PDA

View Full Version : Waar heb ik een rack nu eigenlijk voor nodig



ibanezzer1970's
4 augustus 2009, 09:40
Stel ik heb een mooie versterker top met een mooie cab, heb je dan nut voor een rack.
Ik weet denk ik gewoon niet waar het goed voor is, wat het doet, hoe het in elkaar zit.
En ik ben wel benieuwd.
Op het post jouw rack topic heb ik al spectaculaire set ups gezien, maar het is moeilijk van die foto's te genieten als je niet weet wat voor dingen het nu eigenlijk zijn.

bedankt he

Liquid_Metal
4 augustus 2009, 09:48
Haha ik weet precies wat je bedoelt. Sterker nog: een jaar geleden zat ik in dezelfde positie. Nu herken ik 90% van wat er in de racks langskomt en heb ik zelf ook al een mooi rack (en zelfs al dingen die weg zijn :P).
Als je een top+cabinet hebt is er geen enkele reden om een rack te willen.

Racks zijn bedoeld om verschillende spullen die je 'nodig' hebt in je setup op een compacte, shockbestendige en coole manier bijeen te houden. In mijn geval is het een combinatie van powerconditioner (die zorgt dat de boel heel blijft bij een hoge stroompiek), voorversterker en eindversterker (los, dus niet als top) en fxunit. Die zitten allemaal in 1 rack en het geheel werkt dus eigenlijk gewoon als een versterker: gitaarsignaal en voeding erin, speakerkabel eruit en je bent klaar (afgezien van het floorboard).
Als je een top hebt en rackeffecten wilt gebruiken zou je zo'n soort set kunnen hebben:

http://www.johnpetrucci.com/images/gear/IMG_0798.jpg

Nogal overdreven (en duur) voor thuismuzikanten, maar hier wordt een top gecombineerd met bv een powerconditioner en effecten.

ibanezzer1970's
4 augustus 2009, 10:00
Haha ik weet precies wat je bedoelt. Sterker nog: een jaar geleden zat ik in dezelfde positie. Nu herken ik 90% van wat er in de racks langskomt en heb ik zelf ook al een mooi rack (en zelfs al dingen die weg zijn :P).
Als je een top+cabinet hebt is er geen enkele reden om een rack te willen.

Racks zijn bedoeld om verschillende spullen die je 'nodig' hebt in je setup op een compacte, shockbestendige en coole manier bijeen te houden. In mijn geval is het een combinatie van powerconditioner (die zorgt dat de boel heel blijft bij een hoge stroompiek), voorversterker en eindversterker (los, dus niet als top) en fxunit. Die zitten allemaal in 1 rack en het geheel werkt dus eigenlijk gewoon als een versterker: gitaarsignaal en voeding erin, speakerkabel eruit en je bent klaar (afgezien van het floorboard).
Als je een top hebt en rackeffecten wilt gebruiken zou je zo'n soort set kunnen hebben:

http://www.johnpetrucci.com/images/gear/IMG_0798.jpg


Nogal overdreven (en duur) voor thuismuzikanten, maar hier wordt een top gecombineerd met bv een powerconditioner en effecten.

Als iemand me dit zou geven, ik zeg er geen neen tegen.
Er liggen 2 EVH effectjes in :)
Ik zou dus wel rack effecten aan men amp + cab kunnen hangen?
En die verbinden met een voetpedaal?

iWishmaster
4 augustus 2009, 10:08
Als iemand me dit zou geven, ik zeg er geen neen tegen.
Er liggen 2 EVH effectjes in :)
Ik zou dus wel rack effecten aan men amp + cab kunnen hangen?
En die verbinden met een voetpedaal?

Ja natuurlijk kan dat, zijn best veel mensen die dat zo doen. Ik heb het zelf ook overwogen een tijdje geleden, maar ik vond de voordelen niet afwegen tegen het mee moeten slepen van een compleet 19" rack ...

