PDA

View Full Version : LP hals in body lijmen - simpele vraag



MVH Guitars
3 augustus 2009, 14:21
Ik sta op het punt om voor het eerst een hals in een Les Paul te lijmen. Kan ik dit nu gewoon met 1 klem doen (klempunten: bovenkant toets en achterkant body) of komt daar meer bij kijken? Ik gebruik Titebond. Ik ben bang dat door de grote hoek van de hals (4,5 graden helling) hij er dan misschien uitglijdt.

Ik heb wel al eerder eens een hals gelijmd met 1 klem maar toen was er maar 2 graden helling en was er niks aan de hand.

Aandachtspunten:
-De toets is al op de hals gelijmd.
-Ik heb geen superlange klemmen.

Yoshida
3 augustus 2009, 14:34
In de eerste paar minuten is Titebond een mooie glibberpartij, geen twijfel over mogelijk. Het verlijmen van mijn headstock (15 graden) was een mooie nachtmerrie.
Als de hals tegen de body aan wat breder uitloopt dan zou je misschien kruislings wat masking tape kunnen gebruiken, en wanneer de lijm in begint te drogen een lijmklem erop zetten. Dat is een optie die ik zou onderzoeken, en aangezien ik nog niet zoiets omhanden heb gehad kan ik niet zeggen of dit goed werkt.

Hedge
3 augustus 2009, 14:59
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe strak een en ander in de pocket zit.

Zorg er ook voor dat de uitlijning van de hals goed is. Dus dat er een rechte lijn ontstaat op de centrale lijn van je gitaar. Het ziet er niet uit als je de brug uit het midden moet zetten om de snaren goed over de hals te laten lopen.

barno
3 augustus 2009, 15:42
lijmen van stukken onder hoek: een stuk goed klemmen, voor het andere stuk (de hals in dit geval) kan je ter hoogte van de headstock een blokje op de tafel lijmen waartegen de headstock klemt.

Ik gebruik voor het klemmen ook spies tussen klem en hout om de hoek te compenseren

MVH Guitars
3 augustus 2009, 16:21
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe strak een en ander in de pocket zit.

Zorg er ook voor dat de uitlijning van de hals goed is. Dus dat er een rechte lijn ontstaat op de centrale lijn van je gitaar. Het ziet er niet uit als je de brug uit het midden moet zetten om de snaren goed over de hals te laten lopen.

Hij zit er redelijk strak in. Dat wil zeggen: Als hij er helemaal inzit, kan hij niet meer bewegen, maar hij is nog wel makkelijk in en uit elkaar te halen.
De gaten voor de brug/staartstuk zijn nog niet geboord. Het leek me netter om dat pas uit te lijnen als het echt vast staat en dat het niet meer kan veranderen.


lijmen van stukken onder hoek: een stuk goed klemmen, voor het andere stuk (de hals in dit geval) kan je ter hoogte van de headstock een blokje op de tafel lijmen waartegen de headstock klemt.

Ik gebruik voor het klemmen ook spies tussen klem en hout om de hoek te compenseren

Dat lijkt me wel een aardig idee. Ik klem wat blokken vast op tafel waartussen de gitaar ligt zodat hij niet uitschuift. Ik vind het wel wat link als het gaat om kans op schade aan de kop. Maar misschien wat stukken kurk wil al helpen.

barno
3 augustus 2009, 16:32
dat zal wel lukken, idd wat kurk ofzo.
Goed trouwens dat je de bruggaten pas achteraf boort. Uiteraard is het absolute midden your main target. Maar als de neck ietsie pietsie off staat is dat nog geen ramp, brug die niet exact gecentreerd staat, zie je niks van, natuurlijk geen cm.

MVH Guitars
3 augustus 2009, 16:40
dat zal wel lukken, idd wat kurk ofzo.
Goed trouwens dat je de bruggaten pas achteraf boort. Uiteraard is het absolute midden your main target. Maar als de neck ietsie pietsie off staat is dat nog geen ramp, brug die niet exact gecentreerd staat, zie je niks van, natuurlijk geen cm.

Ja dat heb ik op de harde manier geleerd. Mijn 1e gitaar had het probleem van de brug te vroeg in het bouwproces al uitgelijnd te hebben. De snaren liepen niet helemaal mooi recht. Nog niet ernaast, maar toch was het niet helemaal mooi.

snaarplukker
3 augustus 2009, 16:46
Maar als je de pickup caveties al uitgefreesd hebt dan moet je hals toch sowiezo goed uitgelijnd staan?

barno
3 augustus 2009, 18:12
Maar als je de pickup caveties al uitgefreesd hebt dan moet je hals toch sowiezo goed uitgelijnd staan?

er staat toch niet dat de pup caves al zijn gefreesd? Dat doe je idd best nadat hals en brug in place zijn. zeker als je geen slagplaat of pupringen gebruikt.

MVH Guitars
3 augustus 2009, 20:09
Maar als je de pickup caveties al uitgefreesd hebt dan moet je hals toch sowiezo goed uitgelijnd staan?


er staat toch niet dat de pup caves al zijn gefreesd? Dat doe je idd best nadat hals en brug in place zijn. zeker als je geen slagplaat of pupringen gebruikt.

Excuseer. Die zijn wel al gefreesd.
Het zit namelijk zo: Ik had die body van ebay. Het was een of ander nieuwbouwproject (vandaar dat de brug gaten nog niet geboord waren) dat tijdens het verzenden naar een klant zwaar beschadigd raakte. De hals was compleet afgebroken en er zat een grote buts aan de achterrand van de body, door de binding heen.
Ik dacht dat het zaakje nog wel te redden was. Ik heb het restant hals eruit gefreesd (was echt alleen nog maar vanaf de hiel tot aan neck tenon iets van over) en ik heb de schade aan de achterkant hersteld.

Toen heb ik ook zelf helemaal een hals ervoor gebouwd en die heb ik nu zojuist gelijmd! Alles is goed gegaan. Hij ging niet glijden (had me er uiteraard nog wel volledig op voorbereid).

Ik ben zelf niet zo gevreesd dat de elementen niet uit zouden komen. Ik kan nog met millimeterwerk met de pickup rings schuiven als dat nodig is.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

De body komt waarschijnlijk van www.bulldogbodies.com waar je hele LP kits kan bestellen. Ik zie tegenwoordig alleen maar LP Studio's op die site, maar die van mij is echt heel luxe met multiply binding voor en achter.