PDA

View Full Version : Hoeveel mag een Gibson LP Custom kosten



Fritske123
29 juli 2009, 22:11
Beste leden,

Kan mij iemand vertellen wat een Gibson Les Paul Custom uit 1979 mag kosten?

De gitaar is 100% origineel. De verf van de hals is er voor een groot gedeelte af aan de achterkant. Er wordt gezegt dat dit geen kwaad kan?? Verders zit hij nog best goed in de verf. En heeft op de rug wat bucklerush. Maar verder functioneerd hij 100% inclusief originele koffer.

En wat mag een Gibson Les Paul Custom uit 1983 kosten?

De gitaar is ook 100% origineel en zit er goed uit. Ook hier zit de koffer er nog bij. Weinig lak schade.

Zit er tussen deze twee gitaren ook nog kwaliteitsverschillen aan gezien deze toch 4 jaar schelen?? Welke van de twee gitaren is de beste investering voor de toekomst?


Alvast bedankt.

Harrie.

macwilliams
29 juli 2009, 22:27
Er zal niet zoveel prijsverschil zitten tussen een '79 en een '83 custom. Reken maar op een vraagprijs die niet de werkelijke waarde vertegenwoordigd. Verder is het ook nog afhankelijk van de kleur. Zwart is de meest favoriete kleur en daarmee de meest waardevolle investering.
Even ervan uitgaan dat de staat redelijk is moet je uitgaan van €1700,- tot €2200,- daarbij niet teveel aan geknoeid. Mocht hij echter in nieuwstaat zijn met orginele koffer, en dus echt onbespeeld!!! Dan zijn er tegenwoordig vraagprijzen van €4000,- en soms meer. Dan ligt het aan jouw of jij het dat waard vind. Persoonlijk zou ik als hij echt heel goed speelt en zgan is tot €2700,- gaan.

Fisherman
29 juli 2009, 22:31
Ben het met kameraad Mac eens.
Echter, de prijs hangt in grote mate af van de originaliteit en de conditie.
Die custom lijkt trouwens als 2 druppels water op die El Maya...maarja, daar is het ook een kopie voor...dat hou je hè.:soinnocent:

macwilliams
29 juli 2009, 22:44
Dat krijg je tegenwoordig met die verzamelaars. Alles moet zgan zijn. Een goede gitaar is bespeeld en heeft battle scars toch?

Agent_Smith
29 juli 2009, 22:56
Dat krijg je tegenwoordig met die verzamelaars. Alles moet zgan zijn. Een goede gitaar is bespeeld en heeft battle scars toch?

Klopt, ik beschouw gebruikssporen meestal als teken dat het iig niet een slecht, niet-bespeeld exemplaar is. Over de populairiteit van de kleuren valt overgens te twisten, Mac :D

dodeboboeror
29 juli 2009, 23:07
Dat krijg je tegenwoordig met die verzamelaars. Alles moet zgan zijn. Een goede gitaar is bespeeld en heeft battle scars toch?


Klopt, ik beschouw gebruikssporen meestal als teken dat het iig niet een slecht, niet-bespeeld exemplaar is. Over de populairiteit van de kleuren valt overgens te twisten, Mac :D


Maar mocht de onbeschadigde gitaar van een verzamelaar geweest zijn, dan hoeft dat toch niet per definitie een slecht exemplaar te zijn.;)

Fritske123
29 juli 2009, 23:08
De gitaar uit 1979 met dus die gedeeltelijke kalle hals is een black beauty uitvoering en die uit 1983 is naturel gelakt.

Beide gitaren zijn 100% origineel, dus niks aan verbouwd.

Dank U.

wrc_46
29 juli 2009, 23:19
Ik heb een paar maanden terug een les paul custom gekocht van ergens begin jaren 70 met ook weggesleten lak aan de hals. Heb er 1600 Euro voor betaald. De uitvoering is cherry sunburst en hij is in zeer goede staat voor de rest.

Ik denk dat je moet denken rond de 2000 euro.

FruscianteFan
29 juli 2009, 23:26
Maar mocht de onbeschadigde gitaar van een verzamelaar geweest zijn, dan hoeft dat toch niet per definitie een slecht exemplaar te zijn.;)
De meeste gitaren die nieuw worden gekocht (en alle gitaren die niet in de fabriek of winkel blijven, zijn ooit nieuw gekocht), worden niet puur als verzamelobject gekocht. Toch?

