PDA

View Full Version : Prijzen in winkels



soup
2 augustus 2009, 13:44
Kan iemand mij eens uitleggen waarom er 'grote' (ik vind 200 euro toch al de moeite om ergens anders naartoe te rijden) prijsverschillen zijn tussen bv. Belgische winkels en Nederlandse.

Met wat heeft dit te maken, grote van de afzetmarkt? Meer vraag in Nederland waardoor er betere prijzen worden gemaakt?


Want ik snap eerlijk gezegd niet hoe het kan dat sommige muziekwinkels het overleven in ''tijden zoals deze''.

Troy
2 augustus 2009, 13:54
Ik denk dat het verschil tussen Belgische en Nederlandse winkels grotendeels toe te schrijven is aan het verschillende btw-tarief in beide landen. Denk dat het in België 21 percent is (luxegoederen). Voor Nederland weet ik het niet.

Bluze
2 augustus 2009, 13:58
Ik kan me voorstellen dat er in sommige gevallen een aparte distributeur is voor Nederland en weer een andere voor België. Omdat Nederland een grotere afzetmarkt is, denk ik, kan de Nederlandse distributeur betere schaalvoordelen bedingen.

Dat de meeste muziekwinkels het overleven is volgens mij niet zo gek. Op muziekinstrumenten zitten hoge marges.

SuperCrazyGuitarManiac
2 augustus 2009, 13:58
In nederland is de btw op luxegoederen over het algemeen 19%

scgm

soup
2 augustus 2009, 14:01
1500 x 1.19 = 1 785

1500 x 1.21= 1 815


Toch maar een verschil van 30 euro dan of doe ik het iets te simplistisch?

Bernd Veenema
2 augustus 2009, 14:04
Ik kan me voorstellen dat er in sommige gevallen een aparte distributeur is voor Nederland en weer een andere voor België. Omdat Nederland een grotere afzetmarkt is, denk ik, kan de Nederlandse distributeur betere schaalvoordelen bedingen.

Dat de meeste muziekwinkels het overleven is volgens mij niet zo gek. Op muziekinstrumenten zitten hoge marges.

Die marge valt op producten van de 'grote' merken vies tegen kan ik je vertellen. Daarnaast moet je over die marge ook nog eens een groot gedeelte afdragen aan de belasting (winst) en moet je ook nog eens een pand huren/kopen, personeel betalen enz. Ik denk dat er de komende tijd door de recessie best wel een aantal kleine winkels hun deuren zullen sluiten. De kleine winkels hebben vaak minder goede voorwaarden ivm de grote spelers in de markt (omdat de grote winkels vaak een meer uitgebreid dealerschap hebben en dus meer korting van de leverancier) en kunnen dus vaak niet mee met de prijzen van de grote winkels. Op die manier verliezen ze ook nog klanten.

snaarplukker
2 augustus 2009, 14:10
1500 x 1.19 = 1 785

1500 x 1.21= 1 815


Toch maar een verschil van 30 euro dan of doe ik het iets te simplistisch?

Daar zal het niet aan liggen tenzij het om een gitaar van €10.000,-- gaat.;)

RolandT
2 augustus 2009, 14:57
Die marge valt op producten van de 'grote' merken vies tegen kan ik je vertellen.Dat kan ik niet geloven. Ik heb onlangs een korting van 30% gekregen en de verkoper had nog een grote smile toen ik ging betalen aan de kassa. Goede deal voor mij maar ook voor hem.

In Belgie nemen ze zeer grote winstmarges lijkt mij. Veel mensen kijken niet rond en betalen braaf de prijs op het kaartje. Probeer dit eens: print de prijs van een gitaar op de Thomann site (vaak 100+ euros goedkoper); ga met deze print naar de lokale gitaarwinkel en je krijgt het zonder veel zeuren ook voor die prijs.

Andere test (lukt altijd): Piens website; vraag een prijs je zal zien dat de eerste prijs die je krijgt (veel) duurder is dan Thomann; antwoord met de prijs van Thomann en Piens zal zijn prijs mooi aanpassen.

Thomann is geen vzw dus die hebben ook een goede marge, de lokale gitaarboer (zeker in Belgie) wil graag nog een grotere marge (wie kan het hem kwalijk nemen iedereen wil snel rijk zijn) en vaak lukt dat ook. Voor die enkelingen die zich wel informeren neemt hij dan 'maar' een 'normale' marge.

Di Stefano
2 augustus 2009, 15:17
De Belgische winkels hanteren inderdaad grote winstmarges hoewel het nu wat aan het veranderen is. Tegenwoordig kan je gemakkelijk op het internet de prijzen checken van de grote winkels in de buurlanden, die dus vaak goedkoper zijn en boven een bepaald bedrag niet eens verzendkosten aanrekenen.
De Belgische winkels zullen gemerkt hebben dat ze steeds minder de deur uit kregen want de prijzen zijn de laatste tijd vergelijkbaar met die van Nederlandse en Duitse winkels, of alleszins lager dan vroeger het geval was.

Het is trouwens niet enkel bij muziekwinkels zo. De prijzen van geneesmiddelen bij apothekers in Belgie zijn soms 5 maal hoger dan in het buitenland.

RolandT
2 augustus 2009, 15:26
...de prijzen zijn de laatste tijd vergelijkbaar met die van Nederlandse en Duitse winkels, of alleszins lager dan vroeger het geval was...Juist heb ik ook gemerkt. Keymusic had tot voor kort schandalig hoge prijzen vgl met de rest van Europa. Nu is het al iets beter.

