PDA

View Full Version : Stageplan en prikliijst.



Nellyrocks
4 augustus 2009, 17:29
He allen,

Ik ben altijd de contactpersoon geweest als het gaat op techniek in de band maar heb daar stiekem helemaal geen verstand van. een lijstje met wat we nodig hebben kan ik nog wel maken maar ik zie ook wel eens priklijsten van bands met hele specifieke voorkeuren voor mics en dergelijke. Hebben jullie dat ook of is dat meer geluidsman zelfbevlekkingsmateriaal.

Daarbij ben ik wel benieuwd naar wat jullie gebruiken voor een stangeplan. Ik heb, denk ik, wel wat aardigs in elkaar geflanst.

Deze dus
http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/stageplan.jpg

Toch merk ik dat er te vaak dingen fout gaan of missen. "Ja, staat niet op de rider." Hoor ik dan. "Ja, fuk jou. Kijk maar" zeg ik dan. Ik neem tegenwoordig standaard een exemplaar of copie van verzonden mails mee naar optredens om te bewijzen dat iets afgesproken is.

hebben jullie dat ook?

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het technische gedeelte communiceren met de zaal of verhuurder.

Arvoitus
4 augustus 2009, 17:57
Een priklijst is gewoon heel overzichtelijk voor wat je nu precies nodig hebt
Er staat precies hoeveel DI's en microfoons je nodig hebt en waarvoor.
Je kunt aangeven of je een compressor/gate nodig hebt, en evt effecten.

Op jouw tekening moet ik nu heel erg gaan zoeken hoeveel DI's/microfoons ik nodig heb en wat het nu precies allemaal is. Is gewoon best onduidelijk.

Wat ook handig is:
- Lijstje met monitormixen.
- Namen van bandleden + welk instrument.
- Bijzonderen (linkshandig drummer, eigen microfoons, ???)
- Contact informatie voor verdere vragen.

Voor een priklijst kun je het beste gewoon kopieren van een andere band en aanpassen waar nodig is. Standaard dingen zoals SM57 gitaar, SM58 zang, etc is niet echt heel boeiend, want dat hebben ze in de meeste zalen wel. Maar geef wel even duidelijk aan dat je 4 DI's nodig hebt.

EuroCinema
4 augustus 2009, 18:35
Ziet er goed uit. Ik zou de monitoren nummeren zodat je erbij wensen kunt aangeven. En gaan de rechter toetsen niet via een DI? Of 2, voor stereo?
Geef bij mics waardoor wordt af/aangekondigd ook aan dat die altijd open moeten staan. Heel vervelend als de achtergrondzanger de zanger wil voorstellen en zijn mic staat dicht.

Wij hebben een vrij uitgebreide lijst, dat is onze ideale situatie. In praktijk kan dat niet altijd en soms blijkt je lijst toch niet bij de juiste persoon te belanden. Ruzie maken is dan geen goed idee, je moet er toch samen uitkomen!
Het helpt wel om je lijst niet (alleen) naar de promotor te sturen, maar direct naar de verantwoordelijke voor techniek, sowieso goed om daar vooraf contact mee te hebben. In bepaalde zalen komen we aan en heeft de geluidsman al van alles perfect op z'n plek staan, weet wat-ie hoe wil aanpakken etc. en dat is natuurlijk heerlijk werken. :ok:

DeiDRagonas
4 augustus 2009, 19:01
Zal ik je anders onze rider eens mailen?
Gewoon een standaard ding, maar werkt in de praktijk erg overzichtelijk. Plak je ff jou plaatje erin. Andere namen en instrumentaria invullen en klaar is je rider incl. priklijst.

Wij zijn btw niet erg lastig als het gaat om gebruikte apparatuur. Als de mics het gewoon goed doen hoeven ze niet perse van een bepaald merk te zijn (daarbij heb ik stiekem toch altijd mn eigen sm58 voor zang en sm57 voor gitaar bij me).

Extra kabels, zowel xlr als jack en bijvoorbeeld stroomblokjes heb ik ook altijd bij me. Als je je eigen spul op orde hebt ben je al een heel eind.

Die mailtjes uitprinten en meenemen is wel n goeie btw... Mocht t nodig zijn.

R.

Nellyrocks
5 augustus 2009, 09:03
Wat ook handig is:
- Lijstje met monitormixen.
- Namen van bandleden + welk instrument.
- Bijzonderen (linkshandig drummer, eigen microfoons, ???)
- Contact informatie voor verdere vragen.


Tuurlijk stuur ik dat erbij. Keurig priklijstje met, inderdaad, ook bandleden en contactgegevens. veel bijzonderheden hebben we, naast een hoop toetsen, eigenlijk niet.


Ziet er goed uit. Ik zou de monitoren nummeren zodat je erbij wensen kunt aangeven. En gaan de rechter toetsen niet via een DI? Of 2, voor stereo?


Ja, scherp. Staat wel op de priklijst maar ben ik hier inderdaad vergeten.


Zal ik je anders onze rider eens mailen?
Gewoon een standaard ding, maar werkt in de praktijk erg overzichtelijk. Plak je ff jou plaatje erin. Andere namen en instrumentaria invullen en klaar is je rider incl. priklijst.

Vol gaarne.

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 09:49
Heey Nelly, je kan onze ( die van DeiDragonas ) vinden op onze site ( sinds gisteren )

www.thehips.nl

Onder media.

Nellyrocks
7 augustus 2009, 10:58
Heey Nelly, je kan onze ( die van DeiDragonas ) vinden op onze site ( sinds gisteren )

www.thehips.nl

Onder media.

Kijk, dat is net even completer.

