PDA

View Full Version : Balanced stereo A/B-box project



MjS
31 juli 2009, 10:41
Zo. Hij is af. 2x balanced jack (TRS) input, 4x balanced jack (TRS) output. Met 4PDT toggle switchen tussen de 2 paar outputs. Zo kan ik switchen tussen mijn actieve monitors en een hifisetje zonder een dure monitorcontroller te moeten kopen (volumeknop zit op mijn interface). Hoop ik, want ik heb nog niet kunnen testen.

Foto's op picasa (http://picasaweb.google.com/morecowpica).

Ben begonnen met gaatjes boren in de alu behuizing. Gratis en voor niks een tip: meten is weten :soinnocent:! Ondergetekende had half op gevoel, half met geodriekhoek wat kruisjes gezet, uiteindelijk zat het niet allemaal even netjes en paste een van de jacks er maar op een manier in. Maar het was gelukt! Voortaan ga ik eerst uitgebreid meten, haha. Tip 2 trouwens: een 7mm boortje is te klein voor een jackinput. 9mm is een goed formaat (koste mij een retourtje bouwmarkt).

Vervolgens alle componenten erin gezet, zonder al te veel problemen. Er zitten goedkope jacks (30ct p.s.) in omdat het niet de bedoeling is dat er de hele tijd jacks in en uit geplugd worden, maar het moertje (of hoe dat ding ook moge heten wat de jackinput aan de behuizing vast moet schroeven) past niet bij alle jacks even strak. Gelukkig had ik daarop geanticipeerd en had ik 2 jackinputs te veel besteld en een dikke tang bij de hand.

Toen begon het solderen. Laatste keer dat ik soldeerde was 2 jaar geleden (Smokey amp clone) en dat was geen groot succes. Dit zou iets simpeler moeten zijn, maar het bleek toch nog best lastig. Uiteindelijk zat alles in mekaar. Heb de sleeves allemaal met elkaar verbonden en de tip en ring naar de switch. Inputs in het midden, outputs aan de buitenste rijen.

Nog zoiets leuks: als je gaat solderen heb je de behuizing natuurlijk andersom liggen. Links wordt rechts en andersom. Vandaar dat de input opeens rechts zat ipv links. Toen alles doorgemeten, leek wel te kloppen. Helaas geen foto's, was veel te geconcentreerd aan het solderen. Kan wel kijken of ik de behuizing nog open krijg voor een shotje van de ingewanden.

Daarna alles in de behuizing, blijkt dat de schroeven niet goed passen. Met grof geweld geprobeerd. Werkte best aardig, maar één schroefje weigerde mee te werken en brak af. Ach ja, 3 schroeven houdt het ding ook wel dicht.

Ben helaas nog niet in de gelegenheid om het ding uit te proberen. Maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die weten of ik het goed heb gedaan of niet. In dat laatste geval zal ik wel een schemaatje maken, voor 20euri kan je twee gebalanceerde signalen switchen tussen twee paar outputs, dus als het werkt is dat erg mooi.

MjS
31 juli 2009, 11:15
Enquete toegevoegd!!

Dit is even een schemaatje van hoe het in elkaar zit. Gaat dit werken??? :cooler:

http://img132.imageshack.us/img132/1575/balancedstereoab.jpg

ponq
31 juli 2009, 13:12
Volgens mij is je switch goed bedraad.

Je zou de aarde nog in 2-en kunnen breken.

Aarde input1 gaat naar Aarde output1A en output1B
Aarde input2 gaat naar Aarde output2A en output2B

MjS
31 juli 2009, 13:15
Volgens mij is je switch goed bedraad.

Je zou de aarde nog in 2-en kunnen breken.

Aarde input1 gaat naar Aarde output1A en output1B
Aarde input2 gaat naar Aarde output2A en output2B

Kun je daar iets meer over uitleggen? Want je bedoelt dat ik aarde van input-links met output 1-links en output 1-rechts moet verbinden en aarde van input-rechts met output 2-links en output 2-rechts? Wat heeft dit voor voordelen tov hoe het nu is? Thanks voor je reactie in ieder geval.

MjS
1 augustus 2009, 20:08
Zoals 'ie nu is werkt 'ie in mono in ieder geval wel (even met gitaar uitgeprobeerd bij gebrek aan beter)!

René`
2 augustus 2009, 11:31
Je hebt nu dus een knop waarmee je twee gitaren kan switchen tussen twee stereo geluidsoutputs?

Best handig, ik ben ook op zoek naar zoiets.

MjS
2 augustus 2009, 11:41
Je hebt nu dus een knop waarmee je twee gitaren kan switchen tussen twee stereo geluidsoutputs?

Best handig, ik ben ook op zoek naar zoiets.

Niet helemaal... het is bedoeld om een gebalanceerd stereo signaal te switchen tussen twee gebalanceerde stereo outputs. Dus het geluid wat uit mijn geluidskaart komt kan ik switchen tussen mijn actieve monitors en een hifi setje.

J-sus Rulez
2 augustus 2009, 12:00
Dus je bedoelt gewoon een 2way speaker switch?

MjS
2 augustus 2009, 12:28
Dus je bedoelt gewoon een 2way speaker switch?

