PDA

View Full Version : boost voor engl 530



newbreed
30 juli 2009, 11:14
Ik speel metal op een Engl 530 met een Engl 930/60 eindtrap.
Nu hebben we met de band afgesproken om het volume op het podium laag te houden. Ik speel met lage output elementen (bo-el) en ook de Gain op de 530 staat vrij laag, max 3.
Live mis ik nu door dat lagere volume net die druk van een buizenamp die lekker op zijn donder krijgt.
Zou dat met een booster of eq enigzins op te vangen zijn? Ik heb al een tubescreamer getest maar dat is niet de beste oplossing
iemand een suggestie?

Kellet
30 juli 2009, 11:26
Ik raad je de Moollon Signal Boost aan.

http://www.moollon.com/products/signalboost_e.asp

Ik gebruik hem voor mijn ENGL Sovereign. Werkt fantastisch, zeer bruikbaar live.

iWishmaster
30 juli 2009, 11:51
Preamp volume en power amp volume zijn compleet andere dingen. Lowoutput pickups hebben weinig met volume te doen op high-gain sounds ...

Maargoed: meer 'punch' op laag volume is lastig vind ik. Probeer eens een EQ in de loop. Laat alles gelijk behalve de lage frequenties: de (niet teveel) boosten.

marc_o
30 juli 2009, 11:55
Wellicht zit er een mogelijkheid op je eindtrap om het wattage te halveren? Maakt niet zo heel veel uit qua volume, alleen heb je eerder die lekkere druk die je nodig hebt.
Ik gebruik mijn Rivera 55 watt ook maar op half power en dan gaat ie bijna net zo hard, maar heb veel eerder de sound die ik zoek, zeker voor de wat meer high-gainmomenten is het ideaal.

interessander
30 juli 2009, 11:58
De vraag is inderdaad wat je precies mist. Meer gain, maar wel met behoud van definitie, of echt de druk van de poweramp bij hogere volumes.

In geval van het eerste was een tubescreamer een optie, maar je geeft al aan dat dat niks was (hoe had je hem ingesteld?)
En geval twee lijkt me een EQ in de loop een goed idee.

newbreed
31 juli 2009, 00:21
Wellicht zit er een mogelijkheid op je eindtrap om het wattage te halveren? Maakt niet zo heel veel uit qua volume, alleen heb je eerder die lekkere druk die je nodig hebt.
Ik gebruik mijn Rivera 55 watt ook maar op half power en dan gaat ie bijna net zo hard, maar heb veel eerder de sound die ik zoek, zeker voor de wat meer high-gainmomenten is het ideaal.

Thanx. Ga ik zeker proberen

newbreed
31 juli 2009, 00:26
Wellicht zit er een mogelijkheid op je eindtrap om het wattage te halveren? Maakt niet zo heel veel uit qua volume, alleen heb je eerder die lekkere druk die je nodig hebt.
Ik gebruik mijn Rivera 55 watt ook maar op half power en dan gaat ie bijna net zo hard, maar heb veel eerder de sound die ik zoek, zeker voor de wat meer high-gainmomenten is het ideaal.


Ik raad je de Moollon Signal Boost aan.

http://www.moollon.com/products/signalboost_e.asp

Ik gebruik hem voor mijn ENGL Sovereign. Werkt fantastisch, zeer bruikbaar live.



thanx ga m zeker testen

wiegersma
31 juli 2009, 09:40
Meer druk krijg je door je versterkervolume open te gooien.
Met een booster krijg je meer gain, maar deze hoef je niet, want de gain zet je zelf al laag.

Een EQ kan je geluid kleuren, maar heb je mi. alleen nodig wanneer je niet tevreden bent over je sound.

Mijn ervaring met het halveren van wattage is dat het geluid niet helemaal overeen komt met volledige wattage (engl 530 naar Mesa 50/50).

