PDA

View Full Version : relicing guide



koen=)
30 juli 2009, 16:09
ik kwam op de gitaar.net forum de relicing guide van bob de jong tegen vond deze erg leuk en dacht daarom laat ik hem maar delen.
Rob de Jong's relicing guide

Rob de Jong heeft in het forum een gedetailleerde beschrijving gegeven over het relicen van zijn eigen Les Paul Custom. Deze mocht niet ontbreken op deze pagina:

1. Hang de gitaar in een oude gitaarhoes aan het stuur van je fiets en zorg ervoor dat er een jack in je output zit en de output aansluiting naar beneden wijst. Laat vervolgens het handvat van de gitaarhoes doorbreken, zodat de gitaar met de jack op de klinkers stort. Hierdoor wordt niet alleen de jack in de output geramd, maar ontstaat er ook een prachtige afdruk van de ritssluiting van de gitaarhoes op de zijkant van de body en een scheur over het midden van de zijkant.

2. Hang de gitaar aan de hals op aan de muur. Gebruik daarvoor twee lange roestige schroeven. Binnen een paar weken is de zijkant van de kop dan kaal en rafelig.

3. Veel spelen. Daarvan wordt de zijkant van de hals kaal.

4. Zet de gitaar op een hoog podium in een standaard en sluit deze aan op je effectenpaneeltje. Ren vervolgens voor het optreden over het podium en blijf daarbij met je voet achter het gitaarsnoer hangen, zodanig dat de gitaar van het podium afvalt en op de betonnen vloer terecht komt. Hiedoor onstaan zeer authentieke schaafplekken op de kop en de onderzijde van de body.

5. Draag altijd spijkerbroeken met brede metalen gespen tijdens het spelen.

6. Laat jezelf tijdens het spelen regelmatig met bier overgieten en maak dat NOOIT schoon. De schimmels hebben een uniek effect op de lak.

7. Probeer dit unieke effect vervolgens toch schoon te maken. Het mengsel van schoonmaakmiddelen heeft weer een eigen unieke effect op de lak.

8. Leen de gitaar aan je broertje uit, die er vervolgens een fan mee van het lijf moet houden. Laat de bloedspetters goed inwerken, in het bijzonder op de toets en de inlays.

9. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: De camping is een unieke plaats om te relicen. De combinatie van zand, cola, aanmaakblokjes en kampvuren, petroleumlampjes en hoge luchtvochtigheid, anti-mug en anit-vries, zonnebrand en glijmiddel: perfecte, unieke, onvervangbare patronen op de lak en de elementen, knoppen naar de knoppen, aangekoekte goldplate, het kan gewoon niet op.

10. Voor hardnekkige gevallen kan de KLM ingezet worden. Stop daarvoor je gitaar in een zo stevig mogelijke gitaarkoffer (ik gebruk een volkunstof Gibson koffer, onverwoestbaar) en check deze in als kwetsbare bagage. Als je dat doet maken ze de koffer voor vertrek gelijk weer open open en sluiten hem niet goed af, waardoor de gitaar tijdens je vlucht in het laadruim tot -20 afkoelt en daarna in 5 minuten weer op +35 gebracht wordt. Daarna laten ze zeer bekwame Spaanse luchthavenmedewerkers de gitaar over de bagagebanden smijten, zodat alweer heel bijzondere effecten op stemknopjes, lak, kop en potmeters ontstaan. Afgebroken knopjes van 3-standenschakelaars dienen uiteraard slecht gelijmd (Bison Kit!) en niet vervangen te worden.

Duurt even maar je hebt er wel wat voor...

Voor de liefhebbers nog enkele tips:

1. Geen straplocks gebruiken!
2. Niet reinigen of dit door je moeder laten doen.
3. Vaak uitlenen.

tweng
31 juli 2009, 00:58
das een leuke !! :-)

macwilliams
31 juli 2009, 07:13
Duurt veels te lang. Ik gaf m'n gitaar aan m'n zevenjarige dochter en heb gevraagd er voorzichtig mee te zijn.......:soinnocent:

JeroenSchaaf
31 juli 2009, 08:15
Lol :D Ja dat kan natuurlijk ook!

deefke666
31 juli 2009, 08:21
hehehe :seriousf:

!!!!dennis!!!!
31 juli 2009, 08:28
een tijdje terug... vriend van me vroeg of ik zijn gitaarbody wou relicen
ik kreeg em mee en ging er mee aan de slag..

gewoon 10 min lang op heup hoogte laten vallen op de stoep en de straat..



hij vond het GEWELDIG haha

Nellyrocks
31 juli 2009, 09:03
Beetje jammer.

Niet echt grappig

wiegersma
31 juli 2009, 09:07
punt 3,5 en 6 doe ik al geregeld.

Mufftin
31 juli 2009, 13:10
veel uitlenen helpt echt, mijn stratocaster is daardoor binnen 5 jaar al bijna helemaal afgetrapt!

Ibanez666
31 juli 2009, 14:00
Niet nodig...ik heb alleen geld voor oude (reeds) afgetrapte zooi...

Plant
31 juli 2009, 20:42
Voor wie een auto met trekhaak heeft:
Hieraan vastbinden en een paar keer heen en weer door de straat rijden.
5 minuten werk.