PDA

View Full Version : 'vettige' versteker voor Gibson SG



deftone82
30 juli 2009, 16:43
Hallo allemaal

Ik heb momenteel een Line 6 Flextone II versterker. Ik vind vooral de vele effecten en andere versterkers die er 'in' zitten leuk, maar qua geluid stelt het niet zo veel voor vind ik. Zeker de sustain valt heel snel weg, je hoort te goed dat ie digitaal is.

Ik speel vooralsnog enkel thuis dus geen behoefte aan gigantische stacks.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een versterker die zowel een mooi warm clean geluid heeft. Daarnaast moet ie m'n Gibson SG goed vettige klinken voor muziek à la Metallica (niet lead, dat is te schel), Mastodon, Qotsa...

Iemand enige tips? Lees al veel draadjes en denk dat ik moet beginnen zoeken bij Marshall, Mesa Boogie, Peavey, Vox?

En neem ik best een cleane versterker met pedalen of eentje waar de nodige goodies inzitten?

Alvast bedankt voor jullie ongetwijfeld nuttige tips!

sjaak1990
30 juli 2009, 17:43
Budget?

Lead is te schel? Mijn versterkers zijn juist smooth met lead vooral met een booster.

Jij zoekt denk ik een ruwere sound, Marshall en Mesa modellen kunnen goed zijn, ook peavey als je een lager budget hebt. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties. ENGL zou je mooi kunnen vinden, Diezel, Brunetti enz enz. Mesa dual rectifier vind ik niet zo heel geschikt voor deze tone maar een mesa mark zal het wel doen maar ik ben geen Mesa expert.

Handig als je iets specifieker bent.

caliban
30 juli 2009, 17:50
Als je heel wat metal wil gaan spelen, neem je beter een meerkanaalse versterker. Peavey, Mesa/Boogie, ENGL, Marshall, Diezel, Framus en ga zo maar even door, allemaal mogelijkheden, het moet net je ding zijn. Heel belangrijk iets wat je vergat te zeggen: je budget?

Bellator
30 juli 2009, 22:58
Kheb zelf al een jaartje een Engl Screamer en die vind ik nog steeds heerlijk! :)

Clean niet zo bijzonder, maar met verse buizen, bright switch en de pre-amp lekker hoog valt er goed mee te werken. Scheur spreekt voor zich.

De Engl Thunder is ook erg goed, de scheur is zelfs iets vetter.

soup
30 juli 2009, 23:06
Kheb zelf al een jaartje een Engl Screamer en die vind ik nog steeds heerlijk! :)

Clean niet zo bijzonder, maar met verse buizen, bright switch en de pre-amp lekker hoog valt er goed mee te werken. Scheur spreekt voor zich.

De Engl Thunder is ook erg goed, de scheur is zelfs iets vetter.
QUE?!

Vetter dan die van de screamer?

sjaak1990
30 juli 2009, 23:07
Kheb zelf al een jaartje een Engl Screamer en die vind ik nog steeds heerlijk! :)

Clean niet zo bijzonder, maar met verse buizen, bright switch en de pre-amp lekker hoog valt er goed mee te werken. Scheur spreekt voor zich.

De Engl Thunder is ook erg goed, de scheur is zelfs iets vetter.

Het moet wel je smaak zijn maar het zijn natuurlijk wel goede amps.

caliban
30 juli 2009, 23:20
QUE?!

Vetter dan die van de screamer?

Ik heb nooit een screamer met een thunder kunnen vergelijken. Kan iemand kort samenvatten?

deefke666
31 juli 2009, 08:37
engl thunder zou goed kunnen werken voor jou ja, ik vind het clean geluid eigelijk best okay.... ik heb er gisteren nog eentje te koop zien staan op e-bay of kapaza voor 500
de screamer heb ik ook nog nooit gehoord....
misschien ook eens marshall en peavey proberen...
veel hangt natuurlijk van je budget af ook he....

deftone82
31 juli 2009, 09:30
Ik ben inderdaad het budget vergeten te vermelden.

Ik hoop mijn huidige flextone II te kunnen verkopen aan de winkel waar ik nieuwe amp ga kopen. Ik had een budget rond de 700-800 euro in gedachten.
Maar misschien dat een bepaald type mij erg aanspreekt waardoor ik er enkele 100 euro's meer tegen aan wil gooien.
Misschien kunnen jullie zelf enkele richtprijzen geven.

ENGL versterkers zijn nieuw voor mij...had er nog nooit van gehoord.

alvast bedankt!

deefke666
31 juli 2009, 09:37
da's het perfecte budget voor een engl thunder hehe :seriousf:
als je ze niet kent dan moet je ze zeker eens gehoord hebben als je gaat testen.... ik zou trouwens zoveel mogelijk gaan testen en vergelijken
eventueel kan je er laten nog een 1-12 cabinet bijhalen....
ben ik ook van plan.....

grtz d

iWishmaster
31 juli 2009, 09:46
Ik heb nooit een screamer met een thunder kunnen vergelijken. Kan iemand kort samenvatten?

Ik denk datie vetter alsin 'voller' bedoelt. De thunder heeft vrij veel mids en is niet zo strak als de meeste Engl's. Minder lomp en wat smeuiger, maar wel heel erg kil (dat vind ik overigens van alle Engl's, maar deze is alles behalve een uitzondering). Tenminste, zo herinner ik het me, maar het is toch meer als een jaar geleden dat ik erover gespeelt heb.

deefke666
31 juli 2009, 10:03
maar als ik het goed voorheb zijn er twee uitvoeringen van de thunder...
één met reverb en eentje met more drive
maar ik weet niet heel juist hoe dat zit
die van mij is met reverb en voor mij doet hij het echt prima...
t is wel een beetje een sound waar je voor moet zijn ja, maar dat is met alles zo he :seriousf:

deftone82
31 juli 2009, 10:07
En iemand een onderbouwde mening over Diezel of Framus?

Ok deze klinken mij nieuw in de oren!

sjaak1990
31 juli 2009, 10:26
Framus heb ik helaas geen ervaring mee.

Diezel wel en dat is met de Einstein. Heb hem een aantal keren door een Diezel frond loaded 4x12 gehoord en dat was geweldig. Enorm veel druk en scheurt heel lekker, ik kon er een lekkere vintage achtige scheur uithalen, een beetje dikke hotrodded Marshall naar mijn mening. De clean vond ik te donker en vond de 3 modes niet handig. Clean mode 2 is niet clean, maar OD kanaal mode 2 vond ik juist het lekkerst dat is een nadeel voor mij. De clean is wel goed hoor maar mijn Brunetti heeft bijvoorbeeld een stuk betere clean. Ik denk dat je sound erin moet zitten. Een dikke iets wat ruwe drive sound maar het is geen schelle amp hoor.
Heb hem ook door een Marshall 1960b gehoord en dat was een stukje minder maar wat wil je.

