PDA

View Full Version : Dubieuze koper?



Menno83
4 augustus 2009, 17:32
Hallo,

mijn naam is Menno i ik heb de volgende "vraag": ik heb op speurders een gitaarsetje staan waar ik een engelstalige reactie op kreeg. Na wat heen en weer gemaild heb ik het idee dat het een oplichter is.

Maar mijn engels is niet al te bijster goed dus wou het hier even vor leggen.

De advertentie:

http://www.speurders.nl/overzicht/gebruiker-2241339/gitaarsetje-london-city-boss-vox-50231977.html


Het mail contact:

Koper:

Hello, I will like to buy your Music Instrument which you advertised for sale . Let me know if the instrument is in good shape and excellent condition? Are you the owner of the instrument? Can you also send some of its pictures or photograph to me? I will be glad if you can tell your last price for the payment of the instrument in EURO ? Thanks, look forward to your prompt response. James Miller

Ik:

Hi James,

I understand, you're only intrested in the guitar and not the whole set (being: the guitar, the boss multifx & the vox amp) the price in the ad (E 350) is for the whole set. the storeprice of a london city comet is arround E 220, secondhand around E 180. however this guitar has some damage in the finish (witch i think gives it a look relic look) but stil its damage. the damage is only optical, technicly the guitar is fine.

i will send pictures of the guitar asap, though my my camera has some issues so it might take a while.

bodomprice...? uhm E 125

Gr Menno


Koper:

Hello,

Thank you for your e-mail. I'm happy to write you back.

I'm interested in the whole set and not the guitar alone. I'm also glad to hear that the instrument is in good shape and excellent condition. I am really interested in it and i'll be happy if you can sell it to me.

The price offered for its payment is good and Ok. Therefore, i will accept the 350 € EUR for the whole set and guitar and hereby ready to buy it from you.

Can you send me your Full name:.........................?Address:........... ...............?? and Telephone Nr.:...........................??? so that i can prepare the Bank Draft for its payment and send it to you as soon as possible.

As for its pick up, i will contact the transport company that will handle it and will get back to you as soon as possible.

Thanks, look forward to reading from you soon.

Greetings,

Ik:

Hey James,

i'm glad to hear you're intrested. you suggested you will have the set picked up for you by a transport company. wound'nt you like to see and test the set first? if so, you could. i live in oudddorp, wich is a village 30 miles from rotterdam.

do you live in holland or abbroad?

Gr Menno

Adres:

Menno Harsevoort
.......................
.......................
Phonenumber: ...................

Bankaccount:

..............(postbank)

Koper: (en hier gaat het volgens mij mis)

Hello Mr. Menno Harsevoort,

How are you today and your family doing over there? Hope you are all fine and healthy. Thank you for all the information details you sent to me.

I'm glad to write you that my secretary have sent you the Bank Draft for the payment of the Instrument this morning, and you will receive it soon. The amount on it is 4.200 EURO. I did it this way, because of my business trip to Brisbane city in Australia tonight, to complete the construction of a new textile company project over there and i will return to Ireland in three weeks time.

Meanwhile, i have concluded with the shipping company as regards the transport of the instrument and other auto parts, car, bike and furniture i intend to ship from The Netherlands and they have accepted to come for the pick up on one condition. That a deposit must be sent to them before the pick up could be done.

So,i want you to please and send the balance of 3.850 EURO on the cheque to the company so that they can prepare all the paper work and other necessary documents for the pick up. Please, let me count my trust and confidence on you that you will make this payment to them as soon as you receive this cheque,and i shall be very glad and pleased with you for this.

I shall contact the shipping company to give me the information on which you can send the money to them and i will send it to you as soon as i receive it from them.

Thanks, I look forward to hearing from you soon. My greetings to your wonderful and lovely family over there.


James Miller.

Dweezman
4 augustus 2009, 17:36
ehm.. heb je'm echt die persoonlijke details gegeven?

hole
4 augustus 2009, 17:36
Joh, wat denk je nou zelf?

of je even 3850 wil voorschieten.

Google even op "nigeriaanse+oplichters".

mail deleten, niet meer reageren en zeker geen gegevens geven.

