PDA

View Full Version : Emg



kevin gevens
2 augustus 2009, 22:42
Ik had een vraagje, ik heb deze week een explorer gekocht van het merk Hamer en wilde er graag EMG humbuckers instoppen, kan iemand mij vertellen welk type het meest naar de klank van metallica uitgaat?

grtz

Thundermane
2 augustus 2009, 22:45
Ik had een vraagje, ik heb deze week een explorer gekocht van het merk Hamer en wilde er graag EMG humbuckers instoppen, kan iemand mij vertellen welk type het meest naar de klank van metallica uitgaat?

grtz

In de brug sowieso EMG 81, en in de hals positie als je lead partij wilt: de EMG 81, en als je partijen speelt als die van James Hetfield de EMG 60.
De EMG 60 vind ik zelf wat meer karakter hebben.

kevin gevens
2 augustus 2009, 22:56
In de brug sowieso EMG 81, en in de hals positie als je lead partij wilt: de EMG 81, en als je partijen speelt als die van James Hetfield de EMG 60.
De EMG 60 vind ik zelf wat meer karakter hebben.

ik zal eens opzoeken over de klanken ervan, en hebt u enig idee wat dat zou kunnen kosten ?

Josha
2 augustus 2009, 23:25
Als je ze nieuw koopt ben je waarschijnlijk iets onder de 100 euro per stuk kwijt. Maar 2e hands kun je ze voor veel minder krijgen. Ik had bijvoorbeeld 2 EMG 81's voor 100 euro samen.

interessander
2 augustus 2009, 23:28
Het loont zeker om de tweedehands sites eens af te zoeken.
Ik prefereer zelf (vooral voor het ritme werk) een 85 boven een 81, de laatste is me wat te schel.

kevin gevens
3 augustus 2009, 00:14
Het loont zeker om de tweedehands sites eens af te zoeken.
Ik prefereer zelf (vooral voor het ritme werk) een 85 boven een 81, de laatste is me wat te schel.

heb al eens op de 2dehandssites gekeken maar appart vind je ze niet direct zo te zien, of kzou al gitaar moeten kunnen kopen voor een prijsje en ze eruithalen maarja dan koop je ze beter nieuw denk ik (:

Sanderltd
3 augustus 2009, 01:59
Hallo,

Ik wil niet spammen, maar ik heb momenteel 2 emg 81's in mijn LP kopie zitten. Ik heb het setje gekocht om een Metallica sound te krijgen, en dat lukte goed in de brugpositie. Alleen ben ik meer op zoek naar die cleane sound van Hetfield en daarvoor heb ik toch echt ook wel een emg 60 in de hals voor nodig. Dus ik ga nu ook op zoek naar een 60 en mag mijn emg 81 alvast weg... ;)

Jasper.
3 augustus 2009, 13:57
Als je ze nieuw koopt ben je waarschijnlijk iets onder de 100 euro per stuk kwijt. Maar 2e hands kun je ze voor veel minder krijgen. Ik had bijvoorbeeld 2 EMG 81's voor 100 euro samen.

Voor ong. 75 euro per stuk kun je ze nieuw ook wel krijgen.

Thundermane
3 augustus 2009, 14:35
Een vriend van mij had het geluk ze via ebay te kunnen krijgen voor heel goedkoop. Ze verkochten het uit omdat de zaak moest sluiten dus de begin prijs was 1 euro per EMG pickup. O_O

koen=)
3 augustus 2009, 15:02
heel simpel
james: bridge emg 81 neck emg 60
kirk: bridge 81 neck 85
ps er is nu ook een emgX serie

Sanderltd
3 augustus 2009, 17:36
Naar mijn weten heeft Kirk nooit met een 85 gespeeld. Zijn 'signature combo' is 2 x emg 81.

toon-
3 augustus 2009, 18:38
Naar mijn weten heeft Kirk nooit met een 85 gespeeld. Zijn 'signature combo' is 2 x emg 81.

