PDA

View Full Version : PRS SE Torero, PRS met Floyd Rose



prs
4 augustus 2009, 17:39
Nieuw PRS SE model wordt binnenkort geintroduceerd. Voor de liefhebebr van FR wellicht interessant.

PRS SE TORERO MODEL, BLACK CHERRY FINISH WITH GIGBAG Solid mahogany bound body with flamed maple veneer (top), 3-piece maple neck (neck-thru construction), wide-thin carve with heavily carved heel area, 24 fret bound ebony fretboard, NO INLAY, jumbo frets, 25-1/2" scale, EMG 81 & 85 active pickups, 3-way blade switch, 1 volume & 1 tone controls, Original Floyd Rose 1000 series bridge, chrome hardware, gigbag included.
available for pre-order.

Helaas nog geen foto's beschikbaar!

Daarnaast zal binnenkort de PRS SE Singlecut en de PRS SE One leverbaar zijn in korina!

ER!K
4 augustus 2009, 17:56
wooooooooooooow, met die specificaties is het echt precies wat ik nodig heb :) zit alleen nog te twijfelen of ik een Floyd wil of niet. ik denk dat ik de aanschaf van een andere gitaar nog maar even afwacht voor dit beestje :) (wil al erg lang een ESP LTD EC401FM kopen, maar dit klinkt ook vreselijk interessant)

PRS heeft het maar druk met nieuwe modellen, die 305 erbij, de SE Tremonti in een naturel finish (bah!) en die modellen die in de OP genoemd zijn...

Braindead
4 augustus 2009, 19:27
Dan zou ik echt wel voor die ltd gaan! PRS speelt voor geen meter.

Herman
4 augustus 2009, 19:31
Iets in me zegt dat we hier met een LTD/ESP fanboy te maken hebben?:dontgeti:

Toch appart dat als PRS gitaren voor geen meter spelen, er zo godsgruwelijk veel artiesten en bands op die dingen spelen..

ER!K
4 augustus 2009, 19:33
Dan zou ik echt wel voor die ltd gaan! PRS speelt voor geen meter.

hangt nogal af van de prijs die de PRS gaat krijgen, ik heb net ergens een site gevonden waar ze hem in de pre-order hadden staan door 995 dollar, en de list price was rond de 1500 dollar. (stiekempjes heb ik ook liever de EMG 60 dan een 85, maar dat lege Ebony fretboard klinkt ook wel mooi eigenlijk)

Heeft onze topicstarter een eigenlijk bron voor het bericht?

EDIT: huppatee!:
http://www.elderly.com/new_instruments/items/SETOR-GB.htm zo te zien ook een Gray Black uitvoering, prachtig :)

prs
5 augustus 2009, 17:11
Bron was Birds and Moons en Elderly!

marter544
5 augustus 2009, 17:18
Klinkt als een mooie gitaar, maar wat een prijs voor een SE...

Braindead
5 augustus 2009, 17:37
O.a. ESP fan inderdaad, maar ook Musicman, Charvel, Jackson Ibanez (sommigen), Peavey (sommigen), Tokai en sinds kort Gibson fan.

PRS vind ik echter echt voor geen meter spelen. Dat er godsgruwelijk veel en artiesten en bands op spelen heeft denk ik meer met de klank, het geweldig mooie uiterlijk van sommigen (bijv de Dave Navarro sig) en met de status ervan te maken. Vanwege de bespeelbaarheid daar kan ik me nauwelijks iets bij voor stellen. Maar ja, dat is wat ik vind. Ieder ander mag hem geweldig vinden.

Maar ik zou desalniettemin wel graag even een plaatje van die SE floyd rose zien. Ziet er vast leuk uit.




Iets in me zegt dat we hier met een LTD/ESP fanboy te maken hebben?:dontgeti:

Toch appart dat als PRS gitaren voor geen meter spelen, er zo godsgruwelijk veel artiesten en bands op die dingen spelen..

prs
6 augustus 2009, 00:38
PRS vind ik echter echt voor geen meter spelen. Dat er godsgruwelijk veel en artiesten en bands op spelen heeft denk ik meer met de klank, het geweldig mooie uiterlijk van sommigen (bijv de Dave Navarro sig) en met de status ervan te maken. Vanwege de bespeelbaarheid daar kan ik me nauwelijks iets bij voor stellen. Maar ja, dat is wat ik vind. Ieder ander mag hem geweldig vinden.

