PDA

View Full Version : Allround Mic. gezocht: Wie kan helpen?



tomhaze
1 augustus 2009, 00:29
Hallo,

Ik wil binnenkort een microfoon aanschaffen. Het primiaire doel van deze microfoon is homerecording. Ik wil hem graag gebruiken om voor mijn acoustische versterker te zetten en zo gitaarmuziek op te kunnen nemen, maar ik wil 'm ook graag voor zang gebruiken, en wellicht zelfs nog voor andere instrumenten, maar dat is niet de hoofdzaak.

Nu heb ik van microfoons weinig verstand maar na een beetje speuren op het net zie ik (dit had ik al een beetje verwacht) dat als je een microfoon voor je (gitaar)versterker wil zetten je vaak een ander soort mic. nodig hebt, dan dat je er 1 wil hebben die puur voor zang is.

Mijn vraag: Ik zoek een allround microfoon, die met name gebruikt zal gaan worden voor homerecording. Budget is niet bijster groot, 250 euro is de max. Wie kan mij op weg helpen en/of voorlichten hierover.

Alvast bedankt! Vriendelijke groet,

Tom

B_2_the_a
1 augustus 2009, 00:44
Opzich kan je met een grootmembraam condensator mic alle kanten op...

Die zijn er al best "goedkoop", de interessante zijn wat duurder....
Daarnaast is een sm58/57 ook voor heel veel te gebruiken.

tomhaze
1 augustus 2009, 15:13
Ok, bedankt, ben ik weer een stukje wijzer!

Ik lees over de SM57/58 alleen zulke gekke tegenstrijdige dingen op internet. Sommige zeggen dat het dé standaard is bij het opnemen en dat deze goedkope mics zelfs in professionele studio's te vinden zijn.

Anderen zeggen weer dat ze echt niet snappen waar deze 'hype' rond deze mics op slaat. Hij is robuust, maar daar blijft het ook bij, ze vinden het absoluut geen goed ding.

Meestal komen reviews wel aardig overeen, de een is wat enthousiaster dan de ander, maar dit ligt wel heel ver uiteen. Dus dit maakt het wel verwarrend voor me.

Als iemand nog andere tips, suggesties, etc. heeft, graag! :)

caliban
1 augustus 2009, 17:36
Meestal komen reviews wel aardig overeen, de een is wat enthousiaster dan de ander, maar dit ligt wel heel ver uiteen. Dus dit maakt het wel verwarrend voor me.


Soms komen reviews overeen, echt hélemaal niet altijd. Ik denk dat je met een SM58 niet veel fout kan doen. Ik ben geen micro-kenner, maar het zijn gewoon stevig dingen, en klinken gewoon oké. Zelf heb ik een 58 gebruikt voor zang, en een 57 clone van fame voor gitaar-opnames. Die zang ging super, gitaar-opnames klonk vrij oké, maar ik gebruikte geen chique preamp of weet ik wat, en ik denk dat gitaar altijd beter klinkt opgenomen met verschillende microfoons.
Ik vraag me af wat het wezenlijk verschil is tussen de echt shure micro's en de fame rip-offs. De laatste klinken prima, maar ik heb nooit langs elkaar kunnen vergelijken.

J-sus Rulez
1 augustus 2009, 17:46
Voor op te nemen kan je misschien eens kijken naar studioprojects (B1 of B3)
deze zijn condensators, maar heel goed voor hun prijs.

De shure sm58 is ook een goede micro, maar eerder voor live performans

roel-snip
1 augustus 2009, 19:34
Je zou ook een Sennheiser E 845 kunnen proberen . Ik had er eentje gekocht voor zang , maar uit nood heeft ie ook wel voor een gitaar versterker en een keyboard versterker gestaan , en ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van de opname. Als je voor de Shure mocht gaan , zou ik de Sm 58 nemen. Als je daar de kop voorzichtig afdraait , kan die ook prima voor een versterker staan. Succes.

bert k
1 augustus 2009, 20:04
Soms Ik vraag me af wat het wezenlijk verschil is tussen de echt shure micro's en de fame rip-offs. De laatste klinken prima, maar ik heb nooit langs elkaar kunnen vergelijken.
Hetzelfde verschil als tussen een Gibson LP en een kopie LP. Sommige klinken redelijk goed, andere zijn volkomen ruk.
Aangezien een 57 geen dure mic is zou ik me de ellende besparen en voor een echte gaan. Mijn ervaringen met namaakmics zijn vrij slecht.

caliban
1 augustus 2009, 20:39
Sommige klinken redelijk goed, andere zijn volkomen ruk.


