PDA

View Full Version : Marshall introduceert - ''Marshall Class 5''



nielsnielsniels
30 juli 2009, 21:54
Net gelezen dat Marshall een nieuwe versterker heeft geintroduceert, ziet er mooi uit, een kleine 5-watter. Kost ongeveer 299 pond retail.

http://www.dv247.com/assets/news/dv247/Marshall-Class5.jpg

The Marshall Class 5 Guitar Amp Combo Main features Includes:

Controls: Volume, Bass, Middle and Treble
Output: 5 watt Class A
Pre-amp: two ECC83 (12AX7) double triode valves
Power amp: single EL84 pentode valve
Speaker: Specially designed 10” Celestion G10F-15
Headphone and Extension Speaker Output
Designed and built in the U.K.

alhier te horen
http://www.marshallamps.com/marshall_theatre_popup.asp?clipNo=0&clipCat=class5

Mitch
30 juli 2009, 22:09
Net als de AC4TV zou je zo'n ding voor de looks alleen al dolgraag in de woonkamer willen hebben staan. Goed gekozen naam!

beruk
30 juli 2009, 22:23
Da's wel een erg mooie versterker in mijn favo Marshall look. die demo wordt ik niet heel warm van (wel een LH gitarist:rockon:) Ik hou zeer van de clean van marshall tegen het randje aan, klinkt dan lekker nijdig.

hoofd
30 juli 2009, 22:29
Ik vind die demo echt helemaal nergens naar klinken.. :dontgeti:

Geef mij dan maar de Vox AC4, die is cool. :ok:

robert-gitarist
30 juli 2009, 23:01
Oh damn! Ik krijg er nu al gas van, door de looks! Prachtig :supercool::mmmm:
Wat ik misschien nog wel mooier had gevonden is een klein goudkleurig Marshall logo'tje voorop zoals de oudere Marshalls (en RI's) hebben!
Mooi hoor, lekker eenvoudig. Ben zeer benieuwd hoe ze real life klinken.

caliban
30 juli 2009, 23:04
Ziet er heel erg leuk uit, maar waarom niet gewoon een 12 inch speaker.

robert-gitarist
30 juli 2009, 23:09
De maten kan ik zo eentweedrie niet achterhalen, jammer maar misschien dat er genoeg ruimt over is om evt. de 10"speaker te vervangen voor een 12"?

caliban
30 juli 2009, 23:18
De maten kan ik zo eentweedrie niet achterhalen, jammer maar misschien dat er genoeg ruimt over is om evt. de 10"speaker te vervangen voor een 12"?

Ik zie mezelf niet snel zo een ding kopen maar gewoon een beetje dom van Marshall vind ik. Specially designed hoor ik graag zeggen, en misschien is het niet juist om een 10 inch als minder te zien, maar toch, ik denk dat een 12 inch heel wat meer kan.

nielsnielsniels
30 juli 2009, 23:19
Ziet er heel erg leuk uit, maar waarom niet gewoon een 10 inch speaker.

12 inch bedoel je zeker?

Maar ik ben het ermee eens, 12 inch speaker zou wat leuker zijn geweest. En als je dan voor Celestion kiest, en een mini-bluesbreaker maakt, waarom niet gelijk een Greenback erin :???:

caliban
30 juli 2009, 23:22
12 inch bedoel je zeker?

Maar ik ben het ermee eens, 12 inch speaker zou wat leuker zijn geweest. En als je dan voor Celestion kiest, en een mini-bluesbreaker maakt, waarom niet gelijk een Greenback erin :???:

Oepsie, ja. Heb het even verbeterd.

JeroenSchaaf
30 juli 2009, 23:24
Prachtige looks, alleen als dat ding zo klinkt als op het filmpje dammm K*t!

nielsnielsniels
30 juli 2009, 23:28
Prachtige looks, alleen als dat ding zo klinkt als op het filmpje dammm K*t!

Om iemand van een ander forum te qouten

''Ugh. That video is just awful, tacky music. The amp may be just fine, but those are pretty uninteresting, generic hard rock (yawn!) guitar sounds.

He's like a guy with a bad record collection who learns to play anyway.''


Er is ook een filmpje waar Bonamassa erop speelt, klinkt al een stuk beter, maar weer met een LP. Wil 'em juist met singlecoils horen!

filmpje alhier http://www.youtube.com/watch?v=Ce1fiU31MFU&eurl

soup
30 juli 2009, 23:29
Is dit een of andere hype dat ieder merk een kleine 5 watt tube amp gaat maken?