SuperCrazyGuitarManiac
4 augustus 2009, 17:38
Volgensmij was hier laatst iets over in de krant, over iemand die bandjes op lichtte door ze eerst geld toe te sturen ergens voor (optreden oid) en vroeg of ze een gedeelte ervan naar een ander bedrijf wouden sturen, bleek dat de cheques niet verzekerd waren (of hoe je dat ook noemt). dus waren de bandjes behoorlijk veel geld kwijt, nu ik zo die laatste brief lees denk ik dat dit ook zo'n geval is :dontgeti: Verder weet ik er niet veel vanaf, en zou ik wachten op meer info van de anderen hier, veel succes!

scgm

edit: ik zie dat anderen ook al hun reactie hebben gegeven :hippie:

Tim..
4 augustus 2009, 17:40
Joh, wat denk je nou zelf?

of je even 3850 wil voorschieten.

Google even op "nigeriaanse+oplichters".

mail deleten, niet meer reageren en zeker geen gegevens geven.

Precies het eerste wat ik dacht!
Het kost 350 euro, en of jij alsjeblieft eerst even 3850 euro wilt overmaken:dontgeti:
En dan dat wazige verhaaltje eromheen, ik zeg meteen afkappen dit:chicken:

Menno83
4 augustus 2009, 17:42
Ik heb hem indd pesoonlijke details gegeven... beetje naief indd.

Kan hij iets met mijn rekeningnummer dan (waar nu het riante bedrag van 30 euro op staat)

Maargoed gewoon zijn mails blokken dus.....

Ferraririk
4 augustus 2009, 17:45
Het is idd een oplichter, maar die nigeriaanen hebben wel een cursus engels gehad, dit is nog nieteens zulk Bar slecht engels

FruscianteFan
4 augustus 2009, 17:46
Het is toch doodnormaal dat als hij jou €350 gaat betalen, jij hem eerst €3850 moet betalen zodat hij €4200 kan storten?

Met andere woorden, dit is inderdaad een oplichter. Een slechte ook. Überhaupt, een Ier die een beginnerssetje uit Nederland wil importeren?

HaroldA
4 augustus 2009, 17:47
Kan hij iets met mijn rekeningnummer dan (waar nu het riante bedrag van 30 euro op staat)

Met identiteitsdiefstal wordt in de USA al meer verdient dan met de drugshandel...

Ik hoop voor jou dat het hier bij blijft, maar je moet NOOIT meer zoveel info geven aan een of ander vreemd sprekende buitenlander!!!

DeiDRagonas
4 augustus 2009, 17:49
Hij kan nix met je rek. nr. behalve geld erop storten.
Gewoon niet meer op reageren...

Heb zelf al heel vaak dit soort mail gehad.
Heb ik nooit op gereageerd btw.

R.

sjefke123
4 augustus 2009, 17:53
als iemand je vraagt om geld als hij iets koopt, nooit doen, vooral niet bij zulke bedragen, helaas teveel oplichters op het net :/

groetjes sjefke

nielsnielsniels
4 augustus 2009, 17:56
Ik heb hem indd pesoonlijke details gegeven... beetje naief indd.

Kan hij iets met mijn rekeningnummer dan (waar nu het riante bedrag van 30 euro op staat)

Maargoed gewoon zijn mails blokken dus.....

Je kan er ook grappen mee uithalen, gebruik alleen wel NEPPE informatie, kan hele grappige situaties opleveren. Sommige gaan zelfs zo ver dat ze foto's nemen van hun kerk, echt hilarisch soms. Zie deze site. (http://www.419hell.com/)

Hier een lijst :

