PDA

View Full Version : Strat issues



dacrow
1 augustus 2009, 19:48
Ik heb een kutprobleem met mijn Strat, ik heb te pas en te onpas problemen dat mijn sound vervormt in de slechte manier als ik drive gebruik.

Ik dacht dat het altijd aan de ruimte lag, maar toen ik gisteren mijn Gibson inplugde bleef het geluid strak.
Ik weet dat het een groot verschil is tussen Hum/single coils maar kan ik het op een manier verbeteren?

Het klinkt misschien vaag maar het is als ik power chords speel dan blijft het geluid niet strak.
Heb het bij verschillende amps, ik gebruik als setup: Fender 60 Relic-----OCD---Roland Blues cube 3X 10 (Bassman copy)

levi
1 augustus 2009, 21:09
Dimarzio area 59,61's of heavy blues 2 in je strat gooien geen hum heb je dan :)
Maar miss ligt het wel helemaal niet aan de hum mijn strat die vervormt ook niet met OD. MIss licht het aan het pedaal kan die niet zo goed over weg met single coils of zo??

Nielsje
1 augustus 2009, 21:33
Een OCD op een cube is als een vlag op een modderschuit.
Excuus voor deze banale vergelijking, maar een OCD komt helemaal niet goed tot z'n recht op zo'n versterkertje.

Probeer eens een buizenbak, of een goeie transistor, ik denk dat je geluid daar beter van gaat worden. Nieuwe pups zou ik niet doen.

dacrow
1 augustus 2009, 22:30
Een OCD op een cube is als een vlag op een modderschuit.
Excuus voor deze banale vergelijking, maar een OCD komt helemaal niet goed tot z'n recht op zo'n versterkertje.

Probeer eens een buizenbak, of een goeie transistor, ik denk dat je geluid daar beter van gaat worden. Nieuwe pups zou ik niet doen.

Sorry maar een 'versterkertje' ? Deze amp klinkt écht goed, heb een Twin 65 en ben zelf een Fender 'fanatieker' maar deze amp is zeker zo goed voor het genre wat ik speel..

Sinner1980
1 augustus 2009, 22:44
Strat issues...had ik ook last van, gauw verkocht en er nog een Gibson bijgehaald;)

geert1976
1 augustus 2009, 22:48
Strat issues...had ik ook last van, gauw verkocht en er nog een Gibson bijgehaald;)

Goed besluit:soinnocent:

En als de TS een goede strat wil, koop dan een Burns Bison of een Gibson M3;)

pasqual
1 augustus 2009, 22:59
dit zijn allemaal mooie antwoorden maar dragen niet echt bij tot een oplossing. nu wil ik niet beweren dat mijn suggestie hieronder "de" oplossing is maar ik zal eens een poging wagen: staan je elementen misschien te hoog afgesteld? als je ze eens iets lager draait, bevorderd dat ook meteen je tone.
baat 't niet? schaadt het niet!

groeten Pasqual.

benwave
1 augustus 2009, 23:13
Dat dacht ik ook gelijk.. misschien je elementen iets te hoog.
Je kan ook nog iets varieren met ze schuin te zetten

Eko
2 augustus 2009, 09:54
Als het alleen met powerchords is dan is het misschien je gitaar niet maar je techniek. Wellicht is je vingerzetting niet 100% altijd zuiver. Als de gitaar wel goed klinkt bij alle andere zaken is het misschien goed om daar eens naar te kijken.

LaurentB
2 augustus 2009, 10:08
Ik kan natuurlijk niet precies beoordelen wat jij hoort, of er echt iets mis is bedoel ik, maar single coils klinken nu eenmaal minder strak bij flinke vervorming dan humbuckers. Er zit inderdaad altijd wat 'rommel' in het geluid, zeker bij akkoorden.

Het zou wel kunnen zijn dat sommige versterkers er beter mee overweg kunnen dan andere, maar ik heb jouw ervaring in elk geval ook altijd gehad. Het lijkt alsof het extra hoog dat in single coils zit niet goed door de distortion verwerkt kan worden.
Voor een echt solide muur van powerchords heb je humbuckers nodig.

