PDA

View Full Version : feedback probleem



newbreed
30 juli 2009, 10:58
Ik speel op een Engl 530 met een Engl 930/60 eindtrap.
Nu krijg ik bij livegigs opeens erg last van een vervelende feedback.
Niet de "normale" feedback. deze hoor je bv ook als het gitaarvolume dicht staat. Het lijkt meer een microfonisch effect. Je hoort bv ook het taptempo van de delay in de feedback!
Als ik mijn eindtrap op standby zet is het weer ff weg maar komt daarna weer genadeloos terug.
Ik dacht dat het mijn pre-amp zou zijn maar die is nagekeken en blijkbaar niets mis mee. Iemand een idee??
Gain staat vrij laag, ergens rond de drie en volume op de eindtrap is ook niet echt hoog

wiegersma
31 juli 2009, 09:31
Buizen die over datum zijn kunnen soms ook microfonisch worden. Misschien dat het aan de eindbuizen ligt. Tik er eens voorzichtig met een metalen staafje tegenaan. Als je het tikken duidelijk hoort kunnen ze vernieuwd worden.

Heb je veel hoog in het geluid? draai dat eruit.

Misschien heb je effecten niet goed aangesloten of verkeerd ingesteld. Door te hoge waardes kun je een fluitend geluid krijgen.

ofzo

newbreed
31 juli 2009, 10:11
Buizen die over datum zijn kunnen soms ook microfonisch worden. Misschien dat het aan de eindbuizen ligt. Tik er eens voorzichtig met een metalen staafje tegenaan. Als je het tikken duidelijk hoort kunnen ze vernieuwd worden.

Heb je veel hoog in het geluid? draai dat eruit.

Misschien heb je effecten niet goed aangesloten of verkeerd ingesteld. Door te hoge waardes kun je een fluitend geluid krijgen.

ofzo


enige optie zou de eerste kunnen zijn . Ik dacht nl dat het mijn pre-amp was maar de eindtrap heb ik niet getest. thanx. ga zeker ff proberen

cluseau
3 augustus 2009, 08:37
Nu krijg ik bij livegigs opeens erg last van een vervelende feedback.
Niet de "normale" feedback. deze hoor je bv ook als het gitaarvolume dicht staat. Het lijkt meer een microfonisch effect. Je hoort bv ook het taptempo van de delay in de feedback!
Als ik mijn eindtrap op standby zet is het weer ff weg maar komt daarna weer genadeloos terug.

Hoi, de voeten van je eindbuizen zijn in de print gesoldeerd wat vaak storing door slechte soldeerverbindingen veroorzaakt. Deze dus ff checken met een loep. Zie je ringvormige breukjes dan is het verstandig alle zware componenten zonder meer te hersolderen. Verder maak je goeie kans op een lekke elko welke capacitief arm is geworden. In het laatse geval zal je toch even moeten meten. Tot slot is het ook mogelijk dat er een rotte buis inzit. Zachtjes tikken met het heft van je schroevedraaier en kijken of hij reageerd. Zo ja dan beide buizen tegelijk vervangen en bias-en.

Frans.