Here are some scam baiting tips for "twisting the knife" in regards to money transfers:
1) Tell the scammers you sent it by Money Gram - Even if they specifically asked you to send it by Western Union. The reason for this is that Western Union has an online system that allows scammers to check, by computer, if the money has really been sent or not. Money Gram, on the other hand, forces them to waste time going to the money gram office.
2) Insist that the scammers call you to collect the money transfer information. I often tell them "I have sent the money that you requested. However, the people at the money transfer office specify told me to never share the transfer information by email. So you will need to call me so that I can give you the money transfer information by phone."
3) When they call, don't give them the fake information right away. Instead - take the opportunity to ask them a few questions. "You said your father was murdered - how?", "What is the name of the bank where the trunkbox full of gold dust is being kept?", "You say you are a doctor - what is your doctorate in?" Etc...
4) While giving them the information - pretend to be frequently interrupted by various problems - someone at the door, baby has something in her mouth, dog needs to be let out, grandpa can't find his glasses, etc...
5) Make the test question and answer something complicated and hard to spell. For example: "What is the fear of spiders called? = Arachnophobia", "What is the full name of my dog? = Captain Rumpelstilskin Fluffy-Poo the Third", Etc...
6) Remember to take your sweet time. Particularly when they ask you to spell things. (Remember that the scammers are the ones paying for the long distance call.)
7) Send the money to the wrong person. For example - if the scammer calls himself "John Smith" but he wants you to send the money to his secretary "Desmond Ugo" - "Accidentally" put "John Smith" as the person you sent the money to. They will probably ask you to change it and then call you back later.
8) Send the money to the wrong place. For example - if he claims to work in "London, UK" - but wants you to send the money to "Lagos, Nigeria" - "Accidentally" put "London, UK" as the place you sent the money to. They will probably need you to change it and then call you back later.
9) You can always add some time to the conversation by asking them to review all the information once more so there are no mistakes.
10) If/when they call back later, after the transfer number fails to work for them, read the number back to them with one small change. "No, it is 12345978... not 12345678. You must have wrote it down wrong..."
11) Be clueless. When they demand to know why the transfer number was rejected. Tell them you don't know why. "Did you go to a certified 'money gram' office or to a bank?", "Did you give them the answer to the question I gave?", "I'll tell you what - I'll go check with the money gram office on my lunch break. Please call me back in 6 hours and I'll update you."

bagheera
4 augustus 2009, 18:03
Ik zou gelijk even naar de politie bellen.
Dit kan best gevaarlijk zijn hoor.
In de eerste plaats al niet meer reageren, de mensen van de politie kunnen je
vast nog betere raad geven.


veel succes

Menno83
4 augustus 2009, 18:09
Tja ik ben best naief geloof ik, zeker als het om handelen via marktplaats oid gaat. Heb vanmiddag nog een ebow op de post gedaan en tegen de koper gezegd dat ie hem eerst mag testen voor hij betaalt.

ik hoor jullie al denken: die jongen verdient het dan ook om genaaid te worden:)

maar mijn ervaringen met met handelen via veilingsites is tot nu toe erg positief geweest ook als de ruil tegelijk ging... ik stuur bijv een effectjepedaaltje het land in en de koper storte op de zelfde dag het bedrag. wat weer een hoop tijd scheelt.

(nu dat iedereen telebankiert hoeft dat natuurlijk niet meer zo)

guitarkid
4 augustus 2009, 18:22
Tja ik ben best naief geloof ik, zeker als het om handelen via marktplaats oid gaat. Heb vanmiddag nog een ebow op de post gedaan en tegen de koper gezegd dat ie hem eerst mag testen voor hij betaalt.

ik hoor jullie al denken: die jongen verdient het dan ook om genaaid te worden:)

maar mijn ervaringen met met handelen via veilingsites is tot nu toe erg positief geweest ook als de ruil tegelijk ging... ik stuur bijv een effectjepedaaltje het land in en de koper storte op de zelfde dag het bedrag. wat weer een hoop tijd scheelt.

(nu dat iedereen telebankiert hoeft dat natuurlijk niet meer zo)

Hallo Menno.

Dat je vertrouwen in mensen hebt siert je. En als je via Marktplaats of deze site handelt per post moet je dat vertrouwen ook wel hebben, zeker als kopende partij. Maar als verkoper wil ik toch wel eerst de financiën geregeld zien. Ik heb overigens (op één keer na, gelukkig een klein bedrag) alleen maar positieve ervaringen. Echter, het verhaal dat je nu hebt is echt een klassiek voorbeeld van NIET DOEN, zoals iedereen hier al tipte..!!
En die spullen verkoop je ook wel aan iemand anders, volgens mij. ;)

Gr. C.

