PDA

View Full Version : Toneport UX8, Reaper, eerste n00b ervaringen, vragen.



grayfink
2 augustus 2009, 10:51
Ik zit in een amateur/hobby bandje (we treden hooguit zes keer per jaar op), sinds een paar jaar. Nu hebben we een tijdje geleden een demootje opgenomen in een lokale studio. Dat klonk best goed, maar waren maar een paar nummers. Ons budget is niet al te groot. Maar ik vond het wel een leuke ervaring en ik vind recording ook wel interessant. Na lang twijfelen, en zoeken op marktplaats naar analoge taperecorders, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat digitaal-PC toch the way to go is.
Dat komt vooral door dit subforum, Rinze en vooral Harry_Beton. :D
Een tijdje geleden hadden ze bij Feedback een Toneport UX8 showroommodel in de aanbieding voor 379,-. Deze telefonisch gekocht (Showroommodellen gaan normaal niet via internet i.v.m. met teveel gezeur). Hoe dan ook, het apparaat is goed, maar de Ableton software zat er niet bij. Dus Reaper gedownload (waar Rinze enthousiast over was).
Afgelopen woensdag de Toneport en laptop meegehad naar de oefenruimte. Dit weekend pas de tijd om iets met de opnames te doen.
De geluidskwaliteit viel nog niet mee. Ik heb zes sporen opgenomen.
Alles rechtstreeks in de toneport en vervolgens met patchkabels doorgelust naar het mengpaneel.

1 Zang, goed gelukt, weinig overspraak.
2 Gitaar via microfoon, ondanks dat de VU meter in beeld goed uitsloeg veel te zacht opgenomen. Volgende keer beter inregelen tot vlak onder het clipniveau.
3 Bas, via DI out van de basversterker. Wel vrij goed.
4 Kick
5 Snare
6 Overhead (veel overspraak:chicken:)

In principe kon ik nog twee drumsporen opnemen, maar normaal zijn er nog een gitarist en een toetsenist bij maar die waren niet aanwezig ivm vakantie.
Die twee sporen heb ik daarom ongebruikt gelaten, normaal zal ik ze ook niet voor drum gebruiken, en dit was om te testen.
Het opnemen op zich was nogal matig, we hadden allemaal al vier weken niet gespeeld en maakten erg veel fouten. (Note to self: als we echt opnemen eerst even de knelpunten van een nummer goed doornemen voor we de opname starten)
Opnemen op de laptop was gelukkig geen probleem, 12 nrs, 2,75 GB opgenomen, via USB stick naar mijn hobbykamer/desktop pc overgebracht.

Reaper.
Eenmaal ingeladen en een ruwe mix gemaakt, blijkt het toch allemaal erg dof te klinken alsof er een wollen deken over ligt, waar zou dat van komen? Ik denk dat vooral de drum overhead schuldig is, die pakte ook nogal veel bas, zang en gitaar op, vooral bas. Zal er vast mee te maken hebben dat het een vrij goedkoop setje drummicrofoons is.
Gitaar klinkt niet lekker, komt denk ik doordat het opnameniveau veel te laag is. Op de reapertrack zie je zelfs geen uitslag op het lijntje.
In de mix staat de gitaarfader bijna voluit, zang en drums op de helft en bas op een kwart om het wat in balans te brengen.
Na wat stoeien heb ik de plugins ontdekt, met een driebands eq vrij simpel wat helderder gemaakt en wat galm aan de zang toegevoegd (ReaVerb).
Toch klinkt die galm nog niet lekker, zal wel een kwestie van trial and error zijn voor ik daar iets leuks voor gevonden heb. (Tips zijn welkom)
Werken met Reaper valt nog niet mee. Ik heb even in de grote PDF handleiding gebladerd, maar weet nog steeds niet hoe ik in één track een gedeelte kan bewerken. Zo wil ik bv een solo van tien seconden midden in een nummer wat harder laten klinken. Weet iemand hoe dat moet?
Als ik de mix ongeveer klaar heb render ik een MP3 file. Daar knip ik in Audacity het begin en eind af, met eventueel een fade-out. (dat moet een stap korter kunnen lijkt mij.
Volgens mij moet je met compressie het meer als één geheel kunnen laten klinken, maar met een default iets uit een VST plugin (ReaComp) werd de master track wel erg gecomprimeerd/zacht. Met Audacity en "normalize" werd hij weer harder. Wat kun je daar het beste mee doen?
Sorry voor het lange verhaal :D

Rinze
2 augustus 2009, 12:29
Ik moet nu weg, zal er vanavond even naar kijken, ken Reaper onderhand toch aardig. Het zijn ook nogal wat vragen bij elkaar :seriousf:

Luke-wannabe
2 augustus 2009, 13:08
Hey Gray, ik weet niks van het programma, want ik gebruik het zelf niet. En verdere vragen kan ik ook niet beantwoorden, maar ik lees dat je gitaar te zacht hebt opgenomen?