Je zou je kabinet op het podium naar achteren kunnen richten (van de bandleden en het publiek af). Dan kun je 'm luider zetten. Deze uitversterken met microfoon en dat dan weer over je monitor heen.

ofzoiets

caliban
31 juli 2009, 10:52
Als je gain al maar op 3 staat, zou ik niet weten waarom je de amp zou boosten. Ik kan je wel een aantal modificaties aanbevelen in de e530 die ik heb geprobeerd toen ik er een had. Vraag maar langs pm indien je interesse hebt.

vinni
31 juli 2009, 21:26
Ik speel metal op een Engl 530 met een Engl 930/60 eindtrap.
Nu hebben we met de band afgesproken om het volume op het podium laag te houden. Ik speel met lage output elementen (bo-el) en ook de Gain op de 530 staat vrij laag, max 3.
Live mis ik nu door dat lagere volume net die druk van een buizenamp die lekker op zijn donder krijgt.
Zou dat met een booster of eq enigzins op te vangen zijn? Ik heb al een tubescreamer getest maar dat is niet de beste oplossing
iemand een suggestie?

Metal.....laag volume....maar toch druk.....

Wat klopt hier niet.....

Vinni

caliban
31 juli 2009, 22:50
Pickups met hogere output lijken me ook een goede optie. De meeste ENGL's klinken op zich al heel erg strak, waardoor een tubescreamer misschien overdaad is.

vinni
31 juli 2009, 22:54
Het komt er op neer dat je eigenlijk een Loudnessknop zoekt in pedaalvorm dus......

Vinni

caliban
31 juli 2009, 22:57
Het komt er op neer dat je eigenlijk een Loudnessknop zoekt in pedaalvorm dus......

Vinni

Wat bedoel je juist met loudness? Is dat niet hetzelfde als resonance. Indien ja, moet je het gaan zoeken in de poweramp.

vinni
31 juli 2009, 23:02
Nou,
Ik refereerde meer aan de Loudness-knop die je vaak op hifi-installaties ziet.
Die zorgt er voor dat je op een laag volume toch nog een vol geluid hebt.
Zoiets dus.....maar dan voor je gitaargeluid.

Vinni

caliban
31 juli 2009, 23:12
Equaliser in de fx-loop is misschien ook een goed idee. Kan je de gewenste frequentie boosten, gaan het ook wat vetter klinken denk ik.

wiegersma
1 augustus 2009, 09:28
Misschien is een enhancer iets voor je?
Ik denk dat je alleen meer druk krijgt door luider te spelen.
Plexiglazen schut voor je kabinet?
Het kabinet alleen op jezelf richten?

newbreed
1 augustus 2009, 11:14
Misschien is een enhancer iets voor je?
Ik denk dat je alleen meer druk krijgt door luider te spelen.
Plexiglazen schut voor je kabinet?
Het kabinet alleen op jezelf richten?

goeie tips maar wij spelen helaas niet op podia die zo groot zijn
dat dit mogelijk is. Ik ga een eq in de fxloop testen en
heb van Caliban advies gehad over mods die zeker
interessant zijn.
Thanx allemaal voor jullie input. Ik kan hier zeker
iets mee en ga de komende weken een en ander
testen. Ik zal txt hier posten wat de oplossing is geworden

iWishmaster
3 augustus 2009, 16:04
Nou,
Ik refereerde meer aan de Loudness-knop die je vaak op hifi-installaties ziet.
Die zorgt er voor dat je op een laag volume toch nog een vol geluid hebt.
Zoiets dus.....maar dan voor je gitaargeluid.

Vinni

Ik dacht altijd dat loudness net zoiets als de 'Resonance'-knop op Peavey 5150's is, maar dat is blijkbaar niet waar. Resonance zit na de power amp, loudness zit (letterlijk) òp de volume-potmeter. Zodra mn zelfbouw versterkertje af is ga ik daar eens mee experimenteren als ik potmeters met 4 aftakkingen kan vinden.

interessander
3 augustus 2009, 16:09
Loudness is ook een functie die bedoeld is om enkel op lagere volumes de mindere baswergave wat op te peppen. Op hogere standen is er genoeg vermogen om de bas goed weer te geven en geeft loudness een overdreven 'boomy' effect. Meer voor de VW golf rijders met MDF hoedenplanken dus..

Ik kan me herrinneren dat Sony een hifi eindversterker had met een standaard loudness functie die afnam naarmate je het volume harder zette.

iWishmaster
3 augustus 2009, 16:32
Dat was ook de bedoeling om te maken inderdaad. Soort van automatische resonance. Het is (elektro)-technisch gezien een heel simpele modificatie, maar het finetunen zal niet al te makkelijk zijn gok ik, aangezien de benodigde potmeters niet of nauwelijks meer gemaakt worden.

caliban
3 augustus 2009, 16:34
Loudness is ook een functie die bedoeld is om enkel op lagere volumes de mindere baswergave wat op te peppen. Op hogere standen is er genoeg vermogen om de bas goed weer te geven en geeft loudness een overdreven 'boomy' effect. Meer voor de VW golf rijders met MDF hoedenplanken dus..