JeroenSchaaf
30 juli 2009, 23:29
JA kwam het filmpje net tegen Geniaal!:D

even afkijken, ik vind Joe B, normaal een beter geluid hebben.

Nielsje
30 juli 2009, 23:32
Goeie looks, en idd: een goeie naam!
Misschien dat Marshall wat laat instapt in deze hype, maar wellicht ook wel wijsheid. Wel zonde van de 10" speaker (Hoor ik daar iemand G12-M20 roepen?) en van het kunststof input chassis deel.

Zo te zien past een 12" speaker niet (zie de contour van de 10" speaker), en ik vind de demo ook niet echt lekker..

Mitch
30 juli 2009, 23:34
Het is helemaal geen hype, het is marketing. Pas als wij het massaal kopen is het een hype.

Joey Handsome
30 juli 2009, 23:35
Ik wil de pret niet bederven, maar wat moet je nou met zo'n 5 watt klereding, behalve je geld verbrassen. Thuis gaat het weer net te hard en voor al het andere te zacht. Ik snap die stomme 5 watt klote zooi niet. Kappen nou met die rotzooi.

Luke-wannabe
30 juli 2009, 23:42
Ik vind altijd die demo's van de site van Marshall ontzettend kut.
Maar bij Bonamassa lijkt -ie lekker te klinken. Hij staat alleen niet zo hard. Jammer.

JeroenSchaaf
30 juli 2009, 23:48
Ja hij klinkt redelijk bij Joe, alleen dat dikke drukkende laag wat die normaal heeft komt er totaal niet uit ( ook niet zo gek uit een 1x10 )

Ben benieuwd, ga hem zeker testen als die uit komt!

soup
30 juli 2009, 23:49
Ik wil de pret niet bederven, maar wat moet je nou met zo'n 5 watt klereding, behalve je geld verbrassen. Thuis gaat het weer net te hard en voor al het andere te zacht. Ik snap die stomme 5 watt klote zooi niet. Kappen nou met die rotzooi.
omdat het cool is om 300+ euro uit te geven aan een 5 watt tube amp, zeker als het van een boutique merkje is, niks cooler toch?



buizen
5 watt, dus lekker thuis oefenen
boutique

Misery Signals
31 juli 2009, 00:11
Marshall boutique yeah right :)

Voor de rest krijg ik 't van die Marshall "designed" speakers. Gewoon een goedkope merkloze speaker waar Marshall zijn sticker op plakt.

Voor de rest vind ik het geluid van dit ampje erg zompig, en modderig. De looks zijn dan weer erg mooi.

Van alle 5 watters tot nu toe vond ik soundgewijs de Blackstar HT5 combo er met kop en schouders bovenuit steken.

MS

soup
31 juli 2009, 00:25
Ik had het over de hype in het algemeen en ik reken marshall niet bij boutique.


yeah right :)

Misery Signals
31 juli 2009, 00:27
Is er eigenlijk een boutique merk dat een 5 wattertje in het aanbod heeft? De duurste die ik me kan bedenken is zo'n Fender reissue combootje van tegen de 1000...

MS

JeroenSchaaf
31 juli 2009, 00:30
The valve, heeft ook een 5 watt buizen topje!

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=2977

Lol je hebt net je post aangepast! :)

kenx
31 juli 2009, 00:30
meer dan 350 euro voor een ding dat je alleen thuis kan gebruiken??? :stop:

Sorry, dan spaar ik liever door tot een échte versterker, waar je op z'n minst mee kan repeteren...

soup
31 juli 2009, 00:32
The valve, heeft ook een 5 watt buizen topje!

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=2977

Lol je hebt net je post aangepast! :)

:o:o:o:o


Ik wou deze posten

Matamp

http://www.g-spot-music.com/Matamp/pics/MinimatCombo_04.JPG


http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/19273608/Matamp_Minimat_Combo.html

Misery Signals
31 juli 2009, 00:33
Ja sorry Joene :)
Amai, 1175 flappen voor zo'n bakje...
Wanneer moet die Marshall te krijgen zijn?

MS

rijsberman
31 juli 2009, 01:08
nee, de ultieme 5 watter is de Mesa/Boogie Express 5:50 (al gauw 1.600 euro)
:rockon:


Is Mesa/Boogie nog boutique?