Heb je het over USA PRS'en die je niet goed vindt spelen? Zo ja, dan ben ik benieuwd waar je mening op gebaseerd is en wat je zoal voor PRS'en (uitvoerig) bespeeld hebt. Ik bedoel het niet als aanval, maar ben gewoon benieuwd waar je mening op gebaseerd is en hoe je je argumentatie gaat staven.
Wat is er in de afwerking voor wat betreft de bespeelbaarheid beter aan merken als MusicMan, Jackson en Peavey?

Wicked Willy
6 augustus 2009, 09:33
PRS gitaren slecht spelen? Heuh :dontgeti: ? Sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Ik vraag me inderdaad af of je weleens op een 'echte' PRS gespeeld hebt? De SE versies zijn trouwens....voor het geld....best aardige gitaren, maar de Amerikaanse varianten behoren echt tot de beste gitaren waar ik ooit op gespeeld heb. En ja ik ben bevooroordeeld.....ben zelf eigenaar van 2 PRS-en (Custom 22 en Singlecut).

Wausser
6 augustus 2009, 12:55
De SE versies zijn trouwens....voor het geld....best aardige gitaren,

Nou mijn PRS SE Custom vind ik kwa klank en bespeelbaarheid lekkerder dan de Gibson Les Paul Studio van de gitarist uit mijn ex-bandje.

Braindead
6 augustus 2009, 16:02
Okay okay, ik geef het toe. Ik heb er pas op 1 gespeeld. Dat was wel een usa voor zover ik weet. Dat was bij Musik Productiv. Tja ik vond hem blokkerig aanvoelen. Erg grof. Het is al weer even geleden maar ik dacht dat de frets hoog waren en de hiel viel me helemaal tegen. Dat laatste viel me op omdat ik er juist over had gelezen dat de hiel juist een compromis tussen bespeelbaarheid en goede sustain zou zijn. Zou beter moeten zijn dan dew hiel van Gibson had ik gelezen.

In ieder geval was het wat mij betreft meteen niks en heb nooit meer een PRS uitgetest. Misschien een foute reactie. Zoals de PRS ervaring ging het eigenlijk ook bij Gibson. Heb er velen getest en vond ze allemaal niks. Jaren later er een stuk of wat >7 uitgetest en vond er toen 3 goed bespeelbare tussenzitten. Waarvan 1 nieuwe en de rest 90 ers. Heb nu dan toch een Gibson en die bevalt me onwijs goed. Zo zie je maar. Smaken kunnen veranderen. TJa of misschien had ik daarvoor echt allemaal slechte exemplaren maar daar kom ik nu niet meer achter. Kan ook aan de actie e.d. gelegen hebben....


Heb je het over USA PRS'en die je niet goed vindt spelen? Zo ja, dan ben ik benieuwd waar je mening op gebaseerd is en wat je zoal voor PRS'en (uitvoerig) bespeeld hebt. Ik bedoel het niet als aanval, maar ben gewoon benieuwd waar je mening op gebaseerd is en hoe je je argumentatie gaat staven.
Wat is er in de afwerking voor wat betreft de bespeelbaarheid beter aan merken als MusicMan, Jackson en Peavey?

Bram+
15 november 2009, 11:30
Plaatje:

http://img694.imageshack.us/img694/4952/prssetorero.jpg

Ik zou het erop kunnen.

Tankman
15 november 2009, 11:34
Op zich niet verkeerd. Jammer van de inlayloze fretboard.

Het is m niet helemaal. Ik mis wat, maar wat het is dat ik mis weet ik nog niet.

budje
15 november 2009, 11:36
Singlecoils, dat mis je!:seriousf:

Tankman
15 november 2009, 11:40
Neuh...Heb 1 gitaar met een single coil tussen twee humbuckers genesteld...en ik gebruik hem nooit.

