PDA

View Full Version : Tapemasters



Han S
2 augustus 2009, 12:10
Ik geef het meteen toe, ik ben een 'tapeslet' of 'analog diehard' zoals dat wordt genoemd en nou kom ik via gearslutz op een site terecht waar gejuigd wordt over bijna 50 jaar oude mastertapes welke verkrijgbaar zijn: http://www.tapeproject.com/

Ik zou best eens zo'n tape willen beluisteren, in ieder geval heb ik het gevoel dat ik dat gejuig ergens van ken, het komt me voor of ik dat op sommige forums ook wel eens tegenkom.

Overigens zijn er aanwijzingen dat het hele tapegebeuren aan een revival bezig is, de eerste tekenen daarvan zijn te vinden. Sommige studiobazen hebben de computer gebaseerde opnameshit opgeborgen en de tapemachine weer aangesloten. De voorheen peperdure multitrack machines zijn nu nog heel goedkoop, maar de verwachting is dat ze kwa prijzen ooit skyhigh zullen gaan en dat er zelfs nieuwe gaan komen.

Het aantal fabrikanten die weer tape produceren neemt ook toe en dat is toch opmerkelijk als je bedenkt dat DVDA en SACD zo goed als zijn geflopt, terwijl het aantal vinylplaten dat wordt aangeboden stijgt. Laat er geen twijfel over bestaan dat een DVDA met een goede opname beter klinkt dan een vinylplaat op een redelijke draaitafel, maar bizar is het wel.

Draadje op Gearslutz. (http://www.gearslutz.com/board/high-end/410771-analog-revival.html)

Rinze
2 augustus 2009, 12:34
Ze doen hun best maar. Digitaal rules :ok:

lcvanderhelm
2 augustus 2009, 16:28
Mooi dan gaat over een paar maanden mijn 8 sporen half inch Tascam in de verkoop.

JER00N
2 augustus 2009, 17:26
Onze promo gaat ook gemasterd worden op tape. Wel hebben we alles gewoon in cubase opgenomen.

bert k
2 augustus 2009, 17:44
Hm, daar heb ik dan weer twijfels bij. Alles is digitaal, dan ga je terug naar analoog, en vervolgens wordt het weer digitaal op CD of mp3.

Han S
2 augustus 2009, 18:30
Mooi dan gaat over een paar maanden mijn 8 sporen half inch Tascam in de verkoop.

Jammer, maar daar is geen vraag naar. Het gaat om professionele machines en het meeste waard worden de 16 sporen twee inch machines omdat die het best klinken.

lcvanderhelm
2 augustus 2009, 20:11
Dat is zo in de markt waarin jij je begeeft,maar hoe zit het met de homerecorders?Die gaan dit goede voorbeeld toch wel volgen?

Han S
2 augustus 2009, 20:59
Als je de kans krijgt om eens een echte professionele tapemachine van binnen te bekijken moet je dat zeker doen. Een Studer J37 van begin jaren 60 ziet er van binnen zo geweldig uit, het vakmanschap straalt er aan alle kanten vanaf. Een Ampex ATR 102 van begin jaren 60 is een prachtige machine en is veel waard. Dat is wel heel wat anders dan en Tascam 38, hoewel die hardstikke betrouwbaar is, maar het niet haalt in vergelijking met een Studer, Otari of Telefunken, om er een paar te noemen. En die Tascam is zonder NR een ruisbak, niet gewoon meer.

bert k
2 augustus 2009, 21:21
Dat homerecording tapespul haalt het niet bij een PC. Is idd niet te vergelijken met een pro-tapemachine.

RobertoL
3 augustus 2009, 09:57
Als je nou met tape opneemt en dat op cd/mp3 zet dan heb je toch weer dat digitale geluid en is dat tape er toch af?

Wel een goed idee trouwens. Hoeveel kosten die taperecorders dan nu eigenlijk?

Han S
3 augustus 2009, 10:22
Als je nou met tape opneemt en dat op cd/mp3 zet dan heb je toch weer dat digitale geluid en is dat tape er toch af?

Wel een goed idee trouwens. Hoeveel kosten die taperecorders dan nu eigenlijk?

Voor een professionele tapemachine met twee sporen die 38cm/s loopt als de Studer A800 moet je rekenen op een bedrag tussen de 500 en 1000 euro. Een Ampex ATR102 tussen de 5000 en 10.000. Maar dergelijke machines halen een kwaliteit die je met consumenten machines als Akai en dergelijke gewoon kunt vergeten.

Studer (http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/bandrecorders/255059754-studer-a807-tape-recorder.html?return=eJwtjlFqxSAQRffy4OUvMUZowRDKy xa6AqumkRhHnLEtLd17R5qfmXsOl2GMlvon6HFGPalnfUNvit3 nnShrIQ7IPg2nKQflaAzhkKIw1QXo6aP3qd+AQLyZ5Iq3UJwvK Kyahp3O+PIVF9k5XAju6iHvas2Vw8ghMj1UU3FqicfqAqdWyld pw38Rifd3YL3i5i6Z6WqdrZ7q6UuwjMcn4ytV/oQJsB2duvDOn+Rcl7HLgGTB+UU+SXmbf/8AxfJO1A==&fta=eNoljsFugzAQRP/FB85enCbprLj10nM/AJnYoVZNbGGT0CL+vQYuq9Wb2ZnVuGBJuEJMo2+f2ifBCUQFzL 6hyqQmBxDHCZI9QRH7Gqpm48AxbjDjz0VOd5MKyYUMEY9psKO7 cferUcYA/nnhK0/GjhySQ125vqTHODWyiiHlWzC2oTPRVn+CiLq3gl1pTlAQzhx/nSFIyo46dZrvStlLrXdeLDlEbVLr7aPP39upLMI7xKDndksrAW aPqyH0S7AGYXFQ17dj3YXPD3EUFix4XQ/3c3NLLOv6Dx/aXGg=&fta_ind=2&fs=1&thumb_click=1#photo)

Speeddemon
3 augustus 2009, 17:32
Han, ik heb een 'true' 2-track Philips N4522 tape-recorder; zijn broer de N4520 neemt alsnog A/B op, dus je hebt dan maar 1/4e spoorbreedte.
Deze kan ook op 38cm/s opnemen.

http://www.sabinebendlin.de/tonbandwelt/big/ossou/n4522.jpg

Ontzettend mooi apparaat om te zien.
Overigens heb ik de PC altijd afgehouden als recording medium, aangezien ik knoppen, faders en VU meters wil zien/voelen/ruiken.

