PDA

View Full Version : Vraag over Input van Les Paul



undertaker321
31 juli 2009, 00:11
Hoi, ik ben in het bezit van een Les Paul , en de "ijzeren" ring van die input zit los. Nu is mijn vraag, Kan dit kwaad en zo ja waarom , en hoe kan ik het voorkomen dat hij nog verder los gaat ??



bvd,
Dennis

richwoodplayer
31 juli 2009, 00:14
die ring kan je toch gewoon weer vast draaien?

Nielsje
31 juli 2009, 00:14
ijzeren ring?!

Bedoel je dat vierkante stalen plaatje? Of de moer van je input?
In geval 1: Vastzetten met schroefjes
In geval 2: Schroefjes plaatje losdraaien, dan naar buiten trekken, en dan met een steek-, pijp- of ringsleutel van de juiste maat de moer vastzetten terwijl je de input aan de achterzijde vast houdt.

Voor dit advies zie ik graag als dank nog zo'n stoere foto als deze :D

http://i26.tinypic.com/23zmp.jpg

geert1976
31 juli 2009, 00:15
hij moet wel vast zitten, ander kan die steeds verder verdraaien en loop je het risico dat de aansluitdraden breken.

schroef de plate van de jack los.

lift de jack en backplate uit de body

houd de jack goed vast en zet een tangetje/dunne steeksleutel op de contramoer aan de binnenzijde van de plate en draai met een andere sleutel (steek, ring of dop) de moer aan, aan de buitenzijde van de plate

succes:cheerup:

lcvanderhelm
31 juli 2009, 00:16
gewoon weer vastdraaien,haal dan even het [plastic?]plaatje van de gitaar af,zodat je de jackplug kan vasthouden,als je de moer er weer opdraait.

undertaker321
31 juli 2009, 00:19
bedankt voor de reacties.

helaas ben ik zo technisch als een dooie cavia, dus ik weet echt niet wat al die tangetje zijn :dontgeti:


@ nielsje: sorry man, maar ik heb nu lan haar en zie er nu meer uit als een hippie, en dat is niet stoer.

ik ga waarschijnlijk over een paar weker weer kort, dus vandeweek ff fototje maken met mijn 'lange' haar. maar wil je hem met of zonder gel ??:cheerup::hippie:

Nielsje
31 juli 2009, 00:21
Met gel natuurlijk!

steeksleutel:
http://www.lasto.nl/steeksleutel.jpg

ringsleutel:
http://www.monilodo.com/monilodo/components/com_virtuemart/shop_image/product/a6266d402aff5535993a80e4e630acf4.jpg

pijpsleutel:
http://static.marktnet.nl/adimg/sp471/4051401-c0d5-283x283-f.jpg

geert1976
31 juli 2009, 00:23
ijzeren ring?!

Bedoel je dat vierkante stalen plaatje? Of de moer van je input?
In geval 1: Vastzetten met schroefjes
In geval 2: Schroefjes plaatje losdraaien, dan naar buiten trekken, en dan met een steek-, pijp- of ringsleutel van de juiste maat de moer vastzetten terwijl je de input aan de achterzijde vast houdt.

Voor dit advies zie ik graag als dank nog zo'n stoere foto als deze :D

http://i26.tinypic.com/23zmp.jpg

mwah zet dan ook een stoere auto op de achtergrond en geen burgelijke Opel:seriousf:

doe iets met stijl, zoals dit:soinnocent: (mijn 72er Saab 96 V4)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM0042.jpg

lcvanderhelm
31 juli 2009, 00:24
Waar is de pijpsleutel? Oh hij was nog even bezig.

undertaker321
31 juli 2009, 00:26
ik ben thuis auto loos :mad:, en dat van de buren is ook niet veel soeps.

thanks voor de info van de sleuteltjes, maar 1 probleempje ik heb er geen van 1. ik kan de moer wel met de hand vast draaien en dat elke 2 dagen herhalen, maar ik verwacht niet dat je dat zou moeten doen bij een gibbie :chicken:

geert1976
31 juli 2009, 00:27
gebruik geen pijpsleutel zijn lang en snel in onbalans en als die een paar keer eraf slipt, draai je de moer rond

geert1976
31 juli 2009, 00:29
ik ben thuis auto loos :mad:, en dat van de buren is ook niet veel soeps.