Voor een wat transparanter, minder zwaar vervormd geluid werken single coils weer beter, vind ik.

dacrow
2 augustus 2009, 10:28
dit zijn allemaal mooie antwoorden maar dragen niet echt bij tot een oplossing. nu wil ik niet beweren dat mijn suggestie hieronder "de" oplossing is maar ik zal eens een poging wagen: staan je elementen misschien te hoog afgesteld? als je ze eens iets lager draait, bevorderd dat ook meteen je tone.
baat 't niet? schaadt het niet!

groeten Pasqual.

Bedankt om het onderwerp terug 'on topic' te brengen :)
Ik was juist hetzelfde aan het denken, misschien dat ze te hoog staan, te veel output en bijgevolg te veel vervormen.

Is er geen 'standaard' afstelling hoogte vanwaar ik kan vertrekken en bijregelen naar eigen smaak?

dacrow
2 augustus 2009, 10:29
Ik kan natuurlijk niet precies beoordelen wat jij hoort, of er echt iets mis is bedoel ik, maar single coils klinken nu eenmaal minder strak bij flinke vervorming dan humbuckers. Er zit inderdaad altijd wat 'rommel' in het geluid, zeker bij akkoorden.

Het zou wel kunnen zijn dat sommige versterkers er beter mee overweg kunnen dan andere, maar ik heb jouw ervaring in elk geval ook altijd gehad. Het lijkt alsof het extra hoog dat in single coils zit niet goed door de distortion verwerkt kan worden.
Voor een echt solide muur van powerchords heb je humbuckers nodig.

Voor een wat transparanter, minder zwaar vervormd geluid werken single coils weer beter, vind ik.

Dit, samen met de pickuphoogte kan inderdaad het resultaat zijn, bedankt !

Hendriks
2 augustus 2009, 10:35
De brug pickup helemaal naar beneden schroeven en dan stapsgewijs weer omhoog zetten ,totdat je het ideale geluid hebt .

benwave
2 augustus 2009, 20:55
Afstellen Stratocaster
Je kan dit even doorlezen.. Misschien kom je nog wel meer leuke dingen tegen.

http://www.fender.com/support/stratocaster.php

dacrow
10 augustus 2009, 18:24
Afstellen Stratocaster
Je kan dit even doorlezen.. Misschien kom je nog wel meer leuke dingen tegen.

http://www.fender.com/support/stratocaster.php

Ok bedankt

Rinze
10 augustus 2009, 18:30
Een OCD op een cube is als een vlag op een modderschuit.
Excuus voor deze banale vergelijking, maar een OCD komt helemaal niet goed tot z'n recht op zo'n versterkertje.

Probeer eens een buizenbak, of een goeie transistor, ik denk dat je geluid daar beter van gaat worden. Nieuwe pups zou ik niet doen.

Even je huiswerk doen, een Bluescube is geen gewoon cube-je. Ze schijnen echt goed te zijn.

OT: ik heb dit ook vaak gehad met Strats, kan niet zoveel met enkelspoelers. Moet zeggen dat de Kinmans die ik nu in mijn Strat heb het wel goed doen, geen mud en strak scheuren. Al blijft de humbucker bij de brug meer mijn ding..

lcvanderhelm
11 augustus 2009, 00:18
Ik had het zelfde probleem met stratocasters,clean had het geluid wel wat,maar met vervorming raakte ik mijn tandglazuur kwijt.Terugdraaien van de toonknop gaf alleen maar een muf geluid.Maar nu[het lijkt tell sell wel]ben ik,door de EMG David Gilmore set ineens heel tevreden met mijn strat.De toonknoppen zijn hierbij vervangen door een midcut knop[voor dat typische stratgeluid]en een midboostknop[meer richting les paul]Het is wel een dure set,maar ik heb er geen moment spijt van,dat ik deze heb aangeschaft.Een beetje tweaken met de midboost en midcut resulteerd in je favoriete cleane of vervormde sound.

munkie
11 augustus 2009, 12:37
Ik realiseer me dat ik een soort Orpheo word over dit onderwerp ;)

