PDA

View Full Version : Wat te verwachten van een Bluesbreaker clone?



nielsnielsniels
1 augustus 2009, 00:54
Ik heb een Duitse versterker bouwer die heel erg geïntereseerd is om mijn Bandmaster te ruilen voor een van zijn Bluesbreaker-clone versterkers :-)

Hier de site met die amp in kwestie ( even scrollen )
http://www.klone-valveamps.de/angebote.php

Ik heb zelf geen ervaring met 'clones', hoewel ik er erg goede verhalen over hoor op verschillende fora. Ook iemand hier op het forum met een Ceriatone die er tevreden over was. Ik kan ook niks vinden over de maker van deze versterkers - het ziet er wel betrouwbaar uit. Dit is een zonder TMB - met tremolo en buizengelijkrichter kanaal. Verder alleen volume/tone/speed/intensity en 4 inputs.

Prijs lijkt me aardig en soundclips klinken zeker niet verkeerd! Qua sound zoek ik naar Hendrix en Cream, daarbij zou ik pedaaltjes voor reverb, overdrive, distortion etc. gebruiken.

Kan iemand hier nog een nadeel aan zien kleven of ergens waar ik op moet letten? Wat kan ik hier van verwachten? Dus graag jullie input over deze amp :-)

RF
1 augustus 2009, 01:58
hi, volgens mij is een bluesbreaker niet een 18 watter, maar een jtm45. (met tremolo) Zeker wanneer je deze in verband brengt met de sound van Cream -> jtm45 tremolo met KT66 eindbuizen. Hele andere versterker dus die 18 watter, zeker de tremolo versie. (uit de TMB versie lukt het beter om vergelijkbare jtm45/plexie-sounds te halen dan de tremolo-versie vind ik)

Desalniettemin zijn het fijne amps als je er van houdt en met een goede 18 watter-cloon is niets mis. De meeste 18 watters reageren wel lekker op pedaaltjes, maar missen soms wat punch om door de bandmix heen te prikken. Zo vind ik de TMB versies beter af te stellen dan de tremolo versies, ook omdat de TMB's vaak een mastervolume hebben. Goed testen dus voordat je hem koopt!
Houdt er alleen rekening mee dat jouw huidige amp meer waardevast is dan die cloon.. zodra je die 18 watter binnen hebt is ie een stuk minder waard dan de bandmaster die je nu hebt, in waarde ga je er volgens mij op achteruit. (alleen van belang dus bij op termijn weer doorverkopen... dus goed testen om teleurstelling te voorkomen)

Ik vind de amps op die site trouwens niet echt heel netjes gemaakt. Vooral die tweed amps zijn ronduit slordig en amateuristisch vervaardigd. Puur kijkend naar de foto's denk ik dat je wel veel betere clones kan krijgen voor dat geld.

succes, gr robert

nielsnielsniels
1 augustus 2009, 02:39
hi, volgens mij is een 18 watter niet echt een bluesbreaker, maar een jtm45. (met tremolo) Zeker wanneer je deze in verband brengt met de sound van Cream. Hele andere versterker dus die 18 watter, zeker de tremolo versie. (uit de TMB versie lukt het beter om vergelijkbare jtm45/plexie-sounds te halen dan de tremolo-versie vind ik)

Desalniettemin zijn het fijne amps als je er van houdt en met een goede 18 watter-cloon is niets mis. De meeste 18 watters reageren wel lekker op pedaaltjes, maar missen soms wat punch om door de bandmix heen te prikken. Goed testen dus voordat je hem koopt! Hou er alleen rekening mee dat jouw huidige amp meer waardevast is dan die cloon.. zodra je die 18 watter binnen hebt is ie een stuk minder waard dan de bandmaster die je nu hebt, in waarde ga je er volgens mij op achteruit. (alleen van belang dus bij op termijn weer doorverkopen dus... goed testen om teleurstelling te voorkomen)

Ik vind de amps op die site trouwens niet echt heel netjes gemaakt. Vooral die tweed amps zijn ronduit slordig en amateuristisch vervaardigd. Puur kijkend naar de foto's denk ik dat je wel veel betere clones kan krijgen voor dat geld.

succes, gr robert

dankje voor je (kritische) reactie. Ik vind het juist zo een makkelijke deal omdat ik mijn bandmaster niet krijg te verkopen, terwijl deze al 2 maanden te koop staat, en ik 'em nu kan ruilen. Ik snap dat deze lagere 'resale' value hebben, maarja, in mijn Bandmaster is het e.e.a. gemod en geboord (!). Ik kan trouwens geen andere mensen/winkels vinden die zulke clones in de EU verkopen ( voor normale prijzen ), uit USA importeren is vaak juist duurder. Kan iemand wat aanraden? Wil er echter niet meer dan 700,- voor uitgeven. En kits kan ik niet bouwen.