Dan heb ik met de mijne chance gehad denk ik. Op het moment dat ik er een wilde kopen had ik het geld echt niet voor iets duurder.

bert k
1 augustus 2009, 21:42
Alle waar naar zijn geld, ook bij mics. Een SM58 is ongeveer 100 euro. Ik heb imitaties gehad van rond de 19 euro, die waren echt bagger. Ik heb ook imitaties gehad van zo'n 50 euro, die waren al een stuk beter, maar nog geen echte 58.
(Ik werk op een muziekschool waar microfoons na drie maanden ofwel gesloopt, ofwel gejat zijn, dus ik ben gestopt met het kopen van echte Shures. De rukkers doen het maar met namaak:))

Han S
1 augustus 2009, 22:31
Er zijn zo enorm veel microfoons te koop tegenwoordig dat het kiezen er niet eenvoudiger door is geworden. Een 'allround' microfoon? Er zijn veel microfoons die het in veel toepassingen behoorlijk doen, de SM57 zou je een allround microfoon kunnen noemen, maar persoonlijk ben ik er niet zo kapot van. Als je een budget hebt van 250 euro moet je een behoorlijk goede microfoon kunnen kopen, maar de echt betere microfoons kosten meer. Het hangt ook af van welke eisen je stelt en onder welke omstandigheden je gaat opnemen.

Je hebt een aantal belangrijke eigenschappen: de frequentie karakteristiek, de richting gevoeligheid, welke geluidsdruk de mic aankan en de wat wij noemen 'off axis response'. Dat wil zeggen dat geluiden welke de microfoon bereiken van andere geluidbronnen en de microfoon van opzij binnenkomen op een bepaalde manier gaan kleuren. Als je op een podium staat met een band en je zet een stuk of 15 microfoons neer, dan komt je gitaar ook binnen op de drummicrofoons en op de zangmicrofoons en dat kan heel lelijk gaan klinken. Dat is een van mijn bezwaren tegen de SM57 en 58, op zich helemaal geen verkeerde microfoon, maar bepaald geen fraaie OAR. Maar hetzelfde geldt voor de veel duurdere Sennheiser MD421, een klassieker, maar ook geen mooie OAR. Wat dat betreft is de MD441 veel mooier, maar die kost zes tot zeven keer zoveel als een SM57. Maar als je die voor een tenorsax neerzet hoor je meteen waarom hij zo duur is.

Ik ga je geen merken en types noemen, ik heb zelf rond de 50 microfoons en iedereen is geneigd om je iets aan te raden waar hij zelf tevreden mee is, maar dat is nooit objectief.

Veel mensen hier hebben al een Studio Projects B1 of B3 en dat zou je een allround LDC (groot membraan condensator) kunnen noemen. De B3 heeft drie patronen, omni , uni en figuur 8 ofwel rondomgevoelig, richtinggevoelig en figuur 8, daarbij zijn de voor en achterkant hyper richtinggevoelig en de zijkanten zijn zo goed als doof. Dat kan heel handig zijn als je bijvoorbeeld stereo opnamen wilt maken met de MS techniek, of als je er twee hebt kun je Blumlein toepassen (zoek maar op google of op dit forum).

Als je echt het onderste uit de kan wilt van een microfoon moet je een veel groter budget hebben, maar voor 250 euro kom je een heel eind. Persoonlijk vind ik de Beyer microfoons van grote klasse, ze hebben de mooiste OAR van alle microfoons die ik heb en zijn heel breed inzetbaar en betaalbaar.

Het valt niet mee om een keus te maken, wacht nog even wat andere te melden hebben en kies een microfoon waar je lang tevreden mee bent. We zitten in een mooie tijd, vroeger waren goede microfoons duur, nu komen er microfoons uit China die prima klinken en weinig kosten.

tomhaze
4 augustus 2009, 23:18
Bedankt voor alle reacties, ik ben inmiddels weer een stuk wijzer! Ik keek even op internet naar de studio projects mic's en dit ziet er wel heel interessant uit.