Braindead
4 augustus 2009, 18:28
Op zich is het natuurlijk goed als je als verkoper wat service levert maar je moet er wel voor oppassen. Je loopt soms gewoon risico. Ik heb zelf ook weleens vooraf geld overgemaakt voor iets en dat het dan later werd bezorgd (marktplaats) maar het kan natuurlijk anders aflopen. Je kunt beter een "worse case senario" voor ogen hebben als je een riskante transactie wilt doen. Dus; wat zou er eventueel in het ergste geval kunnen gebeuren als degene met wie je iets wilt regelen een onwijze oplichter is. Als je dat voor ogen hebt en je vind het risico opwegen tegen de deal die je gaat maken dan alleen kun je overwegen het risico te nemen. Meestal zal dit niet het geval zijn.
Ze zeggen weleens, if i looks too good to be true, it probably is too good to be true.

Bovenstaande mail is zoals hier gezegd 100% oplichterswerk. Ik zou het ook iig even aan de politie melden. Als je geluk hebt kunnen ze er iets mee. Hoe meer ze dit soort mensen oppakken hoe leuker het weer wordt om wel eens iets via internet te doen.

geert1976
4 augustus 2009, 18:54
Had vandaag ook weer een mail van een nigeriaanse naaibak, over mijn Burns gitaar, dit keer slecht engels, weer wat homosex plaatjes teruggemaild, hebben ze een hekel aan en je hoort nooit meer wat van ze

allround
4 augustus 2009, 19:10
is een oplichter idd, je merkt ook dat de mail vaker gestuurd word aangezien de opbouw altijd hetzelfde is. Die vragen over familie enzo worden ook nooit gesteld.

politie is niet nodig maar gewoon niet reageren

Sinner1980
4 augustus 2009, 19:17
Toch aardig van die man dat ie ff €4200,- over laat maken naar je rekening:crazyhappy:

Dweezman
4 augustus 2009, 19:18
Had vandaag ook weer een mail van een nigeriaanse naaibak, over mijn Burns gitaar, dit keer slecht engels, weer wat homosex plaatjes teruggemaild, hebben ze een hekel aan en je hoort nooit meer wat van ze

Hahaha!

That will teach 'em.

lekss
5 augustus 2009, 00:58
pff klote voor je!
Ik heb echt precies dezelfde mail gehad toen ik mijn spullen op speurders had gezet!!
Ook van james miller! ;)

Maar goed wat kunnen ze nou met je gegevens? Adresgegevens kunnen ze toch van iedereen wel ergens vinden. En met je rekeningnummer kunnen ze ook niets.. of zie ik dat verkeerd?
Ik zou me geen zorgen maken hoor.. je trapt er iig nooit meer in! ;)

Heb je al een antwoord gehad van hem? ;)

macwilliams
5 augustus 2009, 07:58
Whahaha, Ze blijven het ook proberen. Ik geloof dat ik ongeveer 10 jaar geleden voor het eerst zelf ben tegengekomen. En zelfs toen was het al oud. Hebben jullie ook al die van die vijftien miljoen dollar erfenis gehad? Moeder dood, vader dood, hondje door en zelf ook al ziek enz enz.

Stomme niggerianen.

M Kactus
5 augustus 2009, 08:43
Maar goed wat kunnen ze nou met je gegevens? Adresgegevens kunnen ze toch van iedereen wel ergens vinden. En met je rekeningnummer kunnen ze ook niets.. of zie ik dat verkeerd?

Yup, in werkelijkheid zit het iets anders:

Top Gear presenter Jeremy Clarkson has admitted he was wrong to brand the scandal of lost CDs containing the personal data of millions of Britons a "storm in a teacup" after falling victim to an internet scam. The outspoken star printed his bank details in a newspaper to try and make the point that his money would be safe and that the spectre of identity theft was a sham.
He also gave instructions on how to find his address on the electoral roll and details about the car he drives.
However, in a rare moment of humility Clarkson has now revealed the stunt backfired and his details were used to set up a £500 direct debit payable from his account to the British Diabetic Association.
The charity is one of many organisations that do not need a signature to set up a direct debit.

Heibel
5 augustus 2009, 09:04
Dat klinkt bekend..Ik heb toevallig ook iets op MP staan en kreeg 'n bod dat hoger was dan de vraagprijs..ik vond het wel aardig om 'm aan het lijntje te houden..Nadat ik heb gevraagd of hij wel wist waar het apparaat voor diende dat hij als cadeau aan z'n zoon in Nigeria wilde sturen en dat ik het knap vond dat hij Nederlands kon lezen, heb ik niets meer gehoord..Heb steeds via MP gemaild, dus geen mailgegevens van mij doorgegeven..