Misery Signals
31 juli 2009, 01:14
Bwa dat telt niet, da's een 50 watter die gewoon als één van de mogelijkheden een 5 watt stand heeft...
(Dan kan je evengoed zeggen dat de duurste delay een Line6 Vetta is :) )
Een boutique merk is voor mij persoonlijk een merk dat eerst naar kwaliteit kijkt bij de fabricatie, en dan naar kostprijs...

MS

Joey Handsome
31 juli 2009, 08:38
Badcat Mini II?

alfred
31 juli 2009, 10:07
De Cornell Plexi 7, soortgelijk aan de Marshall maar dan Boutique...

http://www.dc-developments.com/cornell_plexi7_combo.htm

Misery Signals
31 juli 2009, 10:24
Die Cornell is wel zeer mooi. Wat kost die?

Ik ben eigenlijk wel een beetje op zoek naar zo'n echt goeie 5 watter want op het appartement hier kan ik geen van mijn stacks ook maar een beetje opengooien.

Ze zijn hier wel tolerant, die 5 watt ga ik wel kunnen gebruiken hier.

Toen ik hier pas woonde speelde ik eens over mijn Uberschall, en toen ik mijn oud buurvrouwtje erna tegenkwam in de traphal vroeg ze of ik nog veel werken uit te voeren had, want ze dacht dat ik de cementmolen aan het laten draaien was :)

MS

alfred
31 juli 2009, 12:34
De Cornell is niet goedkoop, iets van 900 euro, er is pas een prijsverhoging doorgevoerd.
Is natuurlijk wel handgemaakt maar toch veel geld voor een kleine versterker.

Hier kun je de hele Cornell reeks wel vinden:

http://www.proguitar.de/

KOCH komt ook dit jaar uit met "kleine" buizenamps, met verschillende eindbuizen, EL84,6V6 etc, nog geen prijzen van bekend geloof ik.

Orpheo
31 juli 2009, 12:52
ik word niet blij van de tone van deze amp. beetje iel. overigens, het verschil in dB's tussen een 5w en 50w is slechts 3 db ;)

nielsnielsniels
31 juli 2009, 13:07
5 watt is voor thuis ook vaak te hard om voluit te draaien. Sommige mensen gebruiken zelfs een attenuator voor hun 5-watters :seriousf:

JimiDylan
31 juli 2009, 13:10
Ik vind hem echt belachelijk slecht klinken!!! :???::dontgeti:
Echt heel muf.....

kenx
31 juli 2009, 13:42
ik word niet blij van de tone van deze amp. beetje iel. overigens, het verschil in dB's tussen een 5w en 50w is slechts 3 db ;)

? deze snap ik niet..? Hoe kan een 5 watt nu bijna even luid als een 50w. klinken?

caliban
31 juli 2009, 13:49
? deze snap ik niet..? Hoe kan een 5 watt nu bijna even luid als een 50w. klinken?

Er is wel verschil, maar 5 watt is vrij hard. Draai je computer speakers maar een keer voluit (let wel op dat ze niet stuk gaan). En de gemiddelde computer speaker is denk ik 5 watt of nog niet eens.

soup
31 juli 2009, 14:05
van zo'n 5 watt is het toch de bedoeling om de buizen lekker te doen oversturen, zodat hij op zijn max werkt waardoor je een zeer mooi/lekker geluid krijgt?!

caliban
31 juli 2009, 14:07
van zo'n 5 watt is het toch de bedoeling om de buizen lekker te doen oversturen, zodat hij op zijn max werkt waardoor je een zeer mooi/lekker geluid krijgt?!

Dat klopt, maar met het volume open gaat die waarschijnlijk nog redelijk hard klinken.

Nielsje
31 juli 2009, 14:14
? deze snap ik niet..? Hoe kan een 5 watt nu bijna even luid als een 50w. klinken?

Here we go:

Het aantal dB is afhankelijk van je vermogen én van je speaker.
Het rendement van je speaker bepaalt een groot deel van de herrie. Ga maar eens kijken op de site van celestion, dan kom je erachter dat een aantal speakers een rendement heeft van zo'n 97 dB, anderen 93 dB (oid).

Uit m'n hoofd weet ik dat een V30 een hoog rendement heeft, dus 97 of 100 dB. Ik neem even 100 voor het gemak, dat rekent fijn.

Het aantal dB wat het vermogen levert kan je uitrekenen dmv: 10 log (P), waarbij P het vermogen van je bak is.