Het eerste wat mij te binnen schiet is dat je die levels kunt oppompen met een compressor. Je hoeft hem niet eens heel dik te compressen (alhoewel een beetje wel lekker kan zijn) maar er zit altijd een output regelaar op, dus als je die omhoog gooit hoef je ook die fader minder hard te zetten en heb je meer headroom.

Ik hoop dat je er iets aan heb, of misschien ben ik wel captain obvious, maar het komt uit een goed hart moet je maar denken :seriousf:

Han S
2 augustus 2009, 13:26
Normalizing is the way to go met tracks die te zacht zijn opgenomen, geen compressie.

bert k
2 augustus 2009, 15:44
Als het dof klinkt, ga je track voor track luisteren wat de klank is. Als je overheads teveel bas oppikken, aarzel dan niet om daar al het laag uit te draaien, zeg maar alles onder de 200 hz. Alles waar laag inzet pik je immers al op met andere mics.

Wat Han zegt, voor je gaat mixen eerst al je tracks normalizen. Zo zet je ze op maximale uitsturing zonder clippen. Als je bij het opnemen te hard instuurt, heb je kans op digitale clipping en dat is erg lelijk, krijg je ook niet meer weg. Beter iets zachter opnemen, en later normalizen.

Van Reaper weet ik niks, maar dingen die je vraagt, zoals iets harder tijdens een solo, kunnen absoluut. Dat zijn basisdingen voor zo'n prog.

Je rendert naar mp3. NIET DOEN! Alles wat je doet, doe je in wav, tot en met je eindmix. Pas daarna, als er geen enkele bewerking nodig is, ga je naar mp3. Iedere keer dat je naar mp3 schrijft, krijg je kwaliteitsverlies, dus dat wil je zo min mogelijk doen.

Compressie is een heel verhaal, te lang voor nu. Maar je kan twee wegen bewandelen: compressie op een afzonderlijke track, zoals op de bas, is fijn om een instrument platter te maken. Ook voor zang kan het veel goed doen. Of je zet een compressor over de hele mix, dat kan, mits met mate, je hele liedje wat harder laten klinken. Het klopt dat hoe meer je comprimeert, hoe zachter het gaat klinken, dus na de compressie moet je gain omhoog. Daar zit meestal speciaal een knop voor op de compressor. (Gewoon gain of make-up gain.)

Galm is naar smaak, maar beoordeel de galm altijd in de mix, nooit op een apart spoor.

arcane
2 augustus 2009, 15:47
om de solo wat harder te zetten zou ik de solo uit de partij knippen en op een apart spoor zetten, daar kun je dan weer van alles mee doen zoals volume, en eventueel plugins.

bert k
2 augustus 2009, 16:06
Welnee, dat kan je gewoon automatiseren. Je zet op het goede moment de fader wat hoger en aan het eind van de solo weer terug. Meer is het niet.

arcane
2 augustus 2009, 16:08
Dan mag je dat even uitleggen:), want het is me nog niet gelukt op op die manier binnen een spoor iets harder te zetten. Wel zachter, maar dus niet harder.

bert k
2 augustus 2009, 16:14
Snap ik niet. Eerst al je tracks normaliseren, dan alles netjes uitsturen op 0 db, en dan kan je van alles harder of zachter zetten. Als je een track niet harder kan zetten, dan moet je alle andere tracks zachter zetten, simpel.

arcane
2 augustus 2009, 16:19
ja dat begrijp ik, maar als je een spoor hebt, bijv. een gitaar partij, slag en zo halverwege zit dan een solo. En die solo moet dan in dat spoor harder.
Hoe regel je dan dus binnen dat spoor dat dat ene stuk dus harder kan.
Ik krijg het wel voor elkaar om het dan zchter te zetten door de partij op dat spoor in stukken te splitten, en dan kun je in dat stukje zelf faden, maar alleen zachter.

Hmmm, nu ik mijn verhaal zo typ begin ik je te begrijpen.Stom, nooit op gekomen. Bedankt iig :ok:

bert k
2 augustus 2009, 16:58
Dat is juist wat je met een mix doet. Die gitaarpartij moet niet al te hard staan, netjes in verhouding met de rest, maar niet harder. Dus zorg je dat je fader op -3 of -6 staat, in die buurt. De rest van de faders pas je daar op aan. Als dan de solo komt heb je nog 6 db headroom om hem harder te zetten.