Ik vind de ENGL's die ik heb gehoord ook kil klinken (fireball, powerball).

caliban
31 juli 2009, 10:49
Van Diezel heb ik alleen de VH4 bespeeld, en deze maakte zeer weinig indruk op me, niet slecht, maar zeker niks speciaal. Framus Cobra en Dragon ken ik alleen maar uit clipjes, en vind ik daar geweldig klinken. Strakker dan veel high-gainers, beetje zoals ENGL maar dan met niet wat meer ballen.
ENGL klinkt trouwens niet kil naar mijn mening, wel heel erg strak, en je moet weten hoe je de treble en presence moet afregelen.

sjaak1990
31 juli 2009, 12:55
De vh4 is een meer modern klinkende versterker. De Einstein is meer te vergelijken met de Herbert, de Einstein moet wel wat open staan om indruk te maken met de nadruk op druk.

deftone82
31 juli 2009, 15:13
Aangezien het voorlopig enkel voor thuis is, is het vooral niet de bedoeling om de kalk van het plafond te spelen (al is dat wel eens leuk natuurlijk, en ik meen dat mijn Flextone II ook al 100watt heeft).

dus een combo is voldoende...dus mijn alweer iets specifiekere vraag:

Een rock/metal combo versterker voor een 700 euro, liefst met goede basic modes (clean/distortion...).

caliban
31 juli 2009, 15:38
dus een combo is voldoende...dus mijn alweer iets specifiekere vraag:


Een combo gaat niet specifiek stiller dan een head en een cabinet.
Verder denk ik dat je met het budget en de wensen die je noemt goed af bent met een van de ENGL's die eerder zijn genoemnd.

Fuhgawz
31 juli 2009, 15:43
SG + Orange = Awesomeness!! Misschien moet je eens kijken naar modernere Orange versterkers. Van die Rockerverb dingen of hoe heten ze ook alweer? Gain genoeg en zeker niet schel!

caliban
31 juli 2009, 15:56
SG + Orange = Awesomeness!! Misschien moet je eens kijken naar modernere Orange versterkers. Van die Rockerverb dingen of hoe heten ze ook alweer? Gain genoeg en zeker niet schel!

Die Oranges klinken mooi, maar zijn vind ik geen metalamps. Vind ik ze persoonlijk niet strak genoeg voor.

Fuhgawz
31 juli 2009, 18:42
Die Oranges klinken mooi, maar zijn vind ik geen metalamps. Vind ik ze persoonlijk niet strak genoeg voor.

Misschien geen death metal, maar Metallica, QotSA en Mastodon (zoals de topicstarter aangaf) moet goed te doen zijn met een Rockerverb.

deftone82
31 juli 2009, 19:41
SG + Orange = Awesomeness!! Misschien moet je eens kijken naar modernere Orange versterkers. Van die Rockerverb dingen of hoe heten ze ook alweer? Gain genoeg en zeker niet schel!

Maar orange, das toch lichtjes buiten mijn budget niet?
Die rocker 30C combo kost al rond de € 1000 dacht ik?

Bellator
31 juli 2009, 21:04
Over die Thunder vs Screamer:

Met mn Epi LP klonk de Thunder voller idd en krachtiger, meer power. Screamer is wat killer, maar voor metal echt super.

Je kan trouwens ook een Brunetti Maranello proberen, ook wel nice.

deftone82
8 augustus 2009, 22:16
vandaag een muziekwinkel binnengelopen om eens wat versterkers te horen...

Ik werd er vriendelijk geholpen door een jonge man die zelf in een groep met bescheiden aandacht (in België) heeft gespeeld (El Guapo Stuntteam, voor de liefhebbers: schmutzige rock'n roll).
Hij wist mij te vertellen dat de buizenversteker waar ik naar op zoek was, sowieso veel te luid zou zijn voor op een appartement, laat staan voor in huis.

Na mij te hebben gecondoleerd met mijn huidige Line 6 Flextone II; heeft hij mij een Orange tiny terror combo laten horen. Deze klonk super lekker en op 15 watt (hij heeft een switch tussen 15 en 7 watt) meer dan luid genoeg voor op een appartement.

Ik denk dat ik mijn zoekgebied dus danig moet gaan inperken.
Alleen kostte dat ding daar 640 euro = mucho dinero!

ps: ENGL werd in die winkel niet verkocht. Hij vond dat persoonlijk niet zo'n goed merk...maar dat waren verkoperspraatjes denk ik!

caliban
8 augustus 2009, 22:25
Welke winkel was het? Doe maar langs pm als je hier niet wil posten. Gezien naar zijn ex-band vrij logisch dat hij ENGL maar niks vind. ENGL klinkt zeer proper en strak. Bij EGST stel ik me eerder iets vuiler zoals een Marshall voor.

soup
8 augustus 2009, 22:48
Ik wil ook wel weten welke winkel dit is.:)

sjaak1990
8 augustus 2009, 23:44
Een TT terror heeft geen warm clean naar mijn mening, je andere eisen hoor ik er ook niet in terug. Het leek me een leuke amp maar na het spelen dacht ik daar anders over (ook de combo). Vind hem ook niet erg orange klinken, vond de rockerverb lekkerder hoewel ik die wel te rommelig vond.
Engl zal je sound denk ik niet zijn. 15 watt of 50 watt, het gaat allebei erg hard... Ik heb eerst altijd een Marshall DSL 50 thuis gebruikt en had nooit volume problemen, gewoon op 2 zetten ofzo. Nu speel ik met een 60 watt brunetti en een 100 watt london city thuis en nog steeds geen volume problemen dus ik zou sowieso proberen hoe een wat dikkere amp op laag volume je bevalt.

deftone82
8 augustus 2009, 23:55
ENGL klinkt zeer proper en strak.

Ik kreeg enkele posts terug de raad om eens een ENGL te proberen...en de topic heet 'vettige' versterker voor mijn SG....Dit spreekt zich een beetje tegen.

Die TT had toch wel heel wat 'scheur' erin met de gain voorbij 12u.

Chocola
9 augustus 2009, 02:42
Nah, die TT zal nooit lekker klinken met wat jij wil. Clean is naar mijn mening niet speciaal, en je hebt wel gain, maar het is het gewoon niet als je hardrock/metal speelt.

ENGL Thunder is wellicht een prima optie, al zou ik Marshall ook nog niet afschrijven ;). Probeer eens wat moderne Marshall's, ENGL's (bij een winkel met personeel dat verstand van zaken heeft, en niet zomaar een merk afkraakt ;)), of zelfs een Mesa Boogie (duurrrr :p).

Probeer ook eens de combo's (112 & 212), zoals:
- DSL 401 combo
- E-330 Screamer Combo
- E-320 & 322 thunder Combo
- Maranello Combo
- Bugera 6262 & 333 Combo
- 6505 212 Combo (of heel misschien een Valveking, probeer hem eens)

Probeer alles wat je kan proberen, maar laat je niet misleiden door verkopers, soms willen ze gewoon te graag verkopen.

caliban
9 augustus 2009, 12:13
Ik kreeg enkele posts terug de raad om eens een ENGL te proberen...en de topic heet 'vettige' versterker voor mijn SG....Dit spreekt zich een beetje tegen.

Die TT had toch wel heel wat 'scheur' erin met de gain voorbij 12u.