Ik denk dat inlays de truc wel zouden doen. Hou niet zo van die kale fretboards.

ER!K
15 november 2009, 12:07
Ik vind hem best wel mooi :) Jammer van de 24 frets, maar daar kan ik mee leven.

Quicksilver
15 november 2009, 12:28
Ik vind hem best wel mooi :) Jammer van de 24 frets, maar daar kan ik mee leven.

Waarom is het jammer dat hij 24 frets heeft? :???:

Gothra
15 november 2009, 12:33
Waarom is het jammer dat hij 24 frets heeft? :???:

Idd, beter te veel dan te weinig he?

Mooie gitaar!

Bram+
15 november 2009, 12:46
Waarom is het jammer dat hij 24 frets heeft? :???:
Omdat dat inhoudt dat de halspickup (of de polepieces daarvan) niet op de meest ideale plek zit (de ideale plek zou zijn op een kwart van de snaarlengte als ik me niet vergis), resulterende in een minder warme 'les paul-achtige' halspickup. Bekend probleem bij 24-fretters dat je niet hebt bij 22-fretters.

Het is natuurlijk wel een PRS SE speciaal gericht op shred/metal, dus dan hoort het er wel een beetje bij.

marter544
15 november 2009, 13:15
Omdat dat inhoudt dat de halspickup (of de polepieces daarvan) niet op de meest ideale plek zit (de ideale plek zou zijn op een kwart van de snaarlengte als ik me niet vergis), resulterende in een minder warme 'les paul-achtige' halspickup. Bekend probleem bij 24-fretters dat je niet hebt bij 22-fretters.

Het is natuurlijk wel een PRS SE speciaal gericht op shred/metal, dus dan hoort het er wel een beetje bij.

Maar zo gauw je ook maar één gefrette noot op een hals met 22 fretten speelt, zit de hals pick-up ook niet meer op die "ideale plek"?

ER!K
15 november 2009, 13:31
Waarom is het jammer dat hij 24 frets heeft? :???:

Omdat ik toch nooit zo hoog ga ;)

en dit:

Omdat dat inhoudt dat de halspickup (of de polepieces daarvan) niet op de meest ideale plek zit (de ideale plek zou zijn op een kwart van de snaarlengte als ik me niet vergis), resulterende in een minder warme 'les paul-achtige' halspickup. Bekend probleem bij 24-fretters dat je niet hebt bij 22-fretters.

Het is natuurlijk wel een PRS SE speciaal gericht op shred/metal, dus dan hoort het er wel een beetje bij.

Tankman
15 november 2009, 13:56
Kan ik me wel voorstellen. Ik speel ook liever op 22 fretters. Ligt mij gewoon beter. Ik speel niet graag op 24. Mijn Schecter is de enige 24 die ik heb, en ik merk dat ik nooit echt hoger dan 22 kom met solo's. En dat dan onbewust.

Bram+
15 november 2009, 14:07
Maar zo gauw je ook maar één gefrette noot op een hals met 22 fretten speelt, zit de hals pick-up ook niet meer op die "ideale plek"?
Er zijn natuurlijk wel meer harmonische boventonen/golven dan één, dus in die zin kan die plek voor iedere fret nog steeds een betere plek zijn dan de plek op 24-fretgitaren, sowieso voor veelgebruikte posities als de 5e en de 12e (maar het kan aan mij liggen dat dat veel gebruikte posities zijn?).

Komt in ieder geval bij dat de halspickup nog steeds verder richting de brug komt bij 24-fretgitaren en daardoor ook 'brugpickup-achtiger' klinkt (en dus minder karakteristiek 'Les Paul-halspickup-achtig'). Volgens die theorie zou het beter zijn je halspickup nog verder richting de hals te plaatsen, bijvoorbeeld bij de 20e of 18e fret, maar het houdt natuurlijk ergens op :D

Voor de beeldvorming: ik speel ook veel op een 24-fretgitaar, het zijn meer veel gehoorde argumenten die theoretisch wel te onderbouwen zijn, maar de vraag is ook of je het hoort.

