PDA

View Full Version : Tip gevraagd; tunerholes te krap



Ukeloeder
4 augustus 2009, 14:41
Afgelopen weekend nieuwe cheapo tuners gekocht voor een cheapo gitaartje. Nu kom ik erachter dat de tuners niet in de gaten passen. Het gat in de headstock is krap 8mm en de tuner is (ruim) 10mm in doorsnee. Ik beschik niet over een kolomboor, wat nu? Houtspiraalboor krijg ik niet gecentreerd, uitboren met een staalboor heb ik aan gedacht, maar wil eerst even van iemand met meer ervaring/skills horen of er een nettere oplossing bestaat.

orreltak
4 augustus 2009, 15:10
had laatst nog hetzelfde 'probleem'.
wat ik gedaan heb is gewoon met een handboor tegen de richting(linksom dus)
boren met een staal boortje.
en dan beginnen met 8.dan 8.5.
vervolgens 9.dan 9.5 en laatst 10mm.
ging top.

wat ik wel deed is van 2 kanten boren.
dus 1 kant boren tot ongeveer de helft en vervolgens de rest van de andere kant.
uit voorzorg....mocht er een lak of hout blusje eraf vliegen.

Ukeloeder
4 augustus 2009, 15:16
Ja nu je het zegt! Nu herinner ik me dat ik laatst zoiets las. Goeie smoes om gelijk een nieuw setje staalboren en een mooie handboor aan te schaffen. 't Is tenslotte haar gitaar! Bedankt voor je snelle reactie.

snaarplukker
4 augustus 2009, 16:29
Een staalboor van 10 milimeter in je boormachine en dan zo recht mogelijk boren. Gewoon rechtsdraaiend anders snijdt het niet.

oigun
4 augustus 2009, 17:42
Pas op dat je niet in 1x naar 10mm boort vaak gaat het goed maar als je hapt kun je,je headstock splijten!! Beter zoals orreltak zegt met kleine stapjes.

Ukeloeder
4 augustus 2009, 21:54
Ik heb op het moment geen staalboren, groter dan 8 mm bij de hand. Met houtspiraalboor wordt het zeker een knoeiboel, dus nog even geduld... Morgenavond haal ik de staalboortjes uit de werkplaats. Stapjes van 0,5mm lijkt me wel het beste.

Raytheman
4 augustus 2009, 23:24
Kom op zeg. Wat te denken van een ouderwetse rattenstaart?!

Yoshida
4 augustus 2009, 23:53
Precies, of een grove ronde houtvijl. Op die manier heb ik zelfs stalen knoppen pas gekregen.

Gitaarbouwer
5 augustus 2009, 09:12
Precies, of een grove ronde houtvijl. Op die manier heb ik zelfs stalen knoppen pas gekregen.

Straks gaat er iemand nog adviseren om het met een decoupeerzaag te doen:)

Ik zal niet zeggen dat het uitboren met een staal boortje níet zal werken want ik heb daar geen ervaring mee, maar de kans lijkt me vrij groot dat je centreerproblemen krijgt. De meest veilge methode is toch om het bestaande gat dicht te maken door een stukje 8mm rondhout erin te lijmen en daarna in één keer een nieuw gat te boren van 10mm. Op die manier weet je zeker dat het gat precies goed gecentreerd wordt en je krijgt gewoon een perfect rond gat, met een scherpe rand dus zonder afspringende laksplinters. Dat is de manier waarop ik het altijd doe (en niet alleen in de gitaarbouw) en dat werkt gewoon perfect.

Yoshida
5 augustus 2009, 10:02
Werkt dat ook goed zonder kolomboor?

Little Jay
5 augustus 2009, 10:17
Met rattestaart en halfronde vijl heb ik ook eens gedaan omdat 't maar een halve mm of zo was, maar ik kan 't niet aanraden: teringveel werk en het wordt niet helemaal mooi rond (dat laatste hoeft niet zo erg te zijn, zie je toch niet als je bushings gebruikt.)

Voor ruimen van 8 naar 10 mm zou ik het zeker niet doen! Pak de staalboor in tegengestelde richting (bij harde esdoorn hals trouwens nog steeds een ramp...) of een speciale ruimer (niet zomaar bij de gamma te kopen).

Eerst stukje hout er in lijmen en opnieuw boren lijkt mij uiteindelijk de beste methode overigens!

Van Dattum
5 augustus 2009, 11:05
Proberen om de gaten op te boren is, zeker met een handboormachine, smeken om problemen... Het jekkert alle kanten uit, je lak kan barsten en centreren is een ramp!
Ik gebruik het liefst een conische gatenruimer. Voorkant op maat draaien, achterkant idem en daarna met een rattenstaart het randje in het midden van het gat verwijderen.
Kost even tijd en moeite, maar een gegarandeerd keurig resultaat.

Hedge
5 augustus 2009, 16:09
Precies, of een grove ronde houtvijl. Op die manier heb ik zelfs stalen knoppen pas gekregen.