Proper bedoel ik eerder strak mee, kan nog vettig zijn (in mijn definitie van vettig dan..).

toneblo
9 augustus 2009, 12:25
'vettige' versterker

laney, vell ballen maar ook heel strak.
Kijk b.v. eens naar de gh 50l.

orreltak
9 augustus 2009, 13:51
laney, vell ballen maar ook heel strak.
Kijk b.v. eens naar de gh 50l.

+1!en misschien ook die lionhearts van laney

deftone82
28 augustus 2009, 16:39
Ik ben op You tube wat aant zoeken geweest naar deftige soundfiles van deze twee laneys.

Die lionheart vind ik heel vet klinken, maar meestal krijg ik een filmpje van een top + cabinet...geen combo (idem voor de GH50l...°

Ik ben toch juist als ik zoek op die L5T 112...een 5 watt combo versterker...
Is dat een buizen versterker?

Alvast bedankt voor de tips.

ps: weet iemand een prijs van deze dingen.

marc_o
28 augustus 2009, 16:49
Ik ben op You tube wat aant zoeken geweest naar deftige soundfiles van deze twee laneys.

Die lionheart vind ik heel vet klinken, maar meestal krijg ik een filmpje van een top + cabinet...geen combo (idem voor de GH50l...°

Ik ben toch juist als ik zoek op die L5T 112...een 5 watt combo versterker...
Is dat een buizen versterker?

Alvast bedankt voor de tips.

ps: weet iemand een prijs van deze dingen.

Lionhearts zijn er in 3 uitvoeringen.

Een 5 watt combo
een 20 watt combo met 4 keer 10"speakers
een 20 watt top met 212 cabinet.

deftone82
28 augustus 2009, 17:10
Lionhearts zijn er in 3 uitvoeringen.

Een 5 watt combo
een 20 watt combo met 4 keer 10"speakers
een 20 watt top met 212 cabinet.

en dat zijn allemaal buizen versterkers? Die 20watt lijkt me al te zwaar voor op een appartement/huis. Maar is die 5 watt niet té licht?

fredjuh
28 augustus 2009, 20:05
5 watt is prima, twee keer zoveel vermogen is niet twee keer zo hard he;)
Ik vind 5 watt buizen perfect voor thuis

deftone82
29 augustus 2009, 10:23
ah ok, maar toch, die 20 Watt, is dat nog wat om thuis te hebben of moet ie harder staan om een lekker geluid te hebben?

4 x 10" speakers lijkt we wel heel wat(t)...:)

Spitfire
29 augustus 2009, 11:03
Lionhearts zijn nogal klassiek gevoice'te versterkers, daar krijg je echt geen Mastodon of Metallica uit

marc_o
29 augustus 2009, 23:51
Inderdaad, koop niet een versterker die je niet nodig hebt. De Lionhearts kunnen met een pedaal prima scheuren, maar wanneer je een lekkere metalbak zoekt, kijk dan verder, eventueel bij andere Laney's.

En ja, het zijn buizenversterkers.

deftone82
30 augustus 2009, 12:25
HOLY SHIT! (mag ik hier vloeken?)

Gisteren nogmaals muziekwinkel binnengestapt.
- Vox ac15 gehoord (redelijk ok)
- Orange Rocker 30 c (mooier dan de vox, niet genoeg scheur)
- Peavey...ben naam kwijt (ook wel mooi maar niet hét)

Daarnaast ook allemaal te luid want harder dan op 1 of 2 konden ze niet.

Toen ik bijna op weg was naar de uitgang en met andere verkoper begon te praten, zei deze dat hij nog een hele vette Mesa Boogie had staan. Wel buiten mijn budget (kostprijs ongeveer 2000) maar hij wou hem wel ff laten horen. Het zou gaan om een Mega Boogie Express 5:50. Een lampen amp die je kon switchen tussen 5 watt class A en 50 watt, class A/B, twee-kanaals/4 modes, 1x12" speaker...

Ik moet zeggen, voor eerste keer sinds mijn zoektocht stond ik aan de grond genageld. De haren op mijn armen en nek kwamen in no-time overeind. Als ik alleen was geweest, was ik waarschijnlijk beginnen wenen :blast:

In de 5 watt klinkt ie iets minder 'wijds', maar er kwam een heerlijk geluid uit. Van een heerlijk warme clean, greasy blues tot deftige scheur in de 'BURN' mode. Over de 50 watt class A/B kan ik kort zijn: gigantisch vet!

Nu sta ik voor een gigantisch dilemma:
ofwel binnen korte tijd aanschaffen van een 5 watt versterker of verder sparen waardoor ik in de toekomst al een versterker heb die ook in een repetitie/optreden zijn mannetje staat.
Daarnaast heeft de MB genoeg in huis om het aanschaffen van pedaaltjes uit te stellen/af te schaffen, terwijl andere versterkers die ik gehoord hebben meestal wel nog pedaaltjes nodig hebben....

WAT IS JULLIE RAAD?
- Is deze amp zijn geld waard, 2000 lappen is heel wat!
EN: zijn er misschien goedkopere alternatieven die even goed / misschien beter zijn?

Lexvandoef
30 augustus 2009, 12:37
Doorsparen, dan maar even geduld hebben, maar dan heb je wel echt wat je wilt.

sjaak1990
30 augustus 2009, 16:35
2e hands?
2e hands?

caliban
30 augustus 2009, 18:28
Ik heb de post niet helemaal gelezen maar zie iets over de boogie express. 2000 euro is heel veel geld, maakt niet uit hoe goed een versterker is. Als ik me niet vergis is de express er gekomen toen de f-serie verdween. Dus een tweedehandse F-50 of dual-caliber is misschien een idee....

Jimwoud
30 augustus 2009, 21:56
Het enige wat ik weet van die MB Express is dat ik die 5:25 volomen ruk vond. 2000 euro vind ik erg veel voor die dingen. Kijk dan inderdaad voor een 2de hands F of caliber serie. Voor dat geld heb je denk ik ook nog wel een 2de hands Mark 3 en dat is helemaal goed.

Marc Oblivian
31 augustus 2009, 10:10
Tjee...als je budget opeens naar de 2000 euro verschoven wordt, dan kunnen we opnieuw beginnen met aanradertjes:

Mesa Boogie Mark IV (2de hands), Mesa Boogie Rectifier (2de hands), een paar Engls (Fireball, Powerball, Savage), Peavey 5150, 6505(+), Framus Dragon/Cobra enzenz...
Kom anders zondag 6 september even naar Guitarking in Boekel. Daar worden ongeveer alle amps ten gehore gebracht die je zou kunnen bedenken en die je nu (nog) niet kent.

deftone82
1 september 2009, 12:42
Ok, misschien mis ik iets ofwel wordt er hier niet goed gelezen.

Ik was eigenlijk op zoek naar een versterker die aangenaam blijft voor buren in een appartement. head+cabinets zijn dus uitgesloten.

Die express 5:50 kan je switchen tussen 5 watt en 50 watt...ideaal dus om op appartement mee te spelen + genoeg watt voor in een repetitielokaal.