Klopt.
10 tekens

Thundermane
3 augustus 2009, 20:08
heel simpel
james: bridge emg 81 neck emg 60
kirk: bridge 81 neck 85
ps er is nu ook een emgX serie

Inderdaad geen 85. En als ik eerlijk ben, vind ik de EMG85 ook gewoon klote.
Waarom? Gewoon simpel: Ik vind de 85 niet mijn smaak.

interessander
3 augustus 2009, 20:11
Inderdaad geen 85. En als ik eerlijk ben, vind ik de EMG85 ook gewoon klote.
Waarom? Gewoon simpel: Ik vind de 85 niet mijn smaak.

Prachtige redenering! Het is niet je smaak of je vindt het niks, maar jij vindt dat iets niet je smaak is, dus daarom is het klote!

Sanderltd
3 augustus 2009, 22:53
Hij zei: "ik VIND het klote". Hij bestempelt het gewoon als zijn eigen mening (ook al is deze slecht/niet onderbouwd), gelukkig niet als een feit. :)

koen=)
4 augustus 2009, 15:00
nou om eerlijk te zijn vind ik de 85 ook kut maar kirk heeft ze wel gehad in de oude tijd toen is hij overgestapt naar 81 60 en nu is zijn sig setje 81 81:cheerup:

interessander
4 augustus 2009, 15:03
Hij zei: "ik VIND het klote". Hij bestempelt het gewoon als zijn eigen mening (ook al is deze slecht/niet onderbouwd), gelukkig niet als een feit. :)

Het staat er toch echt letterlijk: Gewoon simpel: Ik vind de 85 niet mijn smaak. Ik vond het gewoon een grappige zin.

De 85 is een stuk lomper, kan al gauw te gortig worden met bepaalde gitaren.

Thundermane
4 augustus 2009, 16:21
Het staat er toch echt letterlijk: Gewoon simpel: Ik vind de 85 niet mijn smaak. Ik vond het gewoon een grappige zin.

De 85 is een stuk lomper, kan al gauw te gortig worden met bepaalde gitaren.

Haha, ja ik had het er nog maar even bijgezet "waarom". Omdat kennelijk mensen het de laatste tijd zo belangrijk vinden om ook nog reden en argumentatie moeten hebben.
Maar okay, om er wat bij toe te voegen:
De EMG 60 heeft sowieso veel karakter. De EMG 81 is populair, maar ik vind wel om een goede reden. Het klinkt ook gewoon prima. Het is niet bijzonder, maar functioneel gezien kun je er alles mee wat je kan wensen van een humbucker. (Zelf vind ik ze zelf ook nog eens lekker klinken).
De EMG 85... Vind ik op recht klote. Het heeft geen subtiliteit of karakter. Het heeft niet het speciale van een EMG 60. De EMG 85 is daartegenover wel goed voor leadpartijen, maar ja, de EMG 81 ook. De EMG 81 heeft meer mids, en zelf vind ik dat pickups staan of vallen bij de mid output, tenzij het iets anders uitermate goed doet. Zoals de EMG 60, heeft zieke hoeveelheid bass, en klinkt als een klok, ideale clean sound.

kevin gevens
4 augustus 2009, 21:04
Hallo,

Ik wil niet spammen, maar ik heb momenteel 2 emg 81's in mijn LP kopie zitten. Ik heb het setje gekocht om een Metallica sound te krijgen, en dat lukte goed in de brugpositie. Alleen ben ik meer op zoek naar die cleane sound van Hetfield en daarvoor heb ik toch echt ook wel een emg 60 in de hals voor nodig. Dus ik ga nu ook op zoek naar een 60 en mag mijn emg 81 alvast weg... ;)

hallo, ik denk dat is er de EMG 81/60 ga insteken, wat zou je vragen voor die EMG 81 ?

