PDA

View Full Version : Tayor Solid Body custom of Les Paul??



carbon_hill
30 juli 2009, 19:04
Hallo,

Ik wil binnenkort een nieuwe gitaar kopen en ik twijfel nogal over welke.
Ik heb op dit moment een amerikaanse Fender Strat, maar ik zoek nu iets met humbuckers voor het stevigere werk.. Ik heb een budget van 3000 euro.

In eerste instantie dacht ik aan een Gibson Les Paul: ik heb de Standard 2008 geprobeerd en vond deze mooi klinken, naar mijn mening wat 'opener' dan veel andere Les Pauls, maar nu is mijn vraag aan jullie of het in het geval ik voor de les Paul ga, niet verstandiger is om voor een Custom te sparen?

De andere optie is de nieuwe Taylor Solid Body Custom. Ik heb veel gelezen over de gitaar, qua uiterlijk vind ik hem geweldig en van wat ik heb gehoord klinkt hij prachtig en is hij behoorlijk allround, maar ik twijfel nogal of deze gitaar wel echt als rock gitaar gebruikt kan worden vanwege de mini humbuckers.

nou is het niet zo dat ik er verwacht een metal tone uit te halen, maar ik heb toch wel iets nodig dat aardig hard kan scheuren. zijn hier mensen die ervaring hebben met deze gitaar? en iemand met een betere suggestie misschien? ik hoor het graag!

Les Paul R8
30 juli 2009, 20:07
Welkom op gitaarnet!

De Taylor Solidbody scheurt prima. De humbuckers zijn niet zozeer de minihumbuckers zoals Gibson ze gebruikt, maar het zijn echte Taylor pickups. De Taylor heeft een ander karakter dan een Les Paul, dus ik zou ze gewoon allebei uittesten om uit te vinden wat het beste bij jou past.
Ik weet bij Taylor niet of er veel verschil per exemplaar zal zijn. Bij Gibson is er wel een behoorlijk verschil, dus mijn advies is er zo veel mogelijk te proberen totdat je de gitaar vindt die je niet meer weg wilt leggen.....of dat nou een Les Paul of een Taylor wordt....

Succes en deel je ervaringen hier....

Braindead
30 juli 2009, 21:12
Tja, sorry voor de zinloze bijdrage maar ik vind die Taylors er ook echt vet uitzien. Koop die maar dan kan je hier een paar mooie foto's posten :D

Trouwens voor 3000 euro is er veel mogelijk... Misschien ook eens naar ESP kijken? Of Music Man?

Sinner1980
30 juli 2009, 22:36
Mn neef kocht in een opwelling een Taylor solidbody standard, en dat vond ik vergelekn met mijn les paul standard echt ruk, sorry dat ik het zeg .
Mn neef inmiddels ook want die wil er snel vanaf (en ook een Gibson kopen uiteraard). Minder vol geluid en tot op zekere hoogte te vergelijken met een SG, maar echt niet met een les paul.
Verders een mooie plank hoor, maar niet voor mij, en zeker niet voor stevige rock. Gibson all the way dus...of PRS for all I care:lp:

carbon_hill
30 juli 2009, 22:59
Mn neef kocht in een opwelling een Taylor solidbody standard, en dat vond ik vergelekn met mijn les paul standard echt ruk, sorry dat ik het zeg .
Mn neef inmiddels ook want die wil er snel vanaf (en ook een Gibson kopen uiteraard). Minder vol geluid en tot op zekere hoogte te vergelijken met een SG, maar echt niet met een les paul.
Verders een mooie plank hoor, maar niet voor mij, en zeker niet voor stevige rock. Gibson all the way dus...of PRS for all I care:lp:


De Taylor Standard lijkt mij idd ook niks, heb gehoord dat de custom stukken beter is. lastige keuze.. wat vinden jullie van de Les Paul standard 08?

Orpheo
31 juli 2009, 01:57
ik vind de standard 08 walgelijk. klinkt als een doodgeslagen vlieg 'splats'. geen vette, grommende growl, geen helderheid, geen openheid, geen warmte, niet transparant. tis 't allemaal net-niet. de traditional is al een stuk beter.

maar ik snap iets niet. je zegt dat je 3000E tot je beschikking hebt, en overweegt door te sparen voor een custom. maar... een custom is 'maar' 2800E. je zou dan dus nog 200E overhouden. voor pakkie snaren ofzo :makeup:

ik vind de custom veel en veeeel beter.

http://www.youtube.com/watch?v=zFAo-tFDRb4

dit bedoel ik dus. en een les paul kan niet twangen?! lichtgewicht mahonie :soinnocent:

het heeft toch dat open geluid, die airyness erin, en toch die 'chunk chunk chunk' in het low end. dat tussenstandje, schitterend toch? meer niet nodig dan zo'n gitaartje als dit. desnoods een trem erop, maar niet eens perse nodig (hoewel het 'm wel superveelzijdig zou maken, ghehe).
:lp:

Orpheo
31 juli 2009, 02:00
oh ja... de taylor. Wat ik ervan mee kreeg toen ik erop speelde was geen levendige tone, geen sprankel, geen uitnodiging om te spelen. Ik had niet het gevoel van 'crap, ik moet 'm neerleggen, maar wil het helemaal niet!!"

Najera
31 juli 2009, 02:28
Ik ben zelf ook niet zo onder de indruk van les paul standard 08's. De Taylor ken ik verder niet, dus daar zal ik geen uitspraken over doen, maar Lp customs zijn dan wel weer prima gitaren. Als je perse een les paul sound wil kan ik je ook zeker een PRS sc245 aanraden. Volgens velen (let wel: amerikanen) een Les Paul zoals ie behoort te klinken. Ander zou je ook een reguliere prs singlecut kunnen pakken met bijvoorbeeld brk rebel yell of Crawler pickups (rebel yells zijn geweldig; thnx Orph8-))

Orpheo
31 juli 2009, 02:39
de 245 is wat meer vintage, en de 250 wat moderner. ik vind de 250 wat lekkerder, omdat ie iets meer 'spank' heeft zeg maar. de 245 is wat te smooth naar mijn smaak. de term vintage vind ik daarom ook nergens op slaan, bedenk ik me nu ik dit type :D (de 250 zou ik dan meer vergelijken met een custom, en de 245 met een standard).

Les Paul R8
31 juli 2009, 08:11
Zoals elk Les Paul topic komt ook hier weer de bekende bullshit in terecht:

Een PRS SC klinkt zoals een Les Paul hoort te klinken.
Als je 1 of een paar Standard 08's gehoord/gespeeld hebt, weet je zeker dat ze allemaal klote zijn.
Elke Custom is beter dan welke Standard dan ook.

@TS: probeer door de bs heen te lezen. Iemand die veel post en stellige beweringen post is niet noodzakelijk iemand die ook echt verstand van zaken heeft. Een gitaar kopen is iets persoonlijks en elke gitaar is verschillend. Er zullen ongetwijfeld prima Standards uit 08 te vinden zijn. En of een Custom beter is dan een Standard ligt helemaal aan je eigen smaak en aan je eigen wensen. Net als de Taylor. Ga de gitarern die je op het oog hebt gewoon uitproberen. Neem de tijd om gewoon het exemplaar uit te zoeken waar jij gewoon een goed gevoel bij krijgt. En als dat een Standard 08 blijkt te zijn, is dat helemaal prima. Dan heb jij dat goeie exemplaar gevonden.
De gitaarwereld is niet zwart/wit. De beweringen erover helaas wel.

Orpheo
31 juli 2009, 11:11
Zoals elk Les Paul topic komt ook hier weer de bekende bullshit in terecht:

Een PRS SC klinkt zoals een Les Paul hoort te klinken.
Als je 1 of een paar Standard 08's gehoord/gespeeld hebt, weet je zeker dat ze allemaal klote zijn.
Elke Custom is beter dan welke Standard dan ook.

@TS: probeer door de bs heen te lezen. Iemand die veel post en stellige beweringen post is niet noodzakelijk iemand die ook echt verstand van zaken heeft. Een gitaar kopen is iets persoonlijks en elke gitaar is verschillend. Er zullen ongetwijfeld prima Standards uit 08 te vinden zijn. En of een Custom beter is dan een Standard ligt helemaal aan je eigen smaak en aan je eigen wensen. Net als de Taylor. Ga de gitarern die je op het oog hebt gewoon uitproberen. Neem de tijd om gewoon het exemplaar uit te zoeken waar jij gewoon een goed gevoel bij krijgt. En als dat een Standard 08 blijkt te zijn, is dat helemaal prima. Dan heb jij dat goeie exemplaar gevonden.
De gitaarwereld is niet zwart/wit. De beweringen erover helaas wel.

in my own defence:

ik heb een stuk of 9 '08 standards geprobeerd, geen van allen vond ik te gek.

en ik vind customs beter klinken dan standards. te allen tijde. nog nooit een standard gehad of gehoord waarvan ik dacht, WOW, brutal! en dat effect heb ik wel altijd met customs gehad.

om dat af te schrijven als bullshit, vind ik kort door de bocht, en dan rijst bij mij de vraag: wie schrijft er nu ook alweer bullshit...?

stratie
31 juli 2009, 11:21
Kap nou eens met al dat gezeur hiero en het op de man spelen, Gewoon klaar...Geef de TS gewoon advies naar je eigen mening/ervaring en laat de meningen/ervaringen van andere mensen gewoon even voor wat ze zijn.

OT: Ik vind de standaard 08 ook gewoon te gek klinken, MAAR als ik dat budget zou hebben zou ik zeker voor de LP custom gaan, Die klinken gewoon net iets voller/warmer/dikker/''echter'' dan de nieuwe st'd's.

Die taylors zijn prima gitaren, maar je moet ze niet vergelijken met een Les Paul, want dat zijn ze nu eenmaal niet. Ze hebben een hele andere sound, en of je die mooi of lelijk vind zou je zelf uit moeten testen. Kwalitatief zijn de gitaren gewoon wat je van Taylor mag verwachten. Mooi en goed afgewerkt met oog voor detail!


My 2 cents...;)

RolandT
31 juli 2009, 15:59
Smaken verschillen en gelukkig. Ik heb vorig weekend zowel de LP stand 08 als de nieuwe LP trad naast elkaar kunnen testen en op verschillende amps. Ik was de winkel binnen gestapt met het idee om de nieuwe stand 08 te kopen maar ben buiten gegaan met de trad.

macwilliams
31 juli 2009, 16:08
Smaken verschillen en gelukkig. Ik heb vorig weekend zowel de LP stand 08 als de nieuwe LP trad naast elkaar kunnen testen en op verschillende amps. Ik was de winkel binnen gestapt met het idee om de nieuwe stand 08 te kopen maar ben buiten gegaan met de trad.

Oh cool, beschrijf de verschillen eens?
Waarom heb je de trad gekozen?

Je hebt het nog vers in je geheugen dus, endulge me!!

RolandT
31 juli 2009, 17:43
Oh cool, beschrijf de verschillen eens?
Waarom heb je de trad gekozen? Je hebt het nog vers in je geheugen dus, endulge me!!De veschillen tussen trad en stand vind je in deze review (http://www.musiciansfriend.com/document/gibson/les_paul_traditional?doc_id=103910).

Klank: gelijkaardig - al vond ik op de trad sneller een goede klank dan bij de stand i.e bij om het even welke setting van de amp klonk de trad goed (in mijn oren). Bij de stand zat ik voortduurend aan de knoppen van de versterker te draaien. (Ik heb op een Marshall en Vox getest.) Gevoel dat de trad voller was dan de stand.

Volgens de verkoper zou er bij heel heel luid volume feedback zijn binnen de body van de stand. Ik heb vrij luid gespeeld maar niet zo luid dat ik dat heb ondervonden.

Looks:
zien er hetzelfde uit al vind ik de knoppen van de stand er zeer goedkoop uitzien en het doorkijk plastiek plaatje is kitch. Maar dit alles is natuurlijk naar eigen smaak te veranderen. Het verschil in nek is mij niet opgevallen bij het spelen.

Functies:
- locking tuners (stand) heb ik niet nodig op een LP
- strap locks heb ik ook op mijn trand geplaatst
- locking cable (stand) eerder vervelend

Gewicht
- stand weegt minder maar ik doe geen 4 uur lange optredens dus dat valt mee:-)

Ik moet zeggen deze gitaar zet aan tot spelen. Ik speel nu meer dan anders.

http://www.10pont.net/trad.jpg

carbon_hill
3 augustus 2009, 13:08
Bedankt voor jullie reacties.. ik ben zeker van plan om de gitaren goed te testen, alleen mijn probleem is een beetje dat ik weinig ervaring heb met verschillende gitaren, de strat die ik nu heb is mijn eerste gitaar, en ik heb verder weinig verstand van hoe verschillende soorten hout klinken, wat voor halzen en pickups ik fijn vind etc..

het enige waar ik echt zeker van ben is dat ik een gitaar nodig heb met humbuckers, maar ik ben bang dat ik de foute keuze maak en de foute keuze maken met zo'n groot bedrag is natuurlijk hartstikke zonde. Maar ik vind de algemene sound van Les Pauls wel heel tof, ik vraag me wel af of ik wel echt een dure custom van 3000 euro nodig heb of niet..

ik ben behalve gitarist ook lead zanger van mijn mijn band en ik ben ( nog ) absoluut geen solo gitarist, maar begeleid de rest van de band vooral met volle akkoorden en in de refreinen vaak stevige overstuurde powerchords.. ik ben wel fan van een lekker rauwe sound, maar clean moet de gitaar ook goed klinken.

Ik hoor tot nu toe ook verschillende meningen over of de Taylor sb custom geschikt is voor rock, is het misschien een goed plan om een fullsize humbucker op die taylor te laten zetten?