Dan is het denk ik vergelijkbaar met resonance. Dat is ook een soort boost van lage tonen in de poweramp. Ligt net zoals de presence (echte presence, niet zoals op een mesa/boogie rectifier) in de terugkoppeling van de transformator naar de fase-draaier.

interessander
3 augustus 2009, 16:48
Ik denk dat elk merk er zo zijn eigen term voor heeft, zoals deep of contour.

@caliban, gebruik jij de (pull) deep switch wel eens op je mesa?

iWishmaster
3 augustus 2009, 16:56
Dan is het denk ik vergelijkbaar met resonance. Dat is ook een soort boost van lage tonen in de poweramp. Ligt net zoals de presence (echte presence, niet zoals op een mesa/boogie rectifier) in de terugkoppeling van de transformator naar de fase-draaier.

Loudness werkt als volgt:
De volumepotmeter heeft een extra aftakking op bijvoorbeeld 40%/60%. Hier zet je een weerstand en condensator in serie naar de ground. Op deze manier worden lage frequenties bij lage instellingen van de potmeter meer versterkt dan de midden en hoge. Je zou ook een boost in het hoog kunnen maken op de ze manier. Zie afbeelding:
http://www.radiocollection.net/schema/loudness_basis_64.gif

Het verschil met resonance en presence is dus dat er geen terugkoppeling gebruikt wordt vanaf de output transformator / speaker.

caliban
3 augustus 2009, 17:13
Ik denk dat elk merk er zo zijn eigen term voor heeft, zoals deep of contour.

@caliban, gebruik jij de (pull) deep switch wel eens op je mesa?

Ik heb die altijd aanstaan eigenlijk, ik pull bijna al mijn knoppen.


Loudness werkt als volgt:
De volumepotmeter heeft een extra aftakking op bijvoorbeeld 40%/60%. Hier zet je een weerstand en condensator in serie naar de ground. Op deze manier worden lage frequenties bij lage instellingen van de potmeter meer versterkt dan de midden en hoge. Je zou ook een boost in het hoog kunnen maken op de ze manier. Zie afbeelding:
http://www.radiocollection.net/schema/loudness_basis_64.gif

Het verschil met resonance en presence is dus dat er geen terugkoppeling gebruikt wordt vanaf de output transformator / speaker.

ENGL gebruikt iets in die aard voor de low boost op bijvoorbeeld de powerball. Het staat net voor de tonestack, en je kan als je de switch aanzet, het extra bas signaal over de tonestack heen-switchen. Is moeilijk om uit te leggen, gemakkelijker te zien op een schema. Ik denk dat dit deel ongeveer juist is getekend op het SE-schema op houseofenglamps.

interessander
3 augustus 2009, 17:19
Ik heb die altijd aanstaan eigenlijk, ik pull bijna al mijn knoppen.

Maar dan heb je de bas zelf laag staan neem ik aan? Alles gepulled wordt wel erg gauw schel toch?

Maar deze deep switch, welke volgens mij wel over de power amp gaat, heb ik afgelopen optreden nodig gehad icm het lage podiumvolume om hem wat op te peppen. Een zelfde soort situatie als de topcistarter beschijft, en dat werkte prima!

caliban
3 augustus 2009, 17:26
Maar dan heb je de bas zelf laag staan neem ik aan? Alles gepulled wordt wel erg gauw schel toch?

Maar deze deep switch, welke volgens mij wel over de power amp gaat, heb ik afgelopen optreden nodig gehad icm het lage podiumvolume om hem wat op te peppen. Een zelfde soort situatie als de topcistarter beschijft, en dat werkte prima!

http://www.tubefreak.com/mk3-1.gif
Links boven bij de return van de fx-loop staat de pull deep. Zorgt voor meer bas versterking van deze gainstage. Ik vind alle knoppen gepulld altijd leuk klinken. En ik zet de bas van mijn grafische equalizer niet zo laag, de eerste bas knop natuurlijk wel, om een strakke sound te houden.