PDA

View Full Version : afstellen bas



AntY
29 maart 2003, 18:11
ok ik heb hier nog wat vragen over

op mijn explorer bas heb ik nieuwe snaren gezet, ik dacht laat ik eens een maatje dikker nemen, 45-65-85-105 dus.

Maar nu vallen de snaren niet helemaal in de gaatjes van de topkam. Op de site van allodox staat: als je tussen de 2e en 3e fret speelt, mag de snaar de 1e fret net niet raken.
Als ik een F speel waarbij ik de 2e fret indruk zodat ie het fingerboard nog raakt, merk ik dat ik de snaar op de 1e fret niet verder in kan drukken (als ik m net voor de fret indruk zodat ie t fingerboard niet meer raakt natuurlijk wel). Als ik overal tussen de 2e en 3e fret druk kan ik m netaan een klein stukje nog indrukken bij de 1e. De vraag is dus: is er juist niet te VEEL ruimte in dit geval?

Het ijzeren uiteinde van een rolmaatje (1 mm dik) past er niet tussen zonder de snaar omhoog te drukken. Een papiertje wel. Is dit goed?


ik heb nog meer vragen maar daar kom ik op trug.

bassopotmus
29 maart 2003, 18:14
hey anty heb net al ff met je erover gechat...
Naar mijn mening moeten snaren altijd in de "slots" vallen en geen speling hebben. Waarschijnlijk zitten je snaren nu te hoog.
2 keuzes de zelfde maat aanschaffen als de orginele snaren, of ietsjes uitveilen en de dikkere erin doen..

Chris Wolstenholme
29 maart 2003, 18:50
hmmz, dan kan je niet meer terug naar dunner.

dikkie dik
29 maart 2003, 19:20
dilemma :grin:

Laus
30 maart 2003, 18:18
een kam is toch vrij eenvoudig te vervangen?

AntY
30 maart 2003, 18:36
laat maar het was nutteloos, we (bassopotmus en ik) liepen ons druk te maken om nix.

inmiddels is van mijn aria explorer de hals weer lekker recht, nog even een 1.5 imbusje kopen en de action omlaag gooien, daarna intoneren en als het goed is speelt hij daarna weer mooi fijn, zelfs met mijn 45-105 GHS setje (vanaf nu koop ik alleen nog DR :smile: ).

als dat goed lukt ga ik het ook proberen met mijn cort, die staat ook belachelijk afgesteld, kutwinkels!!

bassopotmus
30 maart 2003, 20:49
Jups mensen, via een lange chat sessie is alles netjes opgelost en afgesteld!!
En jah anty..kut afstelling van winkels is niet een zeldzaam iets..helaas

AllodoX
31 maart 2003, 15:49
Afstelling die door winkel gedaan is, is per definitie kloote.

Want de bass is dan afgesteld op de manier waarop de technicus hem lekker vind spelen, en niet op de manier waarop JIJ hem lekker vind spelen.

koen_V
31 maart 2003, 15:59
ach...ik heb mijn bas ook in de winkel( gitaarbouwer) laten afstellen.
als je niet weer waar je mee bezig bent kun je er beter afblijven, heb ik zo ondervonden.
Je betaald dan wel wat geld,maar goed dan is dat maar zo...
ah trouwens ik heb me weer eens laten afzetten denk ik, ik had die bas laten afstellen en die hebben daar ook nieuwe snaren opgelegd, want ze vertelde me dat dat nodig was, maar mijn snaren waren pas een week oud.
In de winkel knikte ik maar van ja, maar toen ik thuiskwam had ik weer door dat ik waarschijnlijk weeral eens afgezet ben.
Ik denk dat ik er te goed gelovig uitzie :smile:

AntY
31 maart 2003, 16:05
haha!

ik heb t wel zelf geprobeerd, maar ik heb ook twee bassen dus ik heb de tijd om t rustig te proberen. Samen met bassopotmus over MSN oheb ik de trussrod aangedraaid, als ik nou nog een 1,5 imbus had had ik de actie lager gezet. Verder alleen intoneren, dat moet wel lukken denk ik!

koen_V
31 maart 2003, 16:21
Ik had het ook geprobeert, en ik heb wel een goedkopere ibanez om op te prullen.
Maar die staat nu zooo zalig afgesteld, en ik heb die nodig als reservebas bij optredens dus ga ik daar niet te veel aan klooien.

bassopotmus
31 maart 2003, 16:27
Uhm someone is GENAAIT, je had die bass pas en ze hebben je er nieuwe snaren opgezet????

Owjeeh, terug gaan, zeggen dat ze pas een week oud waren en NO WAY versleten kunnen zijn..
wat heb je moeten betalen als ik vragen mag?
Kijken wat ik me 1 keer in de 3 maanden bespaar