kevin gevens
4 augustus 2009, 21:05
Haha, ja ik had het er nog maar even bijgezet "waarom". Omdat kennelijk mensen het de laatste tijd zo belangrijk vinden om ook nog reden en argumentatie moeten hebben.
Maar okay, om er wat bij toe te voegen:
De EMG 60 heeft sowieso veel karakter. De EMG 81 is populair, maar ik vind wel om een goede reden. Het klinkt ook gewoon prima. Het is niet bijzonder, maar functioneel gezien kun je er alles mee wat je kan wensen van een humbucker. (Zelf vind ik ze zelf ook nog eens lekker klinken).
De EMG 85... Vind ik op recht klote. Het heeft geen subtiliteit of karakter. Het heeft niet het speciale van een EMG 60. De EMG 85 is daartegenover wel goed voor leadpartijen, maar ja, de EMG 81 ook. De EMG 81 heeft meer mids, en zelf vind ik dat pickups staan of vallen bij de mid output, tenzij het iets anders uitermate goed doet. Zoals de EMG 60, heeft zieke hoeveelheid bass, en klinkt als een klok, ideale clean sound.


Bedankt voor de goede uitleg, is dat moeilijk om dat in je gitaar te steken, heb tot nu toe nog nooit aan mn gitaren gewerkt ofzo dus.
en is zal dat eigenlijk wel veel effect hebben op een gitaar van een goedkoper merk?

Thundermane
4 augustus 2009, 23:09
Bedankt voor de goede uitleg, is dat moeilijk om dat in je gitaar te steken, heb tot nu toe nog nooit aan mn gitaren gewerkt ofzo dus.
en is zal dat eigenlijk wel veel effect hebben op een gitaar van een goedkoper merk?

Pickups maken veel uit sowieso aan sound. Ik zou bijna zeggen half akoestiek van je gitaar, half je pickups.
Je moet wel bedenken dat er een aantal dingen moeten passen. Letterlijk.
Bij EMG pickups (ik neem aan dat je actieve EMGs neemt, passieve EMGs kan ik je sterk afraden na eigen ervaring) heb je ook nog de batterij. Die doe je meestal in de kamer waar ook de volume knoppen zitten.
Het voordeel bij gitaren die zelf al komen met EMG pickups is dat de batterij vaak een eigen kamer krijgt die goed beschermd word. Zelf heb ik bij m'n gitaar die al EMG pickups had NOG een batterij in serie gezet met de andere batterij, hierdoor klinken de pickups nog levendiger. Dit is uiteraard slechts een optie, er moet wel ruimte voor zijn in je gitaar.
Wat je hoe dan ook niet moet doen is extra ruimte gaan maken in je gitaar door bijvoorbeeld te boren. Je kan zonder dat je het weet zo je gitaar flink vergallen. Als er geboord word, laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft. (En dan bedoel ik dus niet een bouwvakker, maar een luthier of elektrische gitaar bouwer, of als je toevallig een vriend hebt die er toevallig verstand van heeft :).)
Hoe je het wat betreft bekabeling moet solderen en opzetten staat bij de EMGs die je krijgt (als het nieuwe zijn). Anders vind je het wel op de EMG website, of anders gewoon googelen.

Waar je echter wel naar moet kijken is dat de dimensies van de EMG pickups wel passen in jou gitaar, zoals ik al zei moet je boren en hout kapot maken enz. vermijden. Ook niet elke humbucker is even groot. Met name hoogte kan een probleem zijn denk ik. Zorg dus dat je daar achter komt. Zelf heb ik daar helaas niet zoveel ervaring mee, dus misschien dat 1 van de andere gitaarnetters meer over kan vertellen.
Wat betreft hoogte nog: Specifiek actieve EMG pickups zijn handig omdat doordat ze actief zijn minder magnetisme uitoefenen op je snaren. Bij passieve pickups is de magnetisme vaak best sterk, waardoor je snaren minder lang door klinken. De magnetisme zorgt dat de snaren sneller tot stilstand komen. Actieve EMGs hebben dit dus aanzienlijk minder, waardoor je de pickups relatief dicht bij de snaren kan zetten.

