit, maar is gewoon iets boven mijn budget..

Hallie
10 augustus 2009, 23:04
ik zit met 't zelfde probleem, althans..
ik zoek ook nog steeds een goede diverse amp.
rond 't zelfde budget.
deze week ga ik er weer wat aan de tand trekken.

ideaal gezien zou een night train te gek zijn voor zijn geld, en dan hou je genoeg geld over voor pedalen of een gitaar, of wat dan ook!

maar luke-wannabe, heb jij nou wel of niet zo'n egnator geprobeerd?
want nadat ik in de gitarist die rebel 20 zag..dacht ik.. die moet ik hebben!
ik weet natuurlijk niet hoe het klinkt, maar watts instelbaar, buizen "instelbaar".

mischien een oude london city bak?

Luke-wannabe
11 augustus 2009, 01:14
Ja, maar die Nightrain heeft gewoon te weinig headroom denk ik. Ik wil nog wel een beetje clean op bandvolumes. Daarom moet ik denk ik toch niet lager gaan dan 30 watts ofzo.

Uhh die Egnater heb ik zelf niet gechecked, nee..

humbucker
11 augustus 2009, 19:17
zijn die Egnaters uberhaupt ergens te proberen?

Ik zit steeds meer en meer met het idee in mn hoofd om mn vox en marshall te verkopen en met het geld de Egnater Renegade te kopen! Maar eerst wil ik testen!!

Luke-wannabe
11 augustus 2009, 19:28
Ja die Renegade is in Nijmegen te testen geloof ik. Die nieuwe winkel, guitars and amps.

heavy-metal-thunder
11 augustus 2009, 19:49
Niels van der Steenhoven heeft er sinds kort een. Ik zal hem zeker om soundsamples vragen en als je zelf eens wilt proberen is er vast wel iets te regelen.


Franc, heb ff geluisterd naar die soundsamples van de Plexi op jouw site. Is dat eigenlijk een kopie van een stock Plexi 50 (model 1987)? En op welke volumes is dat? Evt. nog meer details over gitaar, settings enz... want ik vind het wel leuk. Ik heb zelf zin in iets nieuws en heb hier nog zo'n Marshall staan, misschien moet ik hem maar weer eens vanonder het stof halen. Was in een hoekje verzeild geraakt omdat hij toch graag (te) luid staat en vooral omdat hij vrij lastig was af te stellen. Op het treble kanaal was hij nogal scherp en daarom jumperde ik hem met het 2de kanaal, maar dat was dan altijd voorzichtig tweaken van de 2 volumeknoppen.

Luke-wannabe
11 augustus 2009, 20:08
Als je zo'n amp hebt kun je toch zelf kijken of het wat is :D

heavy-metal-thunder
11 augustus 2009, 20:15
Als je zo'n amp hebt kun je toch zelf kijken of het wat is :D

ja, maar is eigenlijk al meer dan een jaar geleden dat ik er nog eens mee gespeeld heb en nog nooit in de band waar ik nu in zit. En door de regelmatige optredens heb we ook in geen maanden nog gerepeteerd. Thuis testen komt er niet van. Ik was zinnens om dit weekend enkele nieuwe versterkers te testen, maar door de samples van Franc te horen, moet ik dat misschien maar eens uitstellen. Ik wou ook weten of de Vernet een kopie is of er wat gedaan was zoals mastervolume ofzo.

Luke-wannabe
12 augustus 2009, 16:11
Ik ga binnenkort waarschijnlijk de 'Matchless' bij Vernet proberen.
Het lijkt me echt zo'n toffe amp en ook vrij veelzijdig door z'n master vol en half power switch.
En de samples klinken zo lekker..

JeroenSchaaf
12 augustus 2009, 16:14
Gaaf! lijkt me een zeer gave versterker!

Luke-wannabe
12 augustus 2009, 16:19
Mij ook! :D

JeroenSchaaf
12 augustus 2009, 16:25
Egnater kopen? :D

Lol! waneer ga je hem uitproberen?

HaroldA
12 augustus 2009, 16:54
Stop maar met zoeken!

De allervetste en meest veelzijdige versterker ooit (http://link.marktplaats.nl/271215306)!

Zeker het hoofdlettergebruik doet vermoeden dat dit echt de beste versterker OOIT is! :seriousf:

JeroenSchaaf
12 augustus 2009, 16:59
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00202/froger_202760h.jpg

Luke-wannabe
12 augustus 2009, 17:21
Zal ik die dan maar nemen? :D Weet nog niet wanneer. Volgende week missch ergens.

JeroenSchaaf
12 augustus 2009, 17:28
Nee ik vind dat je een Egnater moet nemen :D:)

HaroldA
12 augustus 2009, 17:32
Nee ik vind dat je een Egnater moet nemen :D:)

Wat, een Egnater 4-kanaals buizen preamp? En daar een eindtrap naar keuze onder? Inderdaad, veelzijdiger dan dat wordt het niet! :soinnocent:

soup
12 augustus 2009, 17:50
Hoeveel watt is die matchless?

Luke-wannabe
12 augustus 2009, 17:56
Dertig. En schakelbaar naar vijftien.

Luke-wannabe
15 augustus 2009, 13:36
Net terug van Franc Vernet.
Matchless, Jtm45 en 50 watter plexi gechecked. Allemaal erg mooie amps. Met name de 50 watter en Matchless. Maar wat gaan die plexi's hard zeg!
We haden hem op 3 staan zonder mastervol.. Ik durfde niet hard aan te slaan want dan word je volgens mij echt gek..
Moeilijk.. De 'Matchless' chimed wel lekker.

heavy-metal-thunder
15 augustus 2009, 13:53
Net terug van Franc Vernet.
Matchless, Jtm45 en 50 watter plexi gechecked. Allemaal erg mooie amps. Met name de 50 watter en Matchless. Maar wat gaan die plexi's hard zeg!
We haden hem op 3 staan zonder mastervol.. Ik durfde niet hard aan te slaan want dan word je volgens mij echt gek..
Moeilijk.. De 'Matchless' chimed wel lekker.

ha, daarom dat ik vroeg "of dit een kopie was van een stock 1987 en er een MV in zat". Het is een hele tijd geleden dat ik op mijn Plexi gespeeld heb, maar ik weet nog wel dat hij graag luid stond

Hallie
16 augustus 2009, 16:06
guitar and amps daar ben ik laatst geweest.
egnator komt daar pas in september maar wanneer wisten ze niet, dus wacht nog even met daarnaartoe gaan als je een egnator wil proberen