PDA

View Full Version : In serie of parallel..



Dosmanos
2 augustus 2009, 03:43
Net terug van een gig met mijn 2061X en 2061CX Marshall. Ik heb recent de G12H30 anniversary vervangen door twee oude greenbacks, vanwege te veel hoog en beetje stug.. Sound is nu geweldig, daar niet van, maar in de mix van de band live mis ik echt een stuk dynamiek. Deze speakers gaan heel snel compressen, terwijl je bij een solo ook een klein stukje extra volume wilt...Ik wel tenminste.
Nou wil het toeval ( there aint no such thing :-)), dat ik nog twee Heritage G12H 30 heb liggen. Die wil ik er dus in bakken. Die speakers zijn 8 Ohm. geen probleem, ik kan ze serieel of parallel in de kast zetten, want de 2061X heeft een impedantieschakelaar die van 4 naar 8 en naar 16 ohm gaat.
Iedereen blij!

Maar..... Voor de echte kenners...Wat is in dit geval aan te bevelen, serie of parallel??? Is er verschil in tone, volume of feel?
Alle meningen zijn zeer welkom!

Dosmanos

matto
2 augustus 2009, 22:48
mmmm.... beetje lastig te zeggen in serie gaat er door beide speakers dezelfde stroom maar wordt de spanning over beide speakers verdeeld.
Parallel is het net andersom.
Ik heb er zelf niet mee geexperimenteerd of ik verschil hoor in zo'n situatie.
Gevoelsmatig denk ik dat een speaker spoel beter werkt als ie wat meer stroom te verwerken krigt.

@win
4 augustus 2009, 23:31
Ola Dosmanos,

Als we van de versterker uitgaan: als je die op 4 Ohm instelt dan gebruik je minder windingen van de output-transformator. Op 16 ohm gebruik je de volledige outputtrafo. Dit suggereert m.i. dat op 16 ohm de versterker harder moet werken en op 4 ohm de speakers het meer voor de kiezen krijgen.

Het blijft een kwestie van uitproberen, altijd jammer dat het slecht A-B-en is met soldeer- en schroef-intervallen

@

nico verduin
5 augustus 2009, 07:24
Ola Dosmanos,

Als we van de versterker uitgaan: als je die op 4 Ohm instelt dan gebruik je minder windingen van de output-transformator. Op 16 ohm gebruik je de volledige outputtrafo. Dit suggereert m.i. dat op 16 ohm de versterker harder moet werken en op 4 ohm de speakers het meer voor de kiezen krijgen.

@
Zo werkt het niet helemaal:seriousf::seriousf::seriousf:

Dosmanos
5 augustus 2009, 12:43
Hoi Nico,

Ik bespeur aan je reactiedat jij daar nog wel wat meer over zou kunnen zeggen. Bijvoorbeeld hoe het dan wel zit.

cluseau
5 augustus 2009, 18:11
Hoi Nico,

Ik bespeur aan je reactiedat jij daar nog wel wat meer over zou kunnen zeggen. Bijvoorbeeld hoe het dan wel zit.

Ja Nico, die kon je verwachten :crazyhappy:

nico verduin
5 augustus 2009, 18:31
Bij een OT is de verhouding secundair(speaker) tov primair (de eindbuizen) vast in die zin dat een verlaging van de secundare impedantie leidt tot een verlaging tot de primaire impedantie. Buiten een aantal andere faktoren om (inductie, capaciteit ed.) is dit een vaste verhouding.
Als je bijv. een 4 ohm speaker op de 16 ohm tap zet, dan wordt de primaire impedantie met een faktor 4 verlaagd.

Door de 4 ohm tap te gebruiken, blijft de verhouding gelijk en zal de primaire impedantie eveneens gelijk blijven.

Vermogen wordt ook wel eens uitgedrukt in P = I^2 * R. P is constant (bijv. 50W), dan zal de stroom door de speaker toenemen bij een lagere speaker tap en speaker impedantie). Echter de spanning gaat dalen. Immers een andere formule voor vermogen is P = U * I. Dus als I toeneemt, neemt U (de spanning) af. Per saldo blijft het vermogen (de energie die naar die speaker gaat) gelijk. Derhalve zal de trafo niet harder hoeven te werken, blijft de primaire belasting gelijk etc..etc.

De aansturing naar de speaker is wel anders.... hogere spanning/lagere stroom vs. lagere spanning/hogere stroom. Daar zou een klankverschil in kunnen zitten.

Chris Winsemius
5 augustus 2009, 19:28
+/-

Bij bepaalde trafo's klinken de taps wat anders, ene keer 16 ohm lekkerder ander type bijvoorbeeld bij 4 ohms tap lekkerder (mits de eventuele neg.feedback weerstand naar 'n vaste tap-aansluiting gaat).

Daarnaast zijn er wat verschillen bij de speakers tussen 8 en 16 ohms types en parallele of seri-ele aansluiting.

De verschillen zijn niet mega-groot maar wel hoor- en voelbaar.
Gewoon gitaartje pakken, stapel speakers en proberen maar.