PDA

View Full Version : brom



barno
31 juli 2009, 17:36
ik heb op al mijn zelfbouwgitaren een brom zitten. nu dat is normaal, hier geen aarding. ook mijn fabrieksgitaren brommen, alleen brommen die iets stiller. Hoe kan dit. soldeerschema's zijn juist.
Kan de dikte van draad ermee te maken hebben, ik gebruik nl tamelijk dunne draad?
thx

Plant
31 juli 2009, 18:38
Ik denk niet de dikte, eerder de kwaliteit van de afscherming.

Hendriks
31 juli 2009, 18:55
Zal afscherming kunnen zijn , ik soldeer altijd wat extra aarde draden , bv van potmeterhuis naar potmeterhuis , waarschijnlijk grote flauwekul ,maar dan weet ik dat het daar niet aan kan liggen ,ik gebruik clothwire en ik heb nie veel last van brom.

aaronstonebeat
1 augustus 2009, 17:17
Hoe is de afscherming van je fabrieksgitaren? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het ergens anders in zit.
Remedie is of zoveel mogelijk de cavities shielden, of zoveel mogelijk gebruik maken van afgeschermde kabel. Of beide als je helemaal zeker wil zijn.

Ik zou zelf niet in het wilde weg extra aardedraden aanleggen. Dan kunnen er aardlussen ontstaan en die kunnen zelf weer brom genereren.

Nosbig43
1 augustus 2009, 22:31
Het beste is om alle electronica af te schermen met koperfolie dus ook de
slagplaat en alle afscherming uiteraard weer aarden. Tegenwoordig zijn alle
merk pickups ook voorzien van afscherming , op (originele)vintage pickups ontbreekt die meestal.
De brug moet uiteraard ook weer geaard worden.

Grtz. Rob.

barno
1 augustus 2009, 23:28
vermits ik mijn zelfbouws vergeleek met fabrieksgitaren die ook niet zijn geshield, zal ik maar es wat betere draad gaan gebruiken.

no 1 hops
2 augustus 2009, 10:40
Het beste is om alle electronica af te schermen met koperfolie dus ook de
slagplaat en alle afscherming uiteraard weer aarden. Tegenwoordig zijn alle
merk pickups ook voorzien van afscherming , op (originele)vintage pickups ontbreekt die meestal.
De brug moet uiteraard ook weer geaard worden.

Grtz. Rob.volgens bill lawrence is een dunne aluminium folie effectiever dan een massieve koperen plaat tegen bv effecten van lichtdimmers.
lees dit artikel en je weet ineens heel veel meer
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm

@ ASB
volgens diezelfde BL heb je geen aardlussen in gitaren, of het waar is weet ik niet.
wel heb ik het idee dat je beter de draden in de gitaar zo kort mogelijk kunt maken

aaronstonebeat
2 augustus 2009, 13:39
@ ASB
volgens diezelfde BL heb je geen aardlussen in gitaren, of het waar is weet ik niet.
wel heb ik het idee dat je beter de draden in de gitaar zo kort mogelijk kunt maken

Da's een krasse uitspraak van onze Bill. Volgens mij zijn weinig dingen zo makkelijk te maken als een aardlus :D

Zo kort mogelijke draden lijkt me wel een goed idee.

snaarplukker
2 augustus 2009, 13:44
Of gewoon hummbuckers inzetten.;)

barno
2 augustus 2009, 14:20
Of gewoon hummbuckers inzetten.;)

heeft daar niks mee te maken, humbuckers brommen ook bij minder goede aarding hoor

lcvanderhelm
2 augustus 2009, 16:10
Als je 1 potmeter gebruikt als centraal aardpunt,kun je geen aardlussen krijgen.

no 1 hops
2 augustus 2009, 17:06
Da's een krasse uitspraak van onze Bill. Volgens mij zijn weinig dingen zo makkelijk te maken als een aardlus :D

Zo kort mogelijke draden lijkt me wel een goed idee.heb eens een shield test gedaan waarmee de potmeters aan de shield hingen en ook nog via hun 'normale' massa draad aan de common GND zaten.
en volgens mijn oren was er geen verschil.
maar ik speel alleen via een goede hoofdtelefoon dus heb geen idee of je dat op een buizenbak op oorlogsterkte ook wel of niet hoort.