PDA

View Full Version : Plectrums: het verschil?



Dancing Lobster
2 augustus 2009, 23:14
Hey,

ik heb een paar maandjes geleden men eerste gitaar gekocht, dat was er eentje van Cort, zon basispakketje waar alles inzit en die ze veel aan beginners verkopen.

Nou zitten daar 3 verschillende plectrums bij. Ze zijn alle 3 even dik (46 mm), maar toch is de ene veel soepeler als de andere.
Dit komt waarschijnlijk door het materiaal waaruit ze gemaakt zijn?

Nou vroeg ik me af wat het verschil is bij het spelen met een soepeler of een harder plectrum. Ik speelde tot nu toe altijd met het hardste, maar heb vandaag gemerkt dat dat soepeler plectrum makkelijker speelt. Maakt het iets uit met welk plectrum je speelt als beginner? Is het aan te raden met een hard of met een zacht te spelen, of is dat puur persoonlijke voorkeur? Geeft het verschil in geluid (ik hoor weinig verschil)?

Wat is dus eigenlijk het verschil tussen die 3 plectrums, behalve dat de ene harder is dan de andere? :)

:noob:

Fistfunk
3 augustus 2009, 02:32
Het is sowieso een kwestie van wat jij fijn vind spelen.

Verder geeft een hardere plectrum minder mee, dus zal hij sneller een hardere, fellere klank geven dan een dunner.

Gewoon experimenteren met formaat en dikte en kijken wat voor jou werkt :)

Arthis
3 augustus 2009, 12:08
Ik vind het fijn om te soleren met een klein dik plectrum, maar ritmepartijen te spelen met een wat groter soepeler plectrum.

bagheera
3 augustus 2009, 12:13
Ik vind het fijn om te soleren met een klein dik plectrum, maar ritmepartijen te spelen met een wat groter soepeler plectrum.

ja daar kan ik me ook wel in vinden.
Ik ben begonnen met een 1mm
dan overgestapt op een 1.40
en nu speel ik met een 2mm solo en met de 1.40 ritme

belfrink
3 augustus 2009, 12:27
Gewoon een paar verschillende kopen en experimenteren ermee en kijken wat je prettig vind ;)

Guitarmania
3 augustus 2009, 19:29
Eigenlijk mag de soort plectrum enkel impact hebben op de sound. Een dikke plectrum geeft een dik geluid, en met zo'n soepele krijg je een beetje een "flap"geluid.

Eigenlijk moet je het een minutieus bekijken. Wat gebeurt er als je met dfe ene of de andere speelt. Een dunnen plectrum blijft wat dat betreft een beetje haken achter de snaar. Je raakt de snaar, maar gaat er niet meteen doorheen. Hij blijft een beetje "hangen". Daarom is een slappe pl;ectrum moeilijker voor de techniek dan een harde. Bij een harde is het meteen: aanslag - en doorgaan. Een zachte hapert.

Wat bij plectrums belangrijker is, is het puntje. Je hebt botte en scherpe plectrums. Ik kies altijd voor de scherpe.Ik wil spelen wat ik speel. Ik wil een harde attack. Maar met een bot puntje ondervindt je minder weerstand en ga je soepeler over naar de volgende snaar.

Try it out!

soup
3 augustus 2009, 20:04
Ik speel op een slappe 1mm, vroeger vond ik dat al dik en was mijn favoriet de .88.

De 1mm is zwart en dus imho cooler. :noob:

Dancing Lobster
3 augustus 2009, 22:39
Eigenlijk mag de soort plectrum enkel impact hebben op de sound. Een dikke plectrum geeft een dik geluid, en met zo'n soepele krijg je een beetje een "flap"geluid.

Eigenlijk moet je het een minutieus bekijken. Wat gebeurt er als je met dfe ene of de andere speelt. Een dunnen plectrum blijft wat dat betreft een beetje haken achter de snaar. Je raakt de snaar, maar gaat er niet meteen doorheen. Hij blijft een beetje "hangen". Daarom is een slappe pl;ectrum moeilijker voor de techniek dan een harde. Bij een harde is het meteen: aanslag - en doorgaan. Een zachte hapert.

Wat bij plectrums belangrijker is, is het puntje. Je hebt botte en scherpe plectrums. Ik kies altijd voor de scherpe.Ik wil spelen wat ik speel. Ik wil een harde attack. Maar met een bot puntje ondervindt je minder weerstand en ga je soepeler over naar de volgende snaar.

