PDA

View Full Version : wrakke vintage zooi..



zoon van Piet
1 augustus 2009, 12:03
EH noemt zn kekke kleine boostertje LPB-1 en omschrijft het ding als een reissue. Dat is onjuist, omdat de LPB-1 nooit een pedaal was, maar een in- of doorplugdoosje ( hoe noem je zoiets?). De pedaalversie heette van origine LPB-2:
http://img148.imageshack.us/img148/7110/afbeelding095.jpg

Keileuk spul, vooral dat kleintje: ze gaan bloedhard en hoewel LPB eigenlijk staat voor Linear Power Booster moet je dat linear niet al te linear zien. Maar ze klinken lekker, met sprankelend hoog en een dot stevig midlaag. En de woordne Power en Boost worden absoluut geheel waargemaakt door deze kleine herrieschoppers!

Ik heb geen idee hoe de huidige LPB zich verhoudt tot deze illustere voorganger(s), maar ik betwijfel of het nanootje intern veelgelijkenis vertoont met de oude moeder van alle fullrange boosts. Want hoewel onbedoeld, werden de originelen gemaakt met een van de hipste boutiquetechnieken van het moment: hartstikke point to point!
Het is het miniemste schakelingetje dat ik ken: vier weerstandjes, twee condensatortjes en een transistortje, voor het gemak zonder print als een zootje losse aan elkaar gebraadde rotzooi.

http://img148.imageshack.us/img148/6682/afbeelding093c.jpg

( sorry voor de slechte plaatjes..)
En naar goede EH-traditie werd daarbij niet al te nauw gekeken met de klodders soldeer, of herkomst danwel type van de onderdelen. Deze 1 lijkt me ouder dan mn 2. niet alleen vanwege de oudere graphics, hij bevat ook de ronde amerikaanse condensatoren en een ouder uitziende transistor. het is trouwens een zeldzame uitvoering, omgekeerd tov de meeste LPB-1's: deze plug je niet in je gitaar, maar je amp.

De LPB-2 is eh 'moderner':
http://img220.imageshack.us/img220/6402/afbeelding089.jpg

Met van die Japanse groene snoepkes en een normaal uitziende tranny..
maar over deze wilde ik het hier even hebben. Want heel dat bovenstaande verhaal is er alleen voor de leuk.

Afgelopen week liet ik deze ouwe lul uit mn handen glippen. Hij belandde hard op de vloer met een droog geluid. Ik wist meteen dat er iets mis was - en laat maar even in het midden of dit te danken is aan mediamieke gaven danwel een lange ervaring met de originele producten van de originele firma. Aansluiten maakte mijn voorgevoel tot diagnose: kapot.

Het is niet goed te zien op de foto, maar alle aansluitingen zijn nog gewoon intact. Dat leidt tot de verdenking dat het transisterke wel eens kapot zou kunne wezen? Vraag is: zijn die krengetjes de zwakste schakel in dit geluidsketentje? Kunnen ze kapot van een keer (hard) vallen?

Chris Winsemius
1 augustus 2009, 12:15
slechte soldeerverbinding/kortsluiting/draadbreuk?

mario88
1 augustus 2009, 12:16
Hadden ze vroegâh geen printplaat ? ;)

zoon van Piet
1 augustus 2009, 12:42
nee, die hadden geen printplaat. ze lieten die legendarische topless vrouwtjes gewoon wat losse spullekes aan mekaar solderen - en het klonk nog vet ook!


slechte soldeerverbinding/kortsluiting/draadbreuk?
Ik heb goed gekeken, maar dat is echt niet te zien..

Erikt
1 augustus 2009, 19:10
Kun je niet component na component meten, met een multimeter?

Chiel
2 augustus 2009, 00:25
Dat leidt tot de verdenking dat het transisterke wel eens kapot zou kunne wezen? Vraag is: zijn die krengetjes de zwakste schakel in dit geluidsketentje? Kunnen ze kapot van een keer (hard) vallen?
Zeer zeker. Al helemaal omdat deze direct op de behuizing is bevestigd en dus een des te grotere impact krijgt bij een val. Heb je al goed gekeken of deze niet gewoon gebarsten is?