Luke-wannabe
15 november 2009, 14:09
Er zijn natuurlijk wel meer harmonische boventonen/golven dan één, dus in die zin kan die plek voor iedere fret nog steeds een betere plek zijn dan de plek op 24-fretgitaren, sowieso voor veelgebruikte posities als de 5e en de 12e (maar het kan aan mij liggen dat dat veel gebruikte posities zijn?).

Komt in ieder geval bij dat de halspickup nog steeds verder richting de brug komt bij 24-fretgitaren en daardoor ook 'brugpickup-achtiger' klinkt (en dus minder karakteristiek 'Les Paul-halspickup-achtig'). Volgens die theorie zou het beter zijn je halspickup nog verder richting de hals te plaatsen, bijvoorbeeld bij de 20e of 18e fret, maar het houdt natuurlijk ergens op :D

Voor de beeldvorming: ik speel ook veel op een 24-fretgitaar, het zijn meer veel gehoorde argumenten die theoretisch wel te onderbouwen zijn, maar de vraag is ook of je het hoort.
Ik hoor het altijd heel duidelijk en kan daarom niet op SG's en 24 frets gitaren etc spelen.

Bram+
15 november 2009, 14:27
Ik hoor het altijd heel duidelijk en kan daarom niet op SG's en 24 frets gitaren etc spelen.
Precies, sommigen horen het dus, en er is ook een markt voor zowel 24- als 22-fretsgitaren, dus om alleen al te denken dat er geen verschil is, zou naïef zijn. Zelf houd ik wel van een iets strakker halspickupgeluid, dus ik heb er geen probleem mee.

Wat ik bedoelde is dat de verschillen voor veel gitaristen/toehoorders nuances zullen zijn waar ze zich niet druk over kunnen maken, als ze het verschil al opmerken, net als het verschil in 'tone' tussen esdoorn en palissander toetsen, essen en linde bodies, dikke gitaarkabels en dunne gitaarkabels, etc.

Quicksilver
15 november 2009, 14:29
Precies, sommigen horen het dus, en er is ook een markt voor zowel 24- als 22-fretsgitaren, dus om alleen al te denken dat er geen verschil is, zou naïef zijn. Zelf houd ik wel van een iets strakker halspickupgeluid, dus ik heb er geen probleem mee.

Wat ik bedoelde is dat de verschillen voor veel gitaristen/toehoorders nuances zullen zijn waar ze zich niet druk over kunnen maken, als ze het verschil al opmerken, net als het verschil in 'tone' tussen esdoorn en palissander toetsen, essen en linde bodies, dikke gitaarkabels en dunne gitaarkabels, etc.

Ik hoor overduidelijk het verschil bij bodies van 2 verschillende soorten hout, maar ik hoor dus echt geen enkel verschil tussen een maple toets en een ebony toets, ik hoor het echt niet?? :???:

Braindead
15 november 2009, 18:38
Hij ziet er zeker niet verkeerd uit. Jammer van die emg's

signsofzodiac
16 november 2009, 09:42
Ik vind hem mooi. Zou willen dat big bro PRS zelf een Custom 24 of SC met Floyd en ebben toets zou maken.

Chocola
16 november 2009, 09:54
Ik heb een tijdje geleden mijn 24-fret gitaar (SG) verkocht omwille van de plaatsing van het halselement. Het is niet alleen theorie lijkt me want ik hoor het meteen. Ik kan me ook herinneren dat Ibanez een gitaar voor Herman Li (of zoiets... Dragonshit) heeft gebouwd (paars ding) met 24 frets wat Herman in het begin kut vond klinken, dus wat hebben ze gedaan? Zijn naar DimarZio gegaan en hebben custom Herman PU's ontworpen die net even wat warmer zijn dan zijn oude pickups zodat hij toch hetzelfde geluid heeft als zijn oude ibanez (die "maar" 22 frets had).

Er is maar 1 gitaarmodel waar ik het geen probleem vind, en dat is een gitaar met maar 1 PU's, bij de brug (metal!!!:rockon:).

Ik heb echt heel erg zelden 23 of 24 frets nodig, als ik die tonen wil halen gebruik ik wel pinch harmonics, klinkt toch beter imo voor wat ik speel.

