PDA

View Full Version : Zekering gesprongen



hole
31 juli 2009, 18:55
Vooraf: ik ben zo a-technisch als de pest: je kunt mij nog wijsmaken dat een versterker met koperen buizen beter klinkt dan een met pvc buizen....

Vandaar deze voor jullie soldeergiganten een vreselijk domme vraag:

De "main fuse" van mijn eindtrap (VHT 2/50/2) is gesprongen, samen met de zekering van 1 kanaal (had maar 1 kanaal aanstaan). De main is zwart geblakerd, de kanaalszekering is gewoon "gesmolten" (het draadje binnenin). De amp had ongeveer 5 minuten warm staan te draaien. Toen de fuse sprong klonk er een donkere "plop"

De VHT hangt trouwens achter een powerconditioner met piekspanningbeveiliging.

Betekent dit nu per definitie dat:
1. het probleem in de VHT zelf zit
2. dat het altijd een groot probleem is, of kan het ook gewoon met een nieuwe zekering opgelost zijn?

Ik ben nu niet meer in de gelegenheid om zekeringen te halen, want anders had ik het natuurlijk al geprobeerd met een nieuwe zekering....zal dus moeten wachten tot morgen.


Ik hoop op antwoorden waar ik niet heel de nacht wakker van lig (maar meer nog op eerlijke antwoorden :dontgeti:)

matto
31 juli 2009, 19:15
Ik denk dat er een kortsluiting in een van de eindbuizen zit.
Test: Buizen er uit zekering vervangen.
Aanzetten, zekering springt niet dan is het hoogstwaarschijnlijk een buis. Zekering springt wel versterker naar reparateur brengen.
Voor een nieuwe set buizen moet je ook even naar een reparateur om de bias af te laten stellen.

Negative K3 fan
1 augustus 2009, 12:58
what matto said: waarschijnlijk zijn je eindbuizen aan vervanging toe.

hole
1 augustus 2009, 17:09
Matto, Negative k3:

Jullie hadden gelijk!

Eindbuizen eruit, zekeringen vervangen: niks aan de hand.
Eindbuizen terug: kanaal A : prima
Kanaal B: mooi vuurwerk in de buis.
(wist niet meer welke buis waar zat, dus daarom willekeurig terug gedaan. Eerder zat de storing in kanaal A)

Hij staat nu bij Guitarking voor nieuwe buizen. Ik laat er nu EL34's in zetten, want er zaten 6L6 in. Krijg dus 1 kanaal met EL's en 1 met 6L6.

Nu heb ik de 2/50/2 eens bekeken, en vraag ik me af of die niet relatief makkelijk zelf te biassen is.

Er zit namelijk (per kanaal) een " draaiding" (ja, ik ben HEEL technisch) in waarmee je de bias aan kunt passen. Weet iemand waar de meetpunten zitten? Doormeten moet iedere gek kunnen volgens mij (mits je weet waar) en dat ding draaien gaat me ook wel lukken.

bert k
1 augustus 2009, 18:06
Als hij bij de winkel staat voor nieuwe buizen, zullen ze hem toch zeker wel ff biassen? Dat is net zoiets als je auto wegbrengen voor nieuwe banden en dan zelf de bandenspanning moeten checken.

Maar hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543)een topic over bias.

hole
1 augustus 2009, 20:28
Jawel hoor, biassen doen ze graag...voor € 25,00

Tja, als je het niet zelf kunt, moet je er voor betalen......

dat topic snap ik overigens geen kont van....ik wil gewoon weten waar ik die multimeter moet prikken en wat de waarde moet zijn , ;)

(da's geen luiheid, da's totale afwezigheid van enige affiniteit met techniek)

bert k
1 augustus 2009, 21:36
Dan moet je niet gaan biassen, als je het niet snapt. In dat topic staat wat je moet meten.

1. meet de DC weerstand tussen de midden aftakking en een van de aansluitingen OT-> eindbuizen.
2. Meet de spanning hierover.
3. Deel de spanning door resultaat uit 1. Je hebt nu de anode stroom.
3a. Als je 2 buizen hebt ben je klaar. Heb je er 4, dan moet je de stroom uit 3 delen door 2.
4. Meet de dc spanning tussen de anode en de kathode.
5. Vermenigvuldig resultaat 3 met resultaat 4. Je hebt nu de anode dissipatie. Voor de 6L6 moet je uitkomen op rond de 19 watt.
6. Als resultaat 5 te hoog is dan de bias meer negatief maken. Indien te laag dan mag je de bias wat minder negatief maken.
7. Herhaal het proces (stap 2-6) totdat je de gewenste dissipatie hebt.

Zo moet het, daar is dat draaiding voor.
En 25 euro is een half uurtje werk, normaal tarief, dus geen gekke prijs lijkt me.

master99
1 augustus 2009, 23:35
Bijzonder is dat ik hier ook een VHT 2/50/2 ter reparatie heb met dezelfde symptomen en waarbij dezelfde oplossing het probleem heeft verholpen. Ik vermoed dat VHT er standaard buizen in zet van inferieure kwaliteit. Zou toch niet mogen bij verder zo'n nette versterker.

Standaard hoort een amp gebiased te worden bij het vervangen van de eindversterker buizen ... althans zo doe ik dat en vind dat niet meer dan normaal.

hole
4 augustus 2009, 21:54
Hey Master,

bij mij zaten er 6l6's in, dus niet standaard. Waren volgens mij ook J/J's dus niet inferieur.

Het blijven buizen he , pre-historische technologie eigenlijk ;)

--
Het topic nalezend lijkt het erop als zou ik de indruk hebben gegeven dat Guitarking de amp niet zou willen biasen, of dat niet uit zichzelf zou hebben voorgesteld. Dat is niet waar, tuurlijk willen ze dat en gaven ze het aan dat ze dat ook gingen doen na vervanging van de buizen. Kost me alleen geld, maar dat lijkt me vanzelfsprekend...Wilde dat nog even rechtzetten.

Puerco
4 augustus 2009, 22:15
Het blijven buizen he , pre-historische technologie eigenlijk ;)

Klopt wel een beetje maar als je ook buizen uit diezelfde prehistorie neemt dan werkt alles helemaal perfect, het is juist met die moderne namaak buizen dat er veelvuldig problemen ontstaan.
Hoeveel oude "troep" uit de jaren 50 a 60 werkt nog steeds met de originele buizen...... Probeer dat eens met een setje JJ of andere moderne namaak.....