De andere gitarist van mn band kicked erop zoveel mogelijk (geluids)mogelijkheden te hebben en heeft daarom een rack gekocht. Denk dat dat in veel gevallen zo is. Daarnaast is het voordeel van een rack, dat alle ingewikkelde zaken in 1 kastje zitten. Veelal gebruik je verder alleen 1 kabel van je gitaar naar je rack en 1 midi kabel van je pedalen naar je bord en dat was het wel. Bij mijn pedalenbord moet ik elke keer 5 kabels trekken tussen gitaar, amp en pedalen.

Liquid_Metal
4 augustus 2009, 10:23
Ja natuurlijk kan dat, zijn best veel mensen die dat zo doen. Ik heb het zelf ook overwogen een tijdje geleden, maar ik vond de voordelen niet afwegen tegen het mee moeten slepen van een compleet 19" rack ...

De andere gitarist van mn band kicked erop zoveel mogelijk (geluids)mogelijkheden te hebben en heeft daarom een rack gekocht. Denk dat dat in veel gevallen zo is. Daarnaast is het voordeel van een rack, dat alle ingewikkelde zaken in 1 kastje zitten. Veelal gebruik je verder alleen 1 kabel van je gitaar naar je rack en 1 midi kabel van je pedalen naar je bord en dat was het wel. Bij mijn pedalenbord moet ik elke keer 5 kabels trekken tussen gitaar, amp en pedalen.

Precies, een groot voordeel van een rek is dat je heel snel klaar bent (relatief gezien) met opbouwen en afbreken.
In mijn rack is het zo dat de preamp geschakeld wordt door de fxunit en er dus geen relais-kabel over de grond loopt én ik patches kan maken met of zonder overdrive (en alle andere effecten).
Mijn setup zou eventueel nog wel op de grond kunnen (in een andere vorm) maar ik ben nog lang niet klaar xD. En je moet ergens beginnen.

Chiel
4 augustus 2009, 10:43
Ik gebruik ook een rack met als basis een Hook top met een 2x12 speakercab. Ik gebruik een rack omdat veel apparatuur enkel in 19" rackformaat leverbaar is (spannings conditioners, loopers etc.). Daarbij wil ik zo min mogelijk voor het podium hebben liggen. Als het aan mij had gelegen had ik nooit een rack gehad. Heb liever alles voor me, maar met de gigs die ik doorsnee doe vloeit het bier rijkelijk en dan heb je liever geen kostbaar boutique pedaaltje voor je snufferd liggen.

http://www.noahonline.nl/images/guitar/rack2009_1.JPG

Hierbij even een omschrijving van mijn rack. Hierin zit van onder naar boven:
- Dinopower
Spanning gaat hierin en wordt ten alle tijde netjes op 230V gehouden, hierdoor krijgt al mijn apparatuur altijd de juiste spanning. Is tevens een stroom/spanningsbeveiliging voor al mij apparatuur.
- Masotti MXM
Dit is een parallelle mixer die via Midi te schakelen is. Hierin hangen twee FX units, te weten een Eventide Timefactor (delay) en een T-Rex Roommate (Reverb/Chorus). Deze apparaten wil ik liever niet op een pedalboard voorop het podium.
- Voodoolab GCX
Dit is een switcher/Looper. Hij switched de kanalen en boost functie van de Hook. In de looper hangt ook nog het e.e.a.
- Pedalshelve.
Hierop is het volgende geplaatst: Eventide Timefactor, T-Rex Roommate, X-otic RC Boost.
- Line6 ModPro.
Deze zorgt voor de modulatie effecten (Flanger, Vibe etc). In totaal 16 verschillende effecten en dat scheelt een heleboel pedalen!
- Rocktron Intellifex.
Gebruik ik m.n. voor galmeffecten.
- Furman Pro-R
Dit is een spanningsfilter die de geconditioneerde spanning van de Dinopower ontdoet van evt. rimpels en andere storingen.