Tanx

Ace 1.15.19
4 december 2012, 00:24
Het is een oud topic, dat weet ik, maar ik wilde hier even ons stageplan posten. Zijn er dingen die ik vergeten ben of wat ik beter anders kan doen? Omdat het merk of type microfoon ons niet uitmaakt heb ik er gewoon 'zangmicrofoon' bij gezet. Zoals jullie vast wel opmerken heb ik de plaatjes van de Popunie gebruikt en het geheel verder met Paint in elkaar gezet. Lekker simpel.

http://img820.imageshack.us/img820/7816/stageplanemptyfield.jpg

peter_heijnen
5 december 2012, 10:37
Goed idee om ook de namen erbij te zetten, maakt het makkelijker en meteen ook iets persoonlijker.

Wat ik me afvraag, jullie circuit niet kennende, krijgen jullie altijd netjes drie verschillende monitorgroepen of moet je ook wel eens delen? Lijkt me lastig als je met zijn drieen zingt.

guhlenn
5 december 2012, 11:11
Goed idee om ook de namen erbij te zetten, maakt het makkelijker en meteen ook iets persoonlijker.

Wat ik me afvraag, jullie circuit niet kennende, krijgen jullie altijd netjes drie verschillende monitorgroepen of moet je ook wel eens delen? Lijkt me lastig als je met zijn drieen zingt.

Elke monitor geeft toch hetzelfde signaal?

Ik vind het een mooie, niet overdreven priklijst. Doe het ook zo. Behalve dat ik de drumkit beschrijf ipv de mics, dat is toch zinloos aangezien elke geluidsman dat anders doet. Dat van die stopcontacten deed ik niet, maar ga ik wel doen, goed idee! Altijd ellende met kleine podia en stroom voorziening. Ligt er 1 zo;n haspel, terwijl je met een volledige band komt...

Bates15
5 december 2012, 12:36
Nee hoor. Mits de monitors elk een aparte versterker-kantje hebben en apart worden aangestuurd kan je op elke monitor een aparte mix maken. Als je de monitors doorlust dan zijn ze inderdaad allemaal het zelfde.

Wij werken vaan met stageplannen en technische riders van internationale acts en dan wordt er vaak exact aangegeven welk merk en type speakers, versterkers, mengpanelen, randapparatuur, microfoons enz verwacht worden. Dan is er geen onduidelijkheid. Soms moeten we dan inhuren. Vaak nemen we contact op met de band techneut en vertellen we wat we hebben. in 90% van de gevallen heeft niemand bezwaar.

Het is de kunst vergelijkbaar of beter te vragen en aan te bieden. Niet dat je vraag om een SM58 en een PG58 krijgt of een SM57 vraagt en een Sony camera mic aangeboden krijgt :-)

Arvoitus
5 december 2012, 21:57
Ziet er goed uit Thijs. De monitorwensen zijn simpel en duidelijk aangegeven, linkshandige drummer aangeven is ook slim (misschien het plaatje spiegelen :)) en de podiumopstelling is ook duidelijk. Contactinformatie met telefoonnummer vindt ik ook altijd wel fijn om te zien.

Paar tips voor als je geen eigen geluidsman hebt:
- Geef aan wie de belangrijkste/lead zanger is. Geef daarbij ook de eventuele verhoudingen aan qua volume. Leadzang is 100%, en daarbij kun je aangeven dat backingvocals op hetzelfde volume zitten (100%) of er qua volume onderzitten (80/90%).
- Geef aan of je eventuele effecten (reverb/delay) op de zang waardeert of juist helemaal niet.
- Probeer je bandgeluid te beschrijven. Wil je dat de bassdrum een flinke tik/beater geluid/attack heeft of juist helemaal niet.
- Probeer je rider als een PDF bestand te sturen. Is niet echt nodig, wel een handigheidje.
- Probeer de "standaard" volgorde op een priklijst aan te houden:
1. Kick
2. Snare
3. Hihat
4. Rack Tom
5. Rack Tom
6. Floor Tom
7. Overhead - Left
8. Overhead - Right
9. Bassguitar (DI Box)
10. Guitar
11. Vocals (Left/Peter)
12. Vocals (Right/Thijs)
13. Vocals (Drum/Johan)

Ace 1.15.19
6 december 2012, 02:24
Hé Len, bedankt voor de tips! Dat van die lead zang was me inderdaad ook al te binnen geschoten maar toen had ik het 'plaatje' al klaar. Ik heb het in Paint gemaakt dus dat is niet zomaar aan te passen, maar voor het geval dat dat nodig is ga ik hem toch overzetten in iets anders.

Ik wist niet eens dat er een standaard volgorde was voor een priklijst, daar kan ik wel wat mee! Die nummers die je opsomt, moeten die ook terug komen op het stageplan?

Arvoitus
7 december 2012, 04:12
Hé Len, bedankt voor de tips! Dat van die lead zang was me inderdaad ook al te binnen geschoten maar toen had ik het 'plaatje' al klaar. Ik heb het in Paint gemaakt dus dat is niet zomaar aan te passen, maar voor het geval dat dat nodig is ga ik hem toch overzetten in iets anders.

Ik wist niet eens dat er een standaard volgorde was voor een priklijst, daar kan ik wel wat mee! Die nummers die je opsomt, moeten die ook terug komen op het stageplan?
Die nummers maken niet echt uit, maar dat is wel het meest overzichtelijk. Je kan zo in één opslag zien hoeveel kanalen je minimaal nodig hebt voor de drums of voor de hele band.

De priklijst wordt meestal toch wel aangepast aan de locatie. Veel kleine zaaltjes gebruiken geen overheads, en op één festival heb je vaak een vast stageblok met 12 kanalen bij de drums, en dan zal de basgitaar op 13 komen, etc.
Maar het gaat erom dat je een goed beginvoorbeeld hebt waar alles op staat.