Over die PRS: Ik mis gewoon wat... Hij ziet er zo kaal uit, wellicht door de inlay. Ik vind hem er saai uitzien :(. Geen charmes :O. Zal vast wel goed spelen enzo, maar toch, het oog wil ook wat ^^.

signsofzodiac
16 november 2009, 10:11
Maar wat vind je dan van een single coil op een 24-frets? Maakt het uit of je clean speelt of met een bak overdrive/distortion? Welke HB ligt er in? Waarom zijn de Custom 24's nog altijd DE PRS? Vragen, vragen... Persoonlijk hou ik van de nek-PU sound van een 24-frets gitaar. Ik ken niet anders, speel mijn hele gitaarleven al op shredders en andere 24ers. Vind de neck-PU (in het geval van HB's) van een 22-frets al snel te wollig. Volgens de theorie zou een 24-frets meer "harmonic content" hebben dan een 22 omdat bij een 22er de nek-PU op de plek zit waar de 3e boventoon zou zitten. Lees onder staand artikel maar eens. Persoonlijk zal het me allemaal aan de aars oxideren, het geluid is mooi of niet, en daar zijn in beide kampen briljante voorbeelden van te vinden. Om over een goede oude 21-frets Strat nog maar niet te praten ;).

Tis een wat lang artikel maar redelijk illustratief over het "dead spot" gebeuren (maar zoals ik al zei: who cares):

Guest Article by John Johnson

Electrical Engineer, Physicist & All Around Brainiac
Electric Guitar Pickup Location & Choosing the Correct Scale

Let’s briefly talk about the scale of an electric guitar. For the purpose of this article series I will focus on the 25” scale length. This is the length of the string between the nut and the bridge. Most electric guitars have a scale length between 24 ¾” and 25 ½”, with a few exceptions. The shorter the scale the shorter the spacing is between frets. And for any given gauge (thickness) of string the tension required to produce a given note is less than the same string on a longer scale. So for a given string gauge, a guitar with a longer scale will have more string tension along the neck. We’ll get into what all that means in another article.

Pickup location is important because the amount of motion (or distance travelled across the pickup) of a plucked string is different as you travel along the string from one end to the other. The amount of string vibration at the pickup location makes a difference in which notes are picked up. Notice I said notes. When you pluck a string there is a fundamental harmonic or PRIMARY TONE and a series of OVERTONES. How much of the primary tone and each successive overtone is picked up changes as you move the pickup location up and down the strings. Following is an illustration to demonstrate the vibration of a plucked string. Note the points along the string where the string does not have any motion for a given overtone are called NODES. Also think of the nut and bridge as nodes. The greatest string travel for any given frequency that would generate the most electrical energy or sound occurs at the center point between the nodes of any given frequency.

Nodes are important because they are DEAD SPOTS for that overtone. If a pickup is located at a node of any overtone, that overtone will not be heard because the pickup is located in a dead spot where there no motion associated with that frequency. The amount of electrical energy created by a given pickup is directly proportional to the amount of string motion or travel over the pickup, so if there is no string travel at a particular frequency, there is no electrical energy or sound created at that frequency. The greatest string travel that would generate the most electrical energy occurs at the center point between the nodes of any given tone or frequency.

The interesting thing is that the fret locations get farther apart at an increasing or logarithmic rate as you move from the bridge toward the nut. However nodes occur at integer divisions of the scale. The illustration shows where the nodes are located when notes are played open. The nodes progress toward the bridge as you play notes down the fret board. So if you played with a capo over the 12th fret, all of the nodes move 50% toward the bridge.

The 12th fret is 12 ½ inches from the nut or halfway between the nut and bridge, which is also the dead node location of the first overtone. One of my personal pet peeves is that many 22 fret guitars have a neck pickup right where The 24th fret would be, which happens to be a dead node of the 3rd overtone!

Liquid_Metal
16 november 2009, 11:29
Gave gitaar!!! Het is dat ik er geen meer nodig heb (kan dat? :supercool:) maar het lijkt me een tof model. Wel jammer van de EMG's, en over Floyd Rose ben is mijn enthousiasme nogal wisselend.