Als je het niet vertrouwt, kun je via deze site (http://aruljohn.com/info/howtofindipaddress/) het IP- adres achter het e-mail adres achterhalen..De heer Sharishma Eran was volgens die gegevens gevestigd in Nigeria..Blijft wel jammer dat je 'n mooi bod moet weigeren..helaas..

Ibanez666
5 augustus 2009, 09:17
Had vandaag ook weer een mail van een nigeriaanse naaibak, over mijn Burns gitaar, dit keer slecht engels, weer wat homosex plaatjes teruggemaild, hebben ze een hekel aan en je hoort nooit meer wat van ze

Als iemand nog plaatjes nodig heeft, PM me dan ff :)

guitarkid
5 augustus 2009, 10:16
Als iemand nog plaatjes nodig heeft, PM me dan ff :)

Post er hier maar een paar, dan gebruiken we die wel...! :)

Gr. C.

FruscianteFan
5 augustus 2009, 10:16
The charity is one of many organisations that do not need a signature to set up a direct debit.
Welke idioot verzint dan ook een systeem waarin dit kan?

hole
5 augustus 2009, 10:21
Als iemand nog plaatjes nodig heeft, PM me dan ff :)

Nee, doe maar meer van die Nashville pussys :ok:

Ibanez666
5 augustus 2009, 12:01
Post er hier maar een paar, dan gebruiken we die wel...! :)

Gr. C.

Is bij nader inzien niet nodig, we hebben immers een het schaamteloze post fotos van jezelf topic ;)




Hey wacht...daar sta ik ook in :dontgeti:

Ibanez666
5 augustus 2009, 12:02
Nee, doe maar meer van die Nashville pussys :ok:

hehe, de rest van de pics die heb ga ik echt niet posten ;)

geert1976
5 augustus 2009, 12:44
hehe, de rest van de pics die heb ga ik echt niet posten ;)

waarom niet?, als je mooie pikante foto's hebt, wordt het plaatsen hiervan wel gewaardeerd denk ik:soinnocent::seriousf: (als jij er maar niet pikant op staat:seriousf:)

bert k
5 augustus 2009, 12:47
Nee, dat kan in Off Topic. Nu hier weer on topic graag.

geert1976
5 augustus 2009, 12:52
Nee, dat kan in Off Topic. Nu hier weer on topic graag.


je hebt gelijk, genoeg gedold.

de nigerianen mailen ook wel eens in het nederlands hoor, maar dat haal je er gemakkelijk uit, ze vertalen via internet, gewoon hun engelse tekst (dus beroerde vertaling), heb dit ook al een paar keer meegemaakt en ze doen net of ze uit nederland komen, alleen bankgegegevens etc. stellen ze dan weer in het engels.

Heb wel eens teruggemaild dat ik de gitaar dan wel kwam brengen tegen een kleine vergoeding ipv versturen, hoorde daarna niets meer van ze

Shibby
5 augustus 2009, 15:46
Het is toch doodnormaal dat als hij jou €350 gaat betalen, jij hem eerst €3850 moet betalen zodat hij €4200 kan storten?

Met andere woorden, dit is inderdaad een oplichter. Een slechte ook. Überhaupt, een Ier die een beginnerssetje uit Nederland wil importeren?

Dat laatste alleen al. Als het nu echt een zeldzame gitaar was ofzo... Maar dat hij wil dat jij eerst 3850 euro overmaakt enzo, dan is het overduidelijk dat het nep is. Ik zou inderdaad de mails blokkeren.

koen=)
5 augustus 2009, 15:59
ik heb hier maar een antwoord op C4 opblazen die hap:crazyhappy:
nee het is duidelijk een oplichter verbreek het contact en laat het ze niet weer proberen

pimmedoris
5 augustus 2009, 16:06
De "koper" wil toch niet dat er éérst geld over gemaakt wordt? Meestal is de strategie (voor zover ik weet dan) dat je een cheque van E4200 opgestuurd krijgt en daarvan dus die 3850 euro terug over moet maken. Na een paar weken blijkt dan dat de cheque niet gedekt is en jij bent 3850 euro lichter...

Maar goed in ieder geval een oplichter...

Di Stefano
7 augustus 2009, 03:45
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/958706/2009/08/06/De-tien-populairste-vormen-van-online-oplichting.dhtml

Puntje 5