Try it out!

Hmm ik heb net eens vergeleken, en met de harde blijf ik meer haperen dan de zachte? En met diegene ertussenin blijft ik het hardste haperen :p

Nja speel voorlopig met de zachte, gaat wel goed :)

Ibanez666
3 augustus 2009, 23:34
Electrisch speel ik de dikke Dunlop 477 Jazztone Guitar Picks .208 met puntje. En voor akoestisch behoorlijk dun. Ik vind de akoestische gitaar dan helderder klinken. Voor slag op electrisch speel ik ook gewoon met de dikke, hoewel ik die juist voor het solowerk had uitgezocht.

Kris Haex
4 augustus 2009, 12:09
Ik speel met de purpere Jazz 3 plectrums, kleine plectrums met een scherpe punt. Deze plectrums zijn goed hard.

Dancing Lobster
4 augustus 2009, 17:10
... en toen was het soepele plectrum overleden :(
Heb er amper mee gespeeld, maar het is net gescheurd :roll:

Nja zaterdag ga ik sowieso zon staandertje halen om men boek op te zetten (nu ligt het altijd plat op men bureau) en dan ga ik maar ineens eens vragen om een aantal plectrums te testen :)
Iemand nog tips ivm de dikte en dergelijke, en waarop ik moet letten? :)

JohnLord
4 augustus 2009, 18:48
Ik speel met alles wat geel is, die kan ik namelijk makkelijk terug vinden als ze op de vloer liggen :speed:

pimmetje
4 augustus 2009, 19:19
Ik speel op zwarte dunlop 205jes, dus 2mm.
Het is in de afgelopen jaren wel 's voorgekomen dat ik van type wisselde, maar 't is eigenlijk altijd 2mm gebleven.

Dat ze zwart zijn en daardoor niet snel op de vloer terug zijn te vinden, vind ik niet erg.
Ik heb namelijk de gewoonte om plectra zo nu en dan ff in m'n mond te stoppen. In de kroeg gevallen plectra mogen blijven liggen :D.

Als ik aan m'n weerstand wil werken, lik ik wel een tram-paal of gorgel ik een handje muntjes...

SuperCrazyGuitarManiac
4 augustus 2009, 20:44
Ik speel op keiharde megastijve Alice-plectrums van 1.2mm :hippie: Geweldige dingen, alleen blijven ze achter de snaren haken als je een belabberde techniek hebt :soinnocent:
Ben toch al weer blij dat niet alleen ik de idiote gewoonte heb plectrums in mijn mond te stoppen :cooler:

scgm

EuroCinema
5 augustus 2009, 09:31
Ik heb thuis een doos vol plectrums en ik wissel regelmatig. Toen ik jazz ging spelen, ben ik van die kleine keiharde gaan gebruiken omdat dat "hoort", maar inmiddels ben ik erachter dat veel jazzers ook gewoon een medium plectrum gebruiken, tussen de .80 en de 1 mm. Materiaal is m.i. van meer invloed op de toon dan dikte. Mijn advies is om een tientje uit te geven aan de meest uiteenlopende vormen, materialen en diktes en lekker te experimenteren.

Ibanez666
5 augustus 2009, 10:05
Ik speel op zwarte dunlop 205jes, dus 2mm.
...

waarin verschillen die met mijn 208?

pimmetje
5 augustus 2009, 10:39
http://www.activemusician.com/images/store/full/MC_477R205.jpg
Volgens mij ligt 't verschil voornamelijk in het aantal dat je in je mond kan krijgen :D.

Dancing Lobster
8 augustus 2009, 22:31
Vandaag 3 zachte plectrums gehaald van dunlop, alle 3 met een verschillende dikt (46 mm, 60 mm en 73 mm), morgen worden ze uitgebreid getest :seriousf::rockon:

minoin
16 augustus 2009, 20:41
Altijd stubby's! Het liefste 3mm, middelgroot en die heerlijke inkeping.
Voor mij de perfecte plectrum, omdat ik ten alle tijde de juiste controle over mijn aanslag heb.

Serenity
17 augustus 2009, 20:10
Ik kocht gewoon van elke soort een en ging proberen wat ik fijn vind.
Nu speel ik alles met een hele kleine rode plactrum dikte staat er niet op, maar wel zo dik dat je hem net kunt buigen maar dan ook heel klein beetje.
Ikzelf vind bij grote dat ze bijv bij accoorden niet soepel mee gaan, mijn mening.