JER00N
2 augustus 2009, 01:03
Tja die transistor ligt nogal in een spagaat, kan zijn dat daar flink wat druk op gekomen is bij het vallen.

Kijk ook eens of pootjes van onderdelen niet per ongeluk contact maken met de aarde via bijv. de behuizing of de potmeters ofzo.

zoon van Piet
2 augustus 2009, 17:28
Hoe goed ik ook kijk.. ik zie niks dat kapot is.
Maar ja, mijn ogen zijn niet al te best
een wonder dat ik er in slaag mooie vriendinnen te hebben!

ik denk dat ik het transisterreke eens ga vervangen, kijken wat ie dan doet.
want eigenlijk is dat het enige ding dat kapot kan vallen, toch?

P

iWishmaster
2 augustus 2009, 17:36
Ik zou de schakelaar verdenken eerlijk gezegd. Toch het meest mechanische component in het hele ding ... Eerst even alle soldeerverbindingen opnieuw solderen en de schakelaar en de potmeter doormeten (zou ik doen in ieder geval).

Eezz
2 augustus 2009, 19:32
Eigenlijk niet eens zo'n slecht idee zo'n doorplugdoosje bij de uitgang op je gitaar. Lijkt me best lekker om een knop bij je gitaar te hebben om het signaal flink te boosten. Moet best een machtig gevoel zijn, altijd voldoende volume!

Zal in de praktijk misschien wel wat tegenvallen. De uitgang op je gitaar moet er ook maar net tegen bestand zijn, dat extra gewicht.

zoon van Piet
2 augustus 2009, 21:01
Eigenlijk niet eens zo'n slecht idee zo'n doorplugdoosje bij de uitgang op je gitaar. Lijkt me best lekker om een knop bij je gitaar te hebben om het signaal flink te boosten. Moet best een machtig gevoel zijn, altijd voldoende volume!

Zal in de praktijk misschien wel wat tegenvallen. De uitgang op je gitaar moet er ook maar net tegen bestand zijn, dat extra gewicht.

Dat deed men vroeger dus echt.. en dat extra gewicht valt reuze mee, zo'n ding weegt niks. Maar onhandig is het wel, het steekt buiten je gitaar ui, of hangt eronder ( lesPaul) en past helemaal niet (strat) reden waarom sommigen de inhoud uit het doosje sloopten en in hun gitaar bouwden, zoals Andy Summers van the police..

Want het blijft wel een grappig ding dat echt hard kan boosten en vetter (en vervormder) klinkt dan bv the Micro Amp.

aad
2 augustus 2009, 21:15
Ik zou eens kijken naar de potmeter. Als de soldeeraansluiting van de top van de potmeter gebarsten is heb je absoluut geen geluid meer. Je maakt mij niet wijs dat een transistor overlijdt van een val.

Ook de loper (wiper) van een potmeter kan simpelweg geen kontakt meer maken na een val (of bewegen kort na solderen). De aansluitingen van potmeters zijn gemaakt d.m.v. krimpverbindingen rechtstreeks op de koolstofbaan. Dat vraagt om moeilijkheden, maar ja hoe anders?

Joey Handsome
2 augustus 2009, 21:33
Cool, zo'n LPB2 heb ik ook. Het enige nadeel vind ik dat je er geen adapter aan kan hangen, maar dat is dan ook alles. Maar ja, de mijne is nog wel werkend en verder kan ik je niet helpen.

Einzeln
2 augustus 2009, 22:18
Even buiten het onderwerp om. Zoon van Piet je hebt een heerlijke schrijfstijl. Vermakelijk en toegankelijk.

zoon van Piet
3 augustus 2009, 19:11
Even buiten het onderwerp om. Zoon van Piet je hebt een heerlijke schrijfstijl. Vermakelijk en toegankelijk.

Dank je wel! De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er de kost mee verdien - en dat me dat beter afgaat dan mn brood verdienen met gitaarspelen!