PDA

View Full Version : nieuwe gitaar



zanderr
1 augustus 2009, 16:29
Hoi gitaristen.

sinds kort heb ik een boek gekocht van stefan grossman (complete country blues guitar book) en het begint al aardig te lukken! maar nu wil ik een andere gitaar gaan kopen want ik ben nu echt bezeten van die country blues van rev. gary davis, mississippi john hurt etc.

dus was mijn vraag of iemand tips heeft wat voor gitaar ik kan kopen, mijn budget ligt rond de 700€, minder mag ook altijd ;)

(ik heb nu een cort earth-100)

en moet ik ook speciale snaren gebruiken om country blues te spelen?

groetjes Zander

Muzieknono
1 augustus 2009, 17:01
Er is toch niks mis met een Cort???
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
1 augustus 2009, 17:18
Je hebt op zichzelf geen ander soort gitaar dan deze nodig om die muziek te spelen, en al helemaal geen speciale snaren, toch? Gewoon, stalen snaren, 011 of 012 (ik heb 013, maar dat is omdat mijn gitaar een wat dik uitgevallen bovenblad heeft)

Voor 700 euro kun je wel een nog betere dan deze krijgen, natuurlijk.

Er is een duizelingwekkende keuze:

Blueridge
Seagull
Simon & Patrick
Furch
Yamaha
Crafter (heb ik zelf; ben er niet 100% tevreden over maar lees er op Harmony Central zoveel positieve verhalen (geen reviews!) over dat ze misschien tegenwoordig weer beter zijn)
Tanglewood

en nog wel andere waar ik nu niet aan gedacht heb.

Maar vaar niet blind op de prijs. Cort is geen verkeerd merk, en misschien heb je al een heel aardig instrument.

zanderr
2 augustus 2009, 12:20
er is inderdaad niets mis mee, maar ik dacht dat er gitaren waren die geschikter waren voor deze muziek.

dan heb ik nog een vraag: hoe weet ik of mijn snaren dicht genoeg bij de hals staan? want volgens mij zijn ze wat hoog ingesteld

LaurentB
2 augustus 2009, 12:26
er is inderdaad niets mis mee, maar ik dacht dat er gitaren waren die geschikter waren voor deze muziek.

dan heb ik nog een vraag: hoe weet ik of mijn snaren dicht genoeg bij de hals staan? want volgens mij zijn ze wat hoog ingesteld

Bij de twaalfde fret, moet de afstand tussen de lage E-snaar en het fretje niet meer dan 3 mm zijn.

charles
2 augustus 2009, 17:40
Country blues is hartstikke leuk, ik speel haast niks anders tegenwoordig. Als je kijkt naar de gitaren die dat soort mensen speelde, zie je vrij uiteenlopende merken/modellen.

Davis had o.a. een Gibson jumbo, Hurt speelde o.a. op een Guild (OM denk ik), Blind Boy Fuller meestal op een National Resonator (een speelde erg zelden slide), Blind Willie McTell op een 12 snarige, Blind Blake - weet het niet, maar hij houdt een kleine gitaar vast in die enige foto van hem die bestaat. Pink Anderson speelt een dreadnaught, John Jackson ook. Furry Lewis had jaren lang een Martin.

Dus, er zijn geen echte regels - speel op de gitaar die je het mooiste vindt klinken. Ik zelf speel bijna altijd op een OM (Larrivee 03 series), maar alleen omdat ik dat mooier vind (de bas is wat minder overheersend dan bij mijn dreadnaught, vind ik toch wat helderder klinken).

Voor 700 zijn er veel goede opties, een aantal zijn al vermeld. Epiphone (Gibson merk) maakt ook hele mooie gitaren voor niet all te veel geld vind ik. Tweedehands zou je misschien een mooi volledige massieve gitaar kunnen kopen ook.

Snaren - ook wat je leuk vindt klinken. Niet zo duur, kunnen de klank echt heel erg veranderen en het is leuk om eens verschillende soorten uit te proberen. Ik zou persoonlijk niks dikker dan "lights" op een OM of kleinere gitaar, maar een dread moet waarschijnlijk mediums kunnen hebben.

Succes, en veel speelplezier gewenst!