thanks voor de info van de sleuteltjes, maar 1 probleempje ik heb er geen van 1. ik kan de moer wel met de hand vast draaien en dat elke 2 dagen herhalen, maar ik verwacht niet dat je dat zou moeten doen bij een gibbie :chicken:

Effe naar de Lidl en scoor een ratelsetje en koop bij de lokale ijzerwarenboer een tangetje, voor 15 euri ben je wel klaar en iets gereedschap komt altijd van pas

dat losraken van de buitenste jackplugmoer gebeurt op den duur bij iedere gitaar

Nielsje
31 juli 2009, 00:30
Hebben je ouders geen sleutels?
Nou ja, dan ga je ff naar de Gamma morgen, en koop je er eentje. Hoeft geen Geodore te zijn, die van de Gamma zelf zijn prima voor dit soort klusjes. Kost je 2 euro..

Ace 1.15.19
31 juli 2009, 00:33
Of loop effe naar de buren ofzo. :p

undertaker321
31 juli 2009, 00:34
ja dan moet ik ff een weekje wachten dan ben ik weer bij me vader en die barst van het gereedschap :makeup:. maar ik vroeg me gewoon af of andere mensen hier ook last van hebben/hadden en hoe ze het hebben oopgelost.

Nielsje
31 juli 2009, 00:35
Ja, last van. Opgelost door voorgeschreven methode toe te passen.
Je kan óók een tweede moer erop zetten, of een veerringetje gebruiken. (die mag je zelf googlen ;))

undertaker321
31 juli 2009, 00:38
oke,
waar google toch niet goed voor is :soinnocent:.

maar blijf het raar vinden dat je bij een gitaar die aardig wat duiten heeft gekost, de input jack zelf nog vast moet draaien:chicken:

BTW: bedankt voor jullie hulp, en als beloning zal ik eens kijken of ik nog wat in 'het schaamteloze foto topic' kan plaatsen

Ace 1.15.19
31 juli 2009, 00:38
Dat gebeurt bij de duurste gitaren, ook bij een Stagg. :D

richwoodplayer
31 juli 2009, 00:40
dan heb je toch zelf er wat mee gedaan, of je hebt gewoon pech, want ik heb mijn gibson al iets van 9 maanden, en heb er nog geen last van gehad.

undertaker321
31 juli 2009, 00:40
ja bij stagg is het te begrijpen, maar zelfs al bij epiphone verwacht ik kwaliteit en helemaal bij onze vriend Dhr. Gibson


dan heb je toch zelf er wat mee gedaan, want ik heb mijn gibson al iets van 9 maanden, en heb er nog geen last van gehad.

het enigste wat ik ermee heb gedaan is spelen en snaren vervangen wat ook al behoorijk *** verliep, maar dat is wennen van een strat naar les paul. mijn onderste snaren zitten tegen de klok in gedraaid

Ace 1.15.19
31 juli 2009, 00:41
dan heb je toch zelf er wat mee gedaan, want ik heb mijn gibson al iets van 9 maanden, en heb er nog geen last van gehad.
Heeft er niks mee te maken, bij jou komt dat ook nog wel. Het gebeurt gewoon eens in de zoveel tijd. Dan draai je dat moertje weer vast en klaar is kees. What's the big deal?

richwoodplayer
31 juli 2009, 00:42
mij hoor je er niet over klagen, heb er alleen nog geen last van gehad.
alleen op me richwood, maar het is inderdaad gewoon eventjes aandraaien en klaar.

undertaker321
31 juli 2009, 00:43
dan heb je toch zelf er wat mee gedaan, of je hebt gewoon pech, want ik heb mijn gibson al iets van 9 maanden, en heb er nog geen last van gehad.

alleen spelen en snaren vervangen wat ook al *** verliep, maar dat is gewoon wennen van een strat naar Les Paul. nu zitten mijn onderste snaren in tegengestelde richting gedraait :soinnocent:

Orpheo
31 juli 2009, 01:44
en de oplossing is toch zo eenvoudig...

blanke nagellak!!! smeer dat op de draad, draai 'm vast, en hij komt echt niet meer los. moet 't toch eraf, dan pak je een sleutel of een tangetje, de lak breekt, en you're good to go.

Met dank aan Wietse voor die tip. Gaat als een speer zo!

ook voor potmoertjes, en voor tuners ook, en ook voor de knopjes op je pots etc etc.