EN daarbij heeft deze 4 modes...in tegenstelling tot de andere die er meestal maar twee hebben. DUS hoef ik voorlopig nog niet aan pedalen te denken.

En daarnaast, waarom zou ik 2000 euro betalen voor een 2e hands als ik voor hetzelfde geld een nieuwe heb? Zijn de genoemde modellen dan zoveel beter? Want die mesa boogie mark IV etc, kosten nieuw 3100 euro. Dus als 2000 heel veel geld is, wat is dat dan?

ps: spijtig genoeg vertrek ik zaterdag naar toscane, ik kan dus niet naar Boekel komen (waar dat ook mag liggen :dontgeti:)

Marc Oblivian
1 september 2009, 12:46
Onder de rook van Toscane

Marc Oblivian
1 september 2009, 12:51
Ok, misschien mis ik iets ofwel wordt er hier niet goed gelezen.

Ik was eigenlijk op zoek naar een versterker die aangenaam blijft voor buren in een appartement. head+cabinets zijn dus uitgesloten.

Die express 5:50 kan je switchen tussen 5 watt en 50 watt...ideaal dus om op appartement mee te spelen + genoeg watt voor in een repetitielokaal.

EN daarbij heeft deze 4 modes...in tegenstelling tot de andere die er meestal maar twee hebben. DUS hoef ik voorlopig nog niet aan pedalen te denken.

En daarnaast, waarom zou ik 2000 euro betalen voor een 2e hands als ik voor hetzelfde geld een nieuwe heb? Zijn de genoemde modellen dan zoveel beter?

ps: spijtig genoeg vertrek ik zaterdag naar toscane, ik kan dus niet naar Boekel komen (waar dat ook mag liggen :dontgeti:)

Ik heb een Engl Powerball head + 4x12 cab. Ik heb ook buren en een dochter van 1. Ik speel ook thuis op zolder en heb nog nooit klachten van mijn dochter gehad en mijn buren zijn ook nooit huilend wakker geworden door mijn amp (heheh).
Het ligt dus een beetje aan de versterker die je koopt. Sommige heads klinken gewoon goed zacht. Anderen gaan al snel te hard. Zo ook met combo's.
De heads die ik noemde zijn allen goed voor het soort muziek dat je er mee wilt spelen en hebben vaak meerdere (soms tot wel 4) kanalen. Het is dus niet zo dat een head niet zou kunnen doen wat jij wil.
Maar als je die Mesa natuurlijk helemaal geweldig vindt en die verder niets te wensen overlaat, moet je die gewoon kopen.

caliban
1 september 2009, 13:10
En daarnaast, waarom zou ik 2000 euro betalen voor een 2e hands als ik voor hetzelfde geld een nieuwe heb? Zijn de genoemde modellen dan zoveel beter? Want die mesa boogie mark IV etc, kosten nieuw 3100 euro. Dus als 2000 heel veel geld is, wat is dat dan?


Ik ben ervan overtuigd dat zo goed als iedereen een mark IV pakken beter vindt klinken. Wat is toch altijd het probleem met occasies...

deftone82
1 september 2009, 13:13
Maar als je die Mesa natuurlijk helemaal geweldig vindt en die verder niets te wensen overlaat, moet je die gewoon kopen.

Dit was de eerste amp waarvan ik letterlijk "stond te kijken". Alles wat ik tot dan toe gehoord had (tiny terror, wat peavey's, enkele Laney's) was wel goed, maar niet zoals dit.

En om een of andere reden vind ik geen winkel waar ze engl verkopen. Beide winkels waar ik binnenstapte waren ze er niet zo over te spreken....enig idee hoe dat komt?

Ik begin trouwens schrik te krijgen dat hoe meer ik hoor, hoe minder ik het ga weten...

En ja ik vind 2.000 euro ook veel en ja ik heb gehoord dat je Mesa duur betaald. Maar in de winkel wisten ze mij ook te zeggen dat het vervangen van hun lampen dan weer makkelijker is dan bij sommige andere buizen amps...waar/niet waar?

deftone82
1 september 2009, 13:16
Ik ben ervan overtuigd dat zo goed als iedereen een mark IV pakken beter vindt klinken. Wat is toch altijd het probleem met occasies...

Op zich niets maar ik kan die Express kopen tegen 1700 euro, terwijl ik mark IV zie voorbijkomen die tweedehands 2000 kosten...die paar honderd euro doen het 'em voor mij.

Daarnaast is er nog zoiets als garantie. Van een occasie weet je niet wat ie meegemaakt heeft en is garantie meestal verlopen.

...maar dat is mijn mening!

caliban
1 september 2009, 13:18
Dit was de eerste amp waarvan ik letterlijk "stond te kijken". Alles wat ik tot dan toe gehoord had (tiny terror, wat peavey's, enkele Laney's) was wel goed, maar niet zoals dit.

En om een of andere reden vind ik geen winkel waar ze engl verkopen. Beide winkels waar ik binnenstapte waren ze er niet zo over te spreken....enig idee hoe dat komt?

Ik begin trouwens schrik te krijgen dat hoe meer ik hoor, hoe minder ik het ga weten...

En ja ik vind 2.000 euro ook veel en ja ik heb gehoord dat je Mesa duur betaald. Maar in de winkel wisten ze mij ook te zeggen dat het vervangen van hun lampen dan weer makkelijker is dan bij sommige andere buizen amps...waar/niet waar?

Dat laatste is waar, maar er zijn nog andere merken waarvoor juist hetzelfde geldt. Als je een winkel zoekt waar ENGL staat, ga dan naar Guitarking in Boekel, moet daarom niet zondag, maar op een dag wanneer ze gewoon verkopen. En is het ergens niet logisch dat winkels die ENGL niet dealen, er negatief over spreken?

caliban
1 september 2009, 13:21
Op zich niets maar ik kan die Express kopen tegen 1700 euro, terwijl ik mark IV zie voorbijkomen die tweedehands 2000 kosten...die paar honderd euro doen het 'em voor mij.

Daarnaast is er nog zoiets als garantie. Van een occasie weet je niet wat ie meegemaakt heeft en is garantie meestal verlopen.

...maar dat is mijn mening!

2000 euro voor een tweedehandse IV is veel, ofwel zijn ze de lucht in gegaan de laatste maanden. Je kan ook een mark III tweedehands zoeken. Normaal wel doenbaar voor 1000 euro.
Garantie, oké, maar een versterker herstellen kost niet het verschil in nieuwprijs en occasie, lang niet. En de kans dat je amp stuk gaat binnen de garantie termijn is kleiner dan erna.

Kim Wilson
1 september 2009, 13:21
Ik was eigenlijk op zoek naar een versterker die aangenaam blijft voor buren in een appartement. head+cabinets zijn dus uitgesloten.

Dit is echt onzin. Overal zit een volumeknop op, en er zijn zat head+cab setups die minder hard kunnen dan bepaalde combo's. De gedachte dat stacks altijd hard moeten/kunnen is pertinent niet waar. En het is dus ook niet waar dat je met een combo altijd lekker zacht kunt spelen. Die dingen moet je echt los van elkaar zien.

Nogmaals, elke amp heeft een volumeknop.