10 log 100 = 20 dB
10 log 50 = 16.9897 = 17 dB

Tel daarbij het rendement van je speaker op (1 speaker in dit geval), en zie dat het aantal dB op 1 meter van je speaker (120 dB vs 117 dB) voornamelijk afhangt van het rendement van je speaker.

nielsnielsniels
31 juli 2009, 14:25
Misschien is dit wat makkelijker te begrijpen :)

X% louder = 2^log10(P2/P1) * 100%
40 watts is 94% as loud as 50 watts.
30 watts is 86% as loud as 50 watts.
25 watts is 81% as loud as 50 watts.
22 watts is 78% as loud as 50 watts.
20 watts is 76% as loud as 50 watts.
18 watts is 74% as loud as 50 watts.
15 watts is 70% as loud as 50 watts.
12 watts is 65% as loud as 50 watts.
10 watts is 62% as loud as 50 watts.
9 watts is 60% as loud as 50 watts.
8 watts is 56% as loud as 50 watts.
7 watts is 55% as loud as 50 watts.
6 watts is 53% as loud as 50 watts.
5 watts is 50% as loud as 50 watts.

Nielsje
31 juli 2009, 14:39
Neuh, ik vind van niet :)

Chris Winsemius
31 juli 2009, 14:45
Ik zal het even proberen.

Volume (luidheid voor het menselijk gehoor) en vermogen "lopen niet hetzelfde op".

Voorbeeld:

Je hebt 'n 50 Watt versterker en speakers die 1000 Watt aan kunnen (laatste doet er even niet toe maar is even nodig voor een vergelijking).

Als je ivm. bovenstaand 2 x zo zacht wilt (met dezelfde speakers) heb je 'n 5 Watt versterker nodig, als je 2 x zo hard wilt gaan heb je 'n 500 Watt versterker nodig.

Naast vermogen en rendement bepaalt de voicing (kleuring, klankkarakter) ook behoorlijk hoe luid/duidelijk 'n versterker doorkomt.

De meeste 5 Watt versterkers zullen voor de meeste mensen (lees: buren) nog steeds te luid zijn om thuis voluit te gooien.

Speeddemon
2 augustus 2009, 01:51
ik word niet blij van de tone van deze amp. beetje iel. overigens, het verschil in dB's tussen een 5w en 50w is slechts 3 db ;)

Uhm... NEE. FAIL! ;-)

Hier de info die KLOPT:

2x zoveel vermogen = 3dB volume toename. Wordt ervaren als nauwelijks harder. Dus als een 50W amp 98dB produceert met speaker X, produceert de 100W versie 101dB met speaker X.

10x zoveel vermogen = 10dB volume toename. Dit wordt ervaren als 2x zo hard.
Dus die 50W amp gaat niet 3dB harder dan de 5W amp, maar 10dB, en klinkt voor ons '2 keer zo hard'.

Zo, en degene die dit wil weerleggen, moet met aantoonbare credentials komen. :mad: I speak the truth. :supercool:

marc_o
28 augustus 2009, 14:00
Hij lijkt me helemaal te gek en ik ga er zeker eentje testen en wellicht meenemen...komaan, zo'n mooi stukje meubilair waarover je ook nog eens kan spelen? Dat laat je niet staan toch?
Vox AC4 (prachtig om te zien, echt een snoepje) laatst half uurtje getest bij Feedback Rotterdam, maar dat vind ik nou echt speelgoed, serieus niet in orde dat geluidje. De beste sound was op 4 watt en dan tegen drive aan, maar zelfs dat was zeker niet speciaal naar mijn mening.

Angel
28 augustus 2009, 19:30
Weet er iemand of ze al beschikbaar zijn?

marc_o
29 augustus 2009, 23:48
Vanaf oktober, maar al wel te bestellen, voor rond de 380 euro

Raytheman
30 augustus 2009, 00:03
Om even op de discussie terug te komen;
Hoeveel watt zou dan wél bruikbaar zijn om thuis te gebruiken- voluit-
En waarom worden díe dan niet door iedere zichzelf respecterende versterker-bouwer gebouwd? (5 watters kan je inmiddels van ieder merk kopen....)

