PDA

View Full Version : Kopen in de USA , voordelig??



Hendriks
30 juli 2009, 13:04
Voor een assemblage project heb ik via ebay diverse parts gekocht , o.a. een SD pickup , deze koste mij incl.verzenden €78 , bijna €15 goedkoper dan in Nederland , dacht ik.
Ik had ergens gelezen (hier dus) dat je tot € 80 vrijgesteld was van belastingen. Niet dus , er moest nog bijna €32 betaald worden aan de TNT.
Op de site van de douane lees ik nu dat er boven de €22 al betaald moet worden.
Opmerkelijk want via een andere verkoper heb ik ook een element gekocht en bij deze hoefde ik niets extra te betalen.
Ik ben nu in totaal nog steeds iets goedkoper uit , maar als de mighty $ nog wat gaat stijgen is het afgelopen met de fun.

Ik denk , ik deel deze ervaring even.

Ibanez666
30 juli 2009, 13:45
Kwestie van wat geluk hebben. kleine pakketjes willen er nog wel eens doorheen glippen, maar de wat grotere en duurdere vaak niet. Ik bestel veel liever in de UK, geen invoer, vaak lagere verzendkosten, zeker voor een gitaar en dan wel een veel minder goede wisselkoers, maar uiteindelijk wel goedkoper voor de dingen die ik koop. En snellere levering! Als die douane hier je pakketje eenmaal onder handen neemt, kan het zomaar twee weken extra duren.

Ibanez666
30 juli 2009, 13:46
welke sd heb je gekocht?

Hendriks
30 juli 2009, 13:48
welke sd heb je gekocht?
Een Phatcat (P90) en die andere was een Quoterpounder.

snaarplukker
30 juli 2009, 13:48
Voor produkten dat je buiten de EU besteld is het volgende van toepassing.

Per postorder via internet besteld.
Tot € 22,-- vrij van douanekosten en BTW.
Tot € 150,-- vrij van douanekosten, enkel 19% BTW op het aankoopbedrag + transportkosten, daar komt nog € 12,50 bij aan inklaringskosten van TNT (of andere vervoerder).
Boven de € 150,-- ca. 6% douanekosten, 19% BTW op het aankoopbedrag + transportkosten en € 12,50 inklaringskosten TNT (of andere vervoerder).

Er zijn slimme leveranciers die bij kleine producten op de douanesticker een bedrag tot € 22,-- aangeven terwijl ze duurder zijn.

Meegenomen uit een land buiten de EU.
Meerdere producten tot € 430,-- vrij van douanekosten en BTW.
Boven de € 430,-- ca. 6% douanekosten + 19% BTW.

Voorbeeld 1.
Komt je Nederland binnen met een gitaar van € 450,-- aan waarde dan moet je over die € 450,-- invoer en BTW betalen. De gitaar komt dan op € 568,--

Voorbeeld 2.
Je komt Nederland binnen met 1 gitaar van € 430,-- en 1 gitaar van € 300,--.
De 1e gitaar kan je vrij invoeren, de 2e gitaar gaat je ca. € 78,-- extra kosten.

Voorbeeld 3.
Je komt Nederland binnen met een gitaar van € 430,--.
Je mag zonder blozen doorlopen.

Ibanez666
30 juli 2009, 13:52
Er zijn slimme leveranciers die bij kleine producten op de douanesticker een bedrag tot € 22,-- aangeven terwijl ze duurder zijn.


Ik weet niet of ze slimmer zijn, volgens mij pleeg je in de USA een strafbaar feit als je dat doet...

snaarplukker
30 juli 2009, 14:20
Ik weet niet of ze slimmer zijn, volgens mij pleeg je in de USA een strafbaar feit als je dat doet...
In de USA en ik meen in alle landen in de wereld is het niet strafbaar om een lager bedrag op te schrijven op een briefje dat bestemd is voor de douane van het importerend land. De fiscale dienst in het exporterend land heeft er geen financieel baat bij.

Ibanez666
30 juli 2009, 14:22
In de USA en ik meen in alle landen in de wereld is het niet strafbaar om een lager bedrag op te schrijven op een briefje dat bestemd is voor de douane van het importerend land. De fiscale dienst in het exporterend land heeft er geen financieel baat bij.

Vreemd, ik heb andere verhalen gehoord. Lijkt me ook niet logisch eigenlijk

Hendriks
30 juli 2009, 14:25
GFS zet op bon dat het om "repair parts"gaat , die komen ook zo door de douanne en daar doen ze volgens mij niets fout mee.

Ibanez666
30 juli 2009, 14:28
GFS zet op bon dat het om "repair parts"gaat , die komen ook zo door de douanne en daar doen ze volgens mij niets fout mee.

Nee maar repair parts zit niet ver naast de waarheid en simpelweg een lager bedrag invullen wel. Ik denk ook niet dat het veel uitmaakt, zelfs bij een gift kijken ze naar de waarde.

golanhall
30 juli 2009, 15:03
Ik had vorige week nog een pakje van GFS ontvangen. 2 Pickups en wat andere hardware goed voor 100$. Op de bon stond 'repair parts' vermeld en waarde '9$'.

Als je het pakje opendeed had je dadelijk de factuur van 100$ :soinnocent:
Gelukkig kijken ze de pakjes dan niet echt na :-)

Ibanez666
30 juli 2009, 15:06
Ik had vorige week nog een pakje van GFS ontvangen. 2 Pickups en wat andere hardware goed voor 100$. Op de bon stond 'repair parts' vermeld en waarde '9$'.

Als je het pakje opendeed had je dadelijk de factuur van 100$ :soinnocent:
Gelukkig kijken ze de pakjes dan niet echt na :-)

Ik vraag me af wie er op zn kloten gaat krijgen als er wel in het pakje gekeken wordt.

robzilla
30 juli 2009, 15:10
Ik vraag me af wie er op zn kloten gaat krijgen als er wel in het pakje gekeken wordt.

Dan krijg je gewoon netjes een rekening van de Douane thuis..

Ibanez666
30 juli 2009, 15:21
Dan krijg je gewoon netjes een rekening van de Douane thuis..

+ boete neem ik aan? Dat werkt bij de douane op schiphol wel zo in ieder geval, als je zogenaamd niks aan te geven hebt en toch een koffer vol mee probeerd te nemen naar huis.

golanhall
30 juli 2009, 15:28
Een boete zou wel lullig geweest zijn, gfs heeft dat immers op eigen initiatief gedaan.

Ibanez666
30 juli 2009, 15:49
Een boete zou wel lullig geweest zijn, gfs heeft dat immers op eigen initiatief gedaan.

Dat valt dus niet te checken, er wordt vaak genoeg om dit soort truukjes verzocht door de kopende partij...

Ik ben nou al een paar keer een advertentie op ebay tegengekomen waar de verkoper (USA) vantevoren in de advertentie al zegt dat hij niet meewerkt aan het opgeven lagere bedragen, omdat dit strafbaar zou zijn. Als het echt geen kwaad zou kunnen zal dit er niet bij staan denk ik, je verkleint dan namelijk wel je klantenkring, aangezien het vaak gevraagd wordt door potentiele kopers.
Het werk sowieso alleen bij kleine pakketjes, een gitaar gaat namelijk nooit voor minder dan 22 euro.

golanhall
30 juli 2009, 16:49
een gitaar gaat namelijk nooit voor minder dan 22 euro.

Goh ik wacht toch nog steeds op de eerste 19$ Gibsun ;-)