PDA

View Full Version : Ervaringen met Allparts halzen?



munkie
3 augustus 2009, 16:44
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Warmoth033a.jpg

Ik heb net een Strat projectje af, Allparts neck, Warmoth body, vaste brug enz. Leuke hobby maar hij loopt nogal aan als ik een beetje redelijke axie wil. De frets zijn vrij hoog en dun. Mijn cheapo Chinese Richwood en London City gitaren doen dit beslist beter. :(
Halsje was 2dehands maar het fretwerk ziet er goed uit, beslist geen deuken te zien. Vlakken dus maar? Zou eigenlijk niet moeten hoeven.

Hendriks
3 augustus 2009, 17:05
Eerst de holling maar eens meten. Capo in het eerste vakje , fretten op de 17de fret en de afstand meten op de 7de fret, de afstand tussen fret en snaar, deze afstand moet ongeveer 0,2 mm zijn , als het meer is is de fret te hol , minder staat hij te recht .

sjaak1990
3 augustus 2009, 23:20
Eerst de holling maar eens meten. Capo in het eerste vakje , fretten op de 17de fret en de afstand meten op de 7de fret, de afstand tussen fret en snaar, deze afstand moet ongeveer 0,2 mm zijn , als het meer is is de fret te hol , minder staat hij te recht .

Je bedoelt hals ipv fret lijkt me ;)
Lijkt me niet dat er iets mis met de hals moet zijn maar dat het met het afstellen te maken heeft.

Hendriks
4 augustus 2009, 11:34
Je bedoelt hals ipv fret lijkt me ;)
Lijkt me niet dat er iets mis met de hals moet zijn maar dat het met het afstellen te maken heeft.

Nee fret .....

Eko
4 augustus 2009, 13:22
Kan ook met de topkam te maken hebben , wellicht is die te ver ingevijld.

E-J
4 augustus 2009, 16:22
Ik heb een Allparts V hals op mijn Telecaster zitten. Heerlijk halsje hoor. Ik heb er zelf een topkam opgezet en deze uitvoerig bijgevijld totdat het 'goed' was. Zeer blij ermee, het is zeker goede kwaliteit!

munkie
4 augustus 2009, 19:37
deze afstand moet ongeveer 0,2 mm zijn

Da's nie veul Hendriks(x), op een Strat? Dan zou ik hem te hol hebben staan. Kwestie van experimenteren. Een Strat heeft altijd een wat hogere axie. Hij speelt en klinkt verder bepaaldelijk niet slecht hoor, mag ook wel voor de nieuwprijs van de onderdelen. Gelukkig heb ik alles 2dehands :ok:

Hendriks
4 augustus 2009, 19:46
Bij mijn strat is het zelfs 0,15 mm , met een topkam op goede hoogte moet dat kunnen .

Rinze
4 augustus 2009, 19:57
Fender zelf houdt 0,3 mm aan, dat doe ik ook altijd. Bij minder gaat ie bij mij bovenaan bij de topkam aanlopen, bij meer in het midden van de hals. Hoogte van de topkam maakt niet uit, het gaat om de gefrette noten. De topkam moet net zo hoog zijn dat de losse snaren er niet tegenaan komen bij het aanslaan. Daarbij is de stelregel dat je de snaar tussen de tweede en derde fret indrukt en dan mag ie de eerste fret net niet raken.

Just my 2 cents.

Rinze
5 augustus 2009, 09:23
Een kleine aanvulling op mijn vorige post: je kunt wel de hals rechter zetten maar dan moeten de snaren hoger boven de toets, oftewel de brug moet omhoog. Het is altijd een compromis tussen halscurve en snaarhoogte. Een paar jaar terug stelde ik mijn gitaren ook met een rechtere hals af, snaren wat hoger. Maar ik vind de klank en het speelgevoel met de standaardwaarden toch prettiger.

Al heb ik op dit moment weer de schijt van mijn geluid :( maar dat hoort er periodiek ook bij.

Hendriks
5 augustus 2009, 10:06
Ik heb van een Fender telecaster die heel goed klonk en speelde de afstellingen opgemeten en deze gebruik ik nu voor mijn gitaren.

Zevende fret 0,2 mm , hoogte hoge E bij de topkam 0,95 mm , bij de lage E 1,1mm , actie op 12 de fret lage E 1,5 hoge e 1,1 mm. Werkt perfect.