Ik ken de 1 watters wel maar die hebben weer een behuizing ter grootte van een baksteen (of kleiner)

guitarkid
5 september 2009, 10:32
Voor de rest vind ik het geluid van dit ampje erg zompig, en modderig. De looks zijn dan weer erg mooi.
Van alle 5 watters tot nu toe vond ik soundgewijs de Blackstar HT5 combo er met kop en schouders bovenuit steken.
MS

Hier ben ik het volmondig mee eens. Ik was toevallig afgelopen maandag bij Voerman (de importeur) en er gingen drie "mijn" kant op. Ik heb 'm gisteren (voor een optreden, op een boot in de open lucht in de stromende regen in Appingedam, maar wel erg leuk en veel gelachen, maar dat terzijde...) behoorlijk aan de tand gevoeld, met humbuckers en singlecoils, maar ik kan er niet opgewonden van worden. Vol open en solerend gaat het nog wel, maar met akkoorden wordt het inderdaad modderig, zowel met de interne speaker als met een Marshall 4x12. Ik heb zelf een Blackstar HT5 combo en dat is echt veel interessanter (beter geluid en allrounder) en klinkt wat zachter ook goed. Ik had van Marshall echt veel meer verwacht. Helaas.....

@marc odijk: ze zijn dus al wel leverbaar: 359 euro. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met dit "stukje meubilair" ;)

Gr. C.

marc_o
30 september 2009, 21:42
Bump

Ze zijn nu her en der verkrijgbaar en er komen steeds meer soundfiles op het net. Ik kan er wel blij van worden en het leuke vind ik vooral dat ie gewoon in de UK gemaakt wordt in plaats van het verre oosten.

Ik verwacht er eentje te hebben binnen een week, al was het maar om naar te kijken :seriousf:

JeroenSchaaf
30 september 2009, 21:49
Heb er laatst even op gespeeld! lijkt me een gaaf dingetje voor thuis! klonk naar mijn mening zeer ok.

Quink
1 oktober 2009, 13:42
Ik verwacht er eentje te hebben binnen een week, al was het maar om naar te kijken :seriousf:

Ben benieuwd naar de ervaringen. 300+ euro is nog wel te doen voor een bijzettafeltje. Of wellicht een extra krukje als er te veel bezoek is en de stoelen zijn op. :D

En als het apparaat een beetje klinkt is het uiteraard mooi meegenomen.

guitarkid
1 oktober 2009, 13:52
En als het apparaat een beetje klinkt is het uiteraard mooi meegenomen.

Maar dat is m.i. nou juist het probleem. Zie mijn eerdere post op pagina 5!

Gr. C.

Rutger
1 oktober 2009, 13:55
Om even op de discussie terug te komen;
Hoeveel watt zou dan wél bruikbaar zijn om thuis te gebruiken- voluit-
En waarom worden díe dan niet door iedere zichzelf respecterende versterker-bouwer gebouwd? (5 watters kan je inmiddels van ieder merk kopen....)

Ik ken de 1 watters wel maar die hebben weer een behuizing ter grootte van een baksteen (of kleiner)

Als je echt zachter wilt, zul je dus niet zozeer in vermogen omlaag moeten maar een laag rendement speaker moeten nemen.

k Ben toch serieus benieuwd waarom de markt wordt overstroomd met 5W buizenamps... is daar zoveel vraag naar dan? Als ik de reacties hiier zie niet direct, iig niet voor de prijs.

lindstrom
1 oktober 2009, 14:11
leuk ding maar ik zou eerder voor een fender blues junior gaan.

Quink
1 oktober 2009, 15:42
Maar dat is m.i. nou juist het probleem. Zie mijn eerderE post op pagina 5!

Ja, die had ik wel gezien hoor. ;)

En ik het is niet dat ik je oordeel in twijfel trek, maar ik hoor toch graag de meningen van anderen ook. :makeup:

JeroenSchaaf
1 oktober 2009, 15:45
Hijs inderdaad modderig ( heb hem alleen uit geprobeerd met een stratje )

Maar goed voor thuis hoeft het ook niet tering hard!

Chris Winsemius
1 oktober 2009, 16:07
Qua looks :ok: zou ik 'm echt direct kopen en dan met 'n soldeerbout op 11 de ingewanden aanpakken. ;)

Iemand de speaker al op 'n andere amp geprobeerd?

toneblo
1 oktober 2009, 16:21
Vergeten jullie niet dat meneer Bona M hier met drie van die bakkies staat te spelen, het filmpje is opgenomen met een K*T camera, die, als gevolg van de geweldige hoeveelheid geluid, al direct dicht slaat.
Laat je niet in de luren leggen, go out and try one, than post review!!!!