Eko
3 augustus 2009, 00:23
Voor de goede ore, bij webwinkels zoals Thomann moet je eens proberen iets in te ruilen. No way , nada , nakko zip zulchs , rien du toetes.
Als je dus eerlijk bent ga je naar je winkel in de buurt , zeg dat je niets inruilt en cash betaalt. Wordt de prijs 9 van de 10 keer anders van. Dan mag je daar na proberen je oude gitaar te slijten.
Is niets mis mee , maar vergelijk wel eerlijk. Grote kans dat je met een afstelprobleem toch even naar je winkel terug wil , doe je dat ook bij Thomann? Hoe los je garantiegevallen op? Natuurlijk heeft Thomann een aftersalesprogramma en staan ze voor hun produkten , maar het aantal gevallen wat hier naar voren komt van mensen die het vreemd vinden dat ze iets moeten opsturen en dat dat voor hun risico is is niet op 1 hand te tellen.
Uiteraard zijn er verschillen in prijs tussen winkels , dat zal zo blijven. Ik wil een gitaar eerst in m`n handen hebben om mezelf er van te overtuigen dat ie goed is , niet dat alleen de fabrikant dat zegt en dat ik dat moet aannemen. Daarvoor is een winkel een goede uitvinding. OOk voor de koffie , de advertentie voor een band , praatje pot en nog veel meer.

RolandT
3 augustus 2009, 07:58
Voor de goede ore, bij webwinkels zoals Thomann moet je eens proberen iets in te ruilen. No way , nada , nakko zip zulchs , rien du toetes.
Als je dus eerlijk bent ga je naar je winkel in de buurt , zeg dat je niets inruilt en cash betaalt. Wordt de prijs 9 van de 10 keer anders van. Dan mag je daar na proberen je oude gitaar te slijten.
Is niets mis mee , maar vergelijk wel eerlijk. Grote kans dat je met een afstelprobleem toch even naar je winkel terug wil , doe je dat ook bij Thomann? Hoe los je garantiegevallen op? Natuurlijk heeft Thomann een aftersalesprogramma en staan ze voor hun produkten , maar het aantal gevallen wat hier naar voren komt van mensen die het vreemd vinden dat ze iets moeten opsturen en dat dat voor hun risico is is niet op 1 hand te tellen.
Uiteraard zijn er verschillen in prijs tussen winkels , dat zal zo blijven. Ik wil een gitaar eerst in m`n handen hebben om mezelf er van te overtuigen dat ie goed is , niet dat alleen de fabrikant dat zegt en dat ik dat moet aannemen. Daarvoor is een winkel een goede uitvinding. OOk voor de koffie , de advertentie voor een band , praatje pot en nog veel meer.vreemd die ervaring heb ik helemaal niet met Thomann. Integendeel, bij Thomann kan je veeeeeeel gemakkelijker iets ruilen -no questions asked- dan bij de lokale winkel.
Afstellen laat ik nooit in de winkel doen maar bij de lokale gitaardokter. Wat ze in de winkel doen kan ik zelf ook.
Ik wil best 200 euro meer betalen voor het praatje en de koffie en voor steun aan de Belgische economie. Maar 700 euro vind ik dan teveel (=verschil Casa Benelly en Beyers music voor mijn akoestische gitaar)

gerrekat
3 augustus 2009, 09:36
Kan iemand mij eens uitleggen waarom er 'grote' (ik vind 200 euro toch al de moeite om ergens anders naartoe te rijden) prijsverschillen zijn tussen bv. Belgische winkels en Nederlandse.

Met wat heeft dit te maken, grote van de afzetmarkt? Meer vraag in Nederland waardoor er betere prijzen worden gemaakt?


Want ik snap eerlijk gezegd niet hoe het kan dat sommige muziekwinkels het overleven in ''tijden zoals deze''.

Ik zuo het niet weten maar Belgie heeft 10 miljoen inwoners (6 miljoen vlamingen?) en Nederland zit volgens mij al rond de 17 miljoen. In Duitsland (> 80 miljoen inwoners) zjin de prijzen vaak nog beter. Zo kon je er laatst een gloednieuwe GIBSON Thunderbird IV voor 995 euro bestellen. Tot voor kort kostten die eerder richting de 2000 euro.

M Kactus
3 augustus 2009, 10:00
vreemd die ervaring heb ik helemaal niet met Thomann. Integendeel, bij Thomann kan je veeeeeeel gemakkelijker iets ruilen -no questions asked- dan bij de lokale winkel.
Afstellen laat ik nooit in de winkel doen maar bij de lokale gitaardokter. Wat ze in de winkel doen kan ik zelf ook.
Ik wil best 200 euro meer betalen voor het praatje en de koffie en voor steun aan de Belgische economie. Maar 700 euro vind ik dan teveel (=verschil Casa Benelly en Beyers music voor mijn akoestische gitaar)

Ik denk dat hij inruilen bedoelt, niet ruilen. Een oude gitaar verkopen aan de winkel voor korting voor een nieuwe gitaar. En als ze bij de gitaarwinkel niets kunnen wat jij niet ook kunt, maar een gitaardokter wel, dan zit je misschien bij de verkeerde gitaarwinkel ? Da's de hoofdreden waarom ik naar mijn winkel blijf gaan. Plus ik kan er heel wat krijgen wat ik nevernooitniet zal krijgen bij Thomann (gratis vervanging diezelfde dag omdat ik het dringend nodig heb, ditjes en datjes die gratis worden opgelost, iemand die mij helpt en mijn smaak wat kent...).