Maak je Strat eens "hardtail". Dus je bestaande body: tremolo verwijderen, trem holte opvullen met hout, vaste brug erop. Of een hardtail body bestellen (Warmoth, Allparts). Heb net een projectje af met een Warmoth body, Allparts nek, Schaller vaste brug en een Seymour Duncan '59 bij de brug. Vette humbucker sound met veel sustain. Alleen het tussenstandje met de hum enkelspoels klinkt niet zo lekker als normaal met 2 single coils.

bat
11 augustus 2009, 14:00
[...]en een Seymour Duncan '59 bij de brug. Vette humbucker sound met veel sustain.
Euh... geen wonder, een humbucker sound met een humbucker. :chicken:

Ik deel de ervaring van een aantal anderen in dit topic: voor powerchords met overdrive of distortion zijn single coils gewoon niet echt geschikt. Het resulteert eigenlijk altijd in een wat minder strak geluid, minder definitie, wat je zegt, rommelig.

Mocht je dat toch willen kunnen met je strat, dan is een humbucker in SC formaat in de brugpositie te overwegen, die zijn er ook in redelijk gecamoufleerde varianten (zodat het niet zo afsteekt tegen de rest van de elementen en hardware). Ook die halen net niet het 'echte' humbucker-niveau voor het zwaardere werk, maar het klinkt wel een stuk strakker.

Rooker
11 augustus 2009, 14:48
Heb zelf op mijn strat een Dimarzio tone-zone bij de brug. Klinkt echt super strak en compact met distortion. Klein meetje moddellen met pedaaltjes en amp en kom echt dicht in de buurt bij de Gilmoure sound. misschien is dat iets?
Oh het is trouwens ook een met single coil uiterlijk:strat:

dacrow
12 augustus 2009, 13:20
Ik realiseer me dat ik een soort Orpheo word over dit onderwerp ;)

Maak je Strat eens "hardtail". Dus je bestaande body: tremolo verwijderen, trem holte opvullen met hout, vaste brug erop. Of een hardtail body bestellen (Warmoth, Allparts). Heb net een projectje af met een Warmoth body, Allparts nek, Schaller vaste brug en een Seymour Duncan '59 bij de brug. Vette humbucker sound met veel sustain. Alleen het tussenstandje met de hum enkelspoels klinkt niet zo lekker als normaal met 2 single coils.

Met een Fender Custom Shop? :)

No way !

Ik denk dat ik me moet neer leggen dat ik voor deze toepassing(powerchords) gewoon mijn Les Paul (copy) neem.

Heibel
12 augustus 2009, 13:29
Misschien nog één tip, die wellicht iets bijdraagt. Ik speel zelf tot nu toe ook op 'n goede transistor (Trace Elliot Supertramp) in combinatie met 'n strat/ tele, maar bij mij klonk de drive ook modderig wanneer ik teveel gain had ingesteld in m'n pedaaltjes. Waneer je 'n matige drive uit je amp haalt en 'n lichte crunch instelt op je pedaal met redelijk wat volume boost krijg je misschien ook 'n strakker resultaat. Daarnaast is het inderdaad verstandig om je PU's iets lager te zetten voor een meer 'open' geluid waardoor je je preamp niet teveel dichtsmeert.

Aan de combinatie van jouw spullen kan het onmogelijk liggen, dat is om je vingers bij af te likken..:p

dacrow
18 augustus 2009, 18:31
Misschien nog één tip, die wellicht iets bijdraagt. Ik speel zelf tot nu toe ook op 'n goede transistor (Trace Elliot Supertramp) in combinatie met 'n strat/ tele, maar bij mij klonk de drive ook modderig wanneer ik teveel gain had ingesteld in m'n pedaaltjes. Waneer je 'n matige drive uit je amp haalt en 'n lichte crunch instelt op je pedaal met redelijk wat volume boost krijg je misschien ook 'n strakker resultaat. Daarnaast is het inderdaad verstandig om je PU's iets lager te zetten voor een meer 'open' geluid waardoor je je preamp niet teveel dichtsmeert.

Aan de combinatie van jouw spullen kan het onmogelijk liggen, dat is om je vingers bij af te likken..:p

Thanks, heb inderdaad lang moeten wachten om alles bij elkaar te krijgen :)

Dat van die lage gain en hoog level kende ik al, de pu's lager zetten is een goed idee, let's try that

By the way: OCD is een fuckin great pedal voor crunch !!