PDA

View Full Version : Hoe vaak gitaarsnaren vervangen op je akoestische gitaar?



Gitaarman81
1 augustus 2009, 18:03
Hoe vaak vervangen jullie je snaren op je akoestische gitaar(staalsnarig)? :strat:

robbierodeo
1 augustus 2009, 18:24
gewoon luisteren naar de klank van de gitaar, als hij wat doffer, minder helder klinkt, dan vervang ik de snaren.

Pais
1 augustus 2009, 18:31
Als ik veel speel, klinken mn snaren al na een week of twee nergens meer naar! Ik merk dat bij de snaren die ik gebruik (hannabach - nylon) snaren ongeveer 30 speeluur goed blijven klinken, maar het is erg afhankelijk van de snaren die je gebruikt, je speelstijl en gek genoeg ook de samenstelling van jou zweet en de mate waarin je zweet (een kennis van me heeft na een dag spelen zn zilver-plated snaren al zwart!)

LaurentB
1 augustus 2009, 21:00
Eens in de zes à acht weken, afhankelijk van de speelfrequentie. Als ik weet dat ik opnamen ga maken zorg ik wel dat ze vrij nieuw zijn.

jplm
1 augustus 2009, 21:36
Hoe vaak vervangen jullie je snaren op je akoestische gitaar(staalsnarig)? :strat:

Nooit.

Groet, Jan.

Eko
2 augustus 2009, 10:02
Veel hangt af van je speelstijl en hoeveel uren je speelt. Ik houd van het geluid van nieuwe snaren. Op de ColeClark gebruik ik Phosphor-Bronze van Elixir en die gaan een maandje mee.
N.B. Veel hangt af van het zweet in je handen. Sommigen hebben bijna geen zweethanden en die spelen weken , maanden met een zelfde gewone ,ongecoate , set. Anderen , zoals ondergetekende , hebben zurig zweet en dat tast het metaal snel aan. Dan zijn gecoate snaren een betere optie. Ze voelen iets anders aan maar gaan veel langer mee , wel tot een keer of 5.
Maak na het spelen je gitaarsnaren even schoon en droog dat verlengt de levensduur.

Fistfunk
2 augustus 2009, 19:32
Dat ga ik ook maar eens proberen dan..
Ik heb ook nogal zweethanden, waar ik normaal heel tevreden mee ben omdat ik zonder wat zweet niet fijn speel eigenlijk, maar op acoustische gitaar zijn mijn snaren na een paar uur spelen al aangetast op de plekken waar ik vaak kom..

alexandra
2 augustus 2009, 20:14
Zodra hij doffer begint te klinken, maar eigenlijk merk je het vanzelf wel als de snaren aan vervanging toe zijn. Het klinkt dan gewoon niet meer.
Of zodra er een snaar gebroken is, wat dus bij mij al een maand of twee het geval is... (maar ik speel vaker op m'n elektrische dus ja :D)

axmaster
5 augustus 2009, 15:14
Ik doe drie maanden met een setje elixers. Ik speel momenteel ongeveer een uur per dag, maar gebruik drie gitaren door elkaar. Het is meer uit luiheid dat ik ze niet vernieuw. En iedere keer als ik de snaren vernieuwd heb neem ik mezelf plechtig voor om vaker te wisselen. Om het vervolgens niet te doen!