Persoonlijk vind ik het niet verkeerd voor drie van die kleine bakkie's in zo'n lawaaige band!!
Ze blijven wel overeind!!

Misschien niet mijn ding maar ga er zeker 1 testen!

JeroenSchaaf
1 oktober 2009, 16:23
Ik heb er een getest;)

Nellyrocks
1 oktober 2009, 17:06
Ik heb er een getest;)

...maar vertel lekker niet hoe hij klonk.

JeroenSchaaf
1 oktober 2009, 17:18
Jahwel;) alleen moet je het wel even lezen he ;)

Heb er laatst even op gespeeld! lijkt me een gaaf dingetje voor thuis! klonk naar mijn mening zeer ok.


Hijs inderdaad modderig ( heb hem alleen uit geprobeerd met een stratje )

Maar goed voor thuis hoeft het ook niet tering hard!

DeiDRagonas
2 oktober 2009, 00:49
Heb hem even in de winkel getest en vond het echt niet veel aan. Deed me een beetje denken aan de oude transistorbakkies die ik vroeger had, hij klinkt heel goedkoop. Ik wil hem nog eens wat langer en beter gaan bekijken.. De Valvestate (AVT) serie is veel beter wat betreft prijs/kwaliteit. En hoewel een heel andere voicing klinkt de Fender BJ als een echte pro amp in verhouding met de Class 5.

marc_o
2 oktober 2009, 09:19
Hm...nou ja, ik ga 'm toch eerst testen.
Heb wel wat goede reviews gelezen waarbij steeds naar voren kwam dat modderigheid op de loer ligt, maar ook dat je goed met de toonregeling aan de slag moet gaan, en de bas rond de 2,5 moet houden.
Afijn, m'n eigen oren zijn doorslaggevend natuurlijk en daar ga ik dan maar vanuit binnenkort.

guitarkid
2 oktober 2009, 10:51
Ja, die had ik wel gezien hoor. ;)

En ik het is niet dat ik je oordeel in twijfel trek, maar ik hoor toch graag de meningen van anderen ook. :makeup:

Terecht..!! Maar de meeste mensen vinden hem ook wat "modderig", valt me op. Ik had overigens echt gehoopt dat hij helemaal fantastisch zou klinken, vooral toen ik 'm zag...... Prachtig !
Maar hoe dan ook, het is geen versterker voor mij. Ik ga vooralsnog voor de Blackstar HT5, die ik nu bijna een jaar heb en die me steeds beter bevalt, zeker naarmate er meer 5 wattertjes voorbij komen.

Gr. C.


Heb er laatst even op gespeeld! lijkt me een gaaf dingetje voor thuis! klonk naar mijn mening zeer ok.

Hijs inderdaad modderig ( heb hem alleen uit geprobeerd met een stratje )
Maar goed voor thuis hoeft het ook niet tering hard!

Hee Joene, hoe zit het nou...???? ;)

JeroenSchaaf
2 oktober 2009, 10:57
Wat ik zeg, het is zeer tof ampje voor thuis. Maar zodra die harder gaat ( niet meer thuis volume ) dan word die modderig :D

Maarja thuis hoofd het ook niet tering hard ? toch?:dontgeti::cheerup:

guitarkid
2 oktober 2009, 11:17
Maar ja thuis hoofd het ook niet tering hard ? toch?:dontgeti::cheerup:

Tuurlijk wel..!!!! Sch*t aan de buren!!!! :)

Gr. C.

soup
12 oktober 2009, 15:33
Is dit trouwens een hype, al die kleine buizenversterkers?

Zoveel kleintjes waren er toch x aantal jaren terug niet?

marc_o
12 oktober 2009, 15:46
Ja, uiteraard is het een hype, anders zouden er niet zoveel worden gemaakt.
Hij bevalt me overigens nog steeds prima hoor!
Daar waar de Vox 4 watter echt onder speelgoed valt, gaat dit toch een stapje verder naar een volwassen geluid.

soup
12 oktober 2009, 15:53
Heb je foto's?


en

Ik merk juist dat ik al in dit topic heb gepost, beetje hetzelfde als mijn vorige post. :soinnocent:

marc_o
12 oktober 2009, 15:58
Heb je foto's?


en

Ik merk juist dat ik al in dit topic heb gepost, beetje hetzelfde als mijn vorige post. :soinnocent:


Nee, geen foto's, er staan er genoeg op hun site, zo goed kan ik dat niet.

soup
12 oktober 2009, 16:02
Ik vind zelf gemaakte foto's leuker omdat ze realistischer zijn, maar goed heb er gevonden. =)

http://i286.photobucket.com/albums/ll99/clockworks76/Marshall%20Class%205/Marshall_Class5_05.jpg

marc_o
12 oktober 2009, 16:03
Ik vind zelf gemaakte foto's leuker omdat ze realistischer zijn, maar goed heb er gevonden. =)

http://i286.photobucket.com/albums/ll99/clockworks76/Marshall%20Class%205/Marshall_Class5_05.jpg



Even goed kijken.........ehhhhh........het is de linker!!!
:-)

guitarkid
12 oktober 2009, 16:17
Even goed kijken.........ehhhhh........het is de linker!!!
:-)

Dames en heren.

We hebben een kenner in "da house".....:)

Maar Marc, hij bevalt jou dus wel. Heb jij geen last van die zgn. "modderigheid"? Voor mij was dat een reden om echt even af te haken.
Jij hebt/had toch ook een Blackstar HT-5. Vind je die niet interessanter?
Of moet ik nog toch een keer zeer onbevangen zo'n Marshall uittesten?

Gr. C.

marc_o
12 oktober 2009, 17:06
Hij bevalt me prima.
Er zijn een paar zaken die men in ogenschouw moet nemen voordat je een dergelijke versterker koopt en dat is ten eerste de oorsprong.
Dit is een single-channel versterkertje gebaseerd op oude sounds zoals uit de bluesbreaker.
Verwacht geen moderne high-gain, daar issie niet voor gemaakt.
Draai aan de knoppen zonder ernaar te kijken, je zult merken dat je de bas laag zet, de meeste mensen kijken naar de knoppen en zijn dan om één of andere reden opeens "ontevreden" wanneer de knopjes niet in een vertrouwde stand staan, die ze kennen, bijvoorbeeld bas driekwart treble voluit, mids laag enz...

Wil je een flinke drive, moet je met een pedaaltje aan de slag, net als vroeger.
De HT-5 is een leuk ding, die het distortiongeluid uit de pre-amp haalt, dat is echt iets anders. Je zult hier dan ook veel meer verschillende geluiden kunnen maken en dat ook nog eens op een lager geluidsniveau.
Ik heb die versterker niet, maar wel het HT-Dual pedaal, naar volle tevredenheid overigens.
Deze Marshall heeft een paar leuke sounds, die ik goed kan waarderen en hij is uiteraard vele malen mooier om te zien dan het saaie zwarte Blackstartopje, eerlijk is eerlijk.
Doordat ie een stuk éénzijdiger is, moet ik meer uit mezelf halen qua spel en dat vind ik dan weer prettig.

Je kunt 'm beter met een Vox dan met een Blackstar vergelijken. Zacht is clean, hard is drive.....geen distortion, maar rockdrive.

munkie
18 oktober 2009, 13:27
Ik heb mijn Studio 15 combo wel eens meegehad. 15 W, 2 X 6V6, Celestion Vintage 30 . Thuis vergaat je horen & zien als je hem opendraait maar in een band trekt hij het gewoon niet. Je verplaatst gewoon niet genoeg lucht. Zelfs doorgeprikt naar een Marshall 4 X 12 heb je niet genoeg dynamiek om echt over een drummer heen te komen.

marc_o
18 oktober 2009, 22:45
Deze 5 watter is dan ook zeker niet geschikt voor een band hoor, maar lekker voor thuis of een studio.

flo123
19 oktober 2009, 22:46
Naar mijn idee kun je een 5W buizen versterker prima in een band gebruiken. Bij een optreden zet je een microfoon ervoor en kun je in je monitor voldoende volume terug krijgen via de P.A.
Voordeel is dat je niet een snoei hard podium volume hebt. Hierdoor kan de PA-man makkelijker een mooie mix maken voor de zaal en de podium monitoren.
Heb zo al een paar keer heerlijk met mijn aangepaste Valve Junior 5W topje met een 1x12'' 30W cabinetje gespeeld in een flink harde band voor 300 man publiek. Hij staat dan zelfs maar half open! :)