Lijkt mij veel te grof. Ik ga voor de oplossing van Gitaarbouwer. Vullen en opnieuw boren. Gaat nog snel ook.

Ukeloeder
5 augustus 2009, 17:19
Wow! Er blijven tips binnen stromen... Klusje is ook nog niet geklaard, heeft ook geen haast. Rondhout inlijmen en nieuw gat boren lijkt me wel de netste manier, ook het meeste werk, of niet? Dat hoeft overigens niet met een handboor hoor, schroefboormachines genoeg hier.
Een conische gatenruimer, zeker zoals van Dattum beschrijft met voor en achterzijde op maat 'draaien' heb ik geen voorstelling bij... Heb je daar een plaatje/link van?

Zjef
5 augustus 2009, 17:40
Een conische gatenruimer, zeker zoals van Dattum beschrijft met voor en achterzijde op maat 'draaien' heb ik geen voorstelling bij... Heb je daar een plaatje/link van?

http://4.bp.blogspot.com/_3GWcVXeVSIU/SOmECJO8D8I/AAAAAAAAAuc/1XoqM85LtiY/s320/HPIM3693.JPG

Ruimers zijn nogal prijzig...

Ukeloeder
5 augustus 2009, 18:37
http://www.dick.biz/medias/sys_master/730506_01_P_WE_4.jpg
Spiral edges, taper 1/15, Ø 12.5 x 6 mm, length 97.5 mm.
Article number xxxx
69.62 €incl. VAT

Ik denk dat de "inlijmen, opnieuw boren" methode de manier is die ik ga volgen. Kost wat meer tijd misschien maar het gaat om het leerproces.
Ik vroeg ten slotte;
[...] of er een nettere oplossing bestaat.


Hartelijk dank allemaal

Puerco
5 augustus 2009, 19:31
Dat hoeft overigens niet met een handboor hoor, schroefboormachines genoeg hier.

Denk dat hier bedoelt word een boormachine die je in de hand houd dit in tegenstelling tot een kolomboor.
Uit de losse hand een perfect gat boren kan wel eens mis gaan (scheef of rommelig) maar met een kolomboor gaat dat natuurlijk een stuk beter hoewel het gevaar blijft ontstaan dat met name het laatste stukje er wat spinters loslaten/meekomen.
Met zo een ruimer is de veiligste methode. Een blokje hout inlijmen om vervolgens het gat groter te boren dan het was is wel een beetje tegenstrijdig... Word meestal gedaan als het gat op de verkeerde plek zit danwel te groot is :dontgeti:

Raytheman
5 augustus 2009, 21:41
Inlijmen en opnieuw boren? Als je toch de beschikking over een kolomboor hebt kan je gewoon opboren tot de juiste diameter hoor. Het centreren gaat vanzelf mits je het met beleid doet; te boren werkstuk niet vast zetten en de boor LANGZAAM -maar wel met hoge snelheid- laten zakken. De boor zoekt dan vanzelf het center.
Doe anders eerst een proefplankje. Het lijkt moeilijker dan het echt is...

Gitaarbouwer
6 augustus 2009, 09:12
Rondhout inlijmen en nieuw gat boren lijkt me wel de netste manier, ook het meeste werk, of niet?

Mwa, het is goed te doen hoor. Het kost je wel een fietstocht naar de Gamma voor een stukje rondhout. Als ze geen rondhout per meter hebben, gebruik dan deuvels (je weet wel, die gekartelde rondhoutjes). Deze zaag je ongeveer op maat (niet te kort, langer mag wel; wel mooi haaks zagen zodat je de kopse kanten niet hoeft te nabewerken) en hoppa inlijmen maar. Dan een halve of hele dag wachten, vervolgens een centreerpuntje zetten met een potlood of priem en boren maar. Fluitje van een cent.

snaarplukker
6 augustus 2009, 09:19
Inlijmen en opnieuw boren? Als je toch de beschikking over een kolomboor hebt kan je gewoon opboren tot de juiste diameter hoor. Het centreren gaat vanzelf mits je het met beleid doet; te boren werkstuk niet vast zetten en de boor LANGZAAM -maar wel met hoge snelheid- laten zakken. De boor zoekt dan vanzelf het center.
Doe anders eerst een proefplankje. Het lijkt moeilijker dan het echt is...
Gelijk met een spiraalboor (daar waar je ijzer mee boort) van de gewenste maat middels een kolomboor (vaak past een 10mm boor niet in een handboormachine) de gaten opboren met een draaisnelheid van 500-1000 toeren. Eerst voor de helft daarna via de andere kant. Het heeft hier niets met de moeilijkheidsgraad te maken maar met de angst dat het mis kan gaan. Boortjes linksom laten draaien is handig als je zonder lucifers een kampvuurtje wilt aanmaken.;)

Little Jay
6 augustus 2009, 12:24
TS heeft geen kolomboor, dus z'n vraag was naar een goede oplossing zonder kolomboor.....