JeanPaul du Vinnie
1 september 2009, 13:40
Dit was de eerste amp waarvan ik letterlijk "stond te kijken".
Wat ook redelijk logisch is aangezien deze amp meer dan duizend euro boven de kostprijs van die andere amps ligt. Als deze je ze omver blaast en je er effectief aan denkt om €2000 uit te geven, raad ik je aan om eerst nog even wat verder te kijken.

Mesa/Boogie is wel een fantastisch merk. Duur, maar built like a tank, zoals ze in de VS zeggen, wat wil zeggen dat je ook met een gerust hart een occasie Boogie kan kopen.

(Zalige band trouwens, de Deftones. Twee weken geleden nog in de gutsende regen gezien op Pukkelpop :) )

deftone82
1 september 2009, 14:10
Dit is echt onzin. Overal zit een volumeknop op, en er zijn zat head+cab setups die minder hard kunnen dan bepaalde combo's. De gedachte dat stacks altijd hard moeten/kunnen is pertinent niet waar. En het is dus ook niet waar dat je met een combo altijd lekker zacht kunt spelen. Die dingen moet je echt los van elkaar zien.

Nogmaals, elke amp heeft een volumeknop.

Maar een lamp klinkt toch lekkerder als ze (licht) overstuurd wordt?
Wat heeft het dan voor zin om met een 50 of 100 watt top + cabinet op 1 of 2 te spelen? Ik vond het grote voordeel dat ie op 5 watt kan spelen, dan kan je hem goed oversturen (wat ook met die tiny terror het geval was op 7 watt) en klinkt ie des te lekkerder.

deftone82
1 september 2009, 14:11
Zalige band trouwens, de Deftones. Twee weken geleden nog in de gutsende regen gezien op Pukkelpop :)

Ik heb ze gemist omdat ik absoluut Them Crooked Vultures wilde zien.
Deftones is ondertussen jeugdsentiment aan het worden.


zucht ik wordt oud...

Kim Wilson
1 september 2009, 14:14
Maar een lamp klinkt toch lekkerder als ze (licht) overstuurd wordt?
Wat heeft het dan voor zin om met een 50 of 100 watt top + cabinet op 1 of 2 te spelen? Ik vond het grote voordeel dat ie op 5 watt kan spelen, dan kan je hem goed oversturen (wat ook met die tiny terror het geval was op 7 watt) en klinkt ie des te lekkerder.
Je hebt 5 watt buizentops en 100 watt buizencombo's. Dus die vergelijking gaat echt nergens over. Ik bedoel maar, de Tiny Terror is ook een head.

caliban
1 september 2009, 14:17
En vijf watt is waarschijnlijk nog behoorlijk hard.

Kim Wilson
1 september 2009, 14:21
Daarbij, eindbuisoversturing ga je in 98% van de gevallen nooit halen. Een mooie crunch haal je voornamelijk uit de preamp. En idd, 5 watt kan voor in de huiskamer al veel te hard.

Als je alleen thuis speelt, vraag ik me af wat je met een buizenamp wil. Zoek dan een hele goeie transistorbak, een Tech21 of zo.

the sure thing
1 september 2009, 14:33
Daarbij, eindbuisoversturing ga je in 98% van de gevallen nooit halen. Een mooie crunch haal je voornamelijk uit de preamp. En idd, 5 watt kan voor in de huiskamer al veel te hard.

Als je alleen thuis speelt, vraag ik me af wat je met een buizenamp wil. Zoek dan een hele goeie transistorbak, een Tech21 of zo.... met een koptelefoonaansluiting :)

JeanPaul du Vinnie
1 september 2009, 15:06
OT:

Ik heb ze gemist omdat ik absoluut Them Crooked Vultures wilde zien.

Dat had niet gemoeten, ik heb ze gewoon allebei gezien.

toneblo
1 september 2009, 15:43
vettig?!.... KUCH !!

sjaak1990
1 september 2009, 16:28
Dit was de eerste amp waarvan ik letterlijk "stond te kijken". Alles wat ik tot dan toe gehoord had (tiny terror, wat peavey's, enkele Laney's) was wel goed, maar niet zoals dit.

Vind 2000 ofzo veels teveel voor zo'n mesa combotje. Vergeet niet dat die andere amps veel goedkoper zijn dan de mesa dus gelukkig is de mesa beter anders was er iets goed mis!

Ik zou zeggen test wat meer in de prijsklasse. Voor die 2000 euro kan je super amps kopen 2e hands. Een goede 2x12 of 4x12 reken daar 600-700 euro voor hou je nog 1300-1400 over voor een top, daar kan je wat heel moois voor kopen. 2e hands is niets engs aan, als je maar goed test, als er iets kapot zou gaan dan zijn de kosten niet zo hoog en inderdaad zoals genoemd is de kosten zijn in ieder geval veel kleiner dan het verschil met de nieuwprijs.

Je vind die mesa express goed maar het lijkt me apart als je een mesa mark 3/4 minder goed zou vinden en niet veel beter. 2000 voor een mark 4 is wel heel veel zeg.
Er zijn genoeg buizenamps die goed thuis kunnen, mijn Brunetti klinkt op laag volume geweldig, op hoger volume nog beter maar vind het verschil niet zo groot vooral als je rekening houd met speakerverzadiging.

deftone82
1 september 2009, 16:39
ja ok, ik geef toe, ik heb een mark IV nog niet kunnen beluisteren, dus ik heb eigenlijk geen oordeel of ie beter is.

maareuh, hier (http://www.2dehands.be/mesa-boogie-mark-iv-combo-61834157.html) staat er al een tijdje een te koop voor 2000 euro.

Een stack zie ik op dit moment echt nog niet zitten. Dat lijkt me gewoon te veel plaats in te nemen, te groots, te....gewoon té.


Er zijn genoeg buizenamps die goed thuis kunnen

dank u! iemand die mij sterkt in mijn overtuiging om een buizenamp te willen kopen...

pff...ik denk dat ik hier niet ga uitkomen...want in de winkel zijn verkopers ook 'bevooroordeeld'. Dus weet niet of ik van hen de 'juiste' uitleg gaan krijgen.
En zoals ik hier ook heel duidelijk merk is het een HELE grote kwestie van smaak.

remmiedepemmie
1 september 2009, 16:44
Een head met een 2x12 cab is toch niet zoveel groter dan een 2x12 combo?

caliban
1 september 2009, 16:55
Kan me niet voorstellen dat die verkoper van de mark IV er ooit 2000 voor krijgt. Iemand heeft 1400 geboden, beetje meer mag misschien ook nog, maar 1700 lijkt me het maximum. AART is hierover veel beter op de hoogte, als hij niet antwoordt, stuur heem dan even een berichtje via pm.