DeiDRagonas
20 oktober 2009, 01:46
Naar mijn idee kun je een 5W buizen versterker prima in een band gebruiken. Bij een optreden zet je een microfoon ervoor en kun je in je monitor voldoende volume terug krijgen via de P.A.
Voordeel is dat je niet een snoei hard podium volume hebt. Hierdoor kan de PA-man makkelijker een mooie mix maken voor de zaal en de podium monitoren.
Heb zo al een paar keer heerlijk met mijn aangepaste Valve Junior 5W topje met een 1x12'' 30W cabinetje gespeeld in een flink harde band voor 300 man publiek. Hij staat dan zelfs maar half open! :)

Oke.. En wat als je in een kroegje speelt waar je als gitarist geen monitor hebt? Of waar alleen de zang over een "PA" (lees zanginstallatie..) gaat? En wat te doen bij jamsessies waar een paar 50-watters tegen je Valve Jr-tje staan te blazen?

Nah.. 5 watt is voor een werkende muzikant een FAIL imho... Leuk voor thuis, thats all.

Baker
21 oktober 2009, 12:59
Nah.. 5 watt is voor een werkende muzikant een FAIL imho... Leuk voor thuis, thats all.

Precies,
Een mic ervoor en dan weer terug laten komen via de PA monitor. Het klinkt leuk maar gaat voor mij in de praktijk niet werken. Tenminste, niet in mijn classic rock band.

Berrysaki
21 oktober 2009, 15:31
Om even op de discussie terug te komen;
Hoeveel watt zou dan wél bruikbaar zijn om thuis te gebruiken- voluit-
En waarom worden díe dan niet door iedere zichzelf respecterende versterker-bouwer gebouwd? (5 watters kan je inmiddels van ieder merk kopen....)

Ik ken de 1 watters wel maar die hebben weer een behuizing ter grootte van een baksteen (of kleiner)

Dit vind ik een erg interessante vraag aangezien ik me op dit moment aan het orienteren ben voor een gitaar en versterker. Zal alleen thuis gebruikt worden dus 100% op mij van toepassing. Suggesties zijn meer dan welkom!

flo123
21 oktober 2009, 15:36
Oke.. En wat als je in een kroegje speelt waar je als gitarist geen monitor hebt? Of waar alleen de zang over een "PA" (lees zanginstallatie..) gaat? En wat te doen bij jamsessies waar een paar 50-watters tegen je Valve Jr-tje staan te blazen?
Je moet natuurlijk goed weten wat er beschikbaar is en waar je speelt. Ik heb altijd overleg met de techniek voordat we ergens gaan optreden.
Ik ben het wel met je eens, flexibel is het niet en er zitten haken en ogen aan.

Ik heb ergens gelezen dat 0.1W voor thuis al genoeg geluidsdruk kan leveren. Zoek eens op "powerscaling" of zo, dan vind je wel referenties over vermogen voor thuis gebruik.

iWishmaster
21 oktober 2009, 16:30
Ik heb er net even over gespeeld. Te kort om echt een definitief oordeel te geven, maar mijn eerste indruk is weinig positief.

Ik vond het geluid niet echt dynamisch, beetje plat en stroef. Erg subjectieve begrippen, maar ik het niet echt goed onder woorden brengen. Ik had er totaal geen feel mee. Modderig misschien, maar dat is er wel uit te draaien denk ik: de eq is vrij gevoelig en reageert goed. Verder kun je scheuren op huiskamervolume wel vergeten: zonder gain regeling gaat hij zacht clean of hard scheurend. Heeft ook niet genoeg gain voor meer als een bluesrock-achtig geluid. Vrij specifiek, maar kan me voorstellen dat er (veel) liefhebbers voor zijn. Heb niet met pedalen getest, dus daar zal ik niks over zeggen, maar zonder is het zeker geen huiskamerversterker voor de rockers onder ons. Een aparte gain en volumeregeling is echt een gebrek vind ik.

DeiDRagonas
21 oktober 2009, 16:38
Ik heb er net even over gespeeld. Te kort om echt een definitief oordeel te geven, maar mijn eerste indruk is weinig positief.

Ik vond het geluid niet echt dynamisch, beetje plat en stroef. Erg subjectieve begrippen, maar ik het niet echt goed onder woorden brengen. Ik had er totaal geen feel mee.

Eensch! Zie mn eerdere post..


Heb hem even in de winkel getest en vond het echt niet veel aan. Deed me een beetje denken aan de oude transistorbakkies die ik vroeger had, hij klinkt heel goedkoop.

Grt D.!