Ik ben van plan om er een Menatone WMB ervoor te doen voor die jtm45/plexi sound, vooral voor die TMB , presence en sag controls. Ik hoef trouwens niet een replica van de Cream/Woman of Hendrix sound ( heb niet eens een LP! ) maar eerder om beetje richting te geven. Dus weg van de mid-scooped Fender geluiden, en wat warmer geluid, met een goede clean als basis.

Die foto's zijn er misschien wat amateuristisch uit, maar als je onder 'angebote' kijkt zie je de afgewerkte versie, ziet er heel wat beter uit.

Hoe verschilt een TMB versie van een tremolo versie in sound?

Nielsje
1 augustus 2009, 03:07
Ik vind het juist zo een makkelijke deal omdat ik mijn bandmaster niet krijg te verkopen, terwijl deze al 2 maanden te koop staat, en ik 'em nu kan ruilen.

Nou, ik denk niet dat je nu al moet klagen. Ik heb min of meer een jaar lang geleurd met m'n DSL. Niet dat de amps vergelijkbaar zijn, maar de versterker markt ligt gewoon een beetje op z'n gat. Geloof me, ik vind je bandmaster wel interessant, maar dan moeten de centjes er wel zijn..

nielsnielsniels
1 augustus 2009, 03:27
Nou, ik denk niet dat je nu al moet klagen. Ik heb min of meer een jaar lang geleurd met m'n DSL. Niet dat de amps vergelijkbaar zijn, maar de versterker markt ligt gewoon een beetje op z'n gat. Geloof me, ik vind je bandmaster wel interessant, maar dan moeten de centjes er wel zijn..

Tja, dat is waar, maar ik ben erg ongeduldig, zoals je misschien weet ;-)
Ik heb nog 3-4 weken vakantie en dan wil ik nog lekker kunnen spelen voordat ik er straks geen tijd voor heb. Als ik mijn speakerkast ook verkocht krijg kan ik een mooi drietal pedaaltjes kopen en daarmee lekker aan de gang gaan.

Een jaar vind ik wel erg lang, dat zou ik niet volhouden. Het is ook waar dat door het hele recessie gebeuren en het feit dat mensen op het moment liever geld aan vakantie uitgeven, het lastiger is om versterkers te verkopen.

Maar over de versterker - is het zo een 'you can't go wrong' geval, of zitten er dan soms echte slechte clones tussen?

Mitch
1 augustus 2009, 11:01
Gezien de prijs zou ik enigszins op mijn hoede zijn. Voor en compleet combo is dat knap aan de goedkope kant en hoewel een 1974 niet de duurste amp is om in elkaar te zetten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er een goedkoop prefab behuizing moet worden gebruikt en dat er aardig beknibbeld is op de onderdelen. Of hij maakt ze uit liefdadigheid :D
Ik ken een Ceriatone 1974 met TMB en die vond ik juist niet zo boeiend. Oké, ja kan de oversturing en het volume beter afstemmen maar de sound op zich.... beetje rommelig en eenzijdig, erg inspiratieloos. Normal channel was dan weer wel goed te pruimen. Ik heb zelf een merkloze klon gehad van een Duitse bouwer (zo te zien niet dezelfde) en die klonk op zich beter, maar was wel erg slecht in elkaar gezet. Het blijft dus altijd een risico... Op de foto's ziet het er wel goed uit trouwens, maar dan nog, die prijs, hmmm...
Je hebt overigens een PB.

remmiedepemmie
1 augustus 2009, 12:30
@niels^3: Waarom kosten de head en cab samen meer dan als iemand ze apart koopt? :)

nielsnielsniels
1 augustus 2009, 12:34
@niels^3: Waarom kosten de head en cab samen meer dan als iemand ze apart koopt? :)

Oh, even aangepast, had het niet gemerkt dat dat er nog stond :soinnocent:

nielsnielsniels
1 augustus 2009, 13:20
Oh leuk, ik heb een 2-weken testperiode om te kijken of ik 'em wel goed vind klinken :)

Eko
2 augustus 2009, 10:11
Voor de prijs lijkt het niet slecht. Ik ken een andere bouwer van clones van de Marshall 1974 en dat is Muziekhuis Leo in Stadskanaal. Albert heeft er meestal ook nog wel een staan. Die zijn akelig goed gebouwd en heel mooi van geluid. Dat is wel de versie met de 2 x 12 inch speakers. Ik weet niet of hij ook de 18 watter cloont. Wellicht een mailtje er aan wagen. Bedenk dat een enkele speaker heel anders klinkt en spreid dan een 2 x 12 als die van je Bassman.