PDA

View Full Version : onderdelen zelfbouw gitaar



suicidebun01
3 augustus 2009, 15:53
ik zou zelf een gitaar willen bouwen, maar niet vanaf het begin..
maar wat is het beste aan te raden: een bouwpakket of de onderdelen appart kopen?
dan moet ik jullie er wel bij zeggen dat ik niet weet welke onderdelen ik alemaal nodig heb, zijn hier handleidingen voor?

alvast bedankt voor het antwoord ;)

barno
3 augustus 2009, 15:57
wat je zeker eerst moet doen:

lees alle bouwtopics op dit forum en eventueel op andere plaatsen op het net. Je zal er veel van opsteken, ook over bouwpakketten enz... Da's een van de redenen waarom bouwers verslagen maken: info verspreiden, ervaringen vertellen zodat anderen er iets mee kunnen.

snaarplukker
3 augustus 2009, 16:37
Ook hiervoor geldt wat je budged is, hoeveel je er aan wilt besteden. Wat moet kant en klaar en wat doet je zelf. Je kan met een zelfbouwgitaar ook tussen de 120 en 1200 euro kwijt zijn.

Ronson
5 augustus 2009, 23:55
De meeste bouwpakketten zijn tussen de €100 en €200. Dit is een goedkope instap. Je moet nog wel wat dingen zelf doen, maar niet super veel. Let wel dat als je een bouwpakket koopt van €100 je geen gitaar van €500 moet verwachten. De tuners, pick ups, evt. tremolo, top kam, hout e.d. zijn allemaal lage kwaliteit. Voor wat kwaliteit zal zeker de tuners, topkam, brug en pick ups vervangen moeten worden.

Zelf onderdelen kopen en dan in elkaar zetten (Warmoth bijvoorbeeld) is eerder leuk als je een custom gitaar wilt, dan dat je nou zo zeer met gitaarbouw bezig bent. Natuurlijk kan je een unfinished body kopen en dat verven, maar is dat nou een gitaar bouwen?

Zelf je gitaar vanaf 0 bouwen is een stuk heftiger, zeker als je niet veel gereedschap hebt en niet veel ervaring met houtbewerking. Ik denk dat om je eerste gitaar van 0 te bouwen je zeker zo'n 100 a 200 uur bezig bent. Sowieso ben je uren en uren bezig om alles uit te zoeken. Een goed boek (Hiscock) helpt, maar dat is nog niet alles. Ook is het, tenzij je al het gereedschap al hebt, ook vrij prijzig. Bovenfrees? €75 Freesjes? €30+ Kolomboormachine? €100 Vijlen? €50 en ga zo maar door. En dan moet je het hout (€80+) en alle onderdelen nog kopen.

Dus: wat wil je precies?