Wat je natuurlijk ook veel ziet, is dat een solo apart wordt ingespeeld, dan krijg je idd een apart spoor. Maar dan nog zal je de andere sporen niet te hard willen zetten, anders komt je master teveel in het rood terecht.

Maar het is vaak een oplossing van de problemen als je mix helemaal dichtloopt: gewoon alle faders wat terug halen.

Rinze
2 augustus 2009, 20:04
Een hoop is al gezegd, ik zou eerst alle tracks afzonderlijk beluisteren en kijken wat goed is en wat niet. Beter goed opgenomen qua klank dan fixindemix. Verder moet je met Reaper leren werken, dat kost tijd, is met ieder DAW zo. Ik heb wel een boek over mixen in Reaper in PDF-vorm, kan ik je wel mailen als je wilt. Daarin wordt ook op de theorie ingegaan en dan met praktische voorbeelden gewerkt. PM me maar even als je interesse hebt.

grayfink
2 augustus 2009, 20:05
Zo, ik heb mijn schoonouders weer overleefd en net studio sport gekeken. Ik kan weer prutsen :) Bedankt voor de tips tot nu toe. Dat je als laatste pas een MP3 rendert snap ik, en als het op cd moet, moet je dat gewoon helemaal niet doen. Afzonderlijke tracks kun je met een externe editor bewerken (in mijn geval audacity), heb ik net al gevonden.
Ik krijg al wat meer handigheid en het gaat steeds beter klinken. Ik heb er weer een leuke hobby bij geloof ik. :)

grayfink
2 augustus 2009, 20:09
@Rinze, ik heb dat boek inmiddels ook gedownload :)
Niettemin bedankt voor het aanbod.

(Ik neem aan dat je "Up and Running: A REAPER User Guide v 3.06 by Geoffrey Francis - Version 3.06 " bedoelt...)

Rinze
2 augustus 2009, 20:15
@Rinze, ik heb dat boek inmiddels ook gedownload :)
Niettemin bedankt voor het aanbod.

(Ik neem aan dat je "Up and Running: A REAPER User Guide v 3.06 by Geoffrey Francis - Version 3.06 " bedoelt...)


Nee, die heb ik ook maar ik bedoel: "Reamix: breaking the barriers with Reaper". Geschreven door dezelfde meneer maar dus specifiek op mixen gericht. Als je dr belang bij hebt dan pm je me je mailadres maar even, mail ik hem door.

grayfink
2 augustus 2009, 20:19
Ach op zo'n fiets. Die heb ik inderdaad niet. Ik stuur een PM.

bert k
2 augustus 2009, 21:19
Afzonderlijke tracks kun je met een externe editor bewerken (in mijn geval audacity), heb ik net al gevonden.

Hm, dat kan, maar dat lijkt me water naar de zee. Dat bewerken zou gewoon binnen Reaper moeten kunnen. Ik neem toch aan dat alle standaardbewerkingen daar inzitten.
(Ik zal zo eens een Googletje op Reaper doen.)

grayfink
2 augustus 2009, 21:26
Nog steeds niet veel gelezen, maar nu een stuk of wat pogingen gedaan en elke poging wordt steeds wat beter. DIT (klik) (http://www.quickfilepost.com/download.do?get=51124f52998523817df27cc1912759fa) is de laatste.

grayfink
2 augustus 2009, 21:27
Hm, dat kan, maar dat lijkt me water naar de zee. Dat bewerken zou gewoon binnen Reaper moeten kunnen. Ik neem toch aan dat alle standaardbewerkingen daar inzitten.
(Ik zal zo eens een Googletje op Reaper doen.)

Dat lijkt mij ook :-)

bert k
2 augustus 2009, 21:34
Jes, dat gaat al als een mix klinken. FF kort: probeer eens met de toonregeling van de bas te spelen. Ik hoor hem wel, maar hij klinkt niet bassig gnoeg.
Verder hoor ik geen kick (basdrum). Dat is een hele kunst, om een mooie kick op te nemen, maar in jouw mix is ie echt niet te horen.
Tot slot, gooi eens een compressor over de zang, en zet de zang dan wat zachter. Nu licht ie echt bovenop, je moet hem er wat meer in laten zakken.

grayfink
2 augustus 2009, 21:50
Ik ga er mee bezig, maar vanavond niet meer. Nog even tv kijken en dan naar bed. :)