De Studio projects B3 lijkt me dan het meest interessant (in vergelijking met de B1) door de verschillende standen. Ik keek even verder en zag ook een Studio projects C3, deze is weer een slagje duurder maar valt nog wel binnen mijn budget. Wat is vooral de winst die je pakt als je een C3 koopt? Het wordt ook aangegeven als een multi-purpose microfoon, maar wat is precies het grote verschil tussen de C3 en B3.

En raden jullie mij uiteindelijk toch de (goedkopere) B3 aan, of dan toch de C3?

Groet, Tom

Han S
4 augustus 2009, 23:32
De B series klinken neutraal, de C series vind ik persoonlijk te kil klinken, ijspegels in mijn beleving.

tomhaze
4 augustus 2009, 23:38
OKee, vandaar dat ik hier ook veel meer lees over de B-series! Ik ga nog even goed op zoek en maak na een goede tijd researchen mijn keuze. Mocht iemand nog een aanrader hebben die ik even zou moeten 'checken', kom graag ermee! :-)

Bedankt Han!

Speeddemon
5 augustus 2009, 21:45
Ik heb toevallig een B3 te koop (http://link.marktplaats.nl/268916012 ),
maar vergeet ook niet te kijken naar de CAD M179. Een zeer neutrale microfoon, met continu variabele pickup-patterns. Kost nieuw zo'n 200 euro.

Wordt ook wel de 'poor man's AKG C414' genoemd.

Han S
5 augustus 2009, 23:00
Ik heb toevallig een B3 te koop (http://link.marktplaats.nl/268916012 ),
maar vergeet ook niet te kijken naar de CAD M179. Een zeer neutrale microfoon, met continu variabele pickup-patterns. Kost nieuw zo'n 200 euro.

Wordt ook wel de 'poor man's AKG C414' genoemd.

Ik lees dat het dezelfde microfoon is als de Behringer B2:


the behringer b2 pro is the same capsule and basic overall sound as the AMAZING cad m179, but the b2 pro has normal polar pattern, not cv types like in the exceptional cad mic. it's a broke man's cad m179. great microphone, incredible if you mod it

Hier het draadje: http://homerecording.com/bbs/showthread.php?t=286945

bert k
5 augustus 2009, 23:04
En daar kan ik weer aan toevoegen dat ik al jaren twee Behringer B2pro's heb, die me prima bevallen. Echt goed voor weinig geld. (Eurootje of 150?)

Guitarleon
5 augustus 2009, 23:46
dan kan ik me bij je aansluiten bert, het zijn inderdaad prima mics voor het geld... ook de B5 is meer dan oke voor het geld.... zeer bruikbaar.
Qua grootmembraam ben ik een fanatiek gebruiker van Audix. Zijn wel duurder (rond de 400 euro) zelf heb ik de CX112, die ik zowel gebruik voor zang, als akoestische instrumenten, en ik gebruik hem live om mn versterkercabinet te miken (in combinatie met een SM57 of een audix i5) ben er echt zeer tevreden over. krijg er een mooie warme, zeer allrounde sound mee.

Han S
5 augustus 2009, 23:49
En daar kan ik weer aan toevoegen dat ik al jaren twee Behringer B2pro's heb, die me prima bevallen. Echt goed voor weinig geld. (Eurootje of 150?)

139 euro..............

Speeddemon
6 augustus 2009, 00:50
Zijn die Behringer B5's (kleinmembraan pijpjes toch?) een beetje geschikt voor overheads/hihat?

Heb zitten denken aan een AKG C430 voor hihat, maar zijn 'pre-EQed-ness' doet me huiveren...

tomhaze
6 augustus 2009, 03:19
Dus als ik het goed begrijp:

De CAD M179 is een 'poor man's AKG C414'
En de Behringer B2 Pro is een 'poor man's CAD M179'
Ben benieuwd of er dan ook een poor man's Behringer B2 pro is :crazyhappy:

Anyway, als de CAD M179 voor rond de 200 euro ergens verkrijgbaar is, lijkt mij dat ook een interessante mic. om eens goed te onderzoeken. Weet iemand waar ik deze mic. voor een mooi prijsje kan aanschaffen (liefst in Nederland).

Thanks weer voor alle hulp! :)

Guitarleon
6 augustus 2009, 10:23
Zijn die Behringer B5's (kleinmembraan pijpjes toch?) een beetje geschikt voor overheads/hihat?