In elk geval: Ga dus na of er ruimte is in je gitaar voor de batterij. En ga na of de EMGs überhaupt zullen passen.

kevin gevens
8 augustus 2009, 19:36
ik heb nu al een EMG 81 en nu heb ik nog een actieve EMG 60 nodig, iemand die deze verkoopt ?

Quicksilver
9 augustus 2009, 01:07
http://www.youtube.com/watch?v=BoSvdirNK2o

Zeker weten, die EMG's? :seriousf:

Thundermane
9 augustus 2009, 11:37
http://www.youtube.com/watch?v=BoSvdirNK2o

Zeker weten, die EMG's? :seriousf:

EMGs zijn goed. Maar het is bijna een must om de 18 volt mod te doen, dan komen ze pas echt tot leven. Het is heel flauw bij dat je filmpje die je stuurde, daar word neergezet of bepaalde aspecten van EMG nadelig zijn, ik noem het anders. Objectief kan ik het niet noemen.
De Blackouts klinken heel gebalanceerd naar mijn idee. Het is maar net wat je wilt.
Daarnaast was de gene die het filmpje had gemaakt nog best positief over EMGs.

Tho
9 augustus 2009, 11:42
http://www.youtube.com/watch?v=BoSvdirNK2o

Zeker weten, die EMG's? :seriousf:

Zo! Nou ben je er nu uit? ;)

Die gast die het filmpje heeft gemaakt kan echt voor geen fuck spelen trouwens :eek:

Bloodline
9 augustus 2009, 13:37
Ik ben een beetje verbaasd terwijl ik deze reacties lees.
"het geluid van metallica", wat is dat eigenlijk zullen we het daar eens over hebben.

Ze hebben al 10 studio platen op hun naam staan geloof ik en op geen een is het gitaar geluid hetzelfde. Nou speelt James Hetfield het meest op zijn Cross Gibson Les Paul als ik het niet verkeerd heb KLIK (http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/4/10579/9Hetfield_Les_Paul_Custom.jpg) en daar zitten geen eens emg's in als ik het goed heb, wordt ook vaak in de studio gebruikt.

Laten we er van uit gaan dat "Het Metallica Gitaar Geluid" die van de black album is, na mijn mening een muur van een gitaarsound.

Daar is inderdaad veel emg voor gebruikt, maar laat een ding duidelijk zijn:
Als je een Emg 81 + 85 (of 60) combo hebt, dan heb je niet perse het metallica gitaar geluid. Persoonlijk vindt ik het jammer want je kan er veel meer uit halen dan alleen het metallica gitaar geluid.

Gewoon een punt waar je rekening mee kunt houden :)

ER!K
9 augustus 2009, 16:44
Ik ben een beetje verbaasd terwijl ik deze reacties lees.
"het geluid van metallica", wat is dat eigenlijk zullen we het daar eens over hebben.

Ze hebben al 10 studio platen op hun naam staan geloof ik en op geen een is het gitaar geluid hetzelfde. Nou speelt James Hetfield het meest op zijn Cross Gibson Les Paul als ik het niet verkeerd heb KLIK (http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/4/10579/9Hetfield_Les_Paul_Custom.jpg) en daar zitten geen eens emg's in als ik het goed heb, wordt ook vaak in de studio gebruikt.

Laten we er van uit gaan dat "Het Metallica Gitaar Geluid" die van de black album is, na mijn mening een muur van een gitaarsound.

Daar is inderdaad veel emg voor gebruikt, maar laat een ding duidelijk zijn:
Als je een Emg 81 + 85 (of 60) combo hebt, dan heb je niet perse het metallica gitaar geluid. Persoonlijk vindt ik het jammer want je kan er veel meer uit halen dan alleen het metallica gitaar geluid.

Gewoon een punt waar je rekening mee kunt houden :)

Kirk Hammet en James Hetfield spelen toch allebei op ESP's?

geert1976
9 augustus 2009, 17:31
Ik ben een beetje verbaasd terwijl ik deze reacties lees.
"het geluid van metallica", wat is dat eigenlijk zullen we het daar eens over hebben.

