PDA

View Full Version : besnaren met tremolo



tomas2
1 augustus 2009, 11:16
hallo, ik ben nieuw hier, en ga me zeker voorstellen, maar ik heb een zeer dringende vraag.

Ik heb nu al een tijdje een gitaar met zo'n tremolo brug. dus een string through body 'model'.

ik heb net nieuwe snaren gekocht, want was hoog nodig!

ik heb dat nog bijna nooit gedaan, wel al bij gitaren met een vaste brug (geen through body).
ik zit in de problemen!

Ik heb alle snaren erop gelegd, ze zitten vast ook. maar als ik ze dan ga stemmen, komt die tremolo brug omhoog, wat volledig de bedoeling niet is natuurlijk...

het eerste probleem is natuurlijk dat die brug omhoog komt, het tweede is dat natuurlijk als ik 1 snaar stem, de brug omhoog komt en de andere snaren dan weer niet gestemd zijn :mad:

hoe los ik dit op?
hulp zou super gewaardeerd zijn!

Ukeloeder
1 augustus 2009, 11:23
Hoi, welkom. Er bestaan verschillende trem-systemen die zich allemaal anders gedragen bij her-besnare. Wel systeem zit er op jouw gitaar?

tomas2
1 augustus 2009, 11:29
hallo, danku om te reageren.

het is zo'n systeem:
http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-GRG170DX

Ukeloeder
1 augustus 2009, 11:37
OK, ik heb geen ervaring met Ibanez en hun trems, maar het lijkt me op het eerste gezicht een systeem dat werkt als het Fender strat systeem. Een paar vraagjes; Is de gitaar nieuw gekocht? Zit er aan de achterzijde een plaatje wat je los kunt schroeven? Herinner je je de stand van de tremolo voor je de oude snaren er af haalde als wezenlijk anders dan de nieuwe stand? Weet je zeker dat je de zelfde snaardikte teruggezet hebt? Is de toonhoogte correct, namelijk niet veel te hoog?

tomas2
1 augustus 2009, 11:46
de gitaar heb ik nieuw gekocht ja, maar das ondertussen ook al een eindje geleden.

Er zit inderdaad zo'n plaatje op, waar je de veren kunt zien enzo.

ik herinner me de stand echt niet :s . maar volgensm ij was het gewoon parallel met de body. als ik nu de bovenste snaren begin te stemmen gaat die al snel de hoogte in en 'wijst hij in de lucht'.

het zou kunnen dat ik dikkere snaren gebruik nu (waarschijnlijk wel), nu ik eraan denk zal ik dan waarschijnlijk iets moeten aanpassen? maar ik weet niet wat :soinnocent:

de toonhoogte is correct als ik ze stem, maar als ik bijvoorbeeld eerst de 6de snaar stem, en dan de 5de, zal de 6de weer niet goed zijn en moet ik die weer strakker aanspannen enzovoort, en gaat de brug terug de lucht in, dus dat kan zeker niet goed zijn!

Liquid_Metal
1 augustus 2009, 11:57
Als je de tremolobrug tegen de body aan wilt hebben moet je de veren achterop je gitaar (achter 'dat plaatje') strakker stellen. Dus de schroeven van het plaatje waar ze aan vast zitten verder richting de hals inschroeven. Als het niet verder kan: meer veren erin zetten!!

tomas2
1 augustus 2009, 12:04
ok! super merci, ik ga het direct proberen

Ukeloeder
1 augustus 2009, 12:04
Als je de tremolobrug tegen de body aan wilt hebben moet je de veren achterop je gitaar (achter 'dat plaatje') strakker stellen. Dus de schroeven van het plaatje waar ze aan vast zitten verder richting de hals inschroeven. Als het niet verder kan: meer veren erin zetten!!

Je hebt je antwoord denk ik al. De veren hangen aan de ene kant aan de brug, aan de andere kant aan een 'klauw'. Die klauw moet je verder de body inschroeven, daarmee de spanning op de veren opvoeren. Wanneer je dikkere snaren opzet verhoog je de spanning op de gitaar, de trekkracht op de brug verhoogt dus ook. Die compenseer je door de veren strakker te zetten of wanneer dat niet (meer) werkt, een of meerdere veren bij te plaatsen.

Pepe
1 augustus 2009, 12:16
Sowieso zijn die Floyd Rose achtige systemen een crime om snaren te verwissen. De spanning aan beide zijden luistert nauw, 1 kapotte snaar betekent gelijk alles vals en bij een opwaartste bend gaat de rest flat.
Onmogelijk voor country licks. Maar goed, daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

Als de trem naar een hoger punt gaat draaien dan daarvoor heb je waarschijnlijk wat dikkere snaren gebruikt. Inderdaad bijstellen met de claw of een veer extra.

Liquid_Metal
1 augustus 2009, 12:27
Sowieso zijn die Floyd Rose achtige systemen een crime om snaren te verwissen. De spanning aan beide zijden luistert nauw, 1 kapotte snaar betekent gelijk alles vals en bij een opwaartste bend gaat de rest flat.
Onmogelijk voor country licks. Maar goed, daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

Als de trem naar een hoger punt gaat draaien dan daarvoor heb je waarschijnlijk wat dikkere snaren gebruikt. Inderdaad bijstellen met de claw of een veer extra.

Speaking of that: ik heb gisteren toevallig de snaren op mijn Ibanez RGR (met Floyd dus) vervangen en dat was vrij extreem: Van Ernie Ball Regular Slinky (0.010-0.046) naar Not Even Slinky (0.012-0.056). Reken maar dat de brug helemaal schuin hing. De schroeven zitten nu dus heel diep in het hout en ik ben bijna een uur bezig geweest. Normaal ben ik in 5 tot 10 minuten klaar (ouwe snaren eraf en nieuwe erop). Vanmorgen nog een keer gestemd en daarna de lock erop en gefinetuned. Tenzij de snaren nog rekken kan ik weer weken mee.

Ferraririk
1 augustus 2009, 12:35
Ik heb dezelfde gitaar en heb daar geen probleem mee, met eerste keer vervangen had ik wss dezelfde snaren als van de fabriek, toen helemaal geen probleem, met 2de keer wel, wat je moet doen, is alle snaren erop maar nog niet stemmen wel een beetje spanning erop, dan echt gaan stemmen als ze er allemaal opliggen, maar, ik had met 2de keer een maatje dikker, dan is het hetzelfde proces, maar moet je een keer of 2/3 stemmen

Liquid_Metal
1 augustus 2009, 13:03
Het is absoluut te doen, maar het kost veel meer tijd dan met een conventionele gitaar en je moet geen hekel hebben aan stemmen :).
Ik zet idd ook alle snaren erop met zoveel mogelijk spanning als dat de brug aankan. Dan het stemmen en brug afstellen combineren en als het ongeveer goed is gaan finetunen. Daarna altijd nog een brugcontrole. En ik ben een perfectionist dus de brug moet perfect parallel lopen aan de body.

Overigens vraag ik me af of de topicstarter wel een Floyd heeft :P.

Pepe
1 augustus 2009, 13:11
Het ligt niet aan Floyd maar hoe zwevend je trem staat. Mijn strat trems hangen paar millimeter boven de body en dat levert geen problemen op.

Ik had een tijdje een Ibanez RG 560 maar als er live een snaar brak kon je het wel schudden met dat ding. En nieuwe snaren.. je leerde het wel af om alles in 1 keer te vervangen, snaar voor snaar, dat is de manier.