Een versterker is natuurlijk erg smaakgebonden, maar er is hier ook niemand die je een bepaalde versterker aansmeert. Iets wat je in veel winkels wel hebt. De winkel waar ik hier in de buurt soms kom, heeft bijvoorbeeld een heel erg beperkt aantal highgainers. Als ik er niks van wist, zou ik waarschijnlijk na een aantal maanden opgescheept zitten met een rectifier, het dan net niet dat vinden, terwijl ik nu weet dat een rectifier gewoon niks voor mij is. Een winkel als guitarking of musicstore staat een groot assortiment aan highgainers, kunnen je oren oordelen (grappig :p), en word je niet in een bepaalde richting gepusht door het assortiment of de daar bij horende verkoper.

sjaak1990
1 september 2009, 18:05
Een head met een 2x12 cab is toch niet zoveel groter dan een 2x12 combo?

Idd en het is makkelijker te verplaatsen, 2x12 buizencombo's zijn meestal ongelofelijk zwaar!

Mensen op GN zijn wel bevooroordeeld maar hoeven geen winst oid te maken zoals de winkel. Versterkers zijn smaakgebonden ja, daarom moet jij ze ook zelf testen en hopelijk heb je wat aan de suggesties.

deftone82
1 september 2009, 18:22
Idd en het is makkelijker te verplaatsen, 2x12 buizencombo's zijn meestal ongelofelijk zwaar!


Mesa Express die ik hoorde was maar 1x12...alles wat ik tot nu toe gehoord heb was 1x12 of kleiner...

Denk binnenkort eens naar Keulen...(sorry ben ik sneller dan in euh Boekel :))

Alleen is het dan nog afwachten of ze net die versterkers in huis hebben die ik wil horen...

sjaak1990
1 september 2009, 18:26
Mesa Express die ik hoorde was maar 1x12...alles wat ik tot nu toe gehoord heb was 1x12 of kleiner...

Denk binnenkort eens naar Keulen...(sorry ben ik sneller dan in euh Boekel :))

Alleen is het dan nog afwachten of ze net die versterkers in huis hebben die ik wil horen...

Jammer van een 1x12 (open back?) naar mijn mening is dat je de amp niet optimaal hoort wat wel mag bij amps in die prijsklasse, is mijn mening hoor maar een 1x12 geeft niet zoveel druk en straalt minder opzij.

caliban
1 september 2009, 18:34
Mesa Express die ik hoorde was maar 1x12...alles wat ik tot nu toe gehoord heb was 1x12 of kleiner...

Denk binnenkort eens naar Keulen...(sorry ben ik sneller dan in euh Boekel :))

Alleen is het dan nog afwachten of ze net die versterkers in huis hebben die ik wil horen...

Ik ben een paar maanden geleden eens naar daar geweest. Het meeste wat ik wilde testen hadden ze er staan, maar bijvoorbeeld geen Diezel Herbert en niks VHT. Guitarking heeft voor de shootout heel wat aangekocht, waaronder Diezel, ENGL, VHT en noem maar op, dus zeker de moeite om even naar daar te gaan.

Kingfisher
2 september 2009, 08:32
Bon, als eigenaar van een MB express 50:50 combo (1x12) ook maar eens een bijdrage.

Ik zocht de beste versterker die ik op mijn appartement kan gebruiken. En ja, ik had hetzelfde als ik de Express voor het eerst hoorde. Ook mijn vriendin, die normaal geen fan van overdrive is, vindt de scheur van de Mesa Boogie heerljk.

Vroeger had ik moeite om mijn vriendin de nuance te laten horen tussen de neck/middle en bridge pickup en de combinaties, nu hoor je elke geluid genuanceerd.

Nadeel:
- geen goedkoop versterkertje (1700 euro voor betaald, maar fiscaal aftrekbaar :soinnocent:
- best wel wat ruis op het OD kanaal
- geen duizendpoot: je krijgt er standaard geen metal uit, misschien met een pedaaltje wel. Maar warme clean, over americana, scheurende blues tot en met AC/DC rock lukt wel. Youtube staat vol filmpjes.
- zwaar, zoals alle combos. Koop zeker niet de 2x12 combo of je sleept je een hernia. Volgende keer zou ik voor de medium head gaan en een apparte kast. Maar ja, zo ruim was mijn budget nu ook weer niet.
- effects loop is serieel, dus bij gebruik van digitale effecten heb je enorme tonesuck
- dashbord is vertikaal, dus je kan rechtstaand moeilijk lezen welke knob de treble is etc...maar dat leer je van buiten na enkele weken.

Maar die klank...die klank...elke keer een orgasme.

Een raad: zet hem nooit, en dan ook nooit op 50W in het appartement. Fout.

deftone82
2 september 2009, 09:11
EINDELIJK EINDELIJK! (maareuh 50:50?)

Dan heb ik eigenlijk nog een vraag: is de 5 Watt 'te doen' op een appartement?

Dan nog ff iets anders. Ik ben op you tube alvast naar Mark IV beginnen zoeken. Ik heb de indruk dat die iets té (lead) metal klinkt. Niet zo strak als de Express. Maar dat kan ook liggen aan de mensen die de filmpjes posten. Meestal proberen ze Metallica te kopiëren...en ik zou er toch ook een aangename warme klank willen kunnen uithalen....

Kingfisher
2 september 2009, 10:49
Die 5 wat is zeker te doen op een appartement, natuurlijk moet je niet boven 2 a 3 gaan, afhankelijk van de gain setting. Je kan op 5W ook behoorlijk wat lawaai maken, en de klank op 5 wat is toch anders dan op 50 watt (class A vs class A/B)

50Watt is een hele belevenis. Maar dan verwijder je best eerst kinderen en kleine huisdieren :blast:

Voor de clean maakt volume weinig uit, je kan clean spelen op een Marshal stack zonder dat het de buren stoort, bij wijze van spreken. Maar aan 5W kan je ook overdrive gaan zonder dat het meteen tot een uitwijzingsbevel leidt.

Trouwens, wie legt mee eens het nut uit van een versterker van meer dan 50W? 100W Marshall, da's toch gewoon een penisverlengstuk? Er is geen enkele clubvenue waar je een 100W stack kan laten warm lopen, en zodra je op een weide gaat, is er een PA.

En 50W is al overdreven voor de meeste clubs.

Meer MB 5:50 info op het Express-forum
http://forum.grailtone.com/viewforum.php?f=30

voorbeeldsettings zijn te vinden op
http://www.grailtone.com/tone-settings/mesa-boogie/view-express-settings.html#

Maar de versterker geeft alle nuances van de gitaar weer, dus deze settings werken misschien niet met jouw plank.

Ik heb er al een lekker vuile Iggy Pop fuzz uit gekregen, en dat met een fender strat. Ik moet er wel nog eens mijn scheurijzer aanhangen.

De effectsloop is tot nu toe vrijwel waardeloos gebleken. Van zodra je er een pedaal inplugged, verlies je door de tonesuck dat *wow* effect van de mesa boogie klank. Misscien dat ik er ooit nog eens een delay pedaal tussen steek. Dus dit is echt een versterker voor mensen die back to basics willen. En die klank is zo goed dat ik tot nu toe nog geen pedaaltje nodig gehad heb.

Over de 5:25 is men minder enthousiast.

Mijn 5:50 zit momenteel binnen voor
- het vervangen van een kapotte buis (geen garantie op buizen, bastards)
- een mod om hem volledig geruisloos te maken.

