PDA

View Full Version : Beginneling



ManuelNeven
29 maart 2003, 19:43
Hallo iedereen,

Ik wil graag beginnen met gitaar spelen. Ik heb verder geen muzikale achtergrond en het verder nooit een instrument bespeelt. Ik houd heel erg van de muziek van Bryan Adams.
Ik wil dus een gitaar gaan kopen en leren gitaar spelen. Een paar vragen:

- Is het beter om een electrische of een akoestische gitaar te kopen? Of maakt dat niet uit? (Ik zal waarschijnlijk heel hard gaan oefenen met Bryan Adams liedjes)

-Als ik de gitaar eenmaal aangeschaft heb hoe kan ik dan het beste gitaar leren spelen? Zelf veel oefenen met het ruime aanbod aan online gitaarlessen of is een aantal lessen bij een leraar aan te raden?

- Wat is een richtsprijs voor een gitaar als je eentje koopt om mee te beginnen.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Groetjes Manuel

Fluffy
29 maart 2003, 19:56
voor dat soort muziek lijkt mij een strat (mexicaan, japans, of amerikaans wat je budget is)

voor de rest van de vragen http://www.gitaarforum.nl/phpBB/search.php

Akira
29 maart 2003, 20:08
onderstaande is mijn mening, en geen onderbouwde en door ervaring gevormde methode of zo.

akoestisch of electrisch :
Ik denk dat akoestisch in 1e instantie goedkoper is om aan te schaffen, maar volgens mij is het moeilijker te bespelen.
Voordeel daarvan is wel dat als je dan een electrieke gitaar oppakt, je daar met meer gemak akkoorden op kan pakken.
Bij electrische gitaar moet je ook nog een versterker en snoer kopen.
Akoestisch kan al belachelijk goedkoop (bij de winkel in alkmaar heb je een begin gitaar van 60 oiro. Brandhout ongetwijfeld, maar dan kan je wel voor weinig geld zien of je het leuk vind.)
Electrisch moet je meer denken aan iets van 500 euro denk ik, en dan loop je het risico dat je na een paar maanden vreselijk baalt van je crappy gear.
Maar als ik kijk naar WAT je wilt spelen, dan is een electrieke misschien toch wel meer wat je zoekt.

zelf leren of les:

Les zorgt ervoor dat je je in ieder geval sneller ontwikkeld, daar is iedereen het geloof ik wel min of meer over eens, maar het is wel vaak absurd duur.
Zelf leren kan prima, zeker als je vrienden/kennissen/fora hebt waar je vragen kan stellen.
Vergt alleen wel meer doorzettingsvermogen denk ik.

Richtprijs

zie antwoord vraag 1.


thats my 2 cents.

A3
29 maart 2003, 20:13
Om te beginnen zou ik een goedkope akoestische nemen, kost weinig dus als het niet lukt of je bent het beu ben je weinig geld kwijt.

Ik heb zelf nooit les gevolgd, maar ben dan ook geen stergitarist (maar kan wel degelijk metal/hardcore spelen). Het voordeel van zelf leren is dat je nooit songs moet leren die je niet goed vind. Het nadeel is dat je veel doorzettingsvermogen moet hebben, echt nooit opgeven!!!

Met lessen zul je jezelf veel sneller ontwikkelen denk ik. Je zal ook theoretische dingen leren, die misschien later nog van pas zullen komen.

Negative K3 fan
29 maart 2003, 20:26
Probeer relatief goedkoop met een acoustische staalsnaar te beginnen, want veel beginners stoppen al na een relatief korte periode en dan heb je niet te veel geld weggegooid en als beginner merk je nog niet veel van de slechte kwaliteit van het intrument en als je op een moeilijk spelende gitaar leert spelen wordt het beter als je op een duurder model overstapt.

OVer het les nemen of niet: als je jezelf goed kunt motiveren (wat mij zo op het eerste gezicht wel lijkt aangezien je graag bryan adams liedjes wilt gaan spelen) en als je over voldoende zelf discipline beschikt hoef je geen les te nemen, of kun je op zn minst even wac hten met het nemen van les.

HEt is wel hadnig als je vriendedn of kennissen hebt die je kunnen helpen als je even vastzit of met vragen etc.

A3
29 maart 2003, 20:29
Nog een tip: om je motivatie te behouden, zoek op het internet partituren van bryan adams en probeer deze te spelen. De eerste keer dat je een nummer kan spelen dat je zelf goed vind, ga je gewoon uit je dak (was bij mij toch zo) Ik heb in het begin veel geleerd van Nirvana partituren

Negative K3 fan
29 maart 2003, 20:36
nirvana is inderdaad heel geschikt om mee te beginnen, vrij makkelijk, maar het zijn toch "echte" rocknummers. De meeste bryan adams nummers zijn volgens mij ook wel te doen als je de solo's eruit laat.

Jopie
29 maart 2003, 23:49
Yo dit doet me deugd , ik ben al 10 jaar Bryan Adams fan en ik hoor zelden mensen die ook Adams fan zijn. Gewoon geweldige muziek , goede songteksten geweldige stem en mister Keith Scott on the lead guitar weet een perfecte mixx tussen blues en rock in de nummers te brengen. Kijk anders es op m'n website waar ook Bryan Adams ondergebracht is alsmede een paar gitaarlessen. Wat betreft beginnersmateriaal zou ik gaan voor die starterspakketten van Epiphone of Squier.
My website = http://leksrocksite.cjb.net

ManuelNeven
30 maart 2003, 01:40
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb inmiddels de volgende starters-set op internet gevonden:
http://www.arons.com/startset.htm

Kunnen jullie me zeggen of dit een goede set is om mee te beginnen? (en later evt. Bryan Adams liedjes mee te spelen)

Greetz...

lupoloco
30 maart 2003, 12:30
http://www.netzmarkt.de/thomann/yamaha_erg_121_gp_bl_packet_prodinfo.html
volgens mij is dit wel iets voor jou

airways6
30 maart 2003, 13:37
Neem akoestisch. Mocht het dan tegenvallen en toch niet je grote hobby worden, heb je in ieder geval niet te veel geld eraan uitgegeven.

Elektrisch speelt daar tegenover wel makkelijker en je kan de juiste tune vinden voor de muziek die je wil spelen. klinkt het wat beter en realistisch!

Suc6

Gearjunkie
30 maart 2003, 14:05
Neem electrisch!!!

Summer of '69 klinkt echt niet leuk op een acoustische gitaar. Jij wilt electrisch, dus begin hiermee.

Wanneer je, voor misschien minder geld, op acoustisch begint is de kans dat je het snel beu bent veel groter.

Neem of een leuke startersset, zoals die Ibanez, of koop wat bij elkaar via marktplaats. Oefenversterkers zijn er genoeg te koop voor weinig.