Nee. Het is geen speaker-switch, er wordt alleen geswitched met een lijn-signaal. Het 'bijzondere' is dat het ding volledig gebalanceerd is. De output van mijn geluidskaart is namelijk ook gebalanceerd en de input van mijn monitors ook. Dit zou moeten zorgen voor betere ruisonderdrukking. Gebalanceerd wil zeggen dat je naast het gewone signaal en de aarde ook nog een signaal hebt dat uit fase staat met het gewone signaal om zo ruis tegen te gaan. Dat maakte het projectje een stuk ingewikkelder. Zou je ongebalanceerd werken, dan zou het wat makkelijker zijn aangezien je switch met minder contacten kunt gebruiken en geen TRS jacks hebt.

Dus wat doet dat ding nou? Er komt dit binnen:
- links gebalanceerd (2 signalen + aarde), vanuit geluidskaart
- rechts gebalanceerd (2 signalen + aarde), vanuit geluidskaart

Tussen de twee paar outputs switch ik dan, waarmee ik dus kan selecteren via welk speakersetje ik luister.

René`
2 augustus 2009, 14:43
Maar stel dat ik hem zou maken, dan kan ik dus twee gitaren tegelijk aansluiten die beide tegelijk kunnen spelen.
En ik kan switchen tussen twee versterkers?

MjS
2 augustus 2009, 14:53
Maar stel dat ik hem zou maken, dan kan ik dus twee gitaren tegelijk aansluiten die beide tegelijk kunnen spelen.
En ik kan switchen tussen twee versterkers?

Dat laatste zou kunnen, maar dat kan veel simpeler. Gebruik anders even de zoekfunctie van dit forum of Google, er zijn heel veel van dat soort projectjes voor simpele A/B-boxen (om te switchen tussen twee versterkers). Twee gitaren tegelijkertijd spelen over één versterker zou ik niet doen.

HaroldA
2 augustus 2009, 17:47
Als je een draaischakelaar had gebruikt had je er zelfs nog een ledje aan toe kunnen voegen (of een extra setje outputs)...

Voor de rest zou het vast wel goed werken, maar dat weet je pas als je het getest hebt...

MjS
2 augustus 2009, 19:02
Als je een draaischakelaar had gebruikt had je er zelfs nog een ledje aan toe kunnen voegen (of een extra setje outputs)...

Voor de rest zou het vast wel goed werken, maar dat weet je pas als je het getest hebt...

Ja, het was nog best lastig om ergens een 4PDT toggle te vinden (gelukkig wel verkrijgbaar bij DIY-effectenzaken als Newtone en Banzai). Als ik meer verstand had gehad van electronica had ik er vast een zooi LEDjes ingebouwd of met een draaiswitch gewerkt. Maar het doel was zo simpel mogelijk een schakelkastje bouwen, ik denk dat dat wel geslaagd is.

Vraag me alleen nog wel af wat de voordelen zijn van de aarde in twee stukken doen.

Valoosj
2 augustus 2009, 19:14
Twee gitaren tegelijkertijd spelen over één versterker zou ik niet doen.

Met een mixertje is zoiets goed te doen hoor.

MjS
2 augustus 2009, 20:12
Met een mixertje is zoiets goed te doen hoor.

Ik snap dat het mogelijk is. Maar zeker met distortion e.d. kun je volgens mij beter twee losse versterkers gebruiken. :)

René`
3 augustus 2009, 11:41
Dat laatste zou kunnen, maar dat kan veel simpeler. Gebruik anders even de zoekfunctie van dit forum of Google, er zijn heel veel van dat soort projectjes voor simpele A/B-boxen (om te switchen tussen twee versterkers). Twee gitaren tegelijkertijd spelen over één versterker zou ik niet doen.

Dat begrijp ik wel, maar zou het kunnen?

MjS
3 augustus 2009, 13:22
Dat begrijp ik wel, maar zou het kunnen?

Gebruik als A/b-box zou kunnen, twee gitaren tegelijk heb je een mixer of A/B/Y box voor nodig.

René`
3 augustus 2009, 15:38
Waarom zitten er dan twee inputs op, het kan toch niet zo zijn dat je tussen input EN output switcht?

MjS
3 augustus 2009, 15:51
Waarom zitten er dan twee inputs op, het kan toch niet zo zijn dat je tussen input EN output switcht?

Zoals uitgelegd zit het zo: er komen twee signalen het kastje in (links en rechts), deze kan ik doorlussen naar output 1 (ook weer links en rechts) of output 2 (ook links en rechts). Dus ik switch alleen maar tussen de twee paar outputs.

MjS
4 augustus 2009, 12:13
Zo, ben weer in mijn studentenkamerstudio. Het ding werkt! Switchen geeft ook geen plop of iets dergelijks, en de geluidskwaliteit is gelijk. I'm happy!

Mephistocles
5 augustus 2009, 03:44
Ik stemde toch dat het zou werken?

MjS
5 augustus 2009, 12:02
Ik stemde toch dat het zou werken?

Ik dacht dat jij 'tetten' ging stemmen zodra de optie beschikbaar kwam? ;)

Mephistocles
6 augustus 2009, 01:52
Ik dacht dat jij 'tetten' ging stemmen zodra de optie beschikbaar kwam? ;)

Uiteraard. Maar ik ben tot compromis bereid:

Kun je er niet een paar voor me op je boxje tekenen? Iedereen happy... Toch?