Eenvoudig: wie geen budgetbelemmering heeft, en op zoek is naar de beste buizenbak voor een appartement, dan is dit gewoon de versterker. Als je toch op zoek bent naar stille buizenamps (als dat geen contradictio in terminis is) kijk anders ook eens naar de VOX Night Train? Maar die heb ik nog niet beluisterd.

caliban
2 september 2009, 11:57
EINDELIJK EINDELIJK! (maareuh 50:50?)

Dan heb ik eigenlijk nog een vraag: is de 5 Watt 'te doen' op een appartement?

Dan nog ff iets anders. Ik ben op you tube alvast naar Mark IV beginnen zoeken. Ik heb de indruk dat die iets té (lead) metal klinkt. Niet zo strak als de Express. Maar dat kan ook liggen aan de mensen die de filmpjes posten. Meestal proberen ze Metallica te kopiëren...en ik zou er toch ook een aangename warme klank willen kunnen uithalen....

Een mark IV kan in principe van jazz tot metal, over blues en rock. GEQ maakt heel veel geluiden mogelijk. Veel mensen spelen er metallica over, dat klopt, maar mag je jezelf niet door laten verwarren.

Een tweedehandse DC-5 zou ook wat kunnen zijn, dat is de oudere versie van de 5:50.

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/mesa-boogie-dual-caliber-5-dc-5-incl-stofhoes-handleidin-50118450.html

HaroldA
2 september 2009, 12:06
Trouwens, wie legt mee eens het nut uit van een versterker van meer dan 50W? 100W Marshall, da's toch gewoon een penisverlengstuk? Er is geen enkele clubvenue waar je een 100W stack kan laten warm lopen, en zodra je op een weide gaat, is er een PA.

Ik ben onlangs overgestapt van een Marshall JMP 2204 (50 watt) naar een JMP 2203 (100 watt). Het resultaat: veel vetter geluid op hetzelfde volume! :rockon:

Het aansturen van de 2 4x12" kasten in de repetitieruimte gaat ook een stuk beter. En nee, dit is niet om stoer te doen, maar dankzij de betere spreiding (1 cab aan iedere kant v/d drummer) kan ik wat zachter staan... :sssh:

Overigens ben ik de enige gitarist in mijn bandje...

JeanPaul du Vinnie
2 september 2009, 13:02
Een tweedehandse DC-5 zou ook wat kunnen zijn, dat is de oudere versie van de 5:50.

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/mesa-boogie-dual-caliber-5-dc-5-incl-stofhoes-handleidin-50118450.html
Ben je daar zeker van? Ik denk dat de Express en de DC (die veel verder gaat in de distortion) toch nog redelijk hard verschillen.

sjaak1990
2 september 2009, 13:23
Trouwens, wie legt mee eens het nut uit van een versterker van meer dan 50W? 100W Marshall, da's toch gewoon een penisverlengstuk? Er is geen enkele clubvenue waar je een 100W stack kan laten warm lopen, en zodra je op een weide gaat, is er een PA.


Het gaat ook om de headroom. Een 5 watt amp gaat ook hard maar kan niet zo hard clean. Verder klinkt een 100 watt eindtrap heel anders dan een 5 watt eindtrap bijvoorbeeld. Ik heb geen laag vermogen buizen ampje gehoord dat goed was voor metal of ruige hardrock sounds, een dikke eindtrap geeft ook bij lager volume een grootser geluid. En voor mijn sound wil ik bijvoorbeeld geen eindtrap oversturing dus dan wil je nooit op de max van de amp zitten.

caliban
2 september 2009, 15:24
Ben je daar zeker van? Ik denk dat de Express en de DC (die veel verder gaat in de distortion) toch nog redelijk hard verschillen.

De DC is eerder markserie achtig, zwaardere en strakkere overdrive heel waarschijnlijk, de F-serie is iets closer met de rectifier, en de express nog wat anders, maar ze zijn in plaats van elkaar gekomen, dus de basis bedoeling zou hetzelfde moeten zijn. AART kan denk ik hier best op antwoorden.

AART
4 september 2009, 01:56
De DC is eerder markserie achtig, zwaardere en strakkere overdrive heel waarschijnlijk, de F-serie is iets closer met de rectifier, en de express nog wat anders, maar ze zijn in plaats van elkaar gekomen, dus de basis bedoeling zou hetzelfde moeten zijn. AART kan denk ik hier best op antwoorden.

Hehe, daar ben ik dan.

DC, F-series en Express zijn allemaal de 'instapseries' van Mesa geweest, maar qua klank hebben ze niet heel veel met elkaar te maken.

Ze zijn grofweg onder te verdelen in 2 groepen: De mark-based (caliber, dual-caliber) en de recto-based (F-series, Express).

De Calibers hebben een duidelijke mark voicing, de dual-calibers klinken al iets moderner maar neigen nog steeds richting de marks. De F was echter modern met een rectifier-trekje, waarschijnlijk omdat die populairder waren/zijn dan de marks. De Express zet daarop door met de 'burn' mode in het lead kanaal, ook al is die overall wat milder dan zijn voorgangers.

Het is dus in principe hetzelfde concept, maar dan aangepast aan de eisen van de consument op het moment van productie.

caliban
4 september 2009, 11:51
Ik heb een aantal keer over een mesa F gespeeld, en vond er echt niks aan, maar ik vind ook weinig aan een recto, alhoewel ze bij veel bands heel goed uitkomen.

JeanPaul du Vinnie
4 september 2009, 13:01
Hehe, daar ben ik dan.

DC, F-series en Express zijn allemaal de 'instapseries' van Mesa geweest, maar qua klank hebben ze niet heel veel met elkaar te maken.

Ze zijn grofweg onder te verdelen in 2 groepen: De mark-based (caliber, dual-caliber) en de recto-based (F-series, Express).

De Calibers hebben een duidelijke mark voicing, de dual-calibers klinken al iets moderner maar neigen nog steeds richting de marks. De F was echter modern met een rectifier-trekje, waarschijnlijk omdat die populairder waren/zijn dan de marks. De Express zet daarop door met de 'burn' mode in het lead kanaal, ook al is die overall wat milder dan zijn voorgangers.

Het is dus in principe hetzelfde concept, maar dan aangepast aan de eisen van de consument op het moment van productie.
Bedankt voor de uitleg! Wel grappig/vreemd dat je vooral tweedehands Calibers en DC's aangeboden ziet, terwijl de F-reeks in principe populairder zou moeten zijn dan.

deftone82
19 september 2009, 20:29
ok, even een kleine update...
Ben ondertussen in Keulen Music Store geraakt én bij GuitarKing in Boekel.

Eerst even stoefen over Guitarking: SUPER WINKEL! Zeer professionele en bereidwillige hulp gekregen van de eigenaar! Ik vond het k*t dat ik niet onmiddellijk mijn amp hier kon kopen (moet eerst sparen wegen andere grote uitgaven!). Het is twee uurtjes rijden van waar ik woon, maar ik ga hier terug om mijn volgende versterker te kopen! Echte aanrader voor iedereen die op zoek is nr nieuwe amp (of gitaar!).

