PDA

View Full Version : Spaans gitaar probleempje..



Dimitri92
2 augustus 2009, 15:35
Hallo,
Heb zojuist maar een accountje gemaakt omdat ik gister een enorme verdrietige vondst gedaan heb :( Normaal speel ik elektrisch gitaar en ben de laatste tijd meer bezig geweest met m'n nieuwe les paul. Maar 't was gister zo warm dat ik ff buiten wou zitten. Dus ik naar boven en m'n akoestische te voor schijn halen. Ik rits de tas open en ik zie die snaren al los zitten bij de kop. Haal de gitaar eruit en heel de brug is eraf gebroken :???: ! 't is al een oud beestje, een kumika ( alsk t goed spel, iniedergeval zo'n zusterbedrijfje van Aria). Ooit gekocht voor m'n vader die gitaar wilde leren spelen maar erg ver is hij nooit gekomen :P. Ik meteen op de fiets gestapt richting m'n oom om hem eens te laten kijken maar hij was niet thuis :nervous: Kga er binnekort als nog heen maar ik wilde ook wel 's wat meningen van jullie horen of het nog te maken valt enz enz.

Foto's met mobieltje, ouders zijn op vakantie met camera.
(ik edit mss nog om even te kijken voor juiste grote van de fotos enz.)
De foto's
http://img40.imageshack.us/img40/9121/spa0049a.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/3972/spa0050c.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/4084/spa0051i.jpg

LaurentB
2 augustus 2009, 16:40
Moet wel terug te lijmen zijn, volgens mij. Er is wel wat hout meegekomen, zie ik.

Is-ie erg warm geweest, ooit? Daar kan veel lijm niet goed tegen.

Git Aar
2 augustus 2009, 16:59
Het verbaasd me sowieso dat die bruggen zomaar blijven zitten met wat lijm.

Dimitri92
2 augustus 2009, 18:52
Thnx voor snelle replys :)

Niet warmer als normaal, gewoon kamertemp.

Hoe zitten die bruggen normaal vast dan?

En iemand enig idee wat voor lijm? Ik neem aan dat een gewoon potje houtlijm niet voldoende is? Aanzien er aardig wat spanning op komt?

Lacoste
2 augustus 2009, 19:24
Jezus zeg. Koop gewoon voor vijfendertig piek zoŽn nieuwe broodplank.

Dimitri92
2 augustus 2009, 19:32
ok..? Zal nog 's wat vragen op een forum...
Kan dicht, fix t zelf wel.

Ding is jaar of 20 oud, me eerste. Geen broodplank, aap

Git Aar
2 augustus 2009, 21:38
Koop gewoon voor vijfendertig piek zoŽn nieuwe broodplank.

Als ik de achterkant bekijk is het toch wel iets meer als een broodplank van 35 euro

LaurentB
2 augustus 2009, 22:07
Het verbaasd me sowieso dat die bruggen zomaar blijven zitten met wat lijm.

Lijm kan enorm sterk zijn; je ziet ook dat er zelfs hout meegekomen is, dus het hout is zwakker dan de lijm.

Mja, welke lijm; ik denk dat houtlijm inderdaad wel volstaat, maar je moet het vast kunnen klemmen, en daar heb je nogal diepe lijmklemmen voor nodig.

Zit er geen gitaarbouwer/reparateur in de buurt? Zou niet zo duur hoeven zijn.

vederlicht
2 augustus 2009, 22:25
Als ik het goed zie is die Kumika zeker geen slechte gitaar. Zeker verdrietig als je haar zo aantreft. Misschien was ie geen kapitaal waard, maar de emotionele waarde zal dat wel zijn. Ik zou er zelf niet aan repareren.
Een gitaarbouwer moet dat verantwoord kunnen doen voor een niet te hoge rekening.
Sterkte en succes,
Vederlicht

Dancing Lobster
2 augustus 2009, 22:32
Jezus zeg. Koop gewoon voor vijfendertig piek zoŽn nieuwe broodplank.