Heb zitten denken aan een AKG C430 voor hihat, maar zijn 'pre-EQed-ness' doet me huiveren...

Daar kun je ze echt goed voor gebruiken. Heb ze een paar keer gehoord in die toepassing en doen echt niet onder voor veel duurdere mics, zeker in live situaties geen probleem. Heb zelfs behoorlijk goede studio opnames gemaakt waarbij mensen versteld stonden dat het een behringer microfoon was.

skabouter
6 augustus 2009, 13:06
heb je trouwens alle andere spullen al? Een interface, om je signaal binnen te krijgen bijv? En een programma om mee te werken? Zo nee, moet dit binnen diezelfde E250,- er nog bij?
Vergeet ook niet wat een statief, degelijke kabel, popfilter etc je allemaal nog gaan kosten!!

Qua advies ben ik niet heel ervaren, maar kheb wel redelijk wat mics, en veel getest. Maar Han S heeft gelijk, dat je veel geneigd ben om aan te prijzen wat je zelf hebt. In mijn geval zou het advies dan zijn: koop een MXL V67g (die weer?ja die weer!). Voor E100 heb je dan een prima allround mic, waar je veel kanten mee op kan. let wel op, deze heeft uiteraard phantom voeding nodig, aangezien het een LDC is. Ik zou niet 1 dynamische mic kopen, maar dan eerder 1 LDC. Nog beter is daar nog een SM57 bijkopen bijv, dan heb je voor redelijke prijzen 2 prima mics waar je alle kanten mee op kan. Voor amps, en zang dus.
Nog beter is eigenlijk een mic die idd minstens 3 diafragma settings heeft, dit heb ik op andere mics zitten en is zeer bruikbaar! Maar de meeste mics met die eigenschappen zijn ietsje duurder.

gerrekat
7 augustus 2009, 09:59
Een zeer goede allrounder is de AKG 414 BLS (€ 8-900), niet de goedkoopste optie maar dan heb je wel iets voor de rest van je leven en wat vrijwel overal voor inzetbaar is.

gerrekat
7 augustus 2009, 10:00
Ok, bedankt, ben ik weer een stukje wijzer!

Ik lees over de SM57/58 alleen zulke gekke tegenstrijdige dingen op internet. Sommige zeggen dat het dé standaard is bij het opnemen en dat deze goedkope mics zelfs in professionele studio's te vinden zijn.

Anderen zeggen weer dat ze echt niet snappen waar deze 'hype' rond deze mics op slaat. Hij is robuust, maar daar blijft het ook bij, ze vinden het absoluut geen goed ding.

Meestal komen reviews wel aardig overeen, de een is wat enthousiaster dan de ander, maar dit ligt wel heel ver uiteen. Dus dit maakt het wel verwarrend voor me.

Als iemand nog andere tips, suggesties, etc. heeft, graag! :)


DE SM 57 is een universele standaard voor gitaar close micing en snaredrumopnamen. Is wekelijk in elke studio te vinden. Ik vind ze zelf beter klinken dan een (veel duurdere) Sennheisser MD 421.

Han S
7 augustus 2009, 11:53
DE SM 57 is een universele standaard voor gitaar close micing en snaredrumopnamen. Is wekelijk in elke studio te vinden. Ik vind ze zelf beter klinken dan een (veel duurdere) Sennheisser MD 421.

De SM57 was 20/30 jaar geleden een standaard, maar is al jaren geleden ingehaald door microfoons die echt beter presteren. Op zich geen slechte microfoon hoor, maar voor gitaarcabs alleen als het een clean geluid is, voor distortion vind ik hem te dun klinken. Voor snare okay, maar dan niet als de drummer hard gaat op de hi hat, want de SM57 heeft een smerige off axis response en is matig richtinggevoelig. Hetzelfde geldt voor de veel duurdere MD421, maar die klinkt wel vet op een gitaarcab, op een bascab, in de kick, op toms en floor en op grotere toeters.

Nu is het wel zo dat de oer SM57 beter klinkt dan de latere in Mexico gemaakte exemplaren en je kunt er ook modificaties in aanbrengen waardoor hij vetter gaat klinken.

caliban
7 augustus 2009, 15:15
je kunt er ook modificaties in aanbrengen waardoor hij vetter gaat klinken.