Ze hebben al 10 studio platen op hun naam staan geloof ik en op geen een is het gitaar geluid hetzelfde. Nou speelt James Hetfield het meest op zijn Cross Gibson Les Paul als ik het niet verkeerd heb KLIK (http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/4/10579/9Hetfield_Les_Paul_Custom.jpg) en daar zitten geen eens emg's in als ik het goed heb, wordt ook vaak in de studio gebruikt.

Laten we er van uit gaan dat "Het Metallica Gitaar Geluid" die van de black album is, na mijn mening een muur van een gitaarsound.

Daar is inderdaad veel emg voor gebruikt, maar laat een ding duidelijk zijn:
Als je een Emg 81 + 85 (of 60) combo hebt, dan heb je niet perse het metallica gitaar geluid. Persoonlijk vindt ik het jammer want je kan er veel meer uit halen dan alleen het metallica gitaar geluid.


Gewoon een punt waar je rekening mee kunt houden :)

Hè hè, ik zat er al op te wachten tot bij iemand het licht aanging.

Op Kill'm All en Ride the Lightning speelde ze in ieder geval niet op EMG's en op Puppets ook niet en op Justice zo ver ik weet ook niet.

dus oude Metallica (het betere ragwerk) geen EMG en de candle light Metallica EMG.

deze discussie vind ik hetzelfde als beweren dat je met een Yamaha bass het Burton geluid creëert (Burton speelde op een Rick)

Bloodline
9 augustus 2009, 18:51
Kirk Hammet en James Hetfield spelen toch allebei op ESP's?
Meestal wel. Maar bij elk optreden worden er andere gebruik.
Hetfield heeft vaak zijn gibson cross en ook een custom Explorer gitaar (PRACHT DING!).

Kirk heeft idd wat custom esptjes, maar speelt bij sad but true altijd op zijn jackson rr3 of een gibson flying V. Ook speelt hij wel eens op een zwarte gibson les paul met witte binding.

Hè hè, ik zat er al op te wachten tot bij iemand het licht aanging.

Op Kill'm All en Ride the Lightning speelde ze in ieder geval niet op EMG's en op Puppets ook niet en op Justice zo ver ik weet ook niet.

dus oude Metallica (het betere ragwerk) geen EMG en de candle light Metallica EMG.

deze discussie vind ik hetzelfde als beweren dat je met een Yamaha bass het Burton geluid creëert (Burton speelde op een Rick)

Just'um... zoals ze dat hier in Friesland zeggen.

macwilliams
9 augustus 2009, 19:40
Cliff Burton rules:rockon:

Braindead
9 augustus 2009, 21:26
Op zo'n video van Metallica ,die over die therapie ging geloof ik, zag ik ze ook op Les Pauls spelen. Deze Les Pauls zagen er behoorlijk origineel uit. In ieder geval zag ik daar geen emg's in. Reken maar dat ze in de studio ook wel andere dingen gebruiken als waar ze reclame voor maken. Dat verder het gitaar geluid elk album anders klinkt kan ook o.a. met het proces erna te maken hebben. Dus dat ze het geluid naderhand ook nog bewerken.

Tho
9 augustus 2009, 21:45
Op zo'n video van Metallica ,die over die therapie ging geloof ik, zag ik ze ook op Les Pauls spelen. Deze Les Pauls zagen er behoorlijk origineel uit. In ieder geval zag ik daar geen emg's in. Reken maar dat ze in de studio ook wel andere dingen gebruiken als waar ze reclame voor maken. Dat verder het gitaar geluid elk album anders klinkt kan ook o.a. met het proces erna te maken hebben. Dus dat ze het geluid naderhand ook nog bewerken.

Sowieso voor het schrijfproces wat ze dus met St.Anus in de studio hebben gedaan pakken ze inderdaad liever een comfortabele LP waarmee je lekker onderuit kan zitten dan een oversized Ken Lawrence Explorer.

Tuurlijk heeft het afmixproces/opname methode er mee te maken hoe het uit eindelijk klinkt, maar in een paar decenia veranderd er ook veel aan gear mee.