Alles wordt met een enkel midi pedaal bestuurd en dat werkt wel erg lekker hoor! Bovendien is het opbouwen zo gebeurt en houdt je de kans op evt. storingen minimaal.

hole
4 augustus 2009, 12:06
Plaatje

Zeg LM, wil je aub geen plaatjes van mijn rack posten zonder met mij te overleggen? :mad:

Liquid_Metal
4 augustus 2009, 12:20
Zeg LM, wil je aub geen plaatjes van mijn rack posten zonder met mij te overleggen? :mad:

O sorry, ik dacht dat je dat niet erg vond :supercool:

soup
4 augustus 2009, 12:24
Die rack effecten zijn toch ook digitaal ,je kunt gebruik maken van je eigen pedaaltjes maar ook die digitale ?

Als ik al dat materiaal zie (zeker als ik er aan denk hoeveel dat weegt) heb ik al helemaal geen zin meer om te spelen. Ik zou enkel een rack aanschaffen als ik een 'bekende' groep speelde (waar ik dus mijn geld mee verdien) en dat ik een roadie en technici heb die zich daar maar mee bezig houden.

hole
4 augustus 2009, 12:26
:seriousf: Vooruit dan.

@TS

Ik heb dus 3 mesa's, eentje voor crunch , eentje voor lead en de lonestar voor cleans.

Daarnaast wat Eventide spul, een TC229 delay en een crybaby rackwah en een rectifier poweramp...ow ja en nog wat EVH pedaaltjes nog.

Klinkt op zich wel aardig, maar ik zoek een nog wat betere sound..een CAE preamp of zo lijkt me wel wat.

soup
4 augustus 2009, 12:45
ik hou het graag simpel :D

Liquid_Metal
4 augustus 2009, 12:53
Die rack effecten zijn toch ook digitaal ,je kunt gebruik maken van je eigen pedaaltjes maar ook die digitale ?

Als ik al dat materiaal zie (zeker als ik er aan denk hoeveel dat weegt) heb ik al helemaal geen zin meer om te spelen. Ik zou enkel een rack aanschaffen als ik een 'bekende' groep speelde (waar ik dus mijn geld mee verdien) en dat ik een roadie en technici heb die zich daar maar mee bezig houden.

Sommige gitaristen zijn nou eenmaal geeks, die houden van mooie ingewikkelde spullen.


:seriousf: Vooruit dan.

@TS

Ik heb dus 3 mesa's, eentje voor crunch , eentje voor lead en de lonestar voor cleans.

Daarnaast wat Eventide spul, een TC229 delay en een crybaby rackwah en een rectifier poweramp...ow ja en nog wat EVH pedaaltjes nog.

Klinkt op zich wel aardig, maar ik zoek een nog wat betere sound..een CAE preamp of zo lijkt me wel wat.

rofl

Chiel
4 augustus 2009, 12:57
Die rack effecten zijn toch ook digitaal ,je kunt gebruik maken van je eigen pedaaltjes maar ook die digitale ?

Als ik al dat materiaal zie (zeker als ik er aan denk hoeveel dat weegt) heb ik al helemaal geen zin meer om te spelen. Ik zou enkel een rack aanschaffen als ik een 'bekende' groep speelde (waar ik dus mijn geld mee verdien) en dat ik een roadie en technici heb die zich daar maar mee bezig houden.
Ik kan gebruik maken van de digitale effecten en normale pedalen. Deze worden met een looper in- of uit de signaalketen gehaald (dus nooit last van ongewenste tonesuck). Hoewel muziek maken voor mij in eerste instantie puur hobby en een liefhebberij is, verdien ik er de laatste jaren ook een aardig centje mee. Bovendien hoef ik het zelf niet te vervoeren dus dat scheelt enorm. Als ik kleine optredens heb buiten mijn huidige band, dan sta ik gewoon lekker on-stage met een Bogner combootje en losse pedaaltjes :rockon:.