Wat voor dingen zijn dat dan? Ik weet niet juist wat er in een microfoon zit, maar zou zeggen dat het niet zo heel veel is.

Han S
7 augustus 2009, 15:34
Wat voor dingen zijn dat dan? Ik weet niet juist wat er in een microfoon zit, maar zou zeggen dat het niet zo heel veel is.

Ik lees het wel eens op forums, iets met de trafo die er in zit. Ik vind het niet interessant want ik gebruik de SM57 nooit. Als je niet tevreden bent over het geluid pak je een andere microfoon toch?

Roman
8 augustus 2009, 13:15
Hey Han! ook weer aanwezig :)

skabouter
8 augustus 2009, 13:21
ik heb zeer gemengde gevoelens over mics voor gitaarcabs.... heb er genoeg, maar de resultaten verschillen. uiteraard ook plaatsing wat een euvel is, maar sommige dure mics krijg ik hoe dan ook niet goed klinkend. Ik ben nu bezig met een CD opnemen voor mn eigen metalband, en ik krijg mn eigen gitaarsound maar niet lekker. van alles geprobeerd, maar tot nu toe is de beste sound door een MXL990 en een SP C4 beide te closemiken.......verwacht je mss niet gezien de alternatieven die ik heb, maarja.....het blijft een moeilijk verhaal vind ik. Staar je niet altijd blind op de duurdere mics zou ik zeggen. een goedgeplaatste goedkope mic werkt beter dan een duurdere die je maar neerkwakt.

gerrekat
11 augustus 2009, 10:06
De SM57 was 20/30 jaar geleden een standaard, maar is al jaren geleden ingehaald door microfoons die echt beter presteren. Op zich geen slechte microfoon hoor, maar voor gitaarcabs alleen als het een clean geluid is, voor distortion vind ik hem te dun klinken. Voor snare okay, maar dan niet als de drummer hard gaat op de hi hat, want de SM57 heeft een smerige off axis response en is matig richtinggevoelig. Hetzelfde geldt voor de veel duurdere MD421, maar die klinkt wel vet op een gitaarcab, op een bascab, in de kick, op toms en floor en op grotere toeters.

Nu is het wel zo dat de oer SM57 beter klinkt dan de latere in Mexico gemaakte exemplaren en je kunt er ook modificaties in aanbrengen waardoor hij vetter gaat klinken.


Toch wordt de Sm 57 nog zeer veel gebruikt ik ken bijna niemand die met opnemen bezig is en geen een heeft en dat gaat van huis tuin en keuken studiootjes tot de bekende grote studios. Ik zou het dis zeker wel een standaard willen noemen, of je hem mooi vind klinken is een tweede.

zelfde geld voor yamaha NS10 monitors, er wordt veel op gekafferd maar ze staan wel in bijna elke grote studio.

maareh, wat heb je voor geod alternatief voor de SM 57 voor het close micen van gitaarcabs? ben altijd geinteresseerd in alternatieven.

Ik gebruik sinds kort zelf ook een AKG C 414 naar volle tevredenheid maar voor close micing vind ik een dynamische mic vaak lekkerder klinken.

Han S
11 augustus 2009, 21:52
Mijn standaard 'go to' microfoon voor gitaarcabs is de MD421 MK1, het grijze scheerapparaat, klinkt vet en heeft een mooie snater. Maar soms ligt het toch niet helemaal lekker in de mix en kan een LCD als de C414 geweldig klinken, maar dat doet een SP B1 ook wel in dat geval. En de brute proximity van de Beyer M88 in combinatie met het zeer compacte geluid kan ook goed werken.

Er moeten veel microfoons zijn die het goed doen op gitaarcabs.

B_2_the_a
12 augustus 2009, 12:23
sennheiser 606/609/etc..

gerrekat
13 augustus 2009, 08:20
een md 421 staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar de C 414 was een flinke uitgave dus nog even doorsparen. De C 414 is echt een waanzinnige aanvulling met name voor vocals is ie echt geweldig. Maar geod als ik goed uitkijk moet ik een MD 421 onder de 200 moeten kunnen scoren...

Speeddemon
13 augustus 2009, 12:45
Ik heb een '57, 421 en een oude e609 (toen dat kreng nog 200 euro kostte).
e609 vult de SM57 mooi aan; meer laag en laagmid, maar de 421 klinkt het compleetst!