En heel arrogant misschien, maar als ik op 'studio' sites zit te neuzen, waar het meerendeel van de 'gearlist' bestaat uit plug-ins en eigenschappen van de PC/Mac waarop het geheel draait, met slechts een handjevol mics, dan kan ik zoiets nauwelijks serieus nemen.
Interessant hoor, dat je een Mac G5 hebt, met 4Gb RAM en tig VST plug-ins, maar een drumkit opnemen met 1 SM57, een '58, een verdwaalde D112 en 2 Samson overhead mics... pleeeezzz. :soinnocent:

Ik blijf voorlopig lekker met outboard spul, een stand-alone harddiskrecorder en wat drumcomputers (voor thuis) aan kloten, en ik kan momenteel op 4 mediums 'masteren' (cassette, MD, CD en 1/4" tape). :supercool:
(mijn cassettedeck is ook niet te flauw; een Marantz 5030B uit '78 met 3 koppen).

http://www.classic-audio.com/marantz/pics/5030b.jpg

guhlenn
4 augustus 2009, 08:25
(mijn cassettedeck is ook niet te flauw; een Marantz 5030B uit '78 met 3 koppen).


Je bedoelt die bandjes die zo iontzettend ruisen, waarvan de kwaliteit achteruit holt bij elke kopie en elke draaibeurt, die cassettes? Interessant. ;)

bert k
4 augustus 2009, 09:28
Ik had ooit een Nakamichi 582, zo ongeveer het beste wat er ooit voor cassette gemaakt is. Blij dat ik daar van verlost ben.
Net zoals BMW die de perfecte trapauto bouwt. Perfect, ja, maar het blijft een trapauto.

Speeddemon
4 augustus 2009, 10:42
Je bedoelt die bandjes die zo iontzettend ruisen, waarvan de kwaliteit achteruit holt bij elke kopie en elke draaibeurt, die cassettes? Interessant. ;)

Yep, die ja. Heb je de foto gezien van het tapedeck? 10 euro voor betaald. Ik kan me lelijkere rackvulling voorstellen. :soinnocent:

guhlenn
4 augustus 2009, 13:01
Yep, die ja. Heb je de foto gezien van het tapedeck? 10 euro voor betaald. Ik kan me lelijkere rackvulling voorstellen. :soinnocent:

Tsja, tis maar net wat je belangrijk vind he? :soinnocent:

Speeddemon
4 augustus 2009, 15:18
Tsja, tis maar net wat je belangrijk vind he? :soinnocent:

Allez, ik heb m'n studiootje niet "Moving Needles" genoemd vanwege een gebrek aan VU-meters. :supercool:

guhlenn
4 augustus 2009, 15:24
Allez, ik heb m'n studiootje niet "Moving Needles" genoemd vanwege een gebrek aan VU-meters. :supercool:


ik dacht dat je veel breide ;)





Geintje hoor, lampjes en naalden enzo vind ik ook vet. Alleen, ik heb er geen plaats voor en op de pc gaat het makkelijker en beter.

PD Hogeterp
4 augustus 2009, 17:38
Hallo Han,

Leuk om je hier tegen te komen. Ik denk dat wanneer je over Europese producties spreekt, je absoluut niet kan spreken over een terugkomst van de tape machines. Er kleven veel nadelen aan die door studio's (die toch al niet zo heel goed draaien en vaak onder flinke tijdsdruk functioneren) kunnen missen als kiespijn. Van de vele producties die wij het afgelopen jaar hebben gemasterd kan ik namelijk zelf al niet één herinneren die op tape is opgenomen of is gemixt. Er is juist een grote opkomst van thuis / studio opnames die als post-productie digitaal (FTP of HD) naar een mix-engineer en / of mastering engineer gaan.

Wel weet ik dat Ronald Prent (Galaxy Studios) de Alain Clark album productie naar een Studer A80 heeft afgemixt die vervolgens ook weer vanaf band is gemasterd door Darcy Proper. Dit om de sound wat meer karakter te geven en iets internationaler te laten klinken.

Volgens mij kun je wel over een analoge 'terugkomst' spreken. Maar dit komt meer omdat er veel mensen plotseling zijn gaan opnemen en mixen thuis aangezien het ITB al redelijk eenvoudig is op te zetten. Vele maken nu een stap door extern betere pre-amps, eq's en compressors aan te schaffen.

Wél blijft het natuurlijk iets bijzonders zo'n mooie grote tape-machine.. :)

Groeten, PD

Harald
4 augustus 2009, 19:18
Tsja, tis maar net wat je belangrijk vind he? :soinnocent:

Kan me van vroeger uit een artikeltje met opname tips wel de tip herinneren het signaal door een goedkoop tape(cassette)deck heen te sturen ivm de compressie die veel tape decks gebruiken. Was blijkbaar zo'n 'geheim'trucje van een paar opname engineers/producers. Misschien weet Han daar wel meer over.