PDA

View Full Version : Lage E trilt



bouf
30 juli 2009, 00:11
Hey,

ik heb onlangs een Taylor 314ce gekocht... Lekker ding!!

Er is maar 1 klein puntje dat me toch wat stoort en dat is dat de lage, dikke E toch wat van een buzz heeft. Er liggen elixirs 12. op. De verkoper zei me wanneer ik er hem op wees dat je toch wat bespeelbaarheid moet hebben ook. Daarmee bedoelde hij dat ik de snaren niet hoger mag/moet leggen.

Is er een andere manier om dit te verhelpen of wat doe ik best??:noob:

--=HANS=--
30 juli 2009, 10:09
Merkwaardig commentaar van de verkoper. Jij bepaalt immers wat je prettig vind spelen en niet de verkoper. Er zijn geen vaste regels voor wat betreft de actie van je gitaar. Leg je de snaren te laag dan krijg je fretbuzz, leg je ze te hoog dan wordt de bespeelbaarheid minder. Als jouw lage E aanloopt en het zint je niet dan stel je je gitaar toch hoger af. Wat de een als oncomfortabel ervaart vind de ander met misschien wat meer ervaring of simpelweg sterkere handen gewoon prima. 0.12 lijkt me een prima keuze, kies hier zelf ook altijd voor maar er zijn ook gitaristen die dat te zwaar vinden spelen en die kiezen dan voor een dunner setje. Ik zou er dus niet te moeilijk over doen en gewoon vragen of ze de gitaar zo willen afstellen dat die buzz op de lage E verdwijnt, blijkt achteraf dat die kerel gelijk had dan is er nog geen man overboord want dan laat je de boel weer gewoon terug zetten naar de oorspronkelijke hoogte.
Succes ermee!

Rutger
30 juli 2009, 10:16
Kan toch van verschillende zaken afhangen, het hoeft niet direct de afstelling te zijn. Je speelstijl speelt ook een rol (misschien sla je de bassnaren te hard aan), het type snaren wat je gebruikt ook (dikte, gewonden/ongewonden).

lashkid
8 augustus 2009, 13:01
Ik zou gewoon naar een speciaal zaak gaan en laten afstellen. Men vraagt je eerst even te spelen, kunnen ze zien wat je speelstyle is en aan de hand daarvan kunnen ze de gitaar afstellen.

Men kijkt dan naar de topkam, actie (snaren tov fretboard) e.d.

Blend
9 augustus 2009, 16:10
gewoon terugtrillen ;)

bouf
11 augustus 2009, 22:37
Ik geloof dat er nu elixirs opliggen, welke weet ik niet juist?

Kan het hier aan liggen? Welke raden jullie mij aan?