Jezus get a clue, sommige mensen snappen er ook niets van. Als die gitaar zo oud is zit daar emotionele waarde aan, al heeft ze dan mssn niet veel gekost.

Gewoon mee naar een winkel of gitaarbouwer gaan immo, die moet het wel kunnen fixen :)

dadgad
2 augustus 2009, 23:35
Hallo,

Even 2 opmerkingen:
1) de lijmverbinding van de brug is (normaal) sterk genoeg
omdat de trekrichting van de snaren evenwijdig is aan het
lijmvlak, niet loodrecht daarop of onder een hoek.

2) deze brug is nooit goed verlijmd geweest - je ziet in het
midden een groot stuk zonder lijm- of houtresten. Hij heeft
alleen aan de einden goed vast gezeten.

Volgens mij kun je deze brug vrij makkelijk weer op zijn
plaats (laten) lijmen, hoeft niet veel te kosten als je het
laat doen. Gewoon lijm ertussen, evt. het stuk dat niet goed
verlijmd is geweest iets opruwen met schuurpapier, en
weer op zijn plaats zetten. Dan ofwel klemmen ofwel een
gewicht er op om de brug op zijn plaats te houden. Paar
dagen niet aankomen, daarna snaren er op en hij is weer zo
goed als nieuw.

Zijn trouwens perfecte kampvuurgitaartjes, die oude Japanners.

Greetz,

Han.

Dimitri92
3 augustus 2009, 11:48
Bedankt allemaal, fijn dat er ook nog normale reacties kunnen komen.
De gitaar is komt uit 1970 en heeft inderdaad heel wat sentimentele waarde.

Ben er gister avond mee naar m'n oom geweest. Zoals dadgad zei, wij zijn ook op de conclusie gekomen dat hij nooit goed vastgezeten heeft. M'n oom speelt al een jaar of 40 gitaar en z'n pa was dealer op aruba. Dus hij repareert 'm voor me :) En, ik mag binnekort een Hagestrom 12 snaar van 'm lenen! Oud beestje al, zal dan wat foto'tjes posten, wil wel s wat meer over de gitaar weten.

grt
Dimitri

Plant
3 augustus 2009, 21:30
Die gitaar staat boven toch niet in de buurt van de verwarmingsketel o.i.d.?
Ik zie dit soort plaatjes wel vaker, zeker na een winter waarin flink gestookt is en er geen voorzorgsmaatregelen zijn genomen.

Mooie oude gitaren voor het grijpen. Een geluk bij een ongeluk: Een oom die een gitaar kan repareren, een oude Hagstrom mogen lenen... het zijn niet de minste.

Vat alleen dit niet verkeerd op, maar... 'dealer op Aruba' :???: Laat dit alsjeblieft over gitaren gaan en niet over wat ik denk dat het is :dontgeti:

vederlicht
3 augustus 2009, 22:14
Dealer op Aruba????? Is dat wel een eerzaam beroep?
groet,
Vederlicht

Dimitri92
3 augustus 2009, 23:42
Hahah, sorry.... ik weet, dat komt soms beetje gek over. Maar Hey?! ik ben ook allochtoontje ^^ Mijn familie zit niet in zulke zaken hoor :seriousf: hahaha. Z'n vader had zeker weten een gitaar zaak, jaren terug. 't bewijs is 1 van zijn gitaren die hij van een klant van toen heeft terug gekocht. Ze importeerde overal gitaren vandaan, mexico, spanje, peru. En m'n oom was degene die ze allemaal checkte enz.


De Gitaar heeft op m'n slaapkamer gestaan in z'n tas. Komt misschien wel eens wat zon op. Maar echte extreem warm niet, en ook geen enorme grote temperatuurveranderingen.

Als 'k de hagstrom hier heb maak ik wat foto's, misschien dat jullie er wat vanaf weten :)