PDA

View Full Version : Ibanez AEG 10 CE (of NE??) of Yahama APX 500



RenateJungRan
29 juli 2009, 20:56
Hallo allemaal,

Wie mijn berichtje op het voorstelforum heeft gelezen, weet inmiddels wellicht dat ik momenteel nog gitaarloos ben ;) Ik ben vandaag echter wat gitaarwinkels binnengewandeld en ben tot het volgende dillema gekomen:

- Ibanez AEG 10 CE (of is het nou NE???)

OF

- Yamaha APX 500

Qua muziek wil ik de kant van bijv. Miley Cyrus, Jason Mraz etc. op. Btje poprock-achtig dus. Nog geen idee of ik me toe wil leggen op tokkelen of strummen; ik denk in eerste instantie meer strummen.

Welke zouden jullie me adviseren? Indien er meer info nodig is, hoor ik dat graag ;)

P.S.: alternatieve aanbevelingen mogen ook, ik wil echter niet veel hoger dan 300 eurootjes gaan...

Muzieknono
30 juli 2009, 07:09
Als je wilt strummen zou ik voor de yamaha gaan, zijn echte strum gitaren, het nadeel is dat de yamaha geen massief bovenblad heeft, dit is pas vanaf de APX700.
Mvgr. Dirk Jan :B

Shaggy
30 juli 2009, 08:45
Is die ibanez niet nylonsnarig? Zelf ben ik ook in de markt voor een akoestische, nylon dat wel.

De drummer in mijn band heeft de apx700 en die klinkt en speelt erg goed. Ik weet dat ibbies goed bespeelbaar zijn, dat geld echter ook voor deze yamaha.

RenateJungRan
30 juli 2009, 09:17
Bedankt voor jullie reacties!

@Dirk Jan: ik weet echt nog vrijwel niks van het materiaal van gitaren, dus de next vraag is: wat is dan het voordeel van een massief bovenblad? ;)

@Shaggy: moet je heel eerlijk bekennen dat de verkoper het typenummer niet zeker meer wist (met name dan m.b.t. NE of CE, AEG was het sowieso WEL), weet alleen dat ik een staalsnarige gitaar in m'n handen heb gehad en dat ie 269 euro was (afgeprijsd, normaliter zou ie rond de 300 euro liggen...).

Ik hoor 't wel weer ;)

Bram+
30 juli 2009, 09:24
AEG10NE zal het dan wel zijn, dat is inderdaad wel een nylonsnarige, dus die zal wel redelijk anders spelen dan die Yamaha. De AEG10E is een staalsnarige versie van diezelfde gitaar en beter te vergelijken met die Yamaha.

beruk
30 juli 2009, 09:30
Een massief bovenblad is uit één stuk hout en klinkt over het algemeen beter dan gelamineerd.
Het gaat uiteindelijk erom of de gitaar prettig speelt en doet wat jij er van verlangt.
Die Ibanez gitaren lijken wel allemaal een massief bovenblad te hebben. Kun je mooi vergelijken.

M Kactus
30 juli 2009, 10:17
De AEG's zijn de dunnere akoestische Ibanezzen. De AEL heeft een grote, dikke kast en is daardoor veel luider en voller. Dat is het grootste voordeel aan mijn AEL, maar tegelijk het grootste nadeel. Het maakt dat de gitaar niet echt een folk gitaar is, maar echt een rocker. Ik vind het nog altijd een Tenacious D-gitaar. Maar die AEG is dus veel dunner en dat hoor je echt. Het loopt minder in elkaar over, zal ik maar zeggen. Het blijft misschien wel gedefinieerder. Maar er zijn verschillende uitvoeringen van de AEG. Het cijfer geeft de "klasse" aan. Hoe hoger, hoe meer kwaliteit, hoewel dat soms enkel gaat over het uiterlijk. De N in het typenummer geeft aan dat het om een nylonsnarige gitaar gaat. Dat is eigenlijk een klassieke gitaar, voor spaanse, klassieke en ook wel folkmuziek mee te spelen. Minder geschikt voor harde rock. Nylon kan dus zeker voor jouw stijl, maar is niet de meest gekozen snaarsoort.
Over de Yamaha kan ik je niet meer vertellen dan wat ik gemerkt heb toen ik testte: De absolute instapmodelletjes zijn niets bijzonders, maar alles daarboven is echt best goede kwaliteit. Ze moeten je liggen, maar er is weinig op aan te merken.

RenateJungRan
30 juli 2009, 21:02
Danke voor alle reacties weer! ;)

APX700 heb ik zojuist gecheckt bij Feedback, dat gaat me voor een beginnersgitaar (qua prijs) toch net ff wat te ver.

Qua geluid moet ik eerlijk bekennen dat mijn eisen nog niet zo hoog liggen, zeker omdat ik net begin. Het belangrijkste is dat de gitaar niet gaat rondzingen als je 'm op de versterker gooit en dat de sound niet al te mat is, maar ook niet al te fel. Ik houd van een softe, doch volle klank (am I making any sense? :soinnocent:)

Ik weet zeker dat ik van de Ibanez de staalsnarige in m'n handjes heb gehad, dus dan zal 't hoogstwaarschijnlijk wel de AEG10E zijn geweest. Naar hetgeen ik me van de klank kan herinneren, sprak de Yamaha me het meeste aan, echter heb ik de Ibanez niet in dezelfde winkel in m'n handen gehad... Morgen of overmorgen eens ff naar Feedback, daar zullen ze ze vast wel allebei hebben.

Qua tokkelen... neem nou eens bijv. "White Horse" van Taylor Swift, gaat dat op de Yamaha een succes worden of is dat echt een pur sang strumgitaar?

Ik ga morgen of overmorgen dus sowieso eens ff vergelijken bij Feedback en hopen dat ik dan ein-de-lijk de knoop door kan hakken...

RenateJungRan
30 juli 2009, 21:07
Ik vergat trwns te vermelden dat ik op Marktplaats tegen een Yamaha APX 4A aanliep. Wie kan mij meer over deze gitaar vertellen t.o.v. de andere gitaren die ik tot nu heb genoemd?

Fingerpick
30 juli 2009, 22:17
Het is een thin-body (en idem akoestisch geluidje) gitaar die versterkt niet echt onaardig klinkt maar ... voor die prijs vind je 2dehands wel wat beter hoor!
Doe eerst de moeite - eventueel met een vriend(in) gitarist(e) - een aantal gitaren rond jou vooropgezette prijs te proberen en vooral ... te beluisteren.


Ik vergat trwns te vermelden dat ik op Marktplaats tegen een Yamaha APX 4A aanliep. Wie kan mij meer over deze gitaar vertellen t.o.v. de andere gitaren die ik tot nu heb genoemd?

RenateJungRan
30 juli 2009, 23:18
@Fingerpick: was ONDER de 300 euro hoor, resp. eentje voor 185 euro en eentje voor 220 euro. Is ie beter of minder dan de APX 500?

Ik heb trwns helaas geen vriend(in) gitarist(e), dus zal het voornamelijk op eigen gevoel moeten doen... ook nog geen vaste gitaarleraar, anders had ik het die natuurlijk kunnen vragen...

beruk
31 juli 2009, 00:07
Het is een ander soort gitaar, door de dunnere klankkast onversterkt minder volume en minder volle klank. Bedoeld om versterkt mee te spelen. Maar ook dan vind ik ze dunnetjes klinken.
Of de gitaar geschikt is voor finger picking? Dat zijn in principe alle akoestische gitaren vind ik. Iedere gitaar is anders en het is de kunst om er een zo mooi mogelijk geluid uit te halen en dat kost tijd om dat te ontdekken.

rijsberman
31 juli 2009, 01:18
In deze prijsklasse zijn de Tanglewoods eigenlijk nauwelijks te verslaan. Ik heb onlangs van alles rond de 300 euri geprobeerd en het verschil vond ik groot...

RenateJungRan
2 augustus 2009, 18:39
Vandaag weer bij Feedback geweest en nog steeds zonder gitaar thuisgekomen :soinnocent: Was ook wel 'n beetje m'n eigen schuld want ik kwam pas om 16u binnen, terwijl de winkel al om 17u sloot...

Heb inmiddels een Tanglewood in m'n handen gehad, maar dat lag in vergelijking met een Ibanez of Yamaha niet echt (zeg maar gerust: echt niet!) lekker in mijn nogal kleine handjes. Als ik puur op de ligging van de gitaar afga, dan val ik onmiddellijk zonder pardon voor de Yamaha.

Ze hadden daar helaas geen Ibanez AEG10E (heb het ff nagezocht, dat is dus idd de gitaar die ik afgelopen donderdag in de andere muziekwinkel in m'n handen heb gehad) dus dat vergelijkt ook lekker handig :roll: Kreeg wel een Ibanez EWC 30 in m'n handjes geduwd, dat lag lekker EN klonk (mijns inziens welteverstaan ;)) beter dan de Yamaha APX 500.

Echter de verkoper riep om klokslag 16.55u dat er op de Ibanez nieuwe snaren zaten en op de Yamaha al een stuk oudere snaren, dus ik moest die Yamaha eens horen met nieuwe snaren, dan zou ik wel op mijn keuze terugkomen... maar goed, dat feest ging natuurlijk niet door 5 minuten voor sluitingstijd!

Conclusie: dinsdag gaan we weer terug, dan zou men wel een Yamaha MET nieuwe snaren voor me fixen en dan zou ik wel overstag gaan voor de Yamaha... Overigens is de Ibanez (EWC 30 welteverstaan) duurder, dus ik snap niet helemaal waarom ze de Yamaha zo de hemel inprijzen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik van het uiterlijk van de Ibanez een stuk minder gecharmeerd ben dan van de Yamaha, maar ja, of dat nou de hoofdreden moet zijn om voor de Yamaha te gaan weet ik nou zo net nog niet...

Hoop dat ik dinsdag eindelijk de winkel uitloop MET gitaar en m'n eerste akkoordjes die ik tijdens m'n 1e proefles van een week geleden kan gaan oefenen... :soinnocent:

martwest
3 augustus 2009, 00:11
Heb je een speciale reden voor je interesse in die APX? Voor een soortgelijk bedrag heb je namelijk ook een Yamaha FG720. Geen cutaway, geen elektriek, maar wel een massief bovenblad en een veel betere sound. En de 730 is zelfs nog beter.

RenateJungRan
3 augustus 2009, 01:11
Klein meisje, klein modelletje ;) Ik heb gelijksoortige modellen als die FG720 in m'n handen gehad, maar zo'n "ronder" modelletje, vind ik zelf wel het prettigste. Een cutaway of niet interesseert me eigenlijk verder niet momenteel, evenals de ingebouwde elektronica.

Momenteel neig ik meer naar de APX omdat die voor mij het lekkerste qua houding ligt, iets wat voor mij als klein meisje (1.47m) en gezien eerdere klachten met gitaarspelen (toen was ik wel 16 en heb 't gitaarspelen maar 'n half jaar volgehouden door kramp, continue openspringende blaren etc.) is 't voor mij wel belangrijk dat de gitaar lekker ligt zeg maar. Door de ronding van zowel de APX als Ibanez liggen dit soort gitaren stabieler op mijn knie en doordat ze kleiner zijn, kan ik m'n rechter arm vrijer gebruiken dan een meer "vierkant" model zoals die FG720. Qua geluid liggen naar mijn idee zowel de APX als de Ibanez redelijk dicht bij elkaar, maar met die "oude" snaren op de APX, wint de Ibanez het momenteel toch qua geluid. Ik ben HEEL erg benieuwd naar het geluid van de APX met nieuwe snaren, anders vrees ik dat ik dinsdag nog steeds zonder gitaar en met dilemma de Feedback uitwandel... :soinnocent:

Kunnen jullie mijn argumenten trwns nog volgen? :roll: Dank voor alle inzichten trwns, ik neem alle adviezen nog steeds serieus ter harte voor ik zomaar 300 euries over de balk ga gooien! :ok:

Muzieknono
3 augustus 2009, 07:47
Yamaha wordt de hemel in geprezen door veel mensen omdat yamaha gewoon goede instrumenten maakt zonder veel poespas.
Tuurlijk zijn er betere gitaren maar daar betaal je dan ook voor.
Ik vind het wel verstandig dat je een gitaar zoekt die je "ligt", zeker gezien je eerdere ervaringen, ik kan me dan ook voorstellen dat de APX 500 lekker aanvoelt, enige nadeel vind ik het gelamineerde bovenblad.
Succes met je zoektocht.
Grtz. Dirk Jan :B

martwest
3 augustus 2009, 09:01
Als een dread te groot voor je is, heb je gelijk dat je een ander model zoekt. Maar als je geen behoefte hebt aan elektriek en een cutaway, kijk dan eens naar een Yamaha FS720. Kleiner dan een dread, maar wel met een massief bovenblad. Volgens Yamaha gemaakt voor mensen voor wie een dread te groot is.

http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/PressReleaseDetail.html?CNTID=64084&CTID=

RenateJungRan
3 augustus 2009, 12:00
Inmiddels begin ik lichtelijk wanhopig te worden, want als ik zo naar de websites kijk, hebben de grote jongens in Rotterdam (Keymusic, Feedback en Pro Music Store) die FS720S niet :makeup: (idd - op het eerste gezicht - een goed alternatief, thanks martwest! :ok:) Ik heb echter wel een website gevonden waar alle muziekwinkels in Zuid-Holland netjes gesorteerd staan, dus ik ga morgen "even" een stuk of 25 winkels bellen in de hoop dat 1 van hen die FS720S heeft, want Google helpt me niet "veel verder dan" Wezep.... ehhh... dat gaat mij voor een beginners gitaartje in ieder geval "te ver"... :soinnocent: (ik woon zelf in Schiedam)

Even gesommeerd gaat het momenteel dus tussen de:

- Yamaha FS720S
- Yamaha APX500
- Ibanez AEG10E
- Ibanez EWC30

Hoop morgen een winkel te traceren die ze alle 4 op voorraad heeft, dat vergelijkt namelijk wel even wat makkelijker... :roll:

RenateJungRan
3 augustus 2009, 13:44
Btw, ik snap dat een gitaar met massief bovenblad beter klinkt dan gelamineerd, maar kan een gelamineerd bovenblad andere problemen opleveren na verloop van tijd? Ik bedoel: zijn er andere nadelen aan een gelamineerd bovenblad dan puur en alleen het geluid?

Git Aar
3 augustus 2009, 17:03
Nee, alleen maar voordelen, want het is sterker.

En over dat geluid, in die prijsklasse kan het nog wel eens meevallen.
Persoonlijk vind ik dat een goede gitaar met laminated spruce beter kan klinken dat een goedkope solid.

RenateJungRan
3 augustus 2009, 18:46
Ok, dus voordeel: sterker materiaal; nadeel: geluid??? :roll:

remmiedepemmie
3 augustus 2009, 20:16
Ook het geluid is doorgaans beter*. (De lijmlagen in het laminaat dempt de trillingen, het maakt het geluid doffer). Dat gezegd hebbende, laat je niet teveel leiden door specificaties. Voor jou is het belangrijk dat het goed in de hand ligt, en dat het geluid jou aanstaat.

*) Beter is natuurlijk subjectief, maar in dit prijssegment wordt een gelamineerde top eerder toegepast uit economische overwegingen, en minder vanwege de geluiskwaliteit.

RenateJungRan
3 augustus 2009, 22:06
Ook het geluid is doorgaans beter*. (De lijmlagen in het laminaat dempt de trillingen, het maakt het geluid doffer). Dat gezegd hebbende, laat je niet teveel leiden door specificaties. Voor jou is het belangrijk dat het goed in de hand ligt, en dat het geluid jou aanstaat.

*) Beter is natuurlijk subjectief, maar in dit prijssegment wordt een gelamineerde top eerder toegepast uit economische overwegingen, en minder vanwege de geluiskwaliteit.

Hebben we het nu over gelamineerd of over massief bovenblad? Kan het wel raden, maar ik begin de weg een beetje kwijt te raken... :???:

remmiedepemmie
3 augustus 2009, 23:25
Een massief bovenblad. Maar nogmaals, ligt het lekker in de hand, en klinkt het voor jou goed, daar gaat het om.

martwest
3 augustus 2009, 23:34
Massief heeft in het algemeen een betere toon en is responsiever - geeft zijn toon gemakkelijker af. Een massief bovenblad gaat na verloop van tijd - ook weer in het algemeen - beter, opener klinken naarmate er meer op de gitaar wordt gespeeld.

Een gelamineerd bovenblad blijft klinken zoals het nu klinkt. Het is inderdaad sterker. Maar ja, multiplex is nóg sterker. Dus of dat nu zo'n aanbeveling is...:???:

Ik zou gewoon voelen en luisteren. De verschillen in sound tussen gitaren van hetzelfde merk en hetzelfde type kunnen aanzienlijk zijn. En laat ook eens iemand anders op de gitaar spelen en luister dan van voren, op drie meter afstand. Dat klinkt immers anders dan wanneer je zelf speelt.

De Yamaha .nl site heeft een overzicht van dealers.

Succes met kiezen!:cheerup:

RenateJungRan
4 augustus 2009, 00:05
De Yamaha .nl site heeft een overzicht van dealers.

Als geboren Aziatische staat het buiten kijf dat ik van nature scheel ben, maar ik heb vandaag op de Yamaha site liggen klooien zoekende naar dealers en ben tot de conclusie gekomen dat ik OF extreem scheel ben OF gewoon hard toe ben aan een bezoekje bij de locale opticien... :roll: Ik denk dat ik morgen toch maar even die 25 gitaarwinkels die ik netjes op een rijtje heb zien staan, met mijn "probleem" ga opzadelen :soinnocent: Dat van voren op 3 meter afstand luisteren ga ik trwns onthouden voor een volgend bezoek aan welke-muziekwinkel-dan-ook. Gezien het feit dat ik morgen eerst ga speuren naar een muziekwinkel die alle 4 de gitaren van mijn keuze op voorraad heeft, zal dat bezoek vrees ik morgen niet plaats gaan vinden.


Succes met kiezen!:cheerup:

Thanks dat ga ik hard nodig hebben...! "Even" een gitaar kopen... jaaaaaaajaaaaaaaaaa... wat een toeters en bellen komen erbij kijken zeg, zeker als je het budget hoger blijkt in te zetten dan in eerste instantie de planning was... :confused: (ja er is hier iemand een ietsiepietsie gefrustreerd, maar dat houdt niet in dat ik niet dankbaar blijf voor alle reacties ;))

remmiedepemmie
12 augustus 2009, 00:28
Als geboren Aziatische staat het buiten kijf dat ik van nature scheel ben, maar ik heb vandaag op de Yamaha site liggen klooien zoekende naar dealers en ben tot de conclusie gekomen dat ik OF extreem scheel ben OF gewoon hard toe ben aan een bezoekje bij de locale opticien... :roll: Ik denk dat ik morgen toch maar even die 25 gitaarwinkels die ik netjes op een rijtje heb zien staan, met mijn "probleem" ga opzadelen :soinnocent: Dat van voren op 3 meter afstand luisteren ga ik trwns onthouden voor een volgend bezoek aan welke-muziekwinkel-dan-ook. Gezien het feit dat ik morgen eerst ga speuren naar een muziekwinkel die alle 4 de gitaren van mijn keuze op voorraad heeft, zal dat bezoek vrees ik morgen niet plaats gaan vinden.



Thanks dat ga ik hard nodig hebben...! "Even" een gitaar kopen... jaaaaaaajaaaaaaaaaa... wat een toeters en bellen komen erbij kijken zeg, zeker als je het budget hoger blijkt in te zetten dan in eerste instantie de planning was... :confused: (ja er is hier iemand een ietsiepietsie gefrustreerd, maar dat houdt niet in dat ik niet dankbaar blijf voor alle reacties ;))

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/service/050_dealer_locator/index.php?country=NL&page=&nextsearch=1&category=GT+&dealername=&dealerstreet=&dealerpostal=&dealercity=rotterdam


en

http://www.pearle.nl/ :)

Muzieknono
12 augustus 2009, 08:20
Ik kan me voorstellen dat je er gefrustreerd van raakt, maar je pakt het wel goed aan moet ik zeggen, velen zouden al een gitaar gekocht hebben om in ieder geval maar te kunnen spelen.
Jij hebt je eerdere ervaring welke je mee kunt nemen in je beslissing.
Nog even volhouden dus, uiteindelijk zul je met zoveel meer plezier kunnen spelen.
Mvgr. Dirk Jan :B