Midwolda
29 juli 2009, 23:38
Je kunt niet verwachten dat een gitaar dertig jaar lang in een koffer onder een bed heeft liggen wachten tot jij of ik haar komt kopen.
Ze zijn dus altijd bespeeld, en hoe beter de gitaar gemaakt is en klinkt, hoe meer er op gespeeld zal zijn.
Playwear en bucklerash, een krasje hier en een putje daar zouden voor mij dan ook niet zo'n probleem zijn.
Als je een gitaar echt als een soort belegging koopt, dan telt m.i. originaliteit toch het zwaarst.
En ik zie ook liever een mooie gitaar aan de muur hangen dan een duur schilderij ofzo, daar kun toch je alleen maar naar kijken... ;)

macwilliams
29 juli 2009, 23:45
Heb zelf een uit '70 niet geheel orgineel, gerefret enz enz. Heeft mij heel weinig gekost omdat de vorige eigenaar dacht dat ze uit '79 was (ooooops) maar spelen dat dat kreng doet... Onbetaalbaar, voor de rest...

Zo heb ik ook nog een gold plated goldtop P90 uit '88 het geluid uit die plank is ongeëvenaard. Kostte me nog minder.

Orginaliteit zegt mij dus geen reet, kwaliteit wel.

Als je wilt investeren, koop aandelen goud.

Orpheo
29 juli 2009, 23:49
ben het met mac eens. mijn custom had blijkbaar toggles geinstalleerd, ooit... wist ik niet eens, had ik niet eens gezien. pas 4 jaar nadat ik 'm gekocht had, kwam iemand langs, keek er naar, en zei direct, ey, dat ding heeft toggles gehad! hij speelt als een deurkruk (veel te dunne hals, te lage frets, hoewel nieuwe frets, superjumbo's, een hoop problemen op zouden lossen, maar ik en te schijterig om m'n ouwe beessie te laten herfretten).

gorgasm
29 juli 2009, 23:51
soms wil ik de mijne ook laten refretten(fretbuzz enzo) maar geen adres enzo, noch kennis ervan. En ja die pu, kdenk dat die beter kan.

ik heb trouwens ook gemaild voor die gitaar. Maar voor die prijs zou ik die 80'er halen bij max.

Midwolda
30 juli 2009, 00:08
Een refret... ja da's een goeie. Het moet wel bespeelbaar blijven natuurlijk.
Voor mij valt slijtage aan de frets eigenlijk wel onder de noemer playwear.
Maar verder liefst zo origineel mogelijk, lekker aan de muur hangen en af en toe even aan een amp...

Heb hier ook nog een Morris LP uit '72 (?) waar echt nieuwe frets op moeten.
De rest ziet er wat oud en versleten uit, maar alles werkt op zich nog wel goed.
Als ik die refret laat doen gaat me dat meer kosten dan ik voor die plank betaald heb...
dus misschien moet ik zelf maar eens leren refretten.
Kan er verder toch weinig aan verzieken voor die prijs.

Fisherman
30 juli 2009, 17:26
Een refret... ja da's een goeie. Het moet wel bespeelbaar blijven natuurlijk.
Voor mij valt slijtage aan de frets eigenlijk wel onder de noemer playwear.
Maar verder liefst zo origineel mogelijk, lekker aan de muur hangen en af en toe even aan een amp...

Heb hier ook nog een Morris LP uit '72 (?) waar echt nieuwe frets op moeten.
De rest ziet er wat oud en versleten uit, maar alles werkt op zich nog wel goed.
Als ik die refret laat doen gaat me dat meer kosten dan ik voor die plank betaald heb...
dus misschien moet ik zelf maar eens leren refretten.
Kan er verder toch weinig aan verzieken voor die prijs.


Leuke plankjes die Morris LP! Had een maandje of wat geleden net naast het net gevist met een Morris, helaas!

gorgasm
4 augustus 2009, 00:14
klein kickje, kan iemand meer vertellen over refretten? of linkje?
misschien wel n steengoed adres? Want kdenk mn custom te laten herfretten(d snaar op 5 fretbuzz, op 6 niet; op Gsnaar 5e fret nix.)