PDA

View Full Version : ligt het aan m'n materiaal of aan mij?



bassooka
3 augustus 2009, 03:31
Ik speel bas in een metalband. Dan weet u onmiddellijk in welke context je moet denken.
Mijn versterker is een ashdown ABM evo 2 model plus bijbehorende 4x10 speaker en mijn oude hartke 4 x 10 speaker.
Mijn bas is een yammaha bb ne-2 (ofwel het 5 snarige nathan east model)

Ik ben op zoek naar een brrr-sound met vuil erin, een grol. Maar ik heb een juiste dosis druk nodig. Ik speel tenslotte in een metalband. ik wil dat de druk de gitaren ondersteunt en de grol, het brrrrr (sorry voor mijn woordenschat) in de mix zit. ik wil geen kutdistortion horen in de mix. De druk moet nog wat ballen geven aan de sound.

MAAR:

Ik krijg het juiste geluid niet in de mix. Het gaat niet luid genoeg.
Als ik mijn volume dan opkrik, dan komt de b-snaar er te hard boven uit. Mijn instrumentarium creeert dan een super woofer geluid met te drukvol geluid en de B-snaar klinkt als een soep!. Het minste dat ik aan de basregeling draai (van de versterker of het instrument) valt mijn geluid weg van de hoge snaren. Draai ik hoog bij heb ik enkel een scherpe tik in de mix. Uitbalanceren lijkt onmogelijk.
1: als ik de lampersimulator gebruik om mijn geluid in de mix te knallen, om het geluid wat meer te laten grollen om de druk te balanceren, is die b-snaar weer aan het domineren en is het boomy en soepig samen..
2; als ik het probeer te compenseren met wat mid en hoog (of lage en hoge mids) heb ik dat stomme boomy karakter weer, hetgene wat ik eruit wil.

Een hartke pedaaltje (vxl bass attack) helpt niet. Ik wordt trouwens zot van werken met 3 highknopjes, 3 mids en 3 lowknopjes. Dan weet ik niet meer waaraan te draaien. De bas , de versterker en het pedaaltje hebben immers een ander geluidskarakter.

*frustratie alom*

Kan ik gewoon mijn gerief niet afstellen???
Koop ik beter een ampeg svt cl + 6x10 HLF? Mesa Big block en een vette mesa speakerkast (4x12 of 8x10 of 6x10) is te duur, maar mijn ultieme droom.
Is het de sound van de bas? (als iemand dat zelfde instrument überhaupt heeft of heel goed kent?)

Graag zou ik wat suggesties horen.

Shaggy
3 augustus 2009, 07:18
De bas die jij hebt, daar had ik ooit een mooie witte exemplaar van bespeeld en was er he-le-maal weg van. Echt een van de beste yamaha's waar ik ooit op gespeeld heb. Ik denk alleen dat die niet echt geschikt is voor metal.

Wil je hem toch door de mix krijgen, dan zou je een bass rc booster kunnen proberen. Dit is een soort pre-amp/boost pedaal waar je nog frequenties kunt boosten.

Anders kijk je naar yamaha trb series, daar vind je zekers de groll. Maar als het aan je amp setup ligt heb je hier ook niks aan.

bassooka
3 augustus 2009, 09:27
wel ja, dat witte ding is wat ik heb.
het speelt als een droom en klinkt als een droom. In een niet-metal setup kan ik ermee doen wat ik wil (Ondanks de barst in de lak aan de achterkant klinkt het ding als nieuw. Het is een robuuste bas) :lovelove:

en die xotic booster was mijn eerste keuze maar ik heb me in de shop laten overtuigen voor het hartkepedaaltje. Misschien toch eens uitproberen. (op het einde van het jaar, gezien mijn financies).

schwalbe
3 augustus 2009, 10:30
Probeer eens een compressor. De EBS multicomp is erg goed.

HaroldA
3 augustus 2009, 10:48
Probeer eens een compressor. De EBS multicomp is erg goed.

En natuurlijk de Samsamp Bass Driver DI (oud model) :rockon:

Die heb ik zelf een keer voor onze bassist en mezelf gemaakt en die geeft echt een leuke buizen-achtige ronk mee aan je geluid zonder verlies van laag en/of druk. Als je de drive iets hoger zet krijg je er gratis en voor niets ook nog wat compressie bij!

En de DI die er op zit is ook zwaar ok!

http://www.99.se/attachments/musikprylar-koepes/19089d1226998867-tech-21-bass-driver-di-koepes-sansamp.jpg

Troy
3 augustus 2009, 11:22
Wat die lage B betreft... Hoewel alsmaar meer bassisten met een vijfsnarige gitaar spelen zijn er heel weinig versterkers en speakers die die lage frequentie ook op een goede manier kunnen verwerken, zeker als er ook nog wat 'knor' aan te pas komt. Persoonlijk zou ik die hartke 4X10 vervangen door een goeie 1x15 inch speaker (bijvoorbeeld van Trace Elliot), die kan die lage frequentie zeker aan. Veel versterkers zitten voor zo'n lage B al echt op hun limiet en dan gaat het modderig klinken.

pol
4 augustus 2009, 12:21
't is een vergissing dat als je bas in B staat je ook cabs moet hebben die die laagste frequenties ook effectief weergeeft,wat ook zeer weinig basgitaar cabs doen, om zo laag en hard te gaan heb je grote kasten en veel vermogen nodig, de meeste p.a. subs geven de grondtoon van een lage B (32,5hz) nog niet eens weer.

neem nu bv een ampeg 810, da's een gesloten kast, en onder de 60hz komt daar niet veel uit,terwijl de grondtoon van een lage B op 32.5 hz zit, maar je hoort die lage B toch prima door de harmonischen.

Ik zou het eerst gaan zoeken bij de speakers hier. ga eens wat cabs testen, 2 4 x 10's van verschillende merken gebruiken lijkte me nooit een goed idee, teveel fasewisselingen.

bassooka
17 december 2009, 01:51
dank u allemaal voor de tips, echt.

Ik heb vanalles geprobeerd en het enige om die droge klak/knor uit ashdown te halen op een goed volumeniveau leek me inderdaad 4 4x10 speakers of 2 8x10 aan een 900watt versie...
Maar ik ben Ginger Reyers (:mmmm:)of james Lomenzo niet. Ik zag me niet met een "muur" staan in 1 of ander clubje. Ik dacht inderdaad aan een compressie, demeter (of mss dat ebs ding waar ik zoveel van lees). Maar die ABM 500 kon ondanks 'hulpmiddeltjes) echt niet mee op hoog volume. De sound die ik wil (met bas op 8 uur mid op 4 uur en high op +/- 9uur) en ongeveer tzelfde op de yamaha komt gewoon niet door de mix. Het was een goede tip, maar de eindtrap kan het gewoon niet aan. Een booster tussen de amp en de bas is absurd als je weet welk signaal die bas uitstuurt en de eindtrap zou nog harder clippen.

Op een dag kwam ik Leo Caerts muziekwinkel in Leuven binnengewandeld en wat stond daar::crazyhappy:
een ampeg svt-av met bijhorende frigo voor 1900euro. Nieuw. In mijn thuisstad, 10 min. te voet van waar ik woon. 1900 euro!!!!!!
Dat ding is nu van mij. :blast:
Het cynische is: hij gaat echt luid. GE-MEEN luid. Voor een knor(?) moet je dat ding opendraaien. En dan vinden de gitaristen het te luid :D Met een 6x10 van ampeg (die alles iets sterieler laat klinken) wenen ze minder.
Ik had nooit gedacht een (vuile) sound te kunnen hebben aan die decibels zonder dat het klinkt als een kartonnen doos met schroot erin.
Ik ga een demeter compressor aansluiten, want als je gemeen bent tegen je snaren klinkt het nog beter en die compressor maakt je bottomsound niet rond.

Krijg je je sound niet door de mix? koop een lampenbak of een transistoramp van 1000 watt met extra headroom, en inderdaad goede cab(s).

dit topic mag dicht van mij.