Dat gezegd zijnde, eerst naar Keulen geweest. Daar was de service nul, zero, niente...Er zat een dwaze Duitser (duh) achter een toonbank die mij 1 versterker heeft voorgesteld: Een Vox VT30...nadat ik hem gezegd had dat ik eigenlijk geen digitale versterker meer wou hebben.
Klonk aardig maar toch nét niet goed genoeg. Daarna heb ik redelijk doelloos de ene na de andere versterker ingeplugd en geprobeerd, geen hond die er naar kraaide.
Nog getest: MB Mark V (heaven, maar way over mijn budget), Peavey's, Oranges...allemaal leuke dingen maar er was wel steeds iets wat er niet juist zat (behalve dan die Mark V)!! Redelijk teleurgesteld buitengegaan.

Daarna dus naar Boekel. Na mijn wensen te hebben doorgegeven werden er een stuk of 6 versterkers de 'soundbooth" ingereden.
- Soldano combo...ben naam kwijt. Klonk heeel erg lekker in de clean, iets te weinig scheur en te duur voor mij! Verder super versterker met een heel natuurlijk geluid en mucho's headroom.
- The Valve 2/50 combo. Ook hier weer zeer lekkere clean maar te weinig scheur.
- Engl Screamer: Was de eerste die ik goed vond klinken. Ik had wat schrik voor de clean van Engl, maar dat zat helemaal goed (naar mijn goesting!)
- Engl Raider: Hm, er stond na deze nog een amp te wachten, maar ik dacht na deze dat ik hem gevonden had. Zeer zeer mooie amp. Wat donkerder in de midden tonen dan de screamer, maar met wat tweaking was ook dat opgelost. De eerste amp die ik echt goed vond klinken met toch heel wat on-board effecten, wat em lekker veelzijdig maakt.

- Als laatste (omdat ie er nog stond): de Blackstar Series One 45watt combo.
Man man man...meer kon ik er niet op zeggen.
Een 2x12 speakers, 45 watt BEEST.
hele lekkere clean. Met de ISF (Infinite Shape Feature) kan ie volgens het boekje op een meer snedige 'amerikaanse' toon worden gezet tot een meer vollere, houtachtigere UK boutique-like geluid. Via andere draaiknop kan ie van 4,5 watt naar 45 watt (en alles wat er tusseninzit) gedraaid worden. Zo krijg je op lager volume al het geluid dat de buizen 'gepusht' worden.

Om deze epistel niet nog langer te maken: ik was redelijk weg van de ENGL en de BLACKSTAR. En beiden zitten in ongeveer hetzelfde prijssegment (€1600).

Er is nog 2 MAAR-en:
1). beide versterkers kosten rond de 1600 euro. Ik heb nu al enkele keren de raad gekregen om eens een Mesa Boogie Mark IV te bekijken. Die zijn tweede hands te krijgen voor ongeveer hetzelfde bedrag. Die hebben net iets meer instelling mogelijkheden (misschien te veel?).
Ik heb op een Mark V gespeeld en daar zitten echt shitloads aan mooie geluiden in en ik vond die op een lager niveau heel mooi klinken.

2). Nadat ik zo weg was van die Blackstar, ben ik gn rondneuzen en kwam ik bij de Blackstar HT5 series...die zouden ideaal zijn om thuis te spelen (de mini stack). Iemand enig idee of dit te verglijken valt met die Series One 45? Plus dit zou heel wat budget besparen!

Ik heb ondertussen dus een stuk of wat opties die me bevallen:
- Mesa Boogie Express 5:50
- Mesa Boogie Mark IV (wil ik nog eens flink testen)
- Engl Raider
- Blackstar One 45

daarnaast heb ik nog geen laney lionheart kunnen horen!

en nu ga ik ff zwijgen!

caliban
20 september 2009, 10:57
Kan je wat meer vertellen over de verschillen tussen Screamer en Raider?

deftone82
20 september 2009, 12:27
Screamer:
- vier kanalen: clean, crunch, soft lead en heavy Lead
- 3-wegs EQ (bass, middle, treble)
- 50 watt
- 12" Celestion Vintage 30 speaker
- Lead Presence, Reverb, Bright switch, FX loop
- Klinkt zeer prettig, iets meer 'sparkling'/'lichter' dan de Raider maar minder veelzijdig.

Raider:
- twee kanalen met elk 2 modes (Lo en Hi-gain)
- Elk kanaal heeft eigen Gain, Bass, Middle, Treble, Reverb, volume.
- 100 Watt
- 12" Celestion Vintage 30 speaker.
- Over beide kanalen zijn er een overall Presence en Depth/Punch draaiknop.
- kleine knopjes: apart Master A/B volume, High-Gain, Mid-boost, FX-loop
- Noise gate voor het lead kanaal
- Deze geeft meer vette bas, met wat meer draai en duw-werk als bij de screamer, haal je hier meer stijlen uit: van een warme mooie 'plucky' clean tot dikke vette modderige metal tonen (ja er zit een shitload aan gain in).

Raider klinkt beter dan de screamer maar er is iets meer werk aan om er de goede tonen uit te krijgen. Daarnaast lijkt mij het grootste voordeel van de raider dat ie een master volume heeft en een iedere kanaal zijn eigen volume.

Maar dit is mijn mening, wat ik op dat moment gehoord heb. Een van de medewerkers van de winkel was zelf grote ENGL fan (hij speelde metal). Hij vond de Raider beter dan de screamer (die hij zelf had, dacht ik...).

Als het iets helpt? Meer gedetailleerde info over het geluid zou ik op internet zoeken!
Ik ben nl zeer slecht in het omschrijven van wat ik hoor (of wil horen).

groeten

Mukkez
20 september 2009, 14:38
Ik heb een Mesa Express 5:25 (1x12, V30) + Een Gibson SG (std)

Super fijne versterker en dat blijft 't. Toch niet helemaal mijn ding. Je moet er van houden. Ik vind 'm er veelzijdig, voor bijvoorbeeld coverwerk. Merken als Fender, Vox en Marshall hebben allen hun eigen sound en verder niet veel meer. Deze daarentegen kan juist vele verschillende stijlen aan. Rete veel opties/knopjes, naar mijn mening wat te veel. Ik doe 'm ook weg, zoals ik al zei is het niet helemaal mijn ding en ook is ie behoorlijk overbodig. (ik kan het geld momenteel wel gebruiken, dan moet je dus prioriteiten stellen en aangezien ik nog wel een amp heb en pedalen etc.)

Edit; Mesa's vergen over het algemeen wel aardig wat tweakwerk voordat je je sound eruit hebt.

deftone82
20 september 2009, 17:59
Ik heb een Mesa Express 5:25 (1x12, V30) + Een Gibson SG (std)

Ik heb een paar posts terug van iemand gehoord dat ie deze niet zo geweldig vond. Ik heb hem zelf niet kunnen horen. Wel de 5:50 en die vond ik heel erg lekker. Alleen veel centjes en inderdaad, zoals ook de Mark IV ben je lang aant pielen eer je je sound